Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 14:18:01
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 42161 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #105 Gepost op: 01 september 2015, 20:08:54 »
Wat leuk! Dat bouwpakketje heb ik ook ooit eens in elkaar gezet, helaas was het na één van m'n verhuizingen ineens onvindbaar. Maar ik kan me herinneren dat het een genoegen was om het te bouwen en op te tutten.
De wegkruisen zijn anders ook wel te doen hoor, daar kun je nog best wat van maken.



't Zijn wel kleine priegeldingetjes... deze is pakweg 20 mm hoog.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #106 Gepost op: 03 september 2015, 20:58:11 »
Hmm, die mariabeeldjes heb ik niet aangetroffen in mijn bouwpakket. Alleen Jezussen.

Ik heb voorlopig nog maar één wegkruis geprojecteerd, nog elf te gaan ...

De eerste modelbaan die ik de komende dagen van dichtbij ga bekijken staat in Lieren. Ik ben benieuwd of de VSM weer mooie banen vast heeft weten te leggen.
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #107 Gepost op: 23 november 2015, 21:36:21 »
Mijn laatste update is alweer even geleden.

Op vakantie geweest, fototoestel stuk (althans, de groothoeklens), beetje druk met klussen in huis... en en passant de hobbykamer half verbouwd. Het was altijd al half en half de bedoeling een gedeelte in te richten tot logeerkamer en een gedeelte als hobbykamer voor vrouwlief. Nu eens de daad bij het woord gezet, wat wel betekende dat ik voor mijn bouwmaterialen en dozen met het een en het ander een ander plekje moest zien te vinden. O ja, en een inmiddels onontbeerlijk traphekje geplaatst, zodat dochterlief zonder risico op van de trap vallen gezellig mee kan naar boven.

Toen dat eenmaal klaar was, eens werk gemaakt van de aanleg van wat strekkende meters spoor.

Hoe ziet het er nu uit? Nou, zo:





De keerlus is gereed, zodat er nu eindelijk serieus gereden kan worden. Het (straks, niet nu) zichtbare gedeelte bestat alleen het het spoor waarop de 86-er haar kunsten vertoond. De rest (met de M-rails) bevindt zich achter de coulissen. En wie zich afvraagt wat dat sein dan doet op een niet-zichtbaar spoor: zo heel erg onzichtbaar is het niet-zichtbare spoor niet. Ik had behoefte aan een stroomloze sectie op die plek, en dan kun je dat heel saai doen met een oude krant en een schakelaartje. Maar ik had nog een bosje M*-seinen liggen - en ach, dat leukt de boel wel weer op.

En zo zag het eruit,


want:

ik ben (was) niet tevreden over dit gedeelte van de baan. Er zitten wat ongelijkmatige stukken in de helling, ergens loopt het niet lekker waardoor ontsporingen optreden, op een andere plek willen de rijtuigen rechtdoor op een wissel met afbuigende stand. Tijd om te slopen en opnieuw te beginnen:



groeten Simon

Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #108 Gepost op: 15 december 2015, 20:04:42 »
Hallo,

De afgelopen tijd rustig gewerkt aan de baan, een terrarium om Bombina Orientalis (zeg maar Koreaanse Vuurbuikpad) te huisvesten en de kerstboom.

In mijn vorige update beloofde ik de gehele rechterkant van de baan te slopen en te vervangen. Toch wel even een werkje, maar het is gelukt. Bij voorbaat excuses voor de belabberde kwaliteit van de foto's, mijn camera heeft de geest gegeven (of eigenlijk, de lens die ik nodig heb), dus ik heb even het compactcameraatje erbij gepakt.



(De oplettende kijker zit een wissel op een vreemde plek. Het is mijn bedoeling hier een fiddle-yard aan te sluiten met ruimte voor twee of drie lange treinen. In mijn schaduwstation is de treinlengte nogal beperkt. De fiddle-yard die ik nu in grote lijnen in gedachten heb, wordt een eenvoudig op- en neer klapbaar systeem, die aan de andere kant van de kamer aan de boekenkast wordt bevestigd. Als er niet wordt gereden, is de fiddle yard opgeklapt om de vrije doorgang niet te belemmeren :) )

Aan de linkerzijde van de baan is een keerlus met allerlei toeters en bellen:



Wat gebeurt hier? Simpel: hier komt alles samen. vooraan het spoor vanaf het schaduwstation, daarachter de paradebaan (die ook naar het schaduwstation gaat). Bij de keerlus komen twee aansluitingen naar het station, die de illusie wekken dat twee spoorlijnen bij het station samenkomen.

