Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:42:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30

Auteur Topic: Leidse Abri - 3D geprint afwerking  (gelezen 9334 keer)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Leidse Abri - 3D geprint afwerking
« Gepost op: 14 December 2013, 21:46:34 »
Goedenavond allemaal,
nee mijn druiven, tomaten en bloemenkassen heb ik niet opgegeven en de tuinder krijgt zijn schuur. Helaas ligt de bouw gedwongen stil, het sneeuwt hier (eigenlijk wacht ik op een nieuwe lading bouwmateriaal.)
Dan heb ik me gedacht ik probeer maar eens die Leidse Abri te verven. Kan ja niet zo moeilijk zijn. Een oplettende lezer weet dat ik die gekocht heb

Eindelijk heb ik ook mijn eerste 3D geprinte objecten,

....kan nauwelijks wachten met ze te beschilderen.

Ziet er niet moeilijk uit, zo gepiept. ........Tja

De abri voorbehandeld met een primer zodat de poren zich sluiten, nou ja niet helemaal....

Het eerste probleem is de kleurstelling. Ik kan me zon hok van Utrecht centraal herinneren, Als het te koud of nat was ging je gedwongen mate naar binnen, tot de stinkende lucht en het gebrek aan lucht je weer eruit dwong. Een keer was er zelfs een zwerver in de abri die zijn schoenen uitgedaan had, mens wat een gestank....

Afijn nu nog de kleurstelling, helaas zijn er weinig foto's te vinden en die er zijn geven een zwart wit beeld. Nu kan ik me herinneren dat er zowel rood-oranje achtige banken of zwarte inzaten. Op de paar kleuren foto's komt beide voor. Heb maar voor zwart gekozen.

Volgende kleuren zijn allerdings nog moeilijker:
- welke kleur waren de deur en de deurknop
- welke kleur hadden de schotten onder de ramen of van welk materiaal waren die gemaakt, ik ga momentaan van zon smerige grijze kleur uit -ooit wit geweest
- welke kleur hadden aan de binnenkant de schotten onder achter de banken
- welke kleur had het dak aan de binnenkant en de dakrand

en tenslotte wat lag er op het dak en wat is dat voor een pijpje op het dak (ik vermoedt dat dat de beluchting was.) en welke kleur had die.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Misschien als iemand nog een goede kleurenfoto heeft. Van de voorkant en niet van de zijkant, de meeste foto's zijn van de zijkant en dat maakt het kleuren raden moeilijk.

Hier wat foto's van de eerste verflaag, het materiaal slurpt verf en er moet zeker nog een laag op. Is goed zichtbaar aan de meest rechter bank.
Overigens is die banken verven vergelijkbaar met een boot in een fles een verf beurt geven. Maar dan met verf die niet wil, misschien had ik geen REVEL moeten nemen.
Andere tips over verfen van 3D print zijn ook zeer welkom.

Banken glanzend zwart, dak en de rest mat zwart. Witte vlakken zijn nog een keer met wit overgeverfd

Prettige avond Joke
« Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 08:05:23 door Tulpendaal »

NS2408

• Offline Offline
Re: Leidse Abri - 3D geprint afwerking
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2013, 22:31:59 »
Hoi, uit de herinnering, deur rood en handvat blauw met witte ns vishaak erop. Dacht ik, maar iemand zal er ook wel een foto van hebben, groet Evert

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2013, 22:48:54 »
Heb je hier wat aan?
met vriendelijke groet, Jesse

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2013, 00:00:19 »
Goedenacht nochmaals,
Jes en NS2408 bedankt voor jullie snelle reacties. Jes, zeker de kleuren van de lage schotten is interessant. Rode banken is te laat ik had ze al zwart gemaakt en overschilderen is in 3D moeilijker. Inmiddels heb ik ook verder gezocht en de abri van Franeker en Oosterbeek gevonden. Mooi van voren gefotografeerd. (http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=franeker&num=25)

Dat heeft me tot de volgende kleurstellingen gebracht:

Nu nog kijken hoe ik er het glas erin komt en een paar NS logos, op de deurknop lijkt me zeer klein, maar ns blauw is een optie als kleur.
De dakrand moet ook nog een keer overnieuw. De verf loopt door de poreuze structuur verder en lekt in de naast liggende bereiken. dat maakt het verven moeilijk om het strak te houden.

