Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
  

Auteur Topic: Modernisering dubbeldekkers VIRM  (gelezen 85917 keer)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #15 Gepost op: 18 March 2014, 18:07:37 »
Dat wordt een soort tweede Beel... :-X
Met vriendelijke groeten, altijd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #16 Gepost op: 18 March 2014, 18:22:16 »
Die blauwe banen onderlangs is inderdaad echt een drama.
A. Het is totaal niet in lijn met de lijnen van het treinstel.
B. Het past niet bij de jongere treinserie.
C. Het geeft een hangbuikzwijneffect.
D. Als NS dan een eenheid in zijn wagenpark wilt hebben dan moet je bijvoorbeeld ook de rondingen in de blauwe baan bij zowel VIRM, DDZ als ICR van de ICM overnemen, maar dat doet men ook niet.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2014, 20:54:23 door Daan! »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #17 Gepost op: 18 March 2014, 19:27:00 »
Wat is er mis met het oudste type IRM ?
Die zijn juist het meest comfortabel van het irm materieel, zowel 2e klasse als 1e klasse, het extra tussenbak 2e/1e klasse is echt een drama, die stoelen zijn keihard en goedkoop stof en als je stoel wilt verstellen moet je aan zon hendeltje onder je stoel trekken, bij de oude 1e klasse zit dat in je leuning ingebouwd. En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Daarnaast kunnen we niet bezuinigen en treinen wat langer in oorspronkelijke staat laten rijden? dus een hele leven lang, alleen de verlichting en motoren verbouwen, eventueel een ander stofje op de stoelen.
Mensen doen tegenwoordig langer met hun huis interieur en auto, waarom niet bij treinen  ;D

Kijk maar bij de Plan V stellen, interieur is hetzelfde als 40 jaar terug alleen een ander kleur stofje erop, en de wanden zijn wat lichter gemaakt.
Scheelt bergen met geld!


tip : bewaar een compleet interieur van een drietje, zo kunnen we over 15/20 jaar een IRM 3tje weer terug in oorspronkelijke staat terugbrengen.
Alle andere V-IRMs hebben totaal ander interieur.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #18 Gepost op: 18 March 2014, 19:44:28 »
De stoelen in het oorspronkelijke IRM zitten echt niet fatsoenlijk, dat die eruit gaan vind ik zeker niet erg. Van Breda naar Zwolle had je in Tilburg al een houten kont...

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #19 Gepost op: 18 March 2014, 19:47:19 »


Begint dit nu al? Een V-IRM is wel even heel want anders dan een IRM. Dat is misschien niet even goed zichtbaar voor de reiziger. Maar geloof me, bij die verbouwing van IRM naar V-IRM hiel heel wat meer in dan alleen het verplaatsen van de stroomafnemers en het plaatsen van een extra tussenbak.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #20 Gepost op: 18 March 2014, 19:56:02 »
Maar de stoelen bleven dus staan en die zijn inmiddels wel versleten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #21 Gepost op: 18 March 2014, 19:56:46 »
Dat wordt een soort tweede Beel... :-X

Ik neem aan dat je dat in het licht van de vormgeving bedoelt?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #22 Gepost op: 18 March 2014, 20:02:02 »
B. Het past niet bij de jongere treinserie.
D. Als NS dan een eenheid in zijn wagenpark wilt hebben dan moet je bijvoorbeeld ook de rondingen in de blauwe baan bij zowel VIRM, DDZ als ICR overnemen, maar dat doet men ook niet.
B: De jongere serie zal  ook aangepakt worden, uiteindelijk.
D: Welke rondingen bij ICR of moet dat ICM zijn? De ronding hier lijkt me hetzelfde als bij DDZ.

En er zijn ook V-IRM stellen geleverd in 2008/2009 dus deze stellen moeten dus in 2020 ook aangepakt zijn? wel snel na 12 jaar alweer strippen.
Nee, dat zijn ze niet. In 2020 is het DD-IRM gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
virm
« Reactie #23 Gepost op: 18 March 2014, 20:11:50 »


Begint dit nu al? Een V-IRM is wel even heel want anders dan een IRM. Dat is misschien niet even goed zichtbaar voor de reiziger. Maar geloof me, bij die verbouwing van IRM naar V-IRM hiel heel wat meer in dan alleen het verplaatsen van de stroomafnemers en het plaatsen van een extra tussenbak.

Klopt. Motorisch is toen heel wat gedaan, terwijl het interieur ongemoeid is gelaten. Vandaar dat NS nu het interieur gaat vernieuwen. Hoog tijd, als je het mij vraagt. Qua comfort en reisgemak vind ik ICM en ICR beduidend beter. Bovendien is het een behoorlijk stomme zet geweest om de Vis-a-visopstelling op de bovenverdieping te plaatsen - reizigers met bagage gaan in de regel de paar treden naar beneden af, en niet de trap ophoog. En juist onderin is bedroevend weinig gelegenheid bagage te plaatsen.

En wel eens op de bovenverdieping een jas opgehangen? Heel handig, dat haakje op het schuin toelopende wandje.

Kortom, ik vind het slim dat NS de stellen gaat moderniseren. Ns beschikt dan weer over een bij elkaar horend, modern en comfortabel intercitypark.

Heußenstein : HO, DB 1957

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #24 Gepost op: 18 March 2014, 20:22:58 »
Aan de animatie te zien word het interieur gelijk aan de DDZ. Buiten dat dit erg fraai oogt en m.i.z. comfortabel zit is dit ook met het oog op onderhoud een goede zet. Minder verschillende onderdelen.

Maar ben het met bovenstaande reacties eens dat ze de blauwe band hetzelfde moeten houden.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #25 Gepost op: 18 March 2014, 20:26:25 »
Ik neem aan dat je dat in het licht van de vormgeving bedoelt?
Uiteraard. Ik neem niet aan dat de aandrijving vervangen wordt door een ongeschikte scheepsdiesel.  :P
Met vriendelijke groeten, altijd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #26 Gepost op: 18 March 2014, 20:53:12 »
B: De jongere serie zal  ook aangepakt worden, uiteindelijk.
D: Welke rondingen bij ICR of moet dat ICM zijn? De ronding hier lijkt me hetzelfde als bij DDZ.
De VIRM-4 gaat denk ik pas aangepast worden 15 na instroom. Of ze moeten die stellen opnieuw bestickten.
D. Ja ik bedoel idd hetzelfde als bij ICM. Ik zal het even aanpassen.




Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #27 Gepost op: 18 March 2014, 21:10:17 »
Het gat dicht maken op de plek waar de panto zit is opzich zo lelijk nog niet?


martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #28 Gepost op: 18 March 2014, 21:15:26 »
ziet er inderdaad wel goed uit
en als je die bult nou doortrekt tot de cabine?
dus een geheel
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Modernisering dubbeldekkers VIRM
« Reactie #29 Gepost op: 18 March 2014, 21:23:44 »
IRM 2e Klasse interieur (skai/nepleer) oorspronkelijk (1995)


V-IRM 2e klasse (verlengde bakken en extra stellen rond 2002/3)



IRM 1e klasse (oudste versie) Oorspronkelijk (1995)

V-IRM (verlengde bak en extra stellenrond 2002/3)



Mijn ervaring is zowel 1e als 2e klasse, dat de oudste stellen het beste interieur hadden qua comfort en zachtheid.
De extra bakken die erbij zijn gekomen zijn van goedkoop plastic en goedkoop stof en erg hard.

Foto bronnen : via google.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?