Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Westlandbaan  (gelezen 522880 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Westlandbaan
« Gepost op: 09 februari 2014, 15:25:16 »
Goedendag geachte lezer(in),

Na wat verschillende kleinere projekten beschreven te hebben wil ik nu hier een hoofd bouwdraadje beginnen voor mijn Westlandbaan. In verschillende vroegere draadjes heb ik al verschillende ideeen gepresenteerd die ik hier in deze eerste post wil samenvatten.

De modelbouwtafel:

De tafel is niet door mij gebouwd, daar ik geen ervaring met hout heb en de tafel stabiel, en pas moet staan heb ik er voor gekozen een te laten maken door IMT in Wupperthal.

Met dit als gevolg, een stabiele tafel, waterpas en in 3 uur opgebouwt. Daar het een modulebouw is kan het ook weer makkelijk uit elkaar gehaalt worden of verlengert mocht de tafel te klein worden. IMT kan ik in iedergeval aanraden.





Dit is het plan van mijn tafel:


De lange kant is uiteindelijk 6m geworden inplaats van 5m. De 2 tafels aan de uiteinde zijn voor keerlussen. De tafel kan later worden uitgebouwd met wendel en een tweede niveau onder de tafel, voor een schaduwstation. Momentaan is deze niet in de planning.

Westlandbaan - baanplan
Het baanplan is wat nu iedereen roept, helaas die is er momentaan nog niet. Hoewel als men het verhaal verder volgt, dan verschijnt bij de meeste wel een idee wie het baanplan eruit gaat zien.

Westlandbaan - De achtergrond

De Westlandbaan is baseert op de omgeving Delft en het Westland. Het wordt geen preciese nabouw, maar een impressie met herkenbare details.

Als tijdperk is de periode 1985-1989 gekozen. Na 1990 verandert er veel in Nederland en op het spoor. Ik wil bouwen voor deze grote veranderingen. Met behulp van boeken en internet, probeer ik de periode zo getrouw mogelijk na te bouwen en waar mogelijk ook gebouwen.

Delft
In Delft komt niet het station, helaas heb ik geen Delft station gekocht van Miniworld. Maar ik wil de andere kant van het station, - een werkende VAM, van G&L loods, en het viaduct - in beeld brengen. Laten we maar zeggen de andere kant van Delft.
Het viadukt ken ik van mijn jeugt en ben jaren lang eronder door gefietst, ben eronder op de markt geweest enz. enz.  Het is geen mooi bouwwerk, maar het hoort bij het Delft zo als ik het gekent heb. Dit jaar zou het Viaduct of Hoogspoor zijn ronde jubileum vieren. Waarschijnlijk haalt hij deze niet.

Voor wie bekent met Delft is: het Viadukt wordt het stuk met de buitenwatersloot, met woonboten, dan een stukje met auto's and markt, de bloemenkiosk en dan weer auto's en overgang in het landschap richting Westland.
De huizen of vergelijkbare huizen aan de spoorsingel worden van de kant van de tafel gekeken naar de wand, achter het viadukt geplaatst. Voor aan het viadukt blijft dan nog plaats voor de tram gereserveert, lijn 1 naar DenHaag - Scheveningen. De trein gaat aan het kant van de buitenwatersloot over op het stationstraject met VAM en G&L loods en dan verder naar een keerlus en eventueel opstelsporen die achter een wandje uit het zicht komen.

Hier alvast een paar voorproefjes en links naar eerdere bouwwerken die in dit thema passen en eventueel komen.
Het nieuwste huisje:


Een mockup van het hoogspoor, de hoogte is ongeveer die van het viadukt. Daarachter de eerste huizen:

De trein en de VAM wagens waren deel van de cadeautjes voor mijn verjaardag. (y)

Het Draaiorgel
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48971.msg787210.html#msg787210

Het Westland

De trein naar het Westland komt als een verhoogt spoor door het Westlandse landschap, de kassen, kleine fietspaden en slootjes. Hier komt een Magnorail met fietsers langs een sloot en nog het weidemolentje van MESU. Verder wil ik graag een watergemaal bouwen zoals Pijnacker er een heeft.

