Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 42616 door johan george
Vandaag om 10:28:47
kerstbaan thuis door Keska
Vandaag om 10:26:48
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Theo Mol
Vandaag om 10:18:34
Modelwensen 2026 door Gouda
Vandaag om 09:53:00
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:46:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 09:19:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 09:12:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
  

Auteur Topic: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor  (gelezen 4091 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2014, 10:51:56 »
... en niet meer feller of zwakker worden (zoals bij analoog) wanneer je de spanning veranderd.
Als je de spanning gaat veranderen zullen ze wel feller of zwakker worden. Bij digitaal verander je alleen de spanning niet  ;D Dat is een vast gegeven van de gebruikte booster/centrale. We kan het verschillen tussen de verschillende boosters/centrales. Volgens specificaties tussen de 7v en 22v, ookal is 16v tot 20v meer gangbaar. Je kan dus wel lichtverschil zien tussen verschillende boosters/centrales.

MultiMaus kan idd wissels schakelen. Of je het handig vind is een ander verhaal. Je moet ook zelf besluiten of je wissels wel digitaal wilt schakelen, het is geen moeten. Als je niet via de computer wilt rijden is het niet nodig, je kan dan zelf een schakelbord maken. Dit kost (vaak) wel meer kabels trekken maar scheelt in het aanschaffen van decoders. Maar je kunt ook gaan voor een duurdere centrale waar je een baanplan op kunt weergeven. De keuze is aan jou, wat vind je handig en wat heb je er voor over.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2014, 11:17:55 »
Als ik een locomotief heb waar een decoder inkomt die voor een aantal treinstellen (die niet elektrisch verbonden zijn met de locomotief), [...]

Kleine opmerking: een treinstel is een trein die zonder locomotief kan rijden. De meeste Nederlandse reizigerstreinen bestaan uit treinstellen, zoals de Hondekop, Plan V, Koploper en VIRM ("Bizon"). Wat achter een locomotief hangt heet een wagon of een rijtuig.

Dit om misverstanden te voorkomen, aangezien er hier veel mensen zitten die bij de spoorwegen werkzaam zijn. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2014, 11:32:07 »
Wat achter een locomotief hangt heet een wagon of een rijtuig.
Peter, als je dan toch de puntjes op de i zet, zeg dan niet wagon, maar wagen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2014, 12:38:38 »
Nou... ik bedoelde toch echt wagon (spreektaal) of rijtuig (spoorwegtaal). Voor goederen heb je het inderdaad over wagen (spoorwegtaal) maar ook wagon (spreektaal).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2014, 19:30:09 »
@peter,

Ik meen dat vaste rijtuigstammen met bv 1700 loc (Roosendaal-Zwolle) of zoals de oudere DARR dubbeldekkers met loc  door de NS ook als treinstel worden beschouwd.

Mvg Willem

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2014, 10:18:25 »
En dat klopt dan helaas niet,zelfs niet als NS dat daar zelf wel voor gebruikt.
Een treinstel heeft als soort definitie dat het gehele stel aanwezig moet zijn om te kunnen werken/rijden en dus niet los van elkaar kan functioneren.
Dat is bij de ic stammen met 1700 ervoor wel anders,als de 1700 voor de trein stuk gaat dan koppelt men die los en hangt er een andere loc aan en het spul werkt weer.
Dat telt ook voor DDAR stammen met loc,loc kapot nieuwe eraan en rijden.
Treinstellen zijn vaak vanaf moment van bouwen tot sloop aan elkaar gekoppelt,dat is bij aangehaalde voorbeelden niet het geval.
Maargoed we dwalen wel erg af van het oorspronkelijke draadje en de vragen die erin staan  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1909
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2014, 12:42:00 »
Inderdaad....  ;)

Groetjes,
Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2014, 20:02:25 »
Bij digitaal staat er geen wisselspanning op de rails (dat is alleen bij 3 rail analoog = marklin systeem). Er staat een blokspanning (bij H0 ongeveer + 18V tot -18V) op de rails waardoor er stroom loopt.
Zoals je aan het eind aangeeft (+18 V tot -18 V) is het echt een wisselspanning, want de polariteit wisselt van richting. Dat is het enige criterium. Dat de vorm anders kan zijn (sinus of blokspanning), is een ander verhaal. Blokspanningen kunnen gelijkspanningen zijn (bv. minimum is 0 V en maximum is +18 V), of wisselspanningen (bv. minimum is -18 V en maximum is +18 V). Zelf sinussen kunnen gelijkspanning zijn, als het minimum op 0 V ligt en het maximum op +18 V. Het gemiddelde is daarbij  +9 V.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #23 Gepost op: 22 January 2014, 20:16:40 »
Zoals je aan het eind aangeeft (+18 V tot -18 V) is het echt een wisselspanning, want de polariteit wisselt van richting. Dat is het enige criterium. Dat de vorm anders kan zijn (sinus of blokspanning), is een ander verhaal.

Oh, dan ga ik maar ff alle schoolboeken die ik nog heb bij het oud papier zetten....
Polariteitswisseling is misschien jouw criterium, maar in de elektrotechniek toch niet echt de geaccepteerde definitie.
Een blokspanning kan wisselspanning zijn, maar dan moet hij wel periodiek zijn. DCC is dat niet.

