Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 19:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:15:10
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 19:07:30
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56

Auteur Topic: Servo-positie instellen met MultiMaus  (gelezen 32457 keer)

geer63

• Offline Offline
Re: Servo-positie instellen met MultiMaus
« Reactie #30 Gepost op: 04 October 2015, 15:17:16 »
Ben de hele ochtend al bezig om servo's met DR4024 aangestuurd te krijgen.
Ik had het voor elkaar tot ik ging proberen om de stappen van de servo kleiner te krijgen.

Nu krijg helemaal geen beweging meer in de servo's, nu heb ik hier al het een en ander gelezen.
Ik wil nu de boel resetten met CV8 maar waar moet ik dat dan in vullen in welk menu.
Wie kan mijn helpen?

Ik heb een multimaus van ROCO

Gr Gerard
« Laatst bewerkt op: 04 October 2015, 16:37:14 door geer63 »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 05 October 2015, 12:37:55 »
Door in de (loc) programmeerstand van de MultiMaus te gaan. (Ja, je benadert de decoder als loc.) Zorg dus wel dat alle loc's van de baan zijn! (Of sluit de MM alleen even aan op de DR4024 maar zorg wel dat je zowel SIGNAAL als POWER aangesloten hebt!)

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je weet hoe je een loc moet programmeren met de MM.
1) Zorg dus dat de decoder is aangesloten. (Zowel SIGNAL als POWER, POWER mag ook van losse voeding komen.)
2) Druk op het knopje op de decoder, lampje gaat aan
3) Programmeer nu op de MM de waarde 8 in CV 8
4) Druk knopje op decoder in, ledje dooft
5) Haal de spanning van de decoder voor minimaal 5 seconden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #32 Gepost op: 29 November 2015, 17:46:15 »
Mannen, wat doe ik fout??

Ik probeer ook de A- en B-positie af te stellen zodat mijn wisseltongen netjes omslaan, maar de servo wil niet naar de middenstand gaan.
Om even van voor af aan te beginnen:
  • Ik werk met de DR4024-servodecoder van Digikeijs.
  • Het geven van een adres aan de decoder is gelukt; servo 1 heeft adres 9.
  • Ook het programmeren van een voorinstelling is gelukt (in dit geval 1; deze is afgestemd op het schakelen van wisseltongen met elektrisch geleidend hartstuk).
  • Ik werk met de Roco Multimaus.
  • Op de Signal-ingang van de servodecoder heb ik de railspanning staan zoals verzorgd door de Multimaus.
  • Op de Power-ingang heb een 12V afgevlakte gelijkstroom staan. Deze gebruik ik om het relais aan te sturen dat het hartstuk van mijn Peco-electrofrog-wissel ompoolt als de servo halverwege het omzetten van de wisseltong is.
  • Ik heb een 'loc' met adres 9999 in de bibliotheek staan (128 rijstappen).
  • Ik heb de servo bediend; deze slaat echter veel te ver uit en de standen A en B moeten dus worden afgesteld.
  • Ik heb de Multimaus op locadres 9999 gezet; F1 t/m F4 staan uit; de regelknop staat in de middenstand.
  • Als ik nu op de schakelaar van de servodecoder druk, gaat het rode LED'je branden, maar de servo gaat niet naar de middenstand; hij reageert ook niet op de regelknop.
  • Ik kan wel de servo bedienen via de wisselstand van de Multimaus (met dus die veel te ruime uitslag); het rode LED'je gaat dan uit. De eerste reactie van de servo is nogal 'woest': hij komt met een flinke snelheid in beweging (maar dat ben ik wel gewend als ik een servodecoder aan het programmeren ben geweest).
En toen hield het instellen op...zonder het beoogde resultaat dus.

Iemand enig idee wat ik fout doe? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Hans.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2015, 22:31:14 door HaHoHo. Reden: Aansluitingen op power- en signal-ingang waren verkeerd aangegeven »
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 November 2015, 18:15:28 »
  • Op de Power-ingang van de servodecoder heb ik de railspanning staan zoals verzorgd door de Multimaus.
  • Op de Signal-ingang heb een 12V afgevlakte gelijkstroom staan. Deze gebruik ik om het relais aan te sturen dat het hartstuk van mijn Peco-electrofrog-wissel ompoolt als de servo halverwege het omzetten van de wisseltong is.
Ik hoop andersom... Gewoon gelijkspanning op de signaal aansluiting gaat hij niet van werken  ;D

Ik heb de Multimaus op locadres 9999 gezet; F1 t/m F4 staan uit; de regelknop staat in de middenstand.
Heb je F0 ook uit staan? Dat is het licht symbool op een MM.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 November 2015, 22:29:27 »
Hallo Timo,

Klopt: ik had het verkeerd opgeschreven! De aansluitingen zijn zoals jij het aangeeft. Ik heb het gecorrigeerd in de tekst. F0 staat trouwens uit.

