Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door VAM65
Vandaag om 13:07:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 17199 keer)

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2014, 13:02:20 »
Hoi Menno,

Dat is niet helemaal waar, want als je een keerlus aan het einde van een dubbelsporig traject hebt, dan rijdt de trein gewoon op het tweede spoor terug. Er is wel een polariteitsomschakeling nodig, omdat anders de overloopwissels een probleem vormen. Ook bij een driehoek geldt een dergelijke redenering.

Voor 2-rail vind ik persoonlijk de Tillig rails het mooiste.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2014, 13:21:44 »
Bij mij geeft het uiterlijk van de rails ook de doorslag. Dat gaat niet alleen over de pukkels, maar ook over wisselhoeken, railprofiel en dergelijke. Bij drierail zit je vast aan Mârklin en echt realistisch ogende rails heeft Märklin naar mijn mening niet. In tweerail is de keuze heel groot, van even grof en robuust als drierail (Fleischmann Profi) tot het heel realistisch ogende materiaal van Tillig of Weinert. En dat gaat dan nog alleen over de kant-en-klaar programma's.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2014, 13:57:28 »
Ik heb even op je profiel naar je leeftijd gekeken.
Jij maakt het nog mee, ik waarschijnlijk niet meer, dat Märklin minstens voor het grootste deel gewoon 2-rail gelijkstroom is (als dat dan nog bestaat, beter kun je zeggen 2-rail Digitaal.)

Dat is ongeveer hetzelfde verhaal als met Trix Express gebeurd is.  Destijds groots, maar nu (helaas) marginaal.  Dus straks ook 3-rail (helaas) marginaal, voor de liefhebber.

In het "helaas" zit de smaak.  Ikzelf ben een 2-railer, maar Märklin bewonder ik nog steeds, als het maar van metaal is en veel kabaal maakt. Dat is pas echte Märklin.

Maarten.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2014, 14:23:55 »
....echt realistisch ogende rails heeft Märklin naar mijn mening niet.
Ook mijn mening. Blijkt vooral bij de wissels. Die zien er niet uit, in ieder geval lijken ze nauwelijks op echte wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2014, 14:39:31 »
Op de beurs in Rijswijk op de BNLS-stand vroeg iemand me of het eigenlijk wel goed ging met Märklin. Hij zag namelijk nergens Märklin banen.  ;D
Ik heb hem maar uitgelegd dat de handel ter plaatse bulkt van het Märklin-spul maar dat echte zelfbouwers liever 2-rail gebruiken.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2014, 14:42:13 »
Ja Klaas, het zijn functioneel wissels, maar daar houdt het ook wel mee op.

Dat is ongeveer hetzelfde verhaal als met Trix Express gebeurd is.  Destijds groots, maar nu (helaas) marginaal.  Dus straks ook 3-rail (helaas) marginaal, voor de liefhebber.

Daar, Maarten, geloof ik geen barst van. Is ook geen enkele aanwijzing in de marktontwikkelingen voor te vinden. Nu staat er niet bij wat je onder 'straks' verstaat, dat scheelt natuurlijk. Absoluut geen boeiend argument voor de keuze.

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2014, 15:10:31 »
ik zit met het zelfde probleem, kan ook moeilijk kiezen tussen 2-rail en 3 rail. Het is wel zo dat het qwa railkeuze best wel mee valt bij 2-rail, ze hebben allemaal een ander railprofiel en niet alle modellen kan op de lage profiel van ROCO en Tillig. Zelf heb ook nog het probleem dat ik een omgebouwde marklin loc voor 2-rail, die kan dus ook niet overal op. Dus ik begrijp het probleem van Steven
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2014, 15:30:53 »
Hier dus nog eens bijkomend mijn vraag stellen.
Als ik nu een paketje 2 rail rails koop kan ik dan gewoon met mijn marklin transfo en delta decoders rijden (op voorwaarde dat de loc omgebouwd is natuurlijk)?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 January 2014, 16:08:20 »
Ook de keerlusproblematiek geeft mij hoofdbrekens, want een keerlus moet groter zijn, dan de langste trein en dat lukt bij mij niet. Mijn langste trein is 7 meter lang. Je hebt ook altijd minimaal 2 keerlussen nodig, want anders kan een getrokken trein nooit meer omkeren.

Dit is allemaal niet zo moeilijk als met vaak doet voorkomen. En juist omdat je bij 2 rail niet alle wielen van stroomgebruik hebt voorzien is het niet nodig de keerlus groter te maken dan de langste trein. Is bij mij ook niet het geval, maar het rijd prima. Mijn personen treinen, met verlichting in de wagens die zijn wel korter dan de kleinste keerlus.
Ook door keerlussen strategisch te plaatsen kun je de meeste problemen oplossen.
b.v. een keerlus bij een dubbelspoor. Vaak zitten de eerste overloopwissels niet direct na de keerlus actie zelf. Dus kun je een deel van je keerlus in de rechte sporen doen. Dat lus in keerlus is nog wel eens verwarrend.

en niet alle modellen kan op de lage profiel van ROCO en Tillig.

