Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)  (gelezen 46558 keer)

André de Ruiter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • ECoS, N-spoor, Fleischmann Picolo, iTrain
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #30 Gepost op: 27 August 2014, 21:25:02 »
Welke camera gebruik je, de diepte scherpte van je plaatjes is uitstekend.
Mvrgr. André

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #31 Gepost op: 27 August 2014, 21:43:56 »
Hoi André

Ik heb een Canon 550d.

Ik heb voor de foto van de V 80 een diafragma van 8 gebruikt. Als er ook rijtuigen of wagons bij moeten op de foto, zit ik al snel op 11 of soms 22.

Dank je voor het compliment.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2014, 19:27:54 »
Ballasten (3)

Ik ben (zacht uitgedrukt) achteraf niet zo gelukkig met mijn keuze voor de ballast.

Ik heb hierover wat tips per PB gekregen van een gewaardeerde mede-forummer. Dat heeft me er uiteindelijk toen doen besluiten, nieuwe ballast aan te schaffen en de oude zoveel mogelijk te vervangen.

Even ter herinnering, zo ziet, of beter gezegd: zag, het eruit



Het weghalen van de oude ballast blijkt soms nog een heel karweitje.

Uiteindelijk is een wagonlading verse ballast aangeleverd en kan de infra-ploeg aan de slag:



Het is nog even zoeken naar de juiste methode.

Het met (soms) grof geweld verwijderen van de oude ballast, gaf me gelijk de gelegenheid een vervelend ander probleempje aan te pakken. Spoor 3 zag er wat verzakt uit, zoals op deze foto wel te zien is (rijtuigen links achteraan)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9270_1.jpg

Dus gelijk het spoor verwijderd en de gipsblokjes waarop het spoor bevestigd was



Dit keer een latje hout, wat toevallig exact de juiste dikte had, in stukjes gezaagd. Dat bevalt beter dan gipsplaat, ik hoop dat het geluiddempende effect niet verloren gaat (werken met M-rails levert wat extra handicaps op)



Inmiddels ligt spoor 3 weer op z'n plek. En, belangrijker, keurig recht.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2014, 21:17:32 »
Hoi Simon, dit is een hele verbetering. Met name op foto 1 kun je goed zien hoe het wordt. Hoe heb je de vorige ballast eruit gekregen?

Groet, Gert-Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #34 Gepost op: 13 September 2014, 20:14:46 »
tsjonge, alweer twee weken geleden sinds de laatste update. [cliché]wat gaat de tijd toch snel[/cliché]

Ballasten (4)
Gert-Jan vroeg al hoe ik de oude ballast eruit had gekregen. Dat is een proces wat nog steeds gaande is, ik pak steeds een stukje tegelijk aan.

Onderstaande foto laat de ravage zien



De oude ballast verwijder ik door het eerst nat te maken met een plantenspuit (dank Gert-Jan voor de tip) en daarna met een mes uit de keukenla de oude ballast eruit steken.

Voor het aanbrengen van de nieuwe ballast heb ik verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd. De aloude methode - ballast droog aanbrengen en dan verdunde houtlijm erop druppelen - werkt niet. Op de metalen rails krijg ik de droge ballast bijna niet netjes op de juiste plek, bovendien werken de vele minieme gaatjes in de railstukken dan niet erg mee. En als het dan eindelijk ligt, gaat de ballast drijven op het houtlijmmengsel.

Bleef over het "lijmen" van de ballast aan de railstukken. Met onverdunde houtlijm gaf dat geen optimaal resultaat. Uiteindelijk ben ik het meest tevreden met verf. De te ballasten stukken verf ik bruin, waarna ik er ballast overheen strooi.

Voorlopig is dit het resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee.



Locverzorging (2)
Ook de werkzaamheden aan het verzorgingsspoor liggen niet stil. Ik heb een andere witbalans gebruikt om een ander sfeertje te creëren.


Links staat het zandhuis. Ik heb deze iets te dicht op de sporen geplaatst, een preisertje dat ik "leuk" neer had gezet bij het schuifdak, werd aangereden door de 38-er. Dus maar geen preisertje bij het schuifdak. Verder staat hier nog een materiaalschuurtje en de bezandingsinstallatie.


In het midden de bekolingsinstallatie.

En rechts de dieseltankplaats, waterkraan en nog een gebouwtje, met een materiaalschuur en een kantine (achter de loc).




groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #35 Gepost op: 21 September 2014, 08:47:20 »
Verhuisbericht (1)

Soms kan het snel gaan... met de gedachte "we zien wel hoe lang het duurt" en met de wetenschap dat in de buurt vier of vijf vergelijkbare woningen te koop stonden, ging ons huis drie weken geleden de verkoop in. Twee weken en een dag later was het huis verkocht.

Dit zal betekenen dat de bouw van Heußenstein op een laag pitje komt te staan. Voorlopig zal de zoektocht naar een nieuwe woning, spullen inpakken, nieuwe meubels uitzoeken enz wel een groot deel van mijn aandacht opslurpen.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #36 Gepost op: 01 October 2014, 20:39:45 »
Locverzorging (3)

De werkzaamheden aan het verzorgingsspoor gaan rustig door. Ook de ruimte tussen de sporen 4 en 5 heb ik inmiddels opgevuld.

Een kleine foto-update van de stand van zaken:











Heußenstein : HO, DB 1957

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8964
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #37 Gepost op: 01 October 2014, 23:45:03 »
ziet er veel beter uit met de fijnere ballast!

Groet,
Michel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #38 Gepost op: 02 October 2014, 17:33:18 »
Inderdaad een beter resultaat  (y)
Maar ook jij bent besmet het fucherites virus,op passen dat het geen epidemie wordt  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8964
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #39 Gepost op: 02 October 2014, 17:50:01 »
Daar moet jij voor oppassen Floris. Voor Simon is het al te laat, hij heeft er al één. Dus als je zaterdag naar Houten gaat, geen Fuchs aanschaffen ;D

Groet,
michel

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #40 Gepost op: 03 November 2014, 21:51:38 »
Verhuisbericht (2) - een nieuw baanplan!

Eerder kondigde ik al aan dat we ons huis hebben verkocht. En gelukkig hebben we inmiddels ook een nieuw huis gekocht. Een nieuwe treinenruimte = een nieuw baanplan!

Als alles volgens plan verloopt heb ik straks een ruimte beschikbaar van ongeveer 4x2 meter,deels 4,5 x 2. De bereikbaarheid is een stuk beter doordat ik dan aan een aantal kanten om de baan heen kan lopen, én geen gedoe met schuine daken.

Na vele tekeningen in Anyrail en vele verworpen plannen, is er uiteindelijk iets moois uit komen rollen. Natuurlijk is dit een eerste, nog redelijk ruw plan - dat op een aantal punten echt nog bijgeschaaft moet worden.

Op niveau 0 liggen de zichtbare sporen. Het station Heußenstein (rechts) ligt een kleine 10 cm hoger dan de lange zijde links. Het idee is om naast het station en de stad Heußenstein een optisch losstaande hoofdlijn uit te beelden, dubbelsporig en niet geëlektrificeerd, met een kleine halte (Gabsbach).

Treinen rijden van het station Heußenstein altijd naar het schaduwstation, afhankelijk van de gekozen richting stopt de trein in het schaduwstation of rijdt deze eerst nog over de hoofdlijn.

Uiteraard wordt er ook alleen over de hoofdlijn gereden, zonder Heußenstein aan te doen.

Niveau 0 (gestippelde sporen zijn niet zichtbaar)



Niveau -1. Het totale te overbruggen hoogteverschil is 20 cm van Heußenstein naar het schaduwstation, de hellingen zijn overwegend 2,7, maximaal 2,9%.


Aankomende zondag houdt Heußenstein in de huidige vorm op te bestaan. Ik ga de treinenspullen vanaf dan inpakken, wat betekent dat niet meer gereden zal worden. Het gedeelte waaraan ik nu werk is een losse module, die redelijk eenvoudig te demonteren is (kwestie van wat schroeven losmaken).

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #41 Gepost op: 04 November 2014, 08:07:15 »
Succes met het opbreken en verhuizen,we zien vanzelf wel weer wat nieuws voorbijkomen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #42 Gepost op: 04 November 2014, 08:29:02 »
Hoi,

Klein puntje op je schaduwstation: meestal zie je bij grote banen als deze dat een paradebaanvak losgekoppeld is van de sporen naar het schaduwstation.
Vaak wordt een paradebaanvak als los geheel gepland van de keerlussen af zodat je onafhankelijk van de rest van je plan je treinen rondjes kan laten rijden. Wordt vaak opgenomen in wendes aan beide zijden van je plan. Krijg je meer rijmogelijkheden.

Blijft wel Marklin rijden?

En gefeliciteerd met jullie huis. (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #43 Gepost op: 04 November 2014, 10:18:29 »
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe huis. In ieder geval heb je meer ruimte voor je hobby / treinen. Ik hoop dat de rest ook verbeterd is. Wat betreft het nieuwe plan Heb ik nog wat kleine opmerkingen. Ik verwacht dat de wisselstraat bij de halte Knabsbach zich gaat ontwikkelen tot een knoop waar je spijt van gaat krijgen. Kun je niet gewoon dubbelsporig naar de halte en in de berg een aftakking naar de keerlus? Qua wissels maakt dat niets uit, terwijl je toch meer mogelijkheden om treinen te laten rijden krijgt. Aan de andere kant maakt deze oplossing het wel mogelijk om makkelijker links of rechts om door de keerlus te gaan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« Reactie #44 Gepost op: 04 November 2014, 19:07:55 »
Mooi plan Simon, en een behoorlijk groot schaduwstation. Mooi dat je bij je oorspronkelijke plan blijft waarin Heussenstein als kopstation functioneert met 3 uitgaande lijnen, (gelukkig blijft de lijn Offenburg-Saint Laurent bestaan) mooie oplossing om die 3 lijnen vanuit je station te laten vertrekken.
En begrijp ik goed dat het paradestuk eigenlijk los bereden kan worden, zonder je station aan te doen. Bij de juiste aankleding, goed fotopunt.

Succes met inpakken, verplaatsen en vooral weer opbouwen.

Gert-Jan