Groetjes en prettige nacht
Joke

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2013, 10:05:41 »
Miss een idee om de volgende keer spuitplamuur te gebruiken op de geprinte objecten zodat de verf niet zo diep wegtrekt ?
(kan miss helpen,ik zeg zo maar iets)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2013, 15:04:11 »
Volgende kleuren zijn allerdings nog moeilijker:
- welke kleur waren de deur en de deurknop
Dit is, zoals al gemeld, rode deur, blauw-NS voor de deurknop, met een wit NS-logo erop (vergeet het witte sierrandje om het blauwe vlak heen niet :D )
Maar dan met verf die niet wil, misschien had ik geen REVEL moeten nemen.
Ik heb geen ervaring met het schilderen van 3D-geprint werk. Maar met Revell heb ik eigenlijk nooit moeite, met Humbrol wél. De korrel daarvan lijkt grover en kan ik altijd moeilijker verwerken met de airbrush. Daarnaast kan ik potjes Revell altijd prima maanden laten staan en hoef ik na goed schudden nooit te roeren. Bij Humbrol ligt dan al een grote klodder pigment op de bodem.

Heb je het model wel goed ontvet? (ik snap wel dat dat erg lastig is met zo'n fragiel model)
Daarnaast kan het met deze verf handig zijn 'm goed te verdunnen. Het materiaal slurpt dan eerst de verdunde verf goed op, waarna de verf beter dekt bij de tweede laag.

@ Tijgernootje: of 2 of 3 lagen primer. Ik weet niet of de topicstarter voor de primer met een airbrush of een spuitbus werkt, maar in het laatste geval krijg je een model dat zo klein is moeilijk gespoten. Je moet dan eigenlijk meerdere dunne lagen aanbrengen, puur omdat je al die dunne spijlen niet goed dekkend krijgt zonder de rest veel en veel te dik onder te spuiten.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2013, 19:46:08 »

Heb je het model wel goed ontvet? (ik snap wel dat dat erg lastig is met zo'n fragiel model)

Hoeft bij dit model niet, het is gemaakt van nylon poeder (verhard dmv laser), er zit dus geen vet op dit materiaal.
is overigens wel het geval bij de andere modellen in het plaatjes, die zijn namelijk, als ik het goed zie, het Frosted Ultra Detail materiaal waar wel vet gebruikt word om het model van wax te ontdoen.

Tulpendaal, ziet er al heel goed uit, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Zelf spuit ik altijd een dikke laag primer op het model en schuur hem dan met grid 600, hierdoor zijn de poriën wat beter afgesloten en verft het makkelijker.
Een andere methode is 1sec lijm (eentje die niet heel dik is),, dit maakt alle poriën in het materiaal ook dicht maar is een wat rottiger karwei :)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2013, 22:20:32 »
Goedenavond, alle bedankt voor de reacties.
@Tijgernootje, heb nog niet met spuitplamuur gewerkt, maar ik denk dat de kans groot is dat alle fijn details ermee verloren gaat.
Ook heb ik me overlegt of een dompelbad een idee is. Misschien voor die kleinere delen maar eens uit proberen. Dompelen, inweken, uitdruipen en drogen laten. Ik geloof dat ik dat maar eens met de afvalemmers ga proberen.

@Menno, zo als je gezien hebt is de deur inmiddels rood, geeft direkt een ander gezicht. Het model was met een primer uit een spuitbus gedaan helaas bezit ik nog geen airbrush. De deurknop is ongeveer 2x2 mm !!! Het ns logo wordt dan zeer klein, ben me daar nog niet zeker of dat zichtbasr wordt.

@Mitchell Bedankt voor je reaktie, het model is zeer mooi, maar het materiaal is echt wennen. bij schuren heb ik angst dat ik teveel wegschuur en daardoor details verloren gaan. Je tip dat de ultrafrost ontvet moet worden ga ik zeker bij de andere modellen doen. is ultrafrost ook zo poreus?

1seconde lijm is me te heikel, misschien voor kleine stukjes een idee.

Groetjes Joke

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2013, 09:09:34 »
Op dit model is alles toch vrij simpel? Volgens mij kan je niet heel veel details wegschuren, zeker niet met grid 600 en om de eventuele details heen schurend.

Frosted Ultra Detail is not poreus, je zal geen last hebben van verf die opgezogen word :)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2013, 11:45:35 »
Mitchell
Bedankt dan wordt de SRV waarschijnlijk Ultrafrost :)
Gr. Joke

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2013, 21:15:01 »
Hoeft bij dit model niet, het is gemaakt van nylon poeder (verhard dmv laser), er zit dus geen vet op dit materiaal.
Op modellen die ik een keertje vastgepakt heb met zeer schone handen zie ik het ook niet zitten, maar toch kan het problemen geven met spuiten.

Ik ga ervan uit dat er altijd wat vuil in welke vorm dan ook op een te spuiten model zit.

Daarnaast een puntje kritiek: 'Op dit model is alles toch vrij simpel?' is een uitspraak die voor jou misschien logisch is. Hoewel ik zelf niet onhandig ben met ombouwen en schilderen/spuiten, zou ik bij dit model ook even op m'n hoofd krabben wat betreft het schuren en schilderen.

Een dergelijke uitspraak richting iemand die minder bedreven is in bepaalde werkzaamheden kan heel belerend en betweterig overkomen. Mij hoor je niet zeggen dat ik roomser ben dan de paus, ook ik moet er erg op letten: zodra iets vanzelfsprekend wordt, ga je dingen vergeten of wat kortaf antwoorden.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2013, 11:34:04 »
Nee nee, wacht zo was het niet bedoeld.

Met vrij simpel bedoel ik de vorm die ik heb gemaakt, geen uitstekende details en weinig ronde vormen.
Als voorbeeld, dit model is veel complexer en heeft mij dan ook vele uren meer gekost om te ontwerpen, voor dit model word het erg lastig om te schuren:

Nogmaals, de "kritiek" over het simpel zijn is naar mijzelf gericht, ik heb geen details op het model ontworpen zoals een sierrand of dergelijke en heb "simpele" vormen als vierkanten gebruikt.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2013, 08:10:29 »
Beste Menno en Mitchell,

ik heb gisteren avond nogmaals mijn abri onderhanden genomen. Ik kan waarschijnlijk vanavond wat fotos maken.

Nu een paar woorden over komplex. Het model is ongeveer 10x2x3 cm. Alle details zijn in het huisje, de bankjes zijn ongeveer 7.5 mm breed, dat betekent dat alleen een kindervinger ertussen kan om de bovenkant te bereiken. Het materiaal is elastisch en geeft mee als er ligt op gedrukt wordt. Voor schuren is het dan ook nodig om een tegendruk te geven die faktisch niet mogelijk is omdat de tegenzijde slecht of niet bereikbaar is of omdat de te schuren zijde niet bereikbaar is. Verder is een abri een open gebouw die zowel aan de binnenkant en aan de buitenkant zichtbaar blijft.

Voor 3D printing dit gebouw is misschien simple voor de afwerking het is komplex. Ik hoor graag van iemand hoe natschuren gaat in het algemeen en in zo'n fijne komplexe struktuur als dit gebouw. En Mitchell als er wat rest materiaal (scrap) over is op je firma zou ik graag wat vlakkere stukken willen ontvangen om verschillende technieken uit te proberen. 3D printing is relatief nieuw, afwerking is waarschijnlijk nog niet erg onderzocht.

Gr. Joke

nb Ja Ik volg ook het draadtje van HTM bij Wekra met interest.

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 December 2013, 09:24:58 »
Natschuren: waterproof schuurpapier (800 of 1000 of 1200 of 1400 voor héél fijn werk, ik denk dat hier 800 genoeg is), dit in een emmer water dompelen en schuren. Dompelen en schuren enz...
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #14 Gepost op: 21 December 2013, 21:07:10 »
Goedenavond
Hier weer een update van de bouw.
De vloer is gelegt -wit styreen, 30 cm platen gefrast en een betongraue afwerking en verwering.
De glazen zijn gezet. Daar de struktuur zeer fragiel is, is er voor gekozen een lange glasstrip over de hele breedte te maken die alleen boven vastgezet is en automatisch tussen bank en wand klemt.

De vloer is nog niet vastgezet zodat ik er nog bij kan als hij op de baan wordt geintergreerd. Tevens moet er nog een prullenbak geplaatst worden. Zoals gebruikelijk bij deze hokjes heeft een van de vensters een onduidelijke vlek en zijn de overigen aan een poetsbeurt toe. De reizigers wachten ongeduldig op hun trein en meneer eet nog snel een vette hap.

Prettige avond,
Joke

Ruudns bedankt voor het antwoord, is dit soort van schuurmateriaal ook in een soepelere vorm te krijgen?