Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 09:40:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 09:35:47
Ronald doet de Fork Challenge! door Sven
Vandaag om 09:04:54
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 08:58:49
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0  (gelezen 49448 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #150 Gepost op: 28 March 2014, 11:18:26 »



Hallo Frits,

Sinds enige tijd volg ik dit draadje over een Vam wagen in wording, je bent goed bezig (y)
kleine correctie, het onderdeel dat jij pomp noemt, is een hydraulische cilinder.  Op de schematische tekening hierboven staat dat onderdeel ook zo benoemd. De pomp is dat vierkante ding met een elektromotor er bovenop.
De elektrische leiding die je gemonteerd hebt is dus voor de voeding van de pompmotor.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #151 Gepost op: 28 March 2014, 11:31:32 »
Helemaal goed.
dank je voor de correctie

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #152 Gepost op: 28 March 2014, 11:54:45 »
De leidigen zijn eigenlijk heel eenvoudig te traceren, behalve de doorgaande eectrische leiding die bij de kopse kanten naar de binnenkant van het frame gaat. Ik vermoed dat die direct achter de pomp weer naar buiten komt. Dat zal ik nog controleren bij 1:1.
Dan zie ik dan wel ook waar de groene en roze leiding vandaan komen.





Aan het uiterlijk an de huidige modelpomp moet ook nog het nodige aangepast worden., Lees.. bijgebouwd.



MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #153 Gepost op: 29 March 2014, 10:41:22 »
Hoi Frits,

het blijft een erg leuk project om te volgen  (y)
Ik ben ook erg benieuwd naar je omzetting naar een kit.

Ik nog eens naar onderstaande tekening en foto's gekeken en kan misschien nog helpen met wat info mbt het hydraulische systeem.











Zoals Roeltje al aangaf is het vierkant blok met de motor erop de pomp en erop de drukmeter, veiligheid etc. Daarnaast zal de vierkante bak onder de motor ook het reservoir vormen voor de cilinders. 
Als ik de tekening goed bekijk lijkt dit een versimpelde weergave van de werkelijkheid. De 2de vierkante kast naast de pomp (zie foto's) mist op de schets maar is wel onderdeel van het hydraulische systeem. Onderdeel van het hydraulische systeem zijn ook de cilinders om de bak in "transportstand" te vergrendelen (zie schets).
Verder zal er ergens in het systeem een stuk "intelligentie" moeten zitten om te voorkomen dat men de bak gaat heffen terwijl de sloten nog dicht zijn of dat de sloten vergrendelen terwijl de bak nog niet volledig is gesloten. Mogelijk dat dit in de vierkante bak rechts naast de pomp zit. De pomp en de de vierkante bak rechts staan in ieder geval met elkaar in verbinding dmv de "roze" leiding zoals weggeven in je foto. Op de foto kan ik niet zien of dit een hydraulische leiding is of een elektrische.
Om eea verder uit te pluizen zou het interessant zijn om te zien hoe de hydraulische leidingen in het frame verder lopen naar de vergrendelingscilinders. Daarnaast zou het ook interessant zijn om beter te zien wat het kleine vierkantje is op de rechter vierkante bak welke wat beschadigd lijkt te zijn.

Succes verder met het project ik ben benieuwd naar de volgende updates.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #154 Gepost op: 29 March 2014, 12:03:37 »
Aan de wartels te zien is de rechter bak een schakelkast tbv het electrisch gebeuren. Je ziet nl dat de pompmotor op de linkerbak (hyraulic reservoir) elektrisch is. Dan zal in de linker bak wel de besturing zitten die door de diverse eindschakelaars de pompmotor en de diverse elektrisch aangestuurde hydraulische ventielen moet aansturen, die op hun beurt de diverse cilinders bedienen. Ik vermoed dat de linker bak, de zg hydraulische unit, de volgende delen bevat:
  • de hydraulicpomp
  • hydraulicreservoire
  • accumulator
  • maximaaldrukoverstortventiel
  • drukmeter
  • electromotor voor hydraulicpomp aandrijving
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #155 Gepost op: 29 March 2014, 20:17:04 »
In een toegezonden stuk over de takkls vind ik nog een heel opmerkelijk stuk tekst.








Als ik binnenkort de wagen bij de SHD in Amersfoort grondig ga bekijken, zal ik een aantal items zeer zeker gaan uitzoeken. Dus ook deze bovengenoemde want tot dusver heb ik alleen vernomen dat de bakken per twee open gingen om omslaan te voorkomen. Dus waarom dan de mogelijkheid om ze per stuk te bedienen en waar zit die knop?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #156 Gepost op: 29 March 2014, 21:26:18 »
Meer voor de volleligheid van het verhaal dan modelbouw technisch gezien....het dichtzetten van de onderkant.
Dit betekent dat ik de pomp, de electrakast en de bakken zelf , niet van binnenuit kan schroeven zoals ik nu heb gedaan.  De bodem moet wel gesoldeerd worden om de kieren te dichten.
De gaten die er in horen of moeten komen nog aan de orde.




« Laatst bewerkt op: 29 March 2014, 23:46:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #157 Gepost op: 30 March 2014, 19:37:05 »
Vandaag een bezoek gebracht aan de SHD te Amersfoort alwaar er zich twee exemplaren van de wagen zich in de colelctie bevinden.
Direct naar de wagens lopen mocht niet gezien hun plek op het opstelterrein. Daarom speciaal voor mij enige rangeerbewegingen (met ondergetekende als enige toeschouwer) hetgeen toch een uurtje in beslag nam. Eerst een eloc "1600"verplaatsen in de loods. Daarna drie diesels, de VAM wagen en een goederenwagen ophalen met de 2200. Vervolgens de wagens rangeren met een Sik en tenslote de VAM wagens in de loods boven de put.
Prima werk. Heren, bedankt.





En toen kon ik aan het werk.
Dik 2 uur fotograferen en meten leverde ruim 400 foto's op. Hier zet ik ër een aantal even neer met commentaren.


De grote lijkt goed op de kleine. Zo hoort het ook.


De meetlat was onmisbaar.




De onderkant......
Maar ook in de bovenkant van het frame, zitten open vlakken....gatenkaas die niet in beeld te brengen is.

wordt vervolgd

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #158 Gepost op: 30 March 2014, 20:13:24 »
Met name de kantelpunten of as had mijn belangstelling. Dat is opgelost, maar zat toch wel even heel anders dan dat ik dacht. In ieder geval GEEN as, maar 4 steunpunten waarop door de ronde vorm ook gekanteld kan worden. In feite ligt de bak los, maar om te voorkomen dat die er af schiet is er ook nog een "pen/gat"verbinding.





Dan is er nog de cylinder voor de vergerendeling van de deuren.
 

De hijsogen zijn ook net iets anders van vorm als bij het model.


En het is nauwelijks te zien, maar er zitten over de profeilen aan de kopse kanten TUSSEN de bakken extra platte platen gelast. De profielen zie je dus eigenlijk niet.
Daarbij zit er haaks op iedere plaat een soort kwart cirkel die over de andere kwart cirkel van de andere bak "glijdt". Je ziet het echt niet. Natuurlijk wel als je de bakken los van de wagen haalt, maar dit in model namaken doe je alleen uit purisme.


Van de pomp en het elctrakastje heb ik opnames uit alle hoeken en standen. Van onder, achter, boven en beneden.


Oplegpunt van het draaistel valt samen met de constructie voor het briefluikje. Loopt vloeiend in elkaar over.


Ik heb bij het model een rechthoekige regengoot gemaakt. Helemaal van links naar rechts en daarna uitsparingen gemaakt voor de scharnieren.
Ik zag hier een afgeronde goot waarbij de scharnieren eerst gemonteerd zijn en daarna stukken goot aangelegd tussen de sacharnieren. Klein, maar leuk verschil.


Profielen in soorten en maten. Deze vormen heb ik echt niet standaard in mnodel


Leuk detail


en zo heb ik dus nog talloze foto's van frame en leidingen enz. enz. enz.

