Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor  (gelezen 3909 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Stuurstandrijtuigen en digitaal spoor
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2014, 10:51:56 »
... en niet meer feller of zwakker worden (zoals bij analoog) wanneer je de spanning veranderd.
Als je de spanning gaat veranderen zullen ze wel feller of zwakker worden. Bij digitaal verander je alleen de spanning niet  ;D Dat is een vast gegeven van de gebruikte booster/centrale. We kan het verschillen tussen de verschillende boosters/centrales. Volgens specificaties tussen de 7v en 22v, ookal is 16v tot 20v meer gangbaar. Je kan dus wel lichtverschil zien tussen verschillende boosters/centrales.

MultiMaus kan idd wissels schakelen. Of je het handig vind is een ander verhaal. Je moet ook zelf besluiten of je wissels wel digitaal wilt schakelen, het is geen moeten. Als je niet via de computer wilt rijden is het niet nodig, je kan dan zelf een schakelbord maken. Dit kost (vaak) wel meer kabels trekken maar scheelt in het aanschaffen van decoders. Maar je kunt ook gaan voor een duurdere centrale waar je een baanplan op kunt weergeven. De keuze is aan jou, wat vind je handig en wat heb je er voor over.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2014, 11:17:55 »
Als ik een locomotief heb waar een decoder inkomt die voor een aantal treinstellen (die niet elektrisch verbonden zijn met de locomotief), [...]

Kleine opmerking: een treinstel is een trein die zonder locomotief kan rijden. De meeste Nederlandse reizigerstreinen bestaan uit treinstellen, zoals de Hondekop, Plan V, Koploper en VIRM ("Bizon"). Wat achter een locomotief hangt heet een wagon of een rijtuig.

Dit om misverstanden te voorkomen, aangezien er hier veel mensen zitten die bij de spoorwegen werkzaam zijn. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2014, 11:32:07 »
Wat achter een locomotief hangt heet een wagon of een rijtuig.
Peter, als je dan toch de puntjes op de i zet, zeg dan niet wagon, maar wagen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2014, 12:38:38 »
Nou... ik bedoelde toch echt wagon (spreektaal) of rijtuig (spoorwegtaal). Voor goederen heb je het inderdaad over wagen (spoorwegtaal) maar ook wagon (spreektaal).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

waalring

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2014, 19:30:09 »
@peter,

Ik meen dat vaste rijtuigstammen met bv 1700 loc (Roosendaal-Zwolle) of zoals de oudere DARR dubbeldekkers met loc  door de NS ook als treinstel worden beschouwd.

Mvg Willem

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #20 Gepost op: 22 January 2014, 10:18:25 »
En dat klopt dan helaas niet,zelfs niet als NS dat daar zelf wel voor gebruikt.
Een treinstel heeft als soort definitie dat het gehele stel aanwezig moet zijn om te kunnen werken/rijden en dus niet los van elkaar kan functioneren.
Dat is bij de ic stammen met 1700 ervoor wel anders,als de 1700 voor de trein stuk gaat dan koppelt men die los en hangt er een andere loc aan en het spul werkt weer.
Dat telt ook voor DDAR stammen met loc,loc kapot nieuwe eraan en rijden.
Treinstellen zijn vaak vanaf moment van bouwen tot sloop aan elkaar gekoppelt,dat is bij aangehaalde voorbeelden niet het geval.
Maargoed we dwalen wel erg af van het oorspronkelijke draadje en de vragen die erin staan  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2014, 12:42:00 »
Inderdaad....  ;)

Groetjes,
Bert

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2014, 20:02:25 »
Bij digitaal staat er geen wisselspanning op de rails (dat is alleen bij 3 rail analoog = marklin systeem). Er staat een blokspanning (bij H0 ongeveer + 18V tot -18V) op de rails waardoor er stroom loopt.
Zoals je aan het eind aangeeft (+18 V tot -18 V) is het echt een wisselspanning, want de polariteit wisselt van richting. Dat is het enige criterium. Dat de vorm anders kan zijn (sinus of blokspanning), is een ander verhaal. Blokspanningen kunnen gelijkspanningen zijn (bv. minimum is 0 V en maximum is +18 V), of wisselspanningen (bv. minimum is -18 V en maximum is +18 V). Zelf sinussen kunnen gelijkspanning zijn, als het minimum op 0 V ligt en het maximum op +18 V. Het gemiddelde is daarbij  +9 V.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 January 2014, 20:16:40 »
Zoals je aan het eind aangeeft (+18 V tot -18 V) is het echt een wisselspanning, want de polariteit wisselt van richting. Dat is het enige criterium. Dat de vorm anders kan zijn (sinus of blokspanning), is een ander verhaal.

Oh, dan ga ik maar ff alle schoolboeken die ik nog heb bij het oud papier zetten....
Polariteitswisseling is misschien jouw criterium, maar in de elektrotechniek toch niet echt de geaccepteerde definitie.
Een blokspanning kan wisselspanning zijn, maar dan moet hij wel periodiek zijn. DCC is dat niet.

Citaat
Blokspanningen kunnen gelijkspanningen zijn (bv. minimum is 0 V en maximum is +18 V), of wisselspanningen (bv. minimum is -18 V en maximum is +18 V). Zelf sinussen kunnen gelijkspanning zijn, als het minimum op 0 V ligt en het maximum op +18 V. Het gemiddelde is daarbij  +9 V.

