Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:07:35
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
  

Auteur Topic: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt  (gelezen 18021 keer)

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Gepost op: 22 January 2014, 09:20:36 »
Hallo,

ik ben dus een baan aan het plannen (zie mijn andere topics) en was helemaal voor marklin K rails aan het gaan, nu is het zo dat ik eigenlijk van niks start, of toch bijna niks.
Ik heb op dit moment 2 locomotieven van marklin, en wil deze graag laten rijden op de nieuwe baan, maar nu lees ik op verschillende plaatsen dat het mischien beter is om met een 2 rail systeem te starten en dat ik de 2 locomotieven die ik nu heb zou kunnen ombouwen.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom er niet uit wat in mijn geval het beste zou zijn.
Kan iemand mij op weg helpen en wat tips geven, ik hoor graag van iedereen de persoonlijke voor en nadelen.

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf de keuze zal moeten maken, maar op dit moment heb ik niet genoeg informatie om dit correct te doen (naar mijn gevoel). Ik heb ook geen zin om nu aan mijn baan te beginnen om halverwege te beseffen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt op basis van te weinig informatie.

alvast bedankt

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2014, 09:44:27 »
Begin eerst eens met een los ovaaltje en kijk of het je bevalt.
Zo niet, dan ben je slechts de rails voor een ovaaltje kwijt en niet gelijk alle rails voor een hele baan.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2014, 09:58:52 »
Als ik nu zou moeten beginnen zou ik met 2 rail beginnen. Komt beter overeen met de werkelijkheid, waar ze ook die punten in het midden niet hebben. Veel modern 3 rail producten valt het helemaal niet zo heel erg op. Alleen bij wissels altijd wel. Daar moet het toch de rail over. En een mooie wissel straat op je station wordt zo altijd ontsiert.

Is mijn persoonlijke mening.

Ander voordeel is merk onafhankelijkheid. Je kunt kiezen uit verschillende merken die materiaal leveren.
Nu zijn er wel merken die ook voor 3 rail producten leveren, maar toch is hun hoofdproduct voor 2 rail.

Ook vind ik toch op beurzen dat 2 rail modellen rustiger rijden. Die sleper hoor je toch regelmatig wel meer metaal geluid maken.


Staat wel wat tegenover. keerlus problemen heb je bij 3 rail eigenlijk niet. Dus vrij in je baanplan. Al is dit bij 2 rail in de meeste gevallen ook redelijk eenvoudig op te lossen.
Ook kan terugmelding op basis van massa detectie makkelijker dan op basis van stroom detectie.

En je hebt natuurlijk al 2 loks, dus kun je bij 3 rail zo inzetten. Bij 2 rail moet je toch actie ondernemen. En het zal altijd wel kunnen, maar of het de rijeigenschappen ten goede komen is wel de vraag. Zal ook afhankelijk zijn van de leeftijd van de modellen.

Succes met je keuze,
Roelco

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2014, 10:29:57 »
Steven,

Het is niet eeenvoudig om een keuze te bepalen. Veel hangt af van wat je zelf mooi vind. 3 rail,wisselstroom, is voornamelijk Marklin. Andere merken leveren enkele modelen ook in 3 rail. De keuze in locomotieven en trein stellen is daardoor enigzins beperkt. Met 2 rail, gelijkstroom, zijn er uitgebreidere keuze mogelijkheden in locomotieven. Ook voor het rail materiaal zijn de keuze mogelijkheden voor 2 rail groter dan voor 3 rail.
Soms spoor ik, soms niet

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2014, 10:49:20 »
Als ik naar je baanplan topic kijk is dat wel erg ambitieus voor een starter. Je weet nu al niet helemaal wat je leuk en/of mooi vindt dus het risico is groot dat dat in de loop der tijd, al bouwende, ook nog verandert. Verdiep je eerst verder in wat de mogelijkheden zijn en probeer uit te vinden wat je leuk en mooi vindt. Keuze 2 of 3-rail is redelijk persoonlijk en een klassieke discussie in de modelspoorwereld.
No dress rehearsel, this is our life.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2014, 10:57:01 »
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...
Spoor 0 adept

