Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 85877 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #75 Gepost op: 31 December 2015, 02:56:24 »
Zitplaatsen, ramen, toiletten, klimaatbeheersing, OBIS, WiFi, ik zou niet weten waarom ze niet van deze tijd zijn? ??? Het enige wat er niet aan deugt zijn de rijeigenschappen, maar die veranderen toch niet, revisie of niet.
Niks mis mee, met de rijeigenschappen. Zijn misschien wat traag met optrekken, maar dat is icm ook. Zeker met nat weer slippen beide heerlijk door met optrekken  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #76 Gepost op: 31 December 2015, 02:58:49 »
Het zinnetje 'is niet meer van deze tijd' is voornamelijk iets wat managers of andere hoge piefen in een bedrijf zeggen.
Nee hoor, was gewoon een reiziger die dat even vermelde. Zal vast een liefhebber zijn geweest van die ouwe mat'64 meuk ;D
Groeten Joop, machinist Lls

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #77 Gepost op: 31 December 2015, 06:54:04 »
Ik vind VIRM inderdaad niet meer van deze tijd. De plastic zittingen doen wat armoedig aan, het interieur van de trein is vaak beklad (kennelijk lukt het niet de bekladding te verwijderen), het is lastig bagage mee te nemen of zelfs maar een jas op te hangen.

Last but not least: welke druif heeft die bakindeling bedacht? Ik vind (als reiziger) al die AB-bakken nogal onpraktisch.

Heußenstein : HO, DB 1957

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #78 Gepost op: 31 December 2015, 07:58:38 »
Wil je wat doen tegen bekladden van treinen (en alle andere dingen waar graffiti op te zien is), dan moet je Singapore stijl straffen invoeren, en zo gek zijn ze niet in Den Haag.

Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #79 Gepost op: 31 December 2015, 10:02:35 »
Die liftschacht kan er niet zomaar uit. Is een dragend deel van de constructie.

En de rijeigenschappen zijn beroerd. Ze schommel en dansen te veel. Het beste kan je in een ICMm (koploper) zitten of DDZ die schommelen niet zo als V-IRM

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #80 Gepost op: 31 December 2015, 10:16:43 »
Nee hoor, was gewoon een reiziger die dat even vermelde. Zal vast een liefhebber zijn geweest van die ouwe mat'64 meuk ;D
En anders zijn het wel die geitenwollen figuren van die zgn reizigersverenigingen.  :-X
Die zijn er ook een ster in om lekker ongefundeerde opmerkingen de wereld in te sturen.

Zeker met nat weer slippen beide heerlijk door met optrekken  ;D
Heerlijk geluid toch  ;D Herken je gelijk de kunde van de machinist aan hoe die daar mee om gaat.  ;)

Ik vind VIRM inderdaad niet meer van deze tijd. De plastic zittingen doen wat armoedig aan, het interieur van de trein is vaak beklad (kennelijk lukt het niet de bekladding te verwijderen), het is lastig bagage mee te nemen of zelfs maar een jas op te hangen.
Bekladding voorkom je toch niet. Hoe nieuw het materieel is de vandalen weten het binnen no time te bekladden met hun "kunst".
Bagage ligt er maar aan welke versie je hebt.
Met de vis-a-vis opstelling heb je ertussen nog ruimte voor bagage.
In de coach opstelling is het inderdaad drama.
Maar dit is niet VIRM eigen. Dat heeft elk materieel.
Koplopers naar Schiphol blinken nou ook niet echt uit qua bagagecapaciteit.
Weet niet waar jij problemen hebt met je jas ophangen?
Zitten toch bij elke stoel haakjes.
Ik heb er in ieder geval nooit een probleem mee.

Last but not least: welke druif heeft die bakindeling bedacht? Ik vind (als reiziger) al die AB-bakken nogal onpraktisch.
Komt volgens mij gedeeltelijk door de oorsprong van de stellen. Bij de 3-delige stellen was het een beetje overdone om 1 complete bak als A bak uit te voeren. Daarom gedeeld AB. Net als bij de drietjes ICM.
Trouwens je weet toch dat je best door de 1ste klas mag lopen om de 2de klas te bereiken  ;D
Dus waarom vindt je het onpraktisch?
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #81 Gepost op: 31 December 2015, 11:03:42 »
Zat er in (een deel van) die dingen niet ook ruimte voor een 25kV installatie? Als ze die er dan gelijk bij indoen, en de beveiliging, is er ook extra materieel aanwezig voor Amsterdam-Breda over de HSL mocht dat ooit nodig zijn.
Of voor Gorinchem-Elst over de Betuweroute, waar onlangs ook met een ICE is getest. Na elektrificatie van de Maaslijn heb je dan een alternatief Amsterdam-Utrecht-Nijmegen-Maastricht zonder kopmaken in Arnhem.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #82 Gepost op: 31 December 2015, 12:13:25 »
@ Eric,
Op de bovenlaag hangt het haakje voor de jas op het schuine stuk. De gevolgen laten zich raden als je daar een jas ophangt en wilt gaan zitten.



Zelf heb ik de indruk dat de bekladding te maken heeft met het gebruikte materieel / in andere materieeltypes is het gemakkelijker te verwijderen? Kan mijn verbeelding zijn.