Allereerst de kassen:
De Tomatenkas:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53828.0.html

Druiven en bloemen kassen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54164.0.html

Verder:
Hier nog links naar gebouwtjes die momentaan nog geen vaste bestemming hebben.

De leidse abri:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56040.0.html

En totslot nog een paar vragen:
Wie heeft bouwtekeningen van het hoogspoor in Delft of weet waar ik die kan vinden. Bij het spoorarchief in Utrecht zie ik niet direkt een document dat ernaar wijst en Delft heeft de tekeningen niet in het archief.
Ik ben vooral intereseert in de dimensies van de betonpijlers onder het hoogspoor, en de breedte van het hoogspoor zelf.
Verder lijkt het erop dat op het hoogspoor geen normale rails ligt en geen schotter, klopt dat. Hoe is die konstruktie dan precies.

Wat betreft het sporenplan rond de VAM kom ik er ook niet helemaal uit. De sporen en de ingang van de VAM als ook het aantal aanwezige sporen op verschillende fotos schijnen niet overeen te komen. Kan me daar iemand verder helpen?

Nog een laatste waarschuwing: Dit draadje wordt een radjetoe. :) Ik beschrijf wat ik op dat moment bouw en dat kan alles zijn. Zie het als puzzlestukjes die uiteindelijk een geheel moeten worden.

Oja de rails is PECO code 100 en bij de besturing ben ik er nog niet uit. In moment kan ik niet rijden, daar ik van 3-rail op 2-rail ben overgegaan.

Groetjes Joke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Westlandbaan
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2014, 15:31:51 »
Interessant, misschien ven een google maps linkje er bij plaatsen.
Dan zie ik een beetje waar de baan over gaat :).

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Westlandbaan
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2014, 15:32:46 »
Hallo Joke,

Het gaat gebeuren, je draadje met je eigen modelbaan bouwplannen. Ik heb je andere draadjes ook met plezier gevolgd en soms op gereageerd. Ga ook dit volgen  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Westlandbaan
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2014, 15:40:30 »
ik ga deze draad zeker volgen, vroeg mezelf nog wel even af of het N of H0 is, maar dat zal wel verduidelijkt worden later, ook ben ik wel benieuwd naar het gehele banenplan tenminste als dat eral is dus.
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westlandbaan
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2014, 16:28:21 »
Aangezien ik de kassen al een fraai stuk zelfbouw vond (y),ga ik dit dan natuurllijk ook proberen te volgen  ;D
Voor wat betreft informatie over o.a. de sporen bij de VAM in Delft zou je hier http://www.sporenplan.nl/ is wat kunnen klikken op de sporenplannen die men kan vinden door op de kaart te klikken aldaar.
Dan kom je wel wat tegen.
Je kan daar ook schaaltekeningen bestellen van diverse sporenplannen in delft  ;)

Verder hier nog een google link met meer linkjes en info over de VAM in delft
http://startgoogle.startpagina.nl/?tab=internet&lr=&as_qdr=&ts=ts6&origin=homepage&query=VAM%20spoor%20Delft&=Zoek
en via datzelfde google dan ook maar een verzameling foto's waar misschien wat nuttigs tussen zit.
https://www.google.nl/search?q=VAM+spoor+Delft&tbm=isch
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: Westlandbaan
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2014, 16:29:51 »
Joke,

Misschien kan ik je helpen aan wat gegevens. Heb zelf al aardig wat verzameld. link
De rails op het viaduct is in beton geankerd. Zie dit YouTube filmpje.

Het wordt voor jou dus het tijdperk van na de WSM en uitvoering door de NS.
Ken je dit boek? link

Grt Erwin

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2014, 21:59:56 »
Interessant, misschien even een google maps linkje er bij plaatsen.
Dan zie ik een beetje waar de baan over gaat :).

Groeten Koen.

Koen, een overzichten kaartje komt eraan, google maps is niet meer bruikbaar, die heeft zich aan de nieuwe omstandigheden aangepast en is niet langer meer de situatie die ik bouwen wil. Gelukkig heb ik nog een overzicht van het hoogspoor voordat deze ook uit het beeld verdwijnt. Streetview geeft gelukkig nog wel genoeg beelden die van 2011 zijn en een nog intaktere omgeving weer geven.


opa-bullcat H0, net als al mijn eerdere bouwwerken  :)

Floris, bedankt voor de links. De allermeeste had ik ook al gevonden. Hoewel op het internet algemeen niet veel te vinden is dat over het viaduct of de VAM in Delft gaat. De meeste beelden heb ik uit het Delfts archief gehaald en nog een paar andere archieven.
Het sporenplant laat meer sporen zien dan kaarten van die tijd. Het ziet eruit of de sporen van het station, het VAM terrein en het industriegebied na de Irenetunnel boven elkaar getekend zijn. Ik weet dat bovenop de Irene tunnel veel sporen liepen. Maar ben er nog niet achter hoe precies de sporen bij de VAM erlagen en van welke kant uit deze sporen aangereden worden. Kon een trein werkelijk alleen vanuit Rotterdamse kant op het VAM terrein rijden?
Helaas zijn de sporen in veel verschillende etappes verwijdert worden en dat maakt het onduidelijk. De VAM heeft ook nog een tijd als gebouw gestaan zonder spooraansluiting maar met nog spoorresten. Ik probeer met oude foto's dit uit te puzzelen, helaas zijn de meeste foto's van dezelfde positie uit gefotografeerd.
Van Gent en Loos was ook al zeer vroeg niet meer actief en die sporen zijn ook nog op het zelfde terrein. Van deze vind ik ook niet veel overzichtsfoto's.

Erwin, bedankt voor de links, helaas functioneren de links in je oude draadje niet alle meer. Maar ik ben nieuwsgierig te ervaren welke bouwtekeningen je gevonden hebt en of je al een stuk baan gebouwd hebt. Kan je een lijst hier posten of per pb opsturen.
... en het boek Stoom over het Westland dat moest ik gewoon hebben, ik ben bijna geneigt om zoiets te bouwen. Die over "Delft en de bewoners rondom het spoor", ga ik zoeken.

Als je eventueel eigen foto's hebt van het Viadukt of de VAM dan graag hier posten.

Gr. Joke






Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2014, 22:37:48 »
Tussendoortje: De Waalhaven loods van Rail Kees

Er zijn van die momenten dat een bouwpakketje voorbij komt van een origineel bouwwerk, dat ik sofort wil hebben. De Waalhaven loods van Rail Kees is zo'n bouwwerk. Modern strak uiterlijk, hoewel eigenlijk van na de oorlog, en een betonbouw die zich goed afzet tegen teveel baksteen gebouwen.
Hoewel een haven ooit eens was geplant denk ik dat die gebouw het ook goed doet tussen de kassen. Het heeft zelf potentiaal als veilinggebouw, maar dan moet ik er nog een paar bijkopen en die aan elkaar bouwen in de lengte en in de breedte.

Maar eerst maar eens de bouw van een dubbele loods:
Het pakkettje, snel en probleemloos bestelt en ontvangen


en een eerste proefopstelling, alles nog los... blijft al staan en past prima:


... en dan het grote verven:
2 soorten verf waren voorgeslagen: HEKI betonverf en Vallejo verven.
Beide hat ik niet dus maar overgegaan op ModelColour.

Hier een bemerking: het materiaal is gelazerd hout en het zuipt verf, je ziet het letterlijk verdwijnen. Bij Model colour was dit het ergst. Ik ben voor de beton kleur overgegaan op Hobbycolour betongrau, stinkt gruwelijk maar gaat iets beter. Hoewel dat er ook letterlijk onder je ogen intrekt. Het voordeel daarvan is dat het een beton effekt geeft. Het nadeel je kan niet snel iets corrigeren. Het verven is daarom een meer avonden program, met goede droogpauzes.
Het dak is ligt geverfd met waterig zwart en daarna met zwarte poeder bewerkt.

Vandaag heb ik nog de binnenkant geverfd, de loods is erg open en dan ziet het er beter uit.

Hier de beelden:


De buitenkant is geverfd voor dat het gebouw gelijmd wordt. De binnenkant na het bouwen en glas zetten.

De beglazing: de beglazing aan de kopse kanten passen perfekt, die van de zijvensters zijn een spoor te klein, wat nu? Verder zijn de ramen bedekt met een folie aan beide kanten. Ik ben op volgende oplossing gekomen: de folie laten zitten en het raam inpassen. Aan de achterkant  Glue 'n' Glaze van Deluxe rondom de rand inbrengen en met een tandestokertje erin duwen. Het komt er aan de voorkant weer uit. Overtollig wegvegen zonder het raam te bewegen en op een rustige plek laten drogen: Daarna de folie er afhalen zonder veel kracht op de ramen uit te oefenen - geduld is een schone zaak.



Tot slot zijn de binnenwanden ook geverfd, Nu de binnenkant van het dak nog en de dak rand, morgen moet ik zwarte verf Hobbycolour kopen...

Hier dan het tussenresultaat, met een van mijn andere verjaardagskadootjes:


De deuren van de loods zijn ook van hout, in het echt zijn deze deuren echter van metaal, daarom wil ik ze veranderen naar een van styreen, zodat de verf beter uitkomt en het materiaal zich van de wand onderscheidt.


En tot slot:


NB foto's laten altijd zien waar je met de kwast nog eens voorbij moet......

Prettige avond en week, Gr. Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2014, 20:08:11 »
Goedenavond, hier weer een update vanuit Westlandbaan,

"Aan de Westlandstraat staat al een tijd een leeg staande loods, die volgens de eigenaar gebruikt wordt om Caravans to stallen.
De laatste tijd worden daar loesche (?) typen gezien en de vraag is van wie is die auto?" Delftse courant, 8 Maart 1989

De loods behoorde bij een florerend tuiniersbedrijf die het nu einde jaren 80tig slecht gaat. De eigenaar heeft hem onderverhuurt.









Groetjes en prettige avond, Joke

(De loods heeft een asfaltbodem gekregen -verf met bimstein pasta vermengt- daarna met poeders enz. verweerd. Op een plek heeft jarenlang een vat voor zich heen geroest, vandaar die roestvlek op de bodem)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Westlandbaan
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2014, 20:40:20 »
Ziet er gaaf uit. Past ook wel een lok in zo te zien.
Volgens mij was dat Tigo die in de loods stond.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2014, 20:53:41 »
Tigo?

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Westlandbaan
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2014, 21:03:18 »
Tygo Gerland, de acteur die alle criminele rollen krijgt hier in Nederland. Hij zit ook in Wie is de Mol.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Westlandbaan
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2014, 21:06:45 »
Hallo Joke,
Heel erg mooi en een goede foto's. Ik ga je draadje volgen.
Staat het Bosman poldermolentje al in elkaar? Ging het een beetje?
Met vriendelijke groeten, Wim Mesu

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Westlandbaan
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2014, 21:08:13 »
Een paar wiethokken hoten ook op een westlandse baan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Westlandbaan
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2014, 21:18:39 »
Staat het Bosman poldermolentje al in elkaar? Ging het een beetje?
Hallo Wim, nee voor dat molentje heb ik diep respect, maar ik heb een Bug voor kerst gekregen en nu heb ik geen reden meer om niet te beginnen, hij ligt al op mijn tafel  :)
Gr. Joke