Al met al een behoorlijke knoop. Ik heb een nieuw spoor toegevoegd, het spoor links, zodat treinen elkaar minder in de weg rijden. Het meerendeel van het treinverkeer zal uiteindelijk van of naar het spoor vooraan rijden.

Maar goed, al dit geneuzel van sporen achter de schermen is natuurlijk niet zo heel interessant.

De laatste weken is zijn er ook wat aankopen gedaan. Een loc en diverse rijtuigen en wagons. Ze laten zich wat lastig combineren in één trein dus dat heb ik maar niet gedaan.


Een setje van Märklin die een Güterzug mit Personenbeförderung voor moet stellen, bestaande uit een Donnerbüsche, een gepäckwagen, twee goederenwagens Geh 20 (voormalige Beierse melkwagens), een open goederenwagen Omms55. Van Brawa, een open goederenwagen Om21. Van Tillig, een rungenwagen Xf 09. Tot slot twee behälterwagens van Märklin.

Wat detailopnames:









Een "nieuwe" loc, zodat ook mijn F-trein met goed fatsoen kan rijden. Een wat ouder model (2005).


groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #109 Gepost op: 07 januari 2016, 20:25:19 »
Hallo,

Een kleine update.

Nog lang niet af

Een belangrijke blinkvanger in het landschappelijke gedeelte wordt de beek. De aanleg vordert langzaam:


Als het goed is wordt het dan echt mooi met Vallejo Water Texture. Ik ben benieuwd.

De brug is ook nog lang niet af.

Op de linkeroever bevindt zich een stukje van een camping. In dat kader deed ik wat onderzoek en kwam een hoogst interessant artikel tegen over de geschiedenis van kamperen klikkerdeklik. Voor mij interessant is de wetenschap dat kamperen er in de jaren '50 nogal spartaans aan toe ging. Een bungalowtent was toch wel erg veel (te veel) luxe:
Citaat
In de loop van de jaren vijftig werd kamperen razend populair. Tenten werden steeds comfortabeler en relatief goedkoper, zeker toen begin jaren vijftig de grote warenhuizen begonnen met een eigen kampeerafdeling. Gespecialiseerde kampeerzaken zoals Carl Denig keken misprijzend naar winkels als V&D met hun goedkope tentjes. Of nog erger, bungalowtenten. Een echte kampeerder verlaagde zich niet tot een dergelijke onnodige luxe, dat sprak vanzelf. Caravans waren er nog nauwelijks, maar dat was natuurlijk helemaal vloeken in de kerk.

In mijn hoekje van de camping (de rest van de camping is "buiten beeld") maar liefst twee bungalowtenten én een caravan. Hmz, als dat maar goed gaat.



Het is natuurlijk nog lang niet af, maar voor het plannen van de paadjes is het wel handig de tenten enzo even op de plek te zetten.

Aan de andere kant van het spoor laat iemand een vrijstaand huis bouwen.



Het huis vond ik bij de collectie oude Faller-huisjes van mijn vader. Ik ben begonnen met het huisje wat mooier te maken. Ook nog niet af.

Toch ook maar even een foto met een trein. Al is het "maar" een losse loctrein.


groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #110 Gepost op: 18 december 2016, 14:24:32 »
 :) *UPDATE:)

Na bijna een jaar  :-X wel weer eens tijd voor een update.

De bouw heeft een beetje stil gelegen. Het afgelopen jaar was nogal hectisch met hoogte- en dieptepunten waardoor mijn aandacht vaak ergens anders nodig was. Zo kan het gaan. Het heugelijke nieuws is dat we eind mei ons tweede kindje verwachten.

Maar, een beetje stilgelegen betekent niet helemaal stil gelegen.

Even een fotoserie "hoe staat het er nu voor". De fotokwaliteit laat wat te wensen over. Tijdens de vakantie besloot ik mijn lens op de grond te laten vallen, en die ging toen een beetje kapot. Nu te wikken en wegen welke lens ik ervoor terug wil kopen... Tot die tijd behelp ik mezelf met telefoonfoto's.

Even voor de volledigheid: we kijken nog steeds naar het stukje hoofdlijn. Geen wissels of toeters en bellen. Wel is er een klein station gekomen en komen er wat huizen. Dat leek me aardiger dan alleen maar weiland en koeien.

Eerste plaatje: de camping met toevallig net een voorbijrijdende trein.


Klein paadje met het huis in aanbouw:


Het station van Borsdorf. Een omgeleide F-trein rijdt net langs.


Aan de ene zijde van de spoorlijn ligt een boerderij


De buitenwijken van Borsdorf aan de andere kant van de spoorlijn. Het hotel vond ik vandaag weer terug, die moet nog wat worden "verfraaid".


Hooien:


Groeten, Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #111 Gepost op: 18 december 2016, 14:31:51 »
Mooie update Simon  (y)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #112 Gepost op: 18 december 2016, 15:55:24 »
Hoi, fijn een update uit Heusenstein!!!! Je gras ziet er erg goed uit, vooral de laatste foto is een plaatje.

Gert-Jan

En natuurlijk gefeliciteerd met de komst van nummer twee.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #113 Gepost op: 24 december 2016, 14:14:00 »
Deze week vers gearriveerd, de VT 69 900. Een model van Lilliput en ESU.



Meer informatie over de treinstellen:
http://www.esu.eu/produkte/fruehere-lokomotiven/engineering-edition/vt-69-900-in-h0/

Technisch ook een topper. Rijdt soepel en fluisterstil en heeft geen problemen met de krappe bochten in het schaduwstation.

Heußenstein : HO, DB 1957

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #114 Gepost op: 24 december 2016, 16:56:12 »
Mooi dat je toch weer iets positiefs kan verwachten over een paar maanden,van harte  (y)
Wellicht komende tijd weer is iets frequenter een update  ???  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #115 Gepost op: 10 januari 2017, 15:27:21 »
Dank je, Floris.

Met die frequentere updates beloof ik verbetering ...

Dus, daar gaan we:

Even het minst interessante eerst. Het weer was goed, dus ik kon buiten aan de slag met de zaag.

Een eerste begin gemaakt met het gedeelte waarop uiteindelijk het station van Heußenstein komt:



Vandaag ook aan het knoeien met groen, koeien en varkens.

"waarom moest jij nou persé voor dag en dauw vertrekken?"

"mens, zeur niet zo. Nu is het tenminste rustig op de weg!"

IMG_6610 by Simon H.2009, on Flickr

Weiland met koeien

IMG_6613 by Simon H.2009, on Flickr

En de zwijnenstal

IMG_6614 by Simon H.2009, on Flickr

(Dat het dak er niet goed op zit valt nu wel erg op...)

De stofzuiger moet er nog overheen, dus vandaar dat er links en rechts wat losse grassprieten liggen...

"Waar blijft die trein nou toch..."

IMG_6621-001 by Simon H.2009, on Flickr

(dit is halte Borsdorf, niet Heußenstein. In het verhalendraadje binnenkort meer over deze reizende dame met kind en hond).

O ja, en vandaag had ik voor het eerst een "aan elkaar geplakte vingers-ervaring". Ach, dan was de lijm-remover tenminste geen onnodige aankoop.

groeten, Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #116 Gepost op: 19 januari 2017, 16:46:43 »
Ondertussen:

Wagens worden beladen met kolen.



Binnenkort te zien in de nieuwe filmreeks :)

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #117 Gepost op: 20 januari 2017, 21:09:28 »
Ook aan de baan wordt nog druk verder gebouwd.

Beetje met groen in de weer geweest en ook de boel wat opgevrolijkt met Preisers.


"Hou nou eens op met die hond te plagen!"


Hooien


De dagen van dit varken lijken geteld.

groeten, Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #118 Gepost op: 21 januari 2017, 08:50:20 »
Hooien in mine rokje :o


mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #119 Gepost op: 21 januari 2017, 09:48:49 »
Ja zo deden ze dat in die tijd  :angel:
Heußenstein : HO, DB 1957