BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ernest op 19 december 2013, 14:14:17

Titel: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Ernest op 19 december 2013, 14:14:17
Toch wel apart dat NS nu 19 nieuwe locs koopt die eind 2015 gaan rijden (planning) en in 2021 al weer vervangen worden door nieuwe hogesnelheids treinstellen.
Dat wordt dus gigantisch afschrijven over die zes jaar.
Ik ben uiteraard helemaal niet thuis in de huur of lease markt maar je zou toch zeggen dat die locs wel "even" gehuurd kunnen worden ?
Dat doen we uiteindelijk met de huidige 186 ers ook.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Ernest op 19 december 2013, 14:16:28
Het opent overigens leuke mogelijkheden om een traxx in NS kleuren op je baan te laten rijden.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Jan-Peter op 19 december 2013, 14:21:16
Nou lijkt dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50629.0) plotseloos weer up-to-date  ;D

Jan-Peter
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 19 december 2013, 14:24:56
NS Financial Services Company koopt de locs, niet NS zelf. NS least ze weer van NSFSC. NSFSC is een apart bedrijf, deze kan dus gewoon de locs door een andere vervoersmaatschappij laten leasen. Overigens worden ze gekocht omdat er in de huidige verhuurpool geen TRAXX'en beschikbaar zijn voor NS.

Een en ander is vooral boekhoudkundig, kijk maar eens naar de vestigingsplaats van NSFSC op hun site  ;) www.nsfsc.com (http://www.nsfsc.com)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Gert1 op 19 december 2013, 14:27:01
Ierland toch? Die locs passen daar geloof ik geen eens op de rails.   :D

mvg,
Gert
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Silvolde op 19 december 2013, 14:38:22
Ze zitten alleen voor fiscale redenen in Ierland.

Rob
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Benjamin92 op 19 december 2013, 14:48:20
In het boek `Treindesign´ uit 1989 wordt al gesproken over de toekomstige serie 1700 waarbij de Franse BB 26000 (Sybic) een goede kandidaat wordt genoemd. Er staat zelfs een tekening van een Sybic in NS kleuren in afgebeeld. Deze loc zou dan geschikt moeten zijn voor 200 km/u onder meerdere stroomsystemen.

Ze zijn er uiteindelijk nooit gekomen. Maar ze zouden nu verdomde handig zijn geweest.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Remunj op 19 december 2013, 14:55:38
Nou lijkt dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50629.0) plotseloos weer up-to-date  ;D
;D
Maar of het dan alsnog de serie 1900 wordt?
Verwacht dat ze gewoon onder hun "TRAXX nummer" gaan rijden net als de nu geleasde locs.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Ernest op 19 december 2013, 15:02:11
Maar ongeacht wie ze nu koopt, NS of NSFinancial............iemand koopt 19 locs om ze "slechts" 6 jaar te gebruiken en daarna te vervangen (ook weer uit de pot van NS Financial?) door nieuw
HS materieel.
Iemand betaalt toch de rekening.
Dat nog even los van de vraag of ze het aan ASB betaalde nog terug krijgen.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Jeronimos op 19 december 2013, 15:14:45
En waarom zouden die locs na die 6 jaar niet aan anderen verhuurd / verkocht kunnen worden? Doen ze nu ook met de Buffels en Linten.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Edgar op 19 december 2013, 15:14:56
Er zijn zat mensen die een nieuwe auto kopen om er maar 4 jaar in te rijden. Dat betekent meestal niet dat ze die auto na 4 jaar weggooien.  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 19 december 2013, 15:24:52
Precies, je moet NSFSC zien als een maatschappij die treinen koopt en vervolgens in de leasemarkt zet. De afschrijving komt dus gewoon terecht bij NSFSC die eigenaar blijft van de locs voor de gehele tijd dat ze bestaan. NS Reizigers least de locs voor 6 jaar, waarna het contract afloopt en NSR hsl-materieel gaat leasen. NSFSC kan dan vervolgens de locs weer terug in de markt zetten en dan zal er vast een ander vervoersbedrijf zijn die ze wil leasen.

Je kunt nu inderdaad al verschillende treinen leasen bij hun als je er interesse in hebt, nogmaals, kijk even op hun site  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Martin Welberg op 19 december 2013, 15:29:23
Met een omzet van 288 miljoen wel een beetje een flut site..
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Remunj op 19 december 2013, 15:30:19
Je kunt nu inderdaad al verschillende treinen leasen bij hun als je er interesse in hebt, nogmaals, kijk even op hun site  ;)
Precies, inclusief een oude (of moet ik zeggen nog nieuwe  8)) bekende met weinig op de teller  ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Nederduitsemeester op 19 december 2013, 15:33:23
Met de aanschaf van deze loks heeft NS mogelijk ook een opvolger voor de 1700. Als er nieuwe treinstellen zijn gekomen, kunnen deze TRAXX'en weer in de plaats komen van de 1700. Zodat men gelijk lokken heeft die ETCS-vaardig zijn, iets wat in de toekomst toch wel gaat gebeuren in Nederland denk ik.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Albert.H0 op 19 december 2013, 15:33:45
... en in 2021 al weer vervangen worden door nieuwe hogesnelheids treinstellen...

