BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Neurenberg => Archief 2014 => Topic gestart door: RE465 op 29 maart 2014, 15:29:16

Titel: HAG 2014 (h0)
Bericht door: RE465 op 29 maart 2014, 15:29:16
HAG stelt volgende week  de in Neurenberg aangekondigde magneet koppeling voor.
http://www.hag.ch/media/info_28.3.14.pdf
RE465
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Chris Westerduin op 29 maart 2014, 16:45:52
Wegens fijn linkje in link hier een link van't filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uryeBsMDWJk
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: AlfaArjen op 29 maart 2014, 17:36:05
Best grappig, alleen ontgaat het nut mij even van deze nieuwigheid  :-[
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Mcn1986 op 29 maart 2014, 17:42:03
De legotreinen hadden het ook...
Wel goed belastbaar, echter zie ik het voordeel er niet van.
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: lokpaint op 29 maart 2014, 18:49:57
Hoi

Het is een stroomvoerende koppeling (en al minstens een jaar verkrijgbaar in Italie)

Bart
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: henk op 30 maart 2014, 09:46:40
En een goed idee.
Stroomvoerende koppelingen zijn altijd een compromis tussen een betrouwbare elektrische verbinding en nog een beetje gemakkelijk aan- en afkoppelen zonder kans op schade aan de koppelingen. Het blijft vaak behelpen, zoals de koppelingen op de plan VT van Roco weer laten zien. Wat een rotdingen.
Een magnetische variant lijkt dan een goed idee. Snel eens proberen.
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: SBBcargo op 30 maart 2014, 11:11:51
Het koppelen laten ze duidelijk zien, maar hoe gaat het ONTkoppelen? Weet iemand dat?

Marius.
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: martijn v m op 30 maart 2014, 11:24:23
uit elkaar trekken met de hand net zoals bij de legotreinen?

Voor treinstellen zeer nuttig maar voor ontkoppelbare wagons wat minder praktisch denk ik.

Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Sven op 30 maart 2014, 21:32:33
Zijn de magneten stroomgeleiders of is de magneet dat hele grote uitstekende ding? Kan magneet eigenlijk stroom geleiden?

Ik kan me niet overigens voorstellen dat het niet kleiner kan dan deze logge HAG koppelingen.
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Tjalling op 30 maart 2014, 22:24:27
Hallo,

Het zou mij weinig verbazen als de aanvullende informatie aanstaande dinsdag bekend gemaakt wordt.....

Groet,
Tjalling
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: henk op 30 maart 2014, 23:15:04
Tja, kan altijd, maar dan hebben ze het wel heel ingewikkeld voorbereid. Zoals Bart al schreef zou de koppeling al een tijdje door een Italiaans bedrijf worden geleverd.

http://www.almrose.it/Portals/0/Documentazione/ACCOPPIATORI_MAGNETICI.pdf (http://www.almrose.it/Portals/0/Documentazione/ACCOPPIATORI_MAGNETICI.pdf)

Daar dan ook het antwoord op de vragen van Sven. De magneetjes koppelen en geleiden de stroom.
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: eenop87 op 31 maart 2014, 22:59:34
Ik kan me niet overigens voorstellen dat het niet kleiner kan dan deze logge HAG koppelingen.

Ik vind het nogal meevallen met de logheid.
De manier van stroomdoorvoer via magneten is in ieder geval minder kwetsbaar dan de gebruikelijke stroomvoerende koppelingen. Het loskoppelen zal denk ik gewoon met de hand moeten gebeuren, maar dat vind ik voor treinstellen minder bezwaarlijk. Voor goederenwagons heeft het denk ik geen zin om  deze koppelingen te gebruiken.

Groet,
Gerrit
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: RE465 op 02 april 2014, 18:33:02
HAG heeft  info over de magneet koppeling op zijn Website gezet.
Aanvang mei leverbaar.
http://www.hag.ch/media/magnetkupplung_stromfuehrend.pdf
Ik vind het weinig info.
RE465
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: eenop87 op 02 april 2014, 20:58:45
Zijn ook wel prijzig !!
Ongeveer 16 Euro per wagon. :(

Gerrit
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: RE465 op 03 april 2014, 12:59:48
Heir nog een paar foto’s van de koppeling.

http://www.moba-forum.ch/index.php?page=Thread&postID=17542#post17542

RE465
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Sven op 03 april 2014, 19:14:50
De lijnen op het plastic, het lijkt wel een 3D print...
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Silvolde op 03 april 2014, 19:31:46
Een interessante ontwikkeling! De vergelijking met Lego ligt voor de leek voor de hand..

