Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:06:59
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:53:17
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 44613 keer)

Sicco Jan

• Offline Offline
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #75 Gepost op: 07 March 2015, 21:20:57 »
Maar ze is er bij en daar gaat het om  :-*

Vind die metalen rails trouwens wel wat hebben. En wat je verderop schrijft: ze voegen zich altijd naar je plan.  ;D

Groet, Sicco Jan

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #76 Gepost op: 08 March 2015, 14:23:10 »
Haar eerste bezoek aan het spoorwegmuseum, er zullen er nog vele volgen  :)

Voor het schaduwstation functioneert de M-Rails prima. Er is me vaker gevraagd of ik wel doorga met het bouwen in M-Rails. Inmiddels heb ik besloten dat ik voor de zichtbare delen gebruik ga maken van K-Rails. Het oog wil ook wat, en voor het ballasten enzo is M-Rais toch gewoon K. En het oog wil ook wat.

Vanmiddag heb ik de zondagsrust op brute wijze verstoord door met de decoupeerzaag korte metten te maken met een verse voorraad hout. Heerlijk in de zon op het dakterras.

Het baanplan van het schaduwstation is een heel klein beetje gewijzigd. Ergens ben ik de fout in gegaan door geen rekening te houden met een behoorlijk vast obstakel: de afvoer van de CV-ketel (de CV-ketel staat een verdieping lager).

Nieuw baanplan, de SV-ketelafvoer linksboven (donkergrijs weergegeven)

Voor het gedeelte op niveau-0 heeft deze afvoer ook nog gevolgen, daar ga ik nog wel eens mee puzzelen.

Het hout dat ik zo druk heb gezaagd, dient voor deze lus en de wissels naar de opstelsporen:

Bij het eerste gedeelte van het schaduwstation heb ik 18 mm meubelpaneel gebruikt. Gewoon, omdat ik er nog een flinke voorraad van had, na het ontmantelen van een kledingkast in mijn vorige woning. Het meubelpaneel is nu op, voor dit stukje schaduwstation ga ik MDF (12 mm) gebruiken.

groeten Simon

Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #77 Gepost op: 15 March 2015, 10:11:05 »
Schaduwstation (4) - passen en meten

Na het zagen volgende het schroeven. Alles netjes uitgemeten en het paste bijna allemaal - hmm, op één plankje na, nou ja snel opnieuw gezaagd. Daarna was het tijd voor een klusje dat me altijd wat meer aanstaat dan zagen en schroeven: schilderen.

Terwijl de verf nog nat was kon ik het niet laten op te beginnen met het leggen van het spoor (niet in de natte verf, dat gedeelte was wel al droog, maar vandaar dus de kranten)

So far, so good... of, toch...

Passen en meten.

Ik dacht slim te zijn en de poten langer te maken zodat de volgende niveaus (´niveau 0´ en ´niveau 1´) daarvan ook konden profiteren. Maar, ik had dat allemaal niet goed uitgemeten en dus past het nu allemaal voor geen meter.

Oeps, dus...

Dat wordt de zaag erin zetten.

Om een andere poot te omzeilen was sowieso al een aanpassing nodig van het oorspronkelijke plan voor dit gedeelte. Dat werd even uit de vrije hand spoor neerleggen, ook leuk. Niet meten dus, maar wel passen.

NS en de DSG stelden belangeloos een rijtuig ter beschikking om te bekijken of deze op een paar kritieke punten konden passeren (het NS rijtuig is het langste rijtuig dat ik bezit).
Hier zijn de rijtuigen samen in actie op een punt waarbij ze mogelijk in botsing konden komen

Tsja, past het nu of niet... vanuit de helikopter is dat beter te zien

Kan dus net.

Trouwens, die handige Expedit kast (te zien op de voorlaatste foto) heb ik even handig ingepikt, maar die is eigenlijk bestemd als huisvesting voor spinnen (ook mijn vrouw heeft een hobby). Binnenkort zal ik een andere opbergplek moeten vinden voor de spulletjes die ik daar heb staan. Onder het nieuwe stuk baan ga ik weer wat opbergruimte maken, zoals ook te zien is op de eerste foto. Al is dat een kastje wat ik helemaal onder de baan vandaan kan halen, met twee doelen: daarmee kan ik een werkblad creëren (bovenkant van het kastje) en dan kan ik goed bij de ringleiding (er liggen nogal wat aansluitingen op dat stuk). Voor het stuk wat nu in aanbouw is, houd ik het wat simpeler qua opbergruimte. Zodra dit stuk baan is aangesloten, ga ik beginnen met dat klusje.