Ach, gezien de recente ervaringen met hogesnelheidsmateriaal bij NSR kan NSFSC de gok wel nemen dat het contract na 2021 nog wel wat verlengd zal worden.......
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 20 december 2013, 19:56:20
Met de aanschaf van deze loks heeft NS mogelijk ook een opvolger voor de 1700. Als er nieuwe treinstellen zijn gekomen, kunnen deze TRAXX'en weer in de plaats komen van de 1700. Zodat men gelijk lokken heeft die ETCS-vaardig zijn, iets wat in de toekomst toch wel gaat gebeuren in Nederland denk ik.
Tegen die tijd is er vrijwel  geen werk meer voor locs bij de NS, ICR rijdt dan niet meer.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: timtrein op 20 december 2013, 22:47:45
Die twee of drie gewone treinen die dan nog rijden zullen inderdaad wel door Traxx'en getrokken gaan worden. Maar dat zien we dan wel weer ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Hendrik Jan op 20 december 2013, 23:33:21
Hoeven ze er maar twee aan te schaffen.
Donkerblauw met goudgele biezen.

De koning is straks de enige die nog per getrokken trein rijdt ;)

Hendrik Jan
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Niels B op 21 december 2013, 10:21:19
Met een omzet van 288 miljoen wel een beetje een flut site..

En slecht bijgehouden, check dm90: tot eind 2012 nog niet beschikbaar....
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AP3737 op 21 december 2013, 11:00:10
Ik begrijp niet dat er nu nog locs gekocht worden die "slechts" 160 km/uur kunnen rijden. De Duitse BR101 die al 15 jaar oud is rijdt maximaal 220km/uur. 160 km/uur over (gedeeltelijk) hogesnelheidslijn is toch niet meer van deze tijd?


Sent from my iPad
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 21 december 2013, 11:19:38
Maar die heeft geen toelating in NL, deze Traxxen wel en zijn dus op korte termijn inzetbaar.

Of wilde je eerst nog 5 jaar gaan wachten tot de lokken toegelaten zijn en ze niet meer nodig zijn?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 21 december 2013, 11:42:21
Plus dat er geen rijtuigen zijn die harder mogen dan 160 km/u en die moeten dan ook weer aangeschaft worden.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: boemeltje op 21 december 2013, 11:58:39
ach ik vind 120 per uur ook snel zat , zie je nog eens wat onderweg,

Gr Jan
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Maartenw op 21 december 2013, 13:34:58
Van Akiem, de serie BB 36000 Astride huren was ook een optie geweest.
Zijn al toegelaten in België, rijden 200 km/h, geschikt voor 1.500 V , 3.000 V  en 25.000 V. AC.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/thello.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/thello.jpg)
Eigen foto, Paris Gare de Lyon 16-10-2013, de BB 36010 naast allerlei Hogesnelheidsmaterieel.

De serie is deels overcompleet bij de SNCF Fret.
Deze locs worden daarom ook te huur aangeboden.
De Franse verhuurmaatschappij Akiem heeft er 30.
Thello huurt er een aantal
Sinds vorig jaar worden er ook een paar verhuurd aan de ONCF in Marokko.

En wat betreft de rijtuigen, gewoon Siemens Railjet rijtuigstammen bestellen.
Deze hebben zich ondertussen wel bewezen.
En trouwens de ICK rijtuigen waren toch ook geschikt voor 200 km/h....
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: NS/NMBS fan uit Oostenrijk op 21 december 2013, 14:13:13
Pfffff........man man man, iedereen praat over snellere locs+rijtuigen, ik blijf het zeggen, het is zoo invoudig: ÖBB 1216 alias Taurus3 (250km/h)+Railjet rijtuigen en stuurstand, thats it!

Zelfs het armere Tschechie heft nu de railjet, de kleueren zouden ook voor de NS passen, maar ja, Nederland luistert niet naar mij  :P :-[ ;D

http://www.k-report.net/discus/obrazky/06/18/810618.jpg

http://oidnes.cz/12/082/org/SPI453a22_Railjet1.jpg

http://de.wikipedia.org/wiki/Railjet

http://www.zelpage.cz/news_n/prezentacni_jizdy_railjet.jpg

http://i.lidovky.cz/13/042/lnorg/MEV4a967f_p201304170385801.jpg

Ik weet niet welk stroomsysteem tschechie nu heft, maar technisch is het voor Siemens zekker geen probleem om de ÖBB1216+Railjet voor NL+B geschickt te maaken, zie BR189!! ;-)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Dremco op 21 december 2013, 17:09:57
Toch wel apart dat NS nu 19 nieuwe locs koopt die eind 2015 gaan rijden (planning) en in 2021 al weer vervangen worden door nieuwe hogesnelheids treinstellen.
Dat wordt dus gigantisch afschrijven over die zes jaar.
Ik ben uiteraard helemaal niet thuis in de huur of lease markt maar je zou toch zeggen dat die locs wel "even" gehuurd kunnen worden ?
Dat doen we uiteindelijk met de huidige 186 ers ook.