Citaat
Blokspanningen kunnen gelijkspanningen zijn (bv. minimum is 0 V en maximum is +18 V), of wisselspanningen (bv. minimum is -18 V en maximum is +18 V). Zelf sinussen kunnen gelijkspanning zijn, als het minimum op 0 V ligt en het maximum op +18 V. Het gemiddelde is daarbij  +9 V.

Nee, je eerste voorbeeld is een blokvormige wisselspanning gesuperponeerd op een gelijkspanning en je laatste voorbeeld is een sinusvormige wisselspanning gesuperponeerd op een gelijkspanning.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2014, 09:58:43 »
Sorry Martin,

Maar ik zou mijn schoolgeld maar terug gaan halen.
Je haalt hier toch echt een aantal begrippen door elkaar.
Zoals Jeroen ook al aanhaalt zijn jouw criteria toch echt anders dan in het echte leven.

Heel strikt genomen is een blokspanning inderdaad ook een wisselspanning maar dan opgebouwd uit een helemaal harmonischen waardoor een blok ontstaat.
Maar in het gewone leven is een wisselsspanning toch echt een min of meer sinusvormig signaal, zoals er bv. uit je wandcontactdoos komt.

De rest van je verhaal klopt echt niet.
Het verschil tussen een wisselspanning en een gelijkspanning is dat een wisselspanning wisselt tussen een hoog en een laag niveau. Ongeacht of dat nou tussen +18 en 18 V wissel of tussen 0 en +18 V.
Een gelijkspoanning kenmerkt zich erin dat de waarde een constante waarde heeft. B.v 12V uit een gestabiliseerde voeding.
Een wisselspanning (in welke vorm dan ook) kan dus nooit een gelijkspanning zijn.
Het gemiddelde van een wisselspanning is toch heel wat anders dan een gelijkspanning. Het is zols het woord al zegt een gemiddelde.
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2014, 11:53:31 »
Ja, het is best lastig. Er is niet echt een perfecte definitie en je dient je model aan te passen aan wat je wilt bereiken. Immers, DC zou een spanningsbron zijn die een vaste waarde heeft van -oneindig tot +oneindig. Hadden we die maar  ;D

Je kan zeggen dat een signaal een DC waarde en een AC waarde kan hebben. En hoe je die uitbeeld, ja, daar zijn weer veel vormen voor. DC levert de de offset en AC de verandering in tijd, hoe deze ook is. Immers is elk in tijd veranderend signaal uit te drukken in periodieke (sinussen). Je hebt er oneindig veel nodig maar toch... En dat je bij DCC nu geen idee hebt hoe dit signaal er over de hele tijd uit ziet (van -oneindig tot +oneindig, je weet nog niet wat het in de toekomst gaat doen..) maakt niet uit. Omdat DCC geen offset heeft heeft het geen DC component (specs zeggen uit me hoofd max 0.3V) (DCC zonder DC  ;D) en is dus een uiterst complexe wisselspanning. Een frequentie eraan hangen lukt je alleen niet tenzij je extra dingen gaat specificeren. Een (random) DCC signaal van random lengte heeft geen specifieke 1e harmonische omdat de variaties toestaan. Voor een specifiek is dit wel te bepalen maar niet echt nuttig.

Dus ja, AC is periodiek. Maarrrr, hoeveel termen neem je mee? Want ieder signaal is in (oneindig veel) periodieke signalen te schrijven  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2014, 16:09:39 »
LOL, kunnen jullie hier een nieuw draadje voor aanmaken genaamd het Gespannen draadje? Ik volg het in ieder geval niet meer  :D. Het komt er in ieder geval op neer dat wanneer ik digitaal ga rijden ik ook functiedecoders moet inbouwen in mijn stuurstandrijtuigen. Ik vraag mij alleen af of daar überhaupt een aansluiting voor is in het stuurstandrijtuig of dat je de decoder
zelf moet verbinden. Ik heb in mijn treinen stekkers gezien voor het plaatsen van een decoder maar in mijn stuurstandrijtuig niet aangetroffen. Morgen ga ik nog naar de modelbouwwinkel om een bestelde molen van Faller op te halen dan ga ik direct even informatie inwinnen over het digitaal bedrijf.

M.v.g. Stefan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2014, 16:13:57 »
In sommige recente modellen zit een digitaal stekker, bijvoorbeeld in de LSM ICRm stuurstand. Dan werkt het hetzelfde als bij een digitaal voorbereide loc. Voor analoog zit er een plug in die de juiste verbindingen maakt en voor digitaal prik je er een functiedecoder in. Soms zit er zelfs standaard een decoder in en die werkt analoog en digitaal.

Maar dat is iets van de laatste tijd. Vaker zal je zelf moeten inbouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #28 Gepost op: 29 January 2014, 12:40:41 »
Als je dan toch helemaal digitaal gaat, kan je de functiedecoder dan niet in dubbeltractie plaatsen op de locomotief en zo de sluitverlichting aansturen?
Voorwaarde is dan wel dat ze in de juiste richting staan bij het koppelen.
Dit heeft dan toch het voordeel dat je niet alles apart moet gaan aansturen, en een andre loc voor de stam is gewoon een nieuwe dubbeltractie.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #29 Gepost op: 29 January 2014, 12:45:34 »
Dat kan, mits de centrale dat ondersteund  ;) En niet alle centrales doen dat. Nu kan het wel via consist adres maar dat vereist weer programmeren. Er is helaas geen automatische universele methode.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox