Ik begrijp helemaal niets meer van het materieelbeleid van NS.
En er is nog iets anders: Er zijn Nederlandse plannen om tussen Eindhoven en Aken via Heerlen doorgaande elektrische treinen te gaan exploiteren. Dat vereist bi-courante locomotieven
Nee hoor, dat gaat met treinstellen. Ik neem aan dat een latere vervolgserie van de ICNG geschikt wordt voor dienst in Duitsland.
Kennis en ervaring is al jaren een aflopende zaak bij NedTrain, men had gewoon meteen vorig jaar een BDs naar Bombardier moeten sturen: 'Hier, het maakt niet uit hoe je het doet maar zorg dat hij in het vervolg met een Traxx werkt, dan hebben we er daarna nog 31 die gedaan mogen worden'.
Gaat de Nederlandse exploitant (ik neem aan de NS) die ICNG treinstellen dan leasen/kopen? Als die vervolgstellen wellicht nog toelating moeten krijgen dan kan daar een flinke poos mee heen gaan, en wellicht weer risico's dat het niet goed rijdt. En dat was nou net niet de bedoeling. Bovendien wanneer komt die vervolgserie eigenlijk op de rails, als op dit moment hopelijk de eerste ontwerpen voor de eerste serie ICNG's nog op de tekentafels liggen?