Dan heb je wel hele oude modellen. Al het moderne materiaal past hier prima over ( en met modern bedoel ik toch wel wat ouder dan 5 jaar )

Hier dus nog eens bijkomend mijn vraag stellen.
Als ik nu een paketje 2 rail rails koop kan ik dan gewoon met mijn marklin transfo en delta decoders rijden (op voorwaarde dat de loc omgebouwd is natuurlijk)?

Dat hangt er vanaf. Uiteindelijk zul je naar iets anders willen. Marklin Delta is een bepaald digitaal protocol. Zolang all je decoders dat kunnen verstaan is het dus geen probleem. Maar het is geen gangbaar protocol meer. Dus is het logischer naar een ander systeem te gaan. Voor 2 rail wordt meestal DCC gebruikt.
zie hierover b.v. ook :http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_protocollen

Groet,
Roelco

StevenDV

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 January 2014, 16:33:26 »
Dat hangt er vanaf. Uiteindelijk zul je naar iets anders willen. Marklin Delta is een bepaald digitaal protocol. Zolang all je decoders dat kunnen verstaan is het dus geen probleem. Maar het is geen gangbaar protocol meer. Dus is het logischer naar een ander systeem te gaan. Voor 2 rail wordt meestal DCC gebruikt.
zie hierover b.v. ook :http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_protocollen

Uiteindelijk denk ik over te gaan op een ESU Ecos2 met esu decoders, het gaat mij momenteel om te testen en te kunnen starten met de 2 treinen die ik heb. Een ecos, meer treinen en andere decoders kunnen wachten, maar zonder sporen rijden is een beetje moeilijk ;D dus daar ligt voorlopig mijn prioriteit.

Het eerste deel van mijn baanplan ligt min of meer vast, aangezien het in een rek komt ben ik ook niet zo flexibel. In eerste instantie zou ik dan gewoon een bocht maken ipv de klimspiraal en zo kom ik eigenlijk tot een ovaal in L vorm, zo blijf ik ook voorlopig gespaard van de keerlus problematiek. Van daar uit zien we dan wel verder, maar zo kan ik voorlopig al rijden en eventueel naar DCC gaan.

Voor mij is het ondertussen duidelijk, ik ben zelf overtuigd om naar 2 rail te gaan, en wat betreft de 2 treintjes die ik nu heb die zullen wel om te bouwen vallen.

Ik moet iedereen toch al bedanken voor de duidelijke uitleg, het heeft voor mij toch veel duidelijk gemaakt.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 January 2014, 16:36:59 »
Dit is allemaal niet zo moeilijk als met vaak doet voorkomen. En juist omdat je bij 2 rail niet alle wielen van stroomgebruik hebt voorzien is het niet nodig de keerlus groter te maken dan de langste trein. Is bij mij ook niet het geval, maar het rijd prima. Mijn personen treinen, met verlichting in de wagens die zijn wel korter dan de kleinste keerlus.
Misschien bedoel je het anders dan dat ik het lees maar ongeacht of de wielen wel of geen stroom afnemen moet de keerlus (keerlusblok) minimaal net zo groot zijn als je langste trein.
Want als je lok het blok al weer uit rijdt terwijl de alatste wagon(s) het blok nog in moeten ontstaat er door het omploen van de lok aan het eind weer een probleem omdat de assen van de laatste wagon(s) weer een kortsluiting veroorzaken.
Gr.
Eric

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 January 2014, 16:44:58 »
Dat laatste is alleen als er stroomafnemers op die assen zitten.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 January 2014, 17:27:17 »
Maar goed, feit is dat er bij drierail helemaal geen keerlusprobleem is. Voor tweerail zijn er tegenwoordig kant-en-klaar oplossingen, maar als de keerlus ergens een beetje onduidelijk in het sporenplan zit verwerkt, kan het nog een aardige uitzoekerij zijn. Hoeft maar één keer en het lost zich altijd wel weer op, maar er moet wat worden opgelost.
Zonder keerlussen gaat trouwens ook heel goed. De beste keerlus is geen keerlus. ;D

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 January 2014, 19:35:25 »
Marklin Delta is een bepaald digitaal protocol. ... Maar het is geen gangbaar protocol meer. Dus is het logischer naar een ander systeem te gaan. Voor 2 rail wordt meestal DCC gebruikt.
Märklin-Delta is GEEN protocol maar slechts een beperking in de adressering. Mä-Delta maakt gebruik van het gangbare Motorola-protocol. Door het woordje "Dus" lijkt er een oorzakelijk verband te zitten tussen protocol en systeem. Die twee 'kreten' hebben slechts gemeen dat bij 3-rail-systemen veelal (maar niet altijd noodzakelijk) het Motorola-protocol wordt gebruikt en bij 2-rail-systemen veelal (maar niet echt noodzakelijk) het DCC-protocol wordt gebruikt. Een Intellibox kan beide protocollen door elkaar gebruiken voor wat betreft de locomotieven. Mits die locs beide protocollen kan 'verstaan', zoals bij ROCO-locs voor 3-rail (altijd) het geval is. Veelal dus vrijheid, blijheid wat de protocollen betreft.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

nicky

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 January 2014, 19:41:01 »
ga gewoon voor de 2 rail meeste voordelen aan ik heb dat ook gedaan en heb er hellemaal geen spijt van gekregen