Dat was even een zijsprongetje. Nog meer gespring (en dat heeft ook weer helemaal niets te maken met passen en meten of met het schaduwstation), er zijn wat nieuwe rijtuigen gearriveerd:

(vraag me niet waarom iemand een setje van drie umbauers te koop had... goed, even een viertje zien te scoren in Houten)

een bagagewagen, en...

nog meer ombouwrijtuigen.

groeten Simon

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #78 Gepost op: 15 March 2015, 15:06:00 »
Zoals jij die tafel bouwt moet het bij mij ook nog gaan worden.

Passen en meten is lastig. Ben er ook mee bezig.

Ga zo door (y).
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #79 Gepost op: 29 March 2015, 08:45:28 »
@ Koen, dat is fijn om te lezen. Ik zag er van te voren nogal tegenop om de tafel te bouwen. Bij de vorige opstelling was de tafel om het zacht uit te drukken, nogal wankel, en kon ik alleen stevigheid krijgen door een paar flinke schroeven de muur in de draaien. En dat was ook gelijk een probleem: ik weet niet welk materieel er in 1926 toe werd gepast bij huizenbouw, maar even een gat boren, plug erin en klaar was er niet bij. Het beton was enorm poreus. Maar goed, dat is geweest. Doordat ik weinig vertrouwen meer had in mijn eigen bouwkunsten, heb ik voor het eerste deel gebruik gemaakt van in hoogte verstelbare poten van een welbekende blauw/gele woonwinkel. Voor het tweede deel heb ik dat niet gedaan, en zowaar is het gelukt: het staat, en stevig. En dat met beperkte middelen (een eenvoudige decoupeerzaag en een al even eenvoudige schroefboormachine). Goed, de platen zijn niet helemaal recht: maar wie valt er nu over dat de platen in het schaduwstation niet helemaal perfect aansluiten? Ik niet in elk geval.

Succes met de bouw, ik ben nog niet helemaal bij met het lezen van jouw draadje, maar dat komt goed! Ik hou je in de gaten :)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #80 Gepost op: 29 March 2015, 09:02:41 »
Tijd voor Een nieuwe update

De volgers van het Houten-draadje hebben al een glimp op kunnen vangen van het nieuwe materieel dat binnenkort de sporen van mijn baan onveilig gaat maken.

Wat is er verder gebeurd de afgelopen tijd:

Ik begin, waar ik bij de vorige update ben geëindigd. De poten die in de weg staan.

hup, dat was één.

Laagje verf erover en het is alsof het nooit anders is geweest

Nummer twee staat al te sidderen van angst

Maar toen viel het besluit om hem genade te schenken, en de poot een klein stukje te verplaatsen. Een gat daarvoor was al half aanwezig en snel vergroot

Hee, wat is dat? Geen poot meer? Inderdaad... nadat ik de poot las had geschroefd, bleek de constructie nog even stabiel als daarvoor. De poot heb ik voorlopig gestald bij de voorraad hout.

Vervolgens was het een koud kunstje om de rails te leggen en kon het werk aan de onderkant aanvangen.

Ik moet steeds aan Lümmeln denken als ik onder de baan aan het werk ben  ;D

Wordt snel weer vervolgd...

groeten Simon

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #81 Gepost op: 29 March 2015, 13:43:07 »
Als ik je zo bezig zie dan ben ik ook op de goede weg.

Ook al heb je een plan er verandert altijd wel iets.

Gaten, decoupeerzaag ;D.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #82 Gepost op: 05 May 2015, 10:32:55 »
Alweer een hele tijd niets geplaatst  :o

Ligt het werk stil?
Betekent dat dan dat er niets is gebeurd? Gelukkig niet (dat scheelt jullie weer wat slapeloze nachten). Veel fotowaardige momenten zijn er niet geweest - rails vastspijkeren, proefrijden, daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Ik ben inmiddels gevorderd tot het punt waarop ik de donkere lagen van het schaduwstation verlaat en in het daglicht terecht ga komen.

Even het baanplan erbij gepakt:

Tot hier geeft aan tot waar het spoor nu gereed is.

