Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Steenwijk poging 2
door
Duikeend
Vandaag
om 17:25:22
Rondom Charlois
door
741230
Vandaag
om 17:21:41
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 16:01:20
Probleem met inloggen
door
Joz
Vandaag
om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eric B
Vandaag
om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep
door
MOVisser
Vandaag
om 13:23:37
Site Uhlenbrock
door
Michaël dB
Vandaag
om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL
door
Herb73
Vandaag
om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Eric B
Vandaag
om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:24
Probleem met Trix wagon
door
klusser
Vandaag
om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:38:10
EifelBurgenBahn
door
Eric B
Vandaag
om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Martijn193
Vandaag
om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 05:00:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO) (gelezen 46565 keer)
André de Ruiter
Offline
Berichten: 10
ECoS, N-spoor, Fleischmann Picolo, iTrain
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #30 Gepost op:
27 August 2014, 21:25:02 »
Welke camera gebruik je, de diepte scherpte van je plaatjes is uitstekend.
Gelogd
Mvrgr. André
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #31 Gepost op:
27 August 2014, 21:43:56 »
Hoi André
Ik heb een Canon 550d.
Ik heb voor de foto van de V 80 een diafragma van 8 gebruikt. Als er ook rijtuigen of wagons bij moeten op de foto, zit ik al snel op 11 of soms 22.
Dank je voor het compliment.
Groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #32 Gepost op:
31 August 2014, 19:27:54 »
Ballasten (3)
Ik ben (zacht uitgedrukt) achteraf niet zo gelukkig met mijn keuze voor de ballast.
Ik heb hierover wat tips per PB gekregen van een gewaardeerde mede-forummer. Dat heeft me er uiteindelijk toen doen besluiten, nieuwe ballast aan te schaffen en de oude zoveel mogelijk te vervangen.
Even ter herinnering, zo ziet, of beter gezegd: zag, het eruit
Het weghalen van de oude ballast blijkt soms nog een heel karweitje.
Uiteindelijk is een wagonlading verse ballast aangeleverd en kan de infra-ploeg aan de slag:
Het is nog even zoeken naar de juiste methode.
Het met (soms) grof geweld verwijderen van de oude ballast, gaf me gelijk de gelegenheid een vervelend ander probleempje aan te pakken. Spoor 3 zag er wat verzakt uit, zoals op deze foto wel te zien is (rijtuigen links achteraan)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9270_1.jpg
Dus gelijk het spoor verwijderd en de gipsblokjes waarop het spoor bevestigd was
Dit keer een latje hout, wat toevallig exact de juiste dikte had, in stukjes gezaagd. Dat bevalt beter dan gipsplaat, ik hoop dat het geluiddempende effect niet verloren gaat (werken met M-rails levert wat extra handicaps op)
Inmiddels ligt spoor 3 weer op z'n plek. En, belangrijker, keurig recht.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1718
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #33 Gepost op:
31 August 2014, 21:17:32 »
Hoi Simon, dit is een hele verbetering. Met name op foto 1 kun je goed zien hoe het wordt. Hoe heb je de vorige ballast eruit gekregen?
Groet, Gert-Jan
Gelogd
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #34 Gepost op:
13 September 2014, 20:14:46 »
tsjonge, alweer twee weken geleden sinds de laatste update. [cliché]wat gaat de tijd toch snel[/cliché]
Ballasten (4)
Gert-Jan vroeg al hoe ik de oude ballast eruit had gekregen. Dat is een proces wat nog steeds gaande is, ik pak steeds een stukje tegelijk aan.
Onderstaande foto laat de ravage zien
De oude ballast verwijder ik door het eerst nat te maken met een plantenspuit (dank Gert-Jan voor de tip) en daarna met een mes uit de keukenla de oude ballast eruit steken.
Voor het aanbrengen van de nieuwe ballast heb ik verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd. De aloude methode - ballast droog aanbrengen en dan verdunde houtlijm erop druppelen - werkt niet. Op de metalen rails krijg ik de droge ballast bijna niet netjes op de juiste plek, bovendien werken de vele minieme gaatjes in de railstukken dan niet erg mee. En als het dan eindelijk ligt, gaat de ballast drijven op het houtlijmmengsel.
Bleef over het "lijmen" van de ballast aan de railstukken. Met onverdunde houtlijm gaf dat geen optimaal resultaat. Uiteindelijk ben ik het meest tevreden met verf. De te ballasten stukken verf ik bruin, waarna ik er ballast overheen strooi.
Voorlopig is dit het resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden mee.
Locverzorging (2)
Ook de werkzaamheden aan het verzorgingsspoor liggen niet stil. Ik heb een andere witbalans gebruikt om een ander sfeertje te creëren.
Links staat het zandhuis. Ik heb deze iets te dicht op de sporen geplaatst, een preisertje dat ik "leuk" neer had gezet bij het schuifdak, werd aangereden door de 38-er. Dus maar geen preisertje bij het schuifdak. Verder staat hier nog een materiaalschuurtje en de bezandingsinstallatie.
In het midden de bekolingsinstallatie.
En rechts de dieseltankplaats, waterkraan en nog een gebouwtje, met een materiaalschuur en een kantine (achter de loc).
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #35 Gepost op:
21 September 2014, 08:47:20 »
Verhuisbericht (1)
Soms kan het snel gaan... met de gedachte "we zien wel hoe lang het duurt" en met de wetenschap dat in de buurt vier of vijf vergelijkbare woningen te koop stonden, ging ons huis drie weken geleden de verkoop in. Twee weken en een dag later was het huis verkocht.