Nee, je eerste voorbeeld is een blokvormige wisselspanning gesuperponeerd op een gelijkspanning en je laatste voorbeeld is een sinusvormige wisselspanning gesuperponeerd op een gelijkspanning.

Remunj

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2014, 09:58:43 »
Sorry Martin,

Maar ik zou mijn schoolgeld maar terug gaan halen.
Je haalt hier toch echt een aantal begrippen door elkaar.
Zoals Jeroen ook al aanhaalt zijn jouw criteria toch echt anders dan in het echte leven.

Heel strikt genomen is een blokspanning inderdaad ook een wisselspanning maar dan opgebouwd uit een helemaal harmonischen waardoor een blok ontstaat.
Maar in het gewone leven is een wisselsspanning toch echt een min of meer sinusvormig signaal, zoals er bv. uit je wandcontactdoos komt.

De rest van je verhaal klopt echt niet.
Het verschil tussen een wisselspanning en een gelijkspanning is dat een wisselspanning wisselt tussen een hoog en een laag niveau. Ongeacht of dat nou tussen +18 en 18 V wissel of tussen 0 en +18 V.
Een gelijkspoanning kenmerkt zich erin dat de waarde een constante waarde heeft. B.v 12V uit een gestabiliseerde voeding.
Een wisselspanning (in welke vorm dan ook) kan dus nooit een gelijkspanning zijn.
Het gemiddelde van een wisselspanning is toch heel wat anders dan een gelijkspanning. Het is zols het woord al zegt een gemiddelde.
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2014, 11:53:31 »
Ja, het is best lastig. Er is niet echt een perfecte definitie en je dient je model aan te passen aan wat je wilt bereiken. Immers, DC zou een spanningsbron zijn die een vaste waarde heeft van -oneindig tot +oneindig. Hadden we die maar  ;D

Je kan zeggen dat een signaal een DC waarde en een AC waarde kan hebben. En hoe je die uitbeeld, ja, daar zijn weer veel vormen voor. DC levert de de offset en AC de verandering in tijd, hoe deze ook is. Immers is elk in tijd veranderend signaal uit te drukken in periodieke (sinussen). Je hebt er oneindig veel nodig maar toch... En dat je bij DCC nu geen idee hebt hoe dit signaal er over de hele tijd uit ziet (van -oneindig tot +oneindig, je weet nog niet wat het in de toekomst gaat doen..) maakt niet uit. Omdat DCC geen offset heeft heeft het geen DC component (specs zeggen uit me hoofd max 0.3V) (DCC zonder DC  ;D) en is dus een uiterst complexe wisselspanning. Een frequentie eraan hangen lukt je alleen niet tenzij je extra dingen gaat specificeren. Een (random) DCC signaal van random lengte heeft geen specifieke 1e harmonische omdat de variaties toestaan. Voor een specifiek is dit wel te bepalen maar niet echt nuttig.

Dus ja, AC is periodiek. Maarrrr, hoeveel termen neem je mee? Want ieder signaal is in (oneindig veel) periodieke signalen te schrijven  ::)

Timo

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2014, 16:09:39 »
LOL, kunnen jullie hier een nieuw draadje voor aanmaken genaamd het Gespannen draadje? Ik volg het in ieder geval niet meer  :D. Het komt er in ieder geval op neer dat wanneer ik digitaal ga rijden ik ook functiedecoders moet inbouwen in mijn stuurstandrijtuigen. Ik vraag mij alleen af of daar überhaupt een aansluiting voor is in het stuurstandrijtuig of dat je de decoder
zelf moet verbinden. Ik heb in mijn treinen stekkers gezien voor het plaatsen van een decoder maar in mijn stuurstandrijtuig niet aangetroffen. Morgen ga ik nog naar de modelbouwwinkel om een bestelde molen van Faller op te halen dan ga ik direct even informatie inwinnen over het digitaal bedrijf.

M.v.g. Stefan

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2014, 16:13:57 »
In sommige recente modellen zit een digitaal stekker, bijvoorbeeld in de LSM ICRm stuurstand. Dan werkt het hetzelfde als bij een digitaal voorbereide loc. Voor analoog zit er een plug in die de juiste verbindingen maakt en voor digitaal prik je er een functiedecoder in. Soms zit er zelfs standaard een decoder in en die werkt analoog en digitaal.

Maar dat is iets van de laatste tijd. Vaker zal je zelf moeten inbouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #28 Gepost op: 29 January 2014, 12:40:41 »
Als je dan toch helemaal digitaal gaat, kan je de functiedecoder dan niet in dubbeltractie plaatsen op de locomotief en zo de sluitverlichting aansturen?
Voorwaarde is dan wel dat ze in de juiste richting staan bij het koppelen.
Dit heeft dan toch het voordeel dat je niet alles apart moet gaan aansturen, en een andre loc voor de stam is gewoon een nieuwe dubbeltractie.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 January 2014, 12:45:34 »
Dat kan, mits de centrale dat ondersteund  ;) En niet alle centrales doen dat. Nu kan het wel via consist adres maar dat vereist weer programmeren. Er is helaas geen automatische universele methode.

Timo