In koplopers zijn redelijke bagagerekken boven de zitplaatsen. In VIRM kun je door de opening hooguit een kleine tas kwijt. Inderdaad kun je bij de bakken met vis-a-vis-opstelling de tassen tussen de stoel kwijt - maar wie weet (buiten de hobbyisten) dat bij VIRM de vis-a-vis-opstellingen in de regel op de bovenlaag te vinden zijn?

Over de bakindeling: onpraktisch, wat als je verkeerd op het perron staat dien je eerst door de 1e klas heen te lopen, om soms uit te komen in een klein hokje waarin de zitplaatsen 2e klas zich bevinden. Bij andere materieeltypes speelt dit probleem niet doordat twee AB-bakken niet met de A-kanten aan elkaar zijn gekoppeld. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde reiziger weet dat VIRM alleen met AB-bakken werkt - vaak zie ik reizigers het op een rennen zetten als ze zo'n gedeelte 1e klas voor hun neus tot stilstand zien komen.
Heußenstein : HO, DB 1957

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #83 Gepost op: 31 December 2015, 12:25:03 »
Ok, haakjes boven is wat onpraktisch.
Zit altijd beneden  ;D Mede vanwege het schommelgevoel boven.
Vis-a-vis is ook gewoon beneden te vinden hoor. Zeker in de oudere stellen waar veel meer vis-a-vis gewerkt werd. Zowel boven als beneden.

Nou ook in ICM wil ik mijn koffer toch echt niet in het bagage rek boven je hoofd proppen. Kost je de nodige paracetamol voor je op je bestemming bent. Ook daar kan je niet veel meer kwijt dan een kleine trolley of rugzak.
Ga je met je koffer naar Schiphol in ICM (wat bij ons vandaan standaard is) dan zit je nog steeds te kl....n met je koffer.
Dat je in VIRM alleen wat klein spul boven je hoofd kunt proppen is een feit.

@ Eric,
Over de bakindeling: onpraktisch, wat als je verkeerd op het perron staat dien je eerst door de 1e klas heen te lopen, om soms uit te komen in een klein hokje waarin de zitplaatsen 2e klas zich bevinden. Bij andere materieeltypes speelt dit probleem niet doordat twee AB-bakken niet met de A-kanten aan elkaar zijn gekoppeld. Bovendien vraag ik me af of de gemiddelde reiziger weet dat VIRM alleen met AB-bakken werkt - vaak zie ik reizigers het op een rennen zetten als ze zo'n gedeelte 1e klas voor hun neus tot stilstand zien komen.
Nou reis ik dagelijks met VIRM naar mijn werk maar de meeste bakken zijn toch echt B bakken.
En het rennen van reizigers, tsja.....wat zullen we daar op zeggen.
Liever met zijn allen voor 1 deur gaan proppen (en het liefst geen ruimte laten voor uitstappers) om daarna een soort survival of the fittest uit te voeren om maar als eerste binnen te zijn en een stoel te veroveren.
Verrassend genoeg lukt dat meestal beter om via de eerste klas in te stappen en die paar meter extra te lopen naar de tweede klas.
Daar is het meestal veel eerder leeg  8)
Gr.
Eric

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #84 Gepost op: 31 December 2015, 17:45:21 »
Simon bedoelt natuurlijk dat er geen A-bakken zijn, maar alleen AB-bakken icm B-bakken.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #85 Gepost op: 31 December 2015, 17:51:48 »
Verrassend genoeg lukt dat meestal beter om via de eerste klas in te stappen en die paar meter extra te lopen naar de tweede klas.
Daar is het meestal veel eerder leeg  8)

Niet verklappen!!! ;D

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #86 Gepost op: 31 December 2015, 18:09:10 »
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
Ja dat lijkt mij ook de enige reden. Het na 15-20 jaar renoveren van materieel is nog nooit gedaan.

Zat er in (een deel van) die dingen niet ook ruimte voor een 25kV installatie? Als ze die er dan gelijk bij indoen, en de beveiliging, is er ook extra materieel aanwezig voor Amsterdam-Breda over de HSL mocht dat ooit nodig zijn.
Of voor Gorinchem-Elst over de Betuweroute, waar onlangs ook met een ICE is getest. Na elektrificatie van de Maaslijn heb je dan een alternatief Amsterdam-Utrecht-Nijmegen-Maastricht zonder kopmaken in Arnhem.
Dat zit er bij alle stellen maar ik denk niet dat de 25kV voorzieningen nog ingebouwd gaan worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #87 Gepost op: 31 December 2015, 18:26:20 »
Nogmaals, die liftschacht blijft gewoon omdat die onderdeel is van de bakconstructie.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #88 Gepost op: 31 December 2015, 19:38:25 »
Waarschijnlijk is de reden van dit verbouw plan die maffe lift schacht die nu loze ruimte is, dan kunnen er nog een paar stoelen extra in...
Heb je de liftschacht al eens gezien ? Hoeveel ruimte geven die denk je
Een paar stoelen? Boven elkaar zeker en voor de kleine slankere onder ons.
En zo maf was die lift niet. Zeker nooit de railtender meegemaakt.
Die tilde je echt niet de trap of en af  ::)
En revisie na 15-20 jaar is vrij normaal hoor.

Niet verklappen!!! ;D
Joh lezen ze toch niet  ;D ;D
Gr.
Eric

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #89 Gepost op: 14 May 2016, 10:52:18 »
Zie hier de eerste foto.
Spuuglelijk naar mijn mening.... ::)