Dit zal betekenen dat de bouw van Heußenstein op een laag pitje komt te staan. Voorlopig zal de zoektocht naar een nieuwe woning, spullen inpakken, nieuwe meubels uitzoeken enz wel een groot deel van mijn aandacht opslurpen.
Groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #36 Gepost op:
01 October 2014, 20:39:45 »
Locverzorging (3)
De werkzaamheden aan het verzorgingsspoor gaan rustig door. Ook de ruimte tussen de sporen 4 en 5 heb ik inmiddels opgevuld.
Een kleine foto-update van de stand van zaken:
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8965
low-budget modelbouwer
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #37 Gepost op:
01 October 2014, 23:45:03 »
ziet er veel beter uit met de fijnere ballast!
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
tijgernootje
Offline
Berichten: 12263
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #38 Gepost op:
02 October 2014, 17:33:18 »
Inderdaad een beter resultaat
Maar ook jij bent besmet het fucherites virus,op passen dat het geen epidemie wordt
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8965
low-budget modelbouwer
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #39 Gepost op:
02 October 2014, 17:50:01 »
Daar moet jij voor oppassen Floris. Voor Simon is het al te laat, hij heeft er al één. Dus als je zaterdag naar Houten gaat, geen Fuchs aanschaffen
Groet,
michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #40 Gepost op:
03 November 2014, 21:51:38 »
Verhuisbericht (2) - een nieuw baanplan!
Eerder kondigde ik al aan dat we ons huis hebben verkocht. En gelukkig hebben we inmiddels ook een nieuw huis gekocht. Een nieuwe treinenruimte = een nieuw baanplan!
Als alles volgens plan verloopt heb ik straks een ruimte beschikbaar van ongeveer 4x2 meter,deels 4,5 x 2. De bereikbaarheid is een stuk beter doordat ik dan aan een aantal kanten om de baan heen kan lopen, én geen gedoe met schuine daken.
Na vele tekeningen in Anyrail en vele verworpen plannen, is er uiteindelijk iets moois uit komen rollen. Natuurlijk is dit een eerste, nog redelijk ruw plan - dat op een aantal punten echt nog bijgeschaaft moet worden.
Op niveau 0 liggen de zichtbare sporen. Het station Heußenstein (rechts) ligt een kleine 10 cm hoger dan de lange zijde links. Het idee is om naast het station en de stad Heußenstein een optisch losstaande hoofdlijn uit te beelden, dubbelsporig en niet geëlektrificeerd, met een kleine halte (Gabsbach).
Treinen rijden van het station Heußenstein altijd naar het schaduwstation, afhankelijk van de gekozen richting stopt de trein in het schaduwstation of rijdt deze eerst nog over de hoofdlijn.
Uiteraard wordt er ook alleen over de hoofdlijn gereden, zonder Heußenstein aan te doen.
Niveau 0 (gestippelde sporen zijn niet zichtbaar)
Niveau -1. Het totale te overbruggen hoogteverschil is 20 cm van Heußenstein naar het schaduwstation, de hellingen zijn overwegend 2,7, maximaal 2,9%.
Aankomende zondag houdt Heußenstein in de huidige vorm op te bestaan. Ik ga de treinenspullen vanaf dan inpakken, wat betekent dat niet meer gereden zal worden. Het gedeelte waaraan ik nu werk is een losse module, die redelijk eenvoudig te demonteren is (kwestie van wat schroeven losmaken).
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
tijgernootje
Offline
Berichten: 12263
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #41 Gepost op:
04 November 2014, 08:07:15 »
Succes met het opbreken en verhuizen,we zien vanzelf wel weer wat nieuws voorbijkomen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #42 Gepost op:
04 November 2014, 08:29:02 »
Hoi,
Klein puntje op je schaduwstation: meestal zie je bij grote banen als deze dat een paradebaanvak losgekoppeld is van de sporen naar het schaduwstation.
Vaak wordt een paradebaanvak als los geheel gepland van de keerlussen af zodat je onafhankelijk van de rest van je plan je treinen rondjes kan laten rijden. Wordt vaak opgenomen in wendes aan beide zijden van je plan. Krijg je meer rijmogelijkheden.
Blijft wel Marklin rijden?
En gefeliciteerd met jullie huis.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #43 Gepost op:
04 November 2014, 10:18:29 »
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe huis. In ieder geval heb je meer ruimte voor je hobby / treinen. Ik hoop dat de rest ook verbeterd is. Wat betreft het nieuwe plan Heb ik nog wat kleine opmerkingen. Ik verwacht dat de wisselstraat bij de halte Knabsbach zich gaat ontwikkelen tot een knoop waar je spijt van gaat krijgen. Kun je niet gewoon dubbelsporig naar de halte en in de berg een aftakking naar de keerlus? Qua wissels maakt dat niets uit, terwijl je toch meer mogelijkheden om treinen te laten rijden krijgt. Aan de andere kant maakt deze oplossing het wel mogelijk om makkelijker links of rechts om door de keerlus te gaan.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
g-j
Offline
Berichten: 1718
Re: Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)
«
Reactie #44 Gepost op:
04 November 2014, 19:07:55 »
Mooi plan Simon, en een behoorlijk groot schaduwstation. Mooi dat je bij je oorspronkelijke plan blijft waarin Heussenstein als kopstation functioneert met 3 uitgaande lijnen, (gelukkig blijft de lijn Offenburg-Saint Laurent bestaan) mooie oplossing om die 3 lijnen vanuit je station te laten vertrekken.
En begrijp ik goed dat het paradestuk eigenlijk los bereden kan worden, zonder je station aan te doen. Bij de juiste aankleding, goed fotopunt.
Succes met inpakken, verplaatsen en vooral weer opbouwen.
Gert-Jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Heußenstein: Deutsche Bundesbahn 1957 (Märklin HO)