Joop V

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2014, 11:28:00 »
Beste Steven,

normaal gesproken ben ik hoofdzakelijk alleen lezer maar wil toch reageren.Als het gaat om het "zicht" bekijk dan op Youtube de mogelijkheden van
2-rail en 3-rail , het mooiste voorbeeld vind ik zelf Miniatur Wunderland in Hamburg , deze staan met talloze filmpjes op Youtube met zowel 2-rail als 3-rail.

m.vr.gr.
Joop

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2014, 11:29:21 »
Ik weet dat mijn baanplan redelijk ambitieus is, daarom dat ik het ook in stukken zal opbouwen alles stap voor stap. Het is zo dat ik (een beetje noodgedwongen) met een andere hobby gestopt ben en mij hier wel helemaal wil op toeleggen.

Er mag voor mij zeker wel wat realisme inzitten al hoeft het niet allemaal perfect te zijn maar de redenen dat ik over 2 rail begon te twijfelen zijn een aantal ven de dingen die jullie ook al aangehaald hebben, blijkt dan ook nog eens dat de rails een pak goedkoper zijn zal ik toch eerder die richting uitgaan.

Voor het treintje uit mijn jeugd en dat uit de jeugd van mijn vader zal ook wel een oplossing zijn.

Ik denk dat ik de tip voor een ovaaltje aan te schaffen maar eens ga opvolgen heb gezien dat in Pico A rail bij conrad een setje bestaat.

Is Pico A rail een goede keuze in 2 rail, of zijn er andere merken types aan te raden?

Wat heb ik nog nodig om in 2 rail te starten, ik vermoed dat de marklin trafo en delta controler niet meer zullen werken dan?

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2014, 11:47:03 »
Niet vergeten:

Het overgrote gedeelte van het forum hier is 2-railer. Oftewel je krijgt hier een rooskleurige mening. Stel je de vraag op het 3-rail forum (Märklinforum) zal iedereen daar 3-rail aanraden, ook daar is het rooskleurig.

Mijn eigen mening:

Ben je professioneel en goed technisch onderbouwd, kies 2-rail. Wil je makkelijk spelen met de treinen, vaak je baanplan veranderen, plug en play kies dan voor C-rails en Märklin.... Kost wel wat meer ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2014, 11:53:33 »
Zelf ben ik een overtuigd 2-railer. Maar als iemand iets anders wil zal ik hem niet tegenhouden. :)

De voordelen van 3-rail zijn al genoemd: geen keerlusproblemen, en makkelijke detectie.
Nadeel: die foeilelijke pukkeltjes in het spoor. Maar als je je daar niet aan stoort zou je 3-rail kunnen kiezen.

Verder kan je eens rondkijken op websites van winkels en fabrikanten, om te zien wat het sortiment van de verschillende merken is, en wat het allemaal kost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2014, 12:17:32 »
Niet vergeten:

Het overgrote gedeelte van het forum hier is 2-railer. Oftewel je krijgt hier een rooskleurige mening. Stel je de vraag op het 3-rail forum (Märklinforum) zal iedereen daar 3-rail aanraden, ook daar is het rooskleurig.


Dat denk ik toch niet hoor. Kijk daar ook nog wel eens rond als 2 railer. En zie daar mensen ook omstappen naar 2 rail, maar wel op dat forum blijven.
En er zijn er ook die de overstap niet meer maken, te veel materiaal, maar als ze opnieuw moesten kiezen toch voor 2 rail zouden gaan. Dus iedereen daar zal je geen 3 rail aanraden, wel de meerderheid denk ik :).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2014, 12:27:32 »
1 ding is zeker, met 3 rail ben je altijd duurder uit. Zie je een mooi model van Roco of fleischmann of weet ik veel wat, noem maar een dwarsstraat; gelijkstroom € 249,- wisselstroom € 339,-. Dus wil je veel geld voor niks uitgeven, doe dan marklin/wisselstroom, ben je graag achterhaald met een ouderwets systeem, doe dan marklin/wisselstroom, hoeft het voor jou niet conform de werkelijkheid maar hou je van rare slepers onder je locomotieven en wagons, doe dan marklin/ wisselstroom. Wil je dit nou allemaal niet, kies dan voor gelijkstroom ;D

Makkelijker kunnen we het niet maken...

Dit is wel erg gekleurd. Ik rij toch 2 rail, maar dan toch echt geen gelijkstroom. Ik rij digitaal, en daarmee is het geen gelijkstroom meer.
Dit verklaart ook een beetje het prijs verschil. Die 2 rail versie van dat model heeft vaak nog een decoder nodig, dus komt nog een bedrag bij. Die 3 rail versie is voorzien van decoder, dus kopen en rijden. Koop je de 2 rail variant ook digitaal is dat prijs verschil opeens weg, en bijna weg.

Ben zelf 2 rail rijder, en voorstander van 2 rail, maar zo extreem als hierboven is het toch echt niet.

StevenDV

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2014, 12:36:44 »
De youtube tip was een goeie, en idd het is gewoon veel mooier zonder die contactpunten in het midden van de rails.

Mijn technische kennis, ook al is het niet noodzakelijk electronica, maar het inzicht helpt en handigheid zullen mij niet tegenhouden om een bepaalde keuze te maken.

Tot ik gisteren avond ging twijfelen was ik overtuigd dat ik voor de K rails van marklin zou gaan, na goed te beginnen beseffen dat er meer in de wereld was als 3 rail sloeg de twijfel toe.

Vaak mijn baanplan veranderen is zeker niet de bedoeling ik dacht zelfs ergens gezien te hebben dat het met K rails aan te raden was deze aan elkaar te solderen, wat ik dus ook van plan was.

Ik blijf begrijpen dat het eerder een persoonlijke keuze is, maar probeer gewoon aan de hand van de meningen van mensen met kennis en ervaring mijn keuze te maken.
Ik heb op dit moment geen echte referentie enkel wat M rails van marklin, maar niet de moeite om daar echt mee verder te doen.

Dat er in de 2 rail modellen geen decoder zit wist ik niet maar zie ik dan weer eerder als een voordeel, als ik bij marklin een model zou kopen betaal je voor de decoder die er in zit zonder vrij te zijn in de keuze ik vond dit al een beetje vreemd, maar ja een merk moet proberen zijn deel van de markt te beschermen natuurlijk.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2014, 12:42:12 »
Ik ben het met rjr eens. De prijzen vallen erg mee voor 3-rail. Het nadeel is inderdaad de puko's en de beperkte geometrie in wissels. Ik heb toch 3-rail vanwege de makkelijker detectie, want voor wagon/rijtuig detectie moet je bij 2-rail elke as iets geleidend maken, terwijl dit bij 3-rail standaard is. Ook de keerlusproblematiek geeft mij hoofdbrekens, want een keerlus moet groter zijn, dan de langste trein en dat lukt bij mij niet. Mijn langste trein is 7 meter lang. Je hebt ook altijd minimaal 2 keerlussen nodig, want anders kan een getrokken trein nooit meer omkeren.

Op k-rails kun je met gemak ook 2-rail tegelijkertijd met 3-rail rijden. Aswin Krol heeft er speciale printjes voor ontworpen. Ook met Dinamo kun je alle kanten op. Op onze club, DigiMRC, rijden we Hybride.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re: Sporen 2 of 3 rail helemaal de kluts kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2014, 12:51:05 »
Is Pico A rail een goede keuze in 2 rail, of zijn er andere merken types aan te raden?
Ik heb zelf Piko A-rail. Dat vind ik zelf prima en die zoveel duidelijkere door sommigen 'lelijke' hoogte van de railstaaf zal mij echt worst wezen. Roco vind ik weer te duur, Fleischmann onrealistisch, dus ja, dan is de keus snel gemaakt.

@ Bart Mengerink: een beetje een drogreden in mijn ogen, dat keerlusverhaal: een keerlus die kleiner is dan de langste trein werkt überhaupt niet, omdat de trein z'n eigen eind tegenkomt...