Het volgende project:

Dit gedeelte loopt over de volle lengte van de baan en is daarmee zo'n 3,5 meter lang (aan de andere kant is de baan langer, ik verlies zo'n 70 cm door de inrichting van de ruimte: aan de ene kant een schuifpui die naar een balkon - annex tijdelijke houtzagerij leidt, aan de andere kant een koker voor de afvoer van de CV ketel, die een verdieping lager staat).

Het zichtbare gedeelte is 2,70 meter lang. De zichtbare lijn wordt een enkelsporige, geëlektrificeerde lijn. Treinen komen vanaf het schaduwstation op dit spoor terecht. Voor het verhaal splitst de lijn "verderop" (niet zichtbaar) in twee richtingen, de hoofdrichting gaat verder naar plaats X (nog in te vullen) en een minder belangrijke, niet-geëlektrificeerde tak naar het station van Heußenstein. Het verkeer op de lijn zal hoofdzakelijk plaatsvinden met elektrische tractie, behalve natuurlijk als treinen naar Heußenstein rijden of naar andere plaatsen zonder elektrificatie (de wijze van elektrificatie in Duitsland in TP III biedt daarvoor veel mogelijkheden, het doorgaande spoor was dan wel geëlektrificeerd, maar veel laad- en losporen niet. De Miba spezial 104 ("Anschlussgleise Gleisanschlüsse) meldt dan ook dat op de meeste geëlektrificeerde trajecten, de nahgüterzüge (zeg maar buurtgoederentreinen) en voor de übergabezüge met stoom- of dieseltractie werden uitgevoerd. Kortom, genoeg mogelijkheden voor een gevarieerd treinbedrijf.

De overige sporen die je op het plan ziet, zie je niet. De roze en blauwe lijn links komen achter de achtergrond. Ze zijn hier naast elkaar getekend, ik ben van plan ze boven elkaar te laten lopen (de blauwe lijn leidt naar de kolenmijn, een niveau hoger).

Voor het zichtbare gedeelte zal ik gebruik gaan maken van K-rails.

en heel wat anders
Veel theorie en veel tekst hierboven. Voor de meer visueel ingestelden wat fotomateriaal:
Ik was ook nog in het spielzeugmuseum in Trier. Voor een euro of 4 mag je daar naar binnen, waarmee de toegangsprijs ongeveer gelijk is aan het spoorwegmuseum in Budapest of de dierentuin van Belgrado.

Heel bijzonder was het allemaal niet. De eisenbahn-afdeling was verreweg het grootste. Een aantal van de "museum"stukken heb ik ook op de baan rondrijden  ::)

Wat plaatjes:

groeten Simon

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 05 May 2015, 11:57:32 »
Citaat
Ik moet steeds aan Lümmeln denken als ik onder de baan aan het werk ben  ;D

Vreemd. Ik heb bij Lümmeln steeds het beeld van een zonovergoten, bijna landelijk stadje met redelijk druk treinverkeer voor ogen...

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #84 Gepost op: 05 May 2015, 20:35:21 »
hohoho, (om de kerstman even te citeren), dat ik bij het zien van het getal 44 aan Lümmeln moet denken, zegt niets over mijn beeld als ik aan Lümmeln denk. Maar nu we het daar toch over hebben: Lümmeln, de plaats waar schaarsgeklede dames vrijelijk over het rangierbahnhof langs de ketelwagens mogen wandelen. De plaats waar het altijd zomer is, en desondanks de zon nooit ondergaat. Waarmee dit ongetwijfeld de enige plaats op aarde is die zich zowel in de tropen bevindt, als boven de poolcirkel.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 05 May 2015, 20:44:51 »
Oso! 't Komt dus door dat, euhh, nummer, wat toevallig overeenkomt met mijn euh, naam, zal ik maar zeggen.
Tja... ik moet zeggen, 't is populair, dat 44. Ik zie het steeds meer: "Hair 44" op een kapperszaak, "Smartshop 44" als uithangbord voor een paddotoko en Joost mag weten wat al niet meer.
't Is mij wel best, zolang ze mij de schuld maar niet geven.

Maar laat ik je niet verder ophouden, ga lekker door met wat je aan 't doen bent, vind ik veel spannender!

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #86 Gepost op: 14 June 2015, 17:43:55 »
Al sinds 5 mei geen update  :'(

Is het werk stil komen te liggen? Ja, wel een beetje. Zo in deze tijd van het jaar met stijgende temperaturen verblijf ik liever buiten dan binnen. Bevallingsverlof van vrouwlief zit erop dus dat was voor ons ook even wennen aan de nieuwe situatie. En bovenal: even zonder inspiratie. Maar daarover later meer.

De temperaturen op de hobbykamer lopen snel op, tot waardes waarbij men in Lümmeln net ontwaakt uit de winterslaap, maar in Heußenstein juist een siësta houdt. Ik kan natuurlijk wel de boel open zetten, maar er is één maar.

Er zijn wat schattige, harige beestjes van mijn vrouw die ook onderdak vinden in de hobbyruimte. Dat zijn nogal fijngevoelige beestjes die niet van tocht houden en wel van hoge temperaturen.

Terug naar de treinen.

Mijn collectie is redelijk recent uitgebreid met een E41 (model van Piko). Hier poseert de loc naast haar pakweg 50 jaar oudere zusje (die alleen in analoog bedrijf inzetbaar is, en bovendien nog maar in één richting wil rijden).

Over het gebrek aan inspiratie: het werk aan het schaduwstation is nu zo goed is afgerond. Nog een beetje finetunen, en ik ga een wissel die onvoldoende bedrijfszeker is, vervangen door een ander exemplaar. Kleinigheidjes dus. Eerder schreef ik over de volgende fase: Een enkelsporige, geëlektrificeerde hoofdlijn. Na wekenlang dubben over hoe dit gedeelte eruit moest komen te zien, kwam ik vandaag tot het plan om een proefopstelling te maken in de woonkamer.

Zicht in de richting van het schaduwstation. Treinen komen uit de tunnel, over een spoorwegovergang langs een boerenbedrijf. Het gedeelte tussen het tunnelportaal en de overweg krijgt wat reliëf. Er staat een kerkje op de heuvel, er komt een steil pad naar het kerkje toe, dat werk.

Wat bebouwing, het boerenbedrijf en een oude, afgetakelde molen (het wordt een bouwval, nu is het gewoon een molen zonder wieken. Twintig jaar geleden ofzo is het ding gesneuveld, maar altijd in de collectie gebleven).

En verder richting het volgende tunnelportaal. Hier zal ik het landelijke thema voortzetten. Even voor de goede orde: het gedeelte van de baan is breder dan alleen dit (zichtbare) gedeelte. Links, naast de witte lijn, komen twee sporen "uit zicht"; het eerste spoor leidt van en naar het schaduwstation, zodat over de hoofdlijn rondgereden kan worden én het station van Heußenstein bereikt kan worden, zonder de hoofdlijn aan te doen. De tweede leidt naar de kolenmijn.  Er komt een harde overgang tussen de heuvel (vandaar de tunnel) en het "laagland". Bovenop "de heivel" komt een apart gedeelte van de baan, de kolenmijn. Ik denk aan een steile, ontoegankelijke heuvel. In Duitsland zijn dat soort hellingen doorgaans bebost, dus dat ga ik dan ook doen.

Dit geeft me weer genoeg ideeën om door te gaan! Nu nog naar de bouwmarkt om hout in te slaan.

wordt vervolgd...

groeten Simon

« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 17:46:44 door SimonH »

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #87 Gepost op: 22 June 2015, 07:43:42 »
de daad bij het woord voegen

Citaat
Dit geeft me weer genoeg ideeën om door te gaan! Nu nog naar de bouwmarkt om hout in te slaan.
Gemakkelijk gezegd, en gemakkelijk gedaan. Dus tussen mijn zware, opvoedkundige taken door:

vond ik nog tijd om even naar de lokale bouwmarkt te gaan:

Niets staat nu de bouw van het volgende gedeelte meer in de weg

groeten Simon

g-j

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 22 June 2015, 09:54:33 »
Heel goed Simon! Beetje actie  ;D

Over je zware opvoedkundige taak, ik heb jaren lang mijn zoon proberen te doctrineren met treinen en wielrennen. Het werkt echt niet! Hij is nu 14, wielrennen is saai en modeltreinen iets voor nerds (zijn woorden) en ga ik met de noordmannen naar Houten, dan is steevast het commentaar:"ga je weer op pad met je nerdvriendjes".

Zoals je weet hou ik je progressie in de gaten. Ooit zullen er weer treinen rijden tussen Heussenstein en Nordhafen.

Groet, Gert-Jan

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #89 Gepost op: 22 June 2015, 19:26:27 »
Haha, we zijn verworden van Noordmannen naar Nerd-mannen.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander