Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 12:27:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0  (gelezen 50291 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1622
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #135 Gepost op: 25 March 2014, 20:51:10 »
Wat een pracht stuk vakwerk.  (y)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #136 Gepost op: 25 March 2014, 22:47:17 »
Ja, geweldig, ik volg het elke dag. Een genot om hem te zien groeien (y). Vergeet je de kabelsteuntjes aan de chassisbalk niet Frits ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #137 Gepost op: 25 March 2014, 23:15:37 »
Ja ja, niet ongeduldig worden.
Alle zichtbare onderdelen zitten er juist op waardoor de bekabeling aan de beurt is. Stap voor stap en gestructureerd werken. Van groot naar klein.

De nog missende "grendel"pomp en kantelpunten onder de bak kunnen denk ik later nog aan bod komen. Daarvan worden binnenkort plaatjes gemaakt zodat ik ze ook goed kan namaken.

Decals voor de groene standaardwagen zijn al in de maak.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #138 Gepost op: 26 March 2014, 09:39:12 »
Frits,

Het wordt een prachtig model van een VAM wagen. Voor een beetje trein heb je er wel 4 nodig  ;)

Schitterend werk in messing en het laat zien waarom 0 leuker kan zijn dan H0. Als ik eerlijk ben en je zo bezig zie, denk ik wel eens waarom ga je niet 1:1 werken. Maar dat heb je bij de 8811 ook al gedaan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #139 Gepost op: 26 March 2014, 11:06:43 »
Ivo...

Ik zeg je al jaren.... eens ga je het een keertje proberen. Al blijft het bij die ene keer, gewoon doen. Net Bungee Jumping.

4 stuks....
Ik richt me nu op het ontwerpen van een productiemodel. Kunnen er 4 zijn, misschien wel veel meer. Wie weet. Kan ik nu nog niet zien. De bekende uitdaging.

1:1
Ja ik heb inderdaad aan de 8811 gewerkt en nu heb ik  mijn eigen 1:1  smalspoorlocje en een paar honderd meter spoor.
zie het draadje "Terschellinger Spoor". (vanaf bladzijde 17)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42101.240.html
« Laatst bewerkt op: 26 March 2014, 11:08:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #140 Gepost op: 26 March 2014, 19:31:51 »
Voor de volledigheid nog een klein puntje dat modelbouwtechnisch niks voorstelt, maar voor het verhaal wel...

In het midden van de foto zie je "iets" dat de overbrenging is van de "grendelpomp" naar de as waar de grendels op zitten.



In model nagemaakt, maar nog niet gesoldeerd. Eerst bij het 1:1 exemplaar bekijken hoe de achterliggende onderdelen er uit zien. Schematisch weet ik dat wel, maar modelbouwtechnisch nog niet.


H-O-H schat ik de gaten in de overbrenging op 5 mm. Als het anders zou moeten... 15 minuten werk. Voorlopig zitten ze er op




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #141 Gepost op: 27 March 2014, 00:01:00 »
Ik heb de 1:1 foto's van de leidingen bestudeerd en ga ze stap voor stap maken.

Allereerst de doorgaande electrische leiding om de deuren te openen.
Ik heb gelezen dat de uiteindelijke bediening BUITEN de trein plaats vond. Tijdens het rijden waren alle wagens ontkoppeld van elkaar. Voor het lossen moesten dus eerst alle koppelingen tot stand worden gebracht. Daarvoor zaten er koppeldozen op het uiteinde en een loze om de stekker in te steken tijdens het rijden. De kabel kon tijdens het rijden achter hakken onder de bak worden opgeborgen.

1. De stekker op de "volgende" wagen zie je direct achter de buffer.



2. De kabel opgeborgen achter de haken en aan de rechterkant in een loze stekkerdoos.



3. en in model.
Net zoals in het echt, een electrische draad, maar dan van 0,6 mm koperdraad.
Kleur van het plastic wordt tzt aangepast. Geen gevlochten draad want dat is te soepel. Dit volle draad is mooi te buigen en blijft in positie.
De draad blijft demontabel omdat het een verbinding vormt tussen frame en bak en die wil ik kunnen scheiden.
Kortom, just like the real thing.


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #142 Gepost op: 27 March 2014, 09:06:39 »
 (y) wohw, grandioos (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #143 Gepost op: 27 March 2014, 11:07:57 »
@ Ruud, speciaal voor jou nog een plaatje.

De draad kan je dus ook echt ergens in schuiven als stekker en stekkerdoos. Een buisje 2x1 mm.
Haakjes zijn van nikkelzilver strip 0,3 x 1,0


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #144 Gepost op: 27 March 2014, 11:46:43 »
Mooi werk! Waarom staat dit draadje niet in Baanbrekers?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #145 Gepost op: 27 March 2014, 11:54:16 »
NIks baanbrekends aan. Messingbouwen (in schaal 0) wordt echt wel meer gedaan, alleen niet als "live verslag". Dus de groep.."wat ben ik aan het bouwen" lijkt me meer op zijn plaats.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #146 Gepost op: 27 March 2014, 12:16:34 »
Dat is misschien wel zo, en dat geldt wellicht ook voor draadjes die daar wel in geplaatst zijn. Maar de mate van detaillering die je hier doorvoert... daar kan menigeen nog een puntje aan zuigen. Ik vind het top.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2014, 12:19:24 door 44 »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #147 Gepost op: 27 March 2014, 20:35:30 »
Dat het top is, daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral omdat ik nog geen 2 plaatjes messing netjes aan elkaar kan krijgen.
Maar als deze gereed is, mag je je volgende project ook wel als live verslag doen. Ik zal het zeker volgen.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #148 Gepost op: 27 March 2014, 22:32:39 »
De leidingen aan de pomp.

Zo ziet het er 1:1 uit.
Flexibele leidngen van de pomp (die is beweegbaar) naar de bovenkant van het frame. Daar zit de leiding strak in houders. Recht toe, recht aan.



De pomp zelf was ook nog niet je van het. Op de draaibank even een andere gemaakt. Gelijk gaatjes in geboord waar pennentjes in konden en weer daarop wordt de plastig leiding geschoven.



In dit gebied wel wat concessies moeten doen, maar wie weet hoe ik dat later nog eens uitwerk. Voorlopig tevreden.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11394
    • nulpunt
Re: BNLS-Werkspoor - VAM kantelbakwagen in schaal 0
« Reactie #149 Gepost op: 27 March 2014, 23:42:15 »
Voorlopig tevreden in het vorige bericht betekende....niet tevreden. Even afstand nemen met een kop koffie en dan het zo maken dat de nacht in alle rust ingegaan kan worden.
Precies een uurtje later ben ik echt tevreden.

Nu lopen beide leidingen aan de goede kant van het scharnier en de bovenste schiet ook niet meer van het pinnetje af. Ik heb er dus een andere ingezet. Met een hoek naar voren ipv opzij.
Boven op het frame heb ik ook twee pinnetjes gesoldeerd zodat de leidingen zichzelf mooi rond buigen.

Op die locatie moest ik afwijken van 1:1 omdat circa 1 cm naar rechts de steun van bak/frame de doorgang van de leiding belemmert. Toen ik die maakte heb ik dus niet aan de leidingen gedacht. Een punt om te noteren bij het vervolgmodel.

en nu naar bed.