Lijkt mijn model op het origineel?  .... JA
Klopt mijn model......natuurlijk niet, maar de verschillen moet je weten. Met name de dakvorm van de kopse kanten, de vorm van de profielen en vormgeving van het frame.
Ben ik teverden tot nu toe?  Zeker JA.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2014, 20:18:23 door FritsT »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #159 Gepost op: 30 March 2014, 20:21:10 »
Het model is in het echt nog veel mooier dan op de foto's, leuk om het even in het echt te kunnen zien (y)

Groeten Edwin.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #160 Gepost op: 30 March 2014, 20:50:52 »
mooi werk Frits ! ben ik benieuwd, zit je met de profielen ("ribbels" op de bak ) op de juiste maat?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #161 Gepost op: 30 March 2014, 21:36:46 »
ja en nee.

Voor een vervolg echt weer vanaf 0 beginnen, maar dit model is zeker niet voor niets geweest. Ik kon nu mijn weg goed vinden in de wirwar van metaal. Zeker van onderaf terwijl je naar boven moet kijken en het eind van de wagen mijlen ver lijkt te liggen... laten we zeggen, ouderwets 3D denken.

Maar eerst nog eens de foto's uitwerken. 400 stuks...
-cylinder voor de deurgrendels
-afwijkende opstaptreden aan beide zijden van één wand. (dat had ik nog niet gezien)
-afmetingen en vormen van de profielen.
-constructie plaatwerk bordes
-frame onderzijde
-bufferbalk en omgeving.
-kantelpunten

Ik ben nog wel even van de straat en heb geen haast.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #162 Gepost op: 30 March 2014, 23:22:09 »
Frits,
Je maakt er een echte uitdaging van. (y)
Als je zo ver gaat zou ik ook alles werkend maken.
Dus laadkleppen open en dicht,en kantelbaar waarbij de stortkleppen ook open en dicht gaan.
Nou nog kiezen ,met lucht of electronisch met servo`s ;D of combinatie van die 2.
Ik weet dat lego luchtcylinders en compresoren heeft. maar het zal ook vast wel iets verfijnder te vinden zijn.
Zou eens bij de Jongens gaan neuzen die stoommachines bouwen , die drijven ze vaak met lucht aan.

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 30 March 2014, 23:24:19 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #163 Gepost op: 31 March 2014, 13:09:59 »
Klopt, ik wilde een uitdaging en ga die nu ook aan, maar.....het blijft hobby.

Zou inderdaad heel leuk zijn  om alles werkend te maken...en dat kan in spoor 0. Maar het mag niet gaan ten kosten van  het uiterlijk. Daar ben ik teveel modelbouwer voor en dat staat bij mij voorop.
De deurgrendels zijn geen enkel probleem.  Die zijn nu al funtioneel. Motor in de bak met een overbrenging boven het frame. Zie je niks van.
Het kantelen moet ik mechanisch uitzoeken omdat de hefcylinder bij 1:1 kantelt. Het is niet veel en in model misschien te verwaarlozen, maar moet wel worden uitgezocht. Ook dan de motor in de bak met eenzelfde opening boven het frame.
Mooi dat ik het proefmodel gebouwd heb, want de conclusie "vrijwel onzichtbaar" kan ik nu trekken.
Dus komt het er op neer dat de dakluiken open en dicht moeten kunnen voor inbouw en onderhoud van de motoren. Dat worden piepkleine scharniertjes of vervangende aan de binnenkant. Het moet wel funktioneren. Ik denk niet onmogelijk.

Dan de bediening/energievoorziening..Ik ben digitaal een analfabeet. Dat is helemaal GEEN UITDAGING voor mij , dus daar heb ik dan hulp bij nodig.
Radiografisch kan misschien ook. De besturing van mijn modelboot (Banckert) heb ik ook aan de praat gekregen

Kortom..het zou moeten kunnen lukken en ik ga er in het onwerp rekening mee houden.

Allerbelangrijkste is de hoeveelhied werk bij het maken van de profielen verminderd. Eén bak is leuk twee ook nog, maar 10  minder. En ik heb al niet niks te doen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11245
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #164 Gepost op: 31 March 2014, 13:17:51 »
Nog een idee:
de kopse wand tussen de bakken kan misschien demontabel.