Het is alleen jammer dat er met een ontkoppel principe à la Kadee (waarschijnlijk) geen ontkoppeling kan plaatsvinden. Als de fysieke- en de elektro-mechanische precisie binnen de perken blijven kan er voor een continue binnenverlichting bij een stam rijtuigen op stroomafnamepunten gespaard worden.

Groet, Rob 
Titel: Re: HAG 2014 (h0)
Bericht door: Rob van Kooy op 25 juli 2014, 18:35:39
Hallo.

Er is op het DSO-en het HAG forum naar aanleiding van een artikeltje op bldz 39 van Eisenbahn Magazin nr 8 van dit jaar een discussie ontstaan inzake de stroomvoerende magneetkoppelingen geproduceerd door het Italiaanse bedrijf(je) Almrose. HAG had die tijdens de Messe 2014 als hun "Neuheit" aankondigd. Het interessante was dat (zonder vermelding van het merk HAG) Eisenbahn Magazin schreef dat deze koppelingen online bij Almrose konden worden besteld en wel voor € 9,-- per paar (zakjes van 5 paar) waar - naar de insiders weten -  HAG de koppelingen wil verkopen voor ZwFr 9,50 per stuk(!). Dat is dus - zeg maar -de dubbele prijs.

Ik vermoed dat HAG lucht van het EM-persartikeltje en de daarop gevolgde discussie kreeg en probeerde daar een stokje voor te steken. In ieder geval was nog dezelfde dag de website van Almrose van het Internet verdwenen..... Het kan natuurlijk zijn dat HAG bij Almrose een exclusief verkooprecht had bedongen, en dan kan de fabrikant van de koppelingen uiteraard niet achter de rug van HAG om die koppelingen via zijn eigen online service ook nog eens voor de helft van de prijs aanbieden. Maar men kon er aan twijfelen of HAG inderdaad een exclusief verkooprecht had, want in een brochure van Vitrains dook enige tijd geleden deze magnetische koppeling ook op met nadrukkelijke indicatie dat het een product van Almrose betrof, dus niks HAG! Dat duidde erop dat HAG dus geen monopolist op dit gebied zou zijn.

Ik ben toen mijn licht eens gaan opsteken bij de grote Duitse treinenwinkels, en wat blijkt nu: Vitrains zou de Almrose koppelingen inmiddels uit zijn assortiment hebben verwijderd......

Ik hoop dat het Zwitserse HAG met zijn extreme verkoopsprijzen en uiterst dunne buitenlandse afzetkanalen hier niet aan het langste eind gaat trekken, want dan zie ik weinig gebruikelijke afzetkansen voor deze zéér aantrekkelijke koppelingen met name voor trek/duwtreinen (en uiteraard ook voor interieurverlichting van treinen). We zouden bij ruime verspreiding tegen acceptabele prijzen dan meteen van al die andere stroomdoorgeleidende koppelingen met al hun nukken en onhandelbaarheid bevrijd zijn: Die Almrose koppelingen druk je namelijk eenvoudig tegen elkaar waarna ze stevig vastzitten en tegelijkertijd daarmee via twee afzonderlijke kanalen stroom doorgeleiden. Ontkoppelen is al even eenvoudig: je trekt de rijtuigen met handkracht gewoon los van elkaar. That's all! Let wel: deze koppelingen zijn niet bepaald bedoeld om te worden gebruikt in treinstammen die "onderweg" ontkoppeld moeten worden, nee, het gaat - zeker bij trek/duwtreinen - om die vaste rijtuigstammen makkelijk in- en uitelkaar te kunnen nemen, te verlengen of te verkorten.   
 
Ik verwacht nog wel gesteggel, zeker tussen het wat zieltogende HAG en Almrose, en het zou maar het beste zijn dat in de EU deze Almrose koppelingen  gewoon door de bekende handelshuizen zouden worden gedistribueerd (en dan mag HAG dat in Zwitserland doen). En ja, waarom niet via de online handel?   

We wachten maar af,

Rob van Kooy