Enig idee wat ik fout doe?

Groetjes,

Hans.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2015, 22:33:20 door HaHoHo »

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 November 2015, 04:36:22 »
Staat de Maus op Pom programmeren?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #36 Gepost op: 30 November 2015, 13:19:08 »
Hallo Hans,

Henk stelde onderstaande vraag:

Staat de Maus op Pom programmeren?

Een uiterst interessante vraag... (y) In de POM-stand zal de servo niet reageren op de rijregelaar....

Het is de bedoeling dat de MultiMaus NIET in de POM-stand gezet wordt om de servo-posities in te stellen. De MultiMaus moet gewoon in de "normale bedrijfsmodus" staan om een locomotief met loc-adres 9999 te bedienen. Door middel van de rijregelaar kun je na het indrukken van de Program-toets op de DR4024 de servoposities instellen, net alsof je met de locomotief met adres 9999 vóór- en achteruit gaat rijden.... Maar dat schijnt dus niet te lukken.

Enig idee wat ik fout doe?

Wat je precies fout doet is mij ook niet duidelijk, het lijkt op dezelfde situatie als die van Sander in dit draadje:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67006.0.html

In bovenstaand draadje staat stap voor stap hoe je via een IB de servoposities in kunt stellen. Voor alle zekerheid zal ik hier nogmaals aangeven hoe dit stap-voor-stap met de MultiMaus gedaan dient te worden. Zou je het onderstaande nog een keer willen proberen?

Stel de gewenste servoposities via de MultiMaus als volgt in:

1. Zorg dat de POWER en de SIGNAL van de DR4024 aangesloten zijn.
  2. Selecteer op de MultiMaus locadres 9999 (128 stappen DCC)
  3. Zet F0 (licht), F1, F2, F3 en F4 voor deze loc allemaal uit.
  4. Draai de rijregelaar even een stukje vooruit en zet de rijregelaar daarna
      terug op 0.
  5. Bedien de eerste servo via het bijbehorende wisseladres.
      Controleer of de gewenste servo ook beweegt.
      Zet de MultiMaus weer terug in de loc-modus voor loc-adres 9999.

6. Druk op het knopje van de DR4024, de rode LED gaat branden.
      De geselecteerde servo loopt naar de middenstand.

7. Draai de rijregelaar vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie
      in te stellen.
  8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de DR4024.
  9. Draai de rijregelaar achteruit (linksom) om de servo in de gewenste B positie
      in te stellen.
10. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de DR4024.

11. Zet de rijregelaar weer op positie 0.
      Schakel F0 aan en weer uit, de volgende servo loopt nu naar de middenstand.

12. Stel de gewenste posities voor dit servo in volgens de stappen 7 t/m 11.

13. Als alle servo's zijn ingesteld druk dan weer op het knopje van de DR4024 om
      de programmeermodus af te sluiten, het rode LED zal weer uit gaan.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 November 2015, 17:17:19 door Bert_Apd. Reden: opmaak verbeterd en kleine aanvullingen »

HaHoHo

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 November 2015, 20:13:38 »
Hallo Henk, Bert,

dank voor jullie reacties! De MM stond overigens niet in de POM-stand. @Bert: ik ga het nog eens proberen met de aanwijzingen die jij hebt gegeven. Zo uit mijn hoofd zie ik niet veel verschil met de wijze waarop ik het al heb geprobeerd, maar je weet maar nooit. De servo reageert wel op de opdrachten, maar hij wil niet naar de middenstand nadat ik het knopje op de decoder heb ingedrukt. Als dat eenmaal lukt, gaat de rest volgens mij ook wel lukken. Ik zal ook het draadje waar je naar verwijst lezen; eens kijken of ik daar verder wijzer van word.

Ik kom er zeker nog op terug; bedankt voor nu!

Groetjes,

Hans.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #38 Gepost op: 01 December 2015, 12:59:38 »
Bij power up is de servo al naar de midden stand gegaan, dus als hij daar al in staat zal hij dat niet nog eens doen denk ik zomaar.  ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #39 Gepost op: 01 December 2015, 17:03:14 »
Wim,

Bij power-up gaat (gelukkig) geen enkele servo van de DR4024 naar de middenstand, zou erg vervelend zijn voor de eerder ingestelde wisselstanden...  ::)

Na power-up en vervolgens indrukken van het program-knopje gaat ook nog geen enkele servo naar de middenstand, dit gebeurt pas nadat een "rij-opdracht" voor loc-adres 9999 met snelheid 0 is gegeven via de centrale èn herkend is door de DR4024. Een andere snelheidsinstelling resulteert direct in de daarbij behorende servostand, die dus weer niet de middenstand behoeft te zijn...

Anders gezegd: zolang er na power-up op de refresh-stack geen rijopdracht voor loc-adres 9999 aanwezig is zal na het indrukken van het program-knopje geen enkele servo reageren en dus zeker niet naar de middenstand lopen.

Tenminste, dat zijn mijn praktijkervaringen met de MultiMaus op de DR4024...

Zijn jouw ervaringen anders?

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 December 2015, 17:04:46 door Bert_Apd »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #40 Gepost op: 01 December 2015, 17:49:54 »
Hans,

Als b.v. de wissel/servo adressen 1 t/m 4 wil instellen voor de stand.
Dan kies je na het drukken op het knopje op je Multi-Maus wisseladres 1 b.v. en je bediend het wissel. afbuigend of rechtdoor maakt niet uit, dan gaat de serco op positie 1 naar het midden.

Dan via locadres 9999 de stand inregelen. Zo staat het beschreven.
 :-X

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #41 Gepost op: 01 December 2015, 17:54:55 »
Wim,

Zoals jij het beschrijft werkt het dus niet...  :-[

Zo staat het beschreven.  :-X

???

Handleidingen lezen is blijkbaar toch moeilijker dan het lijkt...

Dan kies je na het drukken op het knopje op je Multi-Maus wisseladres 1 b.v. en je bediend het wissel. afbuigend of rechtdoor maakt niet uit, dan gaat de serco op positie 1 naar het midden.

Als ik deze instructies exact volg (DWEIS dus) gaat bij mij het ledje uit en gaat er geen servo naar het midden...

Zijn jouw ervaringen anders?

Constructief antwoord geven op vragen is blijkbaar nog moeilijker...

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 01 December 2015, 19:08:12 door Bert_Apd. Reden: instructies exact uitgevoerd zonder resultaat... »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #42 Gepost op: 01 December 2015, 21:44:27 »
1. Sluit de decoder aan op de voeding en uw centrale.
2. Stel uw centrale in op locadres 9999 (128 stappen DCC)
3. Zet F1, F2, F3 en F4 op uw centrale allemaal uit
4. Zet de rijregelaar op 0
5. Bedien de servo die u gaat programmeren
6. Druk op de schakelaar van de module, de LED gaat branden. De geselecteerde servo loopt naar de middenstand.
7. Draai de rijregelaar (7) vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie in te stellen.
8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de module.
9. Keer de rijrichting op de centrale door de rijregelaar (7) éénmalig in te drukken.
10. Draai de rijregelaar (7) vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste B positie in te stellen.
11. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de module.

Wat wordt hier dan verstaan onder bedien servo op punt 5 Vertel ons dan dan eens als je het toch beter weet

Bye
« Laatst bewerkt op: 01 December 2015, 21:49:38 door Wim Ros »

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #43 Gepost op: 01 December 2015, 23:51:56 »
Beste Wim,

Eigenlijk heb ik hier helemaal geen zin in maar blijkbaar kun je het verschil tussen je eigen goede raad in reactie 40 en de door je zelf geciteerde handleiding in reactie 42 niet zien.

Even rustig lezen, hopelijk wordt het dan duidelijk:

Reactie 40:

Dan via locadres 9999 de stand inregelen. Zo staat het beschreven.
 :-X

Reactie 42:

...
5. Bedien de servo die u gaat programmeren
6. Druk op de schakelaar van de module, de LED gaat branden. De geselecteerde servo loopt naar de middenstand.
 ...

Misschien zie je nu het verschil: in jouw goede raad in reactie 40 druk je eerst op het knopje (punt 6) en daarna bedien je de wissel/servo (punt 5). En daarmee stel je het eerste wisseladres in op de DR4024 en gaat vervolgens het ledje uit. Daarna loopt er echt geen servo meer naar de middenstand zoals ik in reactie 41 al aangaf:

Als ik deze instructies exact volg (DWEIS dus) gaat bij mij het ledje uit en gaat er geen servo naar het midden...

Iemand proberen te helpen is prima, maar controleer dan wel of je suggestie ook werkelijk werkt.

Wat wordt hier dan verstaan onder bedien servo op punt 5 Vertel ons dan dan eens als je het toch beter weet

Bij deze...

Jammer dat discussies als deze in dit draadje nodig zijn, maar gewoonweg negeren kan ook niet.

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 02 December 2015, 00:00:26 door Bert_Apd »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #44 Gepost op: 02 December 2015, 12:29:10 »
Dan moet er een duidelijke handleiding geschreven worden die je maar op 1 manier kunt lezen en uitvoeren.
Maar zal me er verder niet mee bemoeien, deze decoder zal ik zelf nooit gebruiken.

Groetjes