Apart. Met een vectron hadden we ook 200 kunnen rijden. Die combineren met de eerder afgevoerde ick. Staan nog in nijmegen en zijn geschikt voor 200
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Remunj op 21 december 2013, 17:20:24
Jongens, leuk bedacht al die locs maar zoals al eerder in dit draadje vermeld zit je met het probleem van toelating.
Dat heb je niet even snel geregeld. Buiten het feit dat je ze waarschijnlijk ook niet snel geleverd krijgt.
Ben je zo een paar jaar verder en dar is te laat.
Daarom is een TRAXX de beste oplossing.
Die hebben al toelating en zijn snel beschikbaar.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 17 juni 2015, 21:27:15
Op Somda wordt gemeld dat de NS nog 18 extra Traxx heeft besteld vanwege het niet doorgaan van de ombouw van de ICR BDs'n voor inzet op de HSL.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 17 juni 2015, 21:33:14
Klopt. Komen als het goed is vanaf april 2016 op de baan. Het was een optie die in het contract was opgenomen, men hield er bij aanschaf van de eerste traxxen al rekening mee dat het ombouwen van een bds geen succes zou kunnen gaan worden.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: guest7823 op 17 juni 2015, 21:40:16
Hmmmmm, dus het inbouwen van een stuurstand is dus duurder dan het aankoopbedrag van een loc .......

Ik hoop dat ik ergens een denkfout maakt (maar daar ben ik dan gelukkig aan gewend)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 17 juni 2015, 21:43:37
Niet duurder maar wel moeilijker. Het aanpassen van de stuurstand aan ETCS en de 186 schijnt niet te lukken.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Den Zoeterdam op 17 juni 2015, 21:44:49
Hoop dat de stuurstanden niet gesloopt gaan worden.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 17 juni 2015, 21:46:06
Blijven bij mijn weten gewoon meelopen, zij het dat de cabine dus niet meer gebruikt wordt.

Ik neem trouwens aan dat er echt wel een goede verklaring voor is, men is ook niet voor niets begonnen met een proef-bds. Of het alleen maar vanwege het kostenplaatje is of ook onoverkomelijke technische problemen weet ik niet.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: guest7823 op 17 juni 2015, 21:46:33
Een kudde losse sturstanden kopen bij de Traxx bouwert zou niet kunnen ...... Hmmmmm

Zelfs stoomlocs konden ze met stuurstanden rijden  :-\
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 17 juni 2015, 21:49:25
Ik denk dat je wat betreft nieuwe stuurstanden meteen weer in een aanbestedingscircus terecht komt, met alle vertraging en toelating van dien. Verder, hoe verhoudt zich een moderne stuurstand met de relatief gedateerde techniek van de icr-rijtuigen? NS zal echt niet zomaar voor de lol een stel dure locs bijkopen  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 17 juni 2015, 21:50:50
Ja maar... toelating en zo. .... iets

Dat is een goed punt. Ik weet niet of die stuurstandrijtuigen dan ook zo snel zijn geleverd maar zijn er nergens geschikte rijtuigen te huur? Dus met ETCS en geschikt voor een 186,zoiets zal toch wel aanwezig zijn in Duitsland.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Frits-Kapt op 17 juni 2015, 21:52:34
Een stoomloc is natuurlijk een "dom"ding.
Bij nieuw matrieel hoefd er bij wijze van spreeken iets mis te ziojn op de wc en hij rijd niet meer.
Het zal wel zijn dat ze het niet zien zitten dat ze de oude stuurstanden betrouwbaar krijgen binnen een redelijke tijd.
Daar gaat natuurlijk ook een hoop uren in zitten.
En natuurlijk de nodige aandacht in de pers.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 juni 2015, 21:56:37
Ik vermoed dat het zit in de communicatie tussen de stuurstand en de loc. Die zal bij een 186 heel anders in elkaar zitten dan bij de oudere generatie locomotieven. Dan moet de doorgaande bekabeling in alle tussenliggende rijtuigen ook worden aangepast.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: guest7823 op 17 juni 2015, 22:03:47
Ahhhh, bedankt Klaas. Ik zie het begin van mijn denkfout  :-[
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 17 juni 2015, 22:06:24
Even nog een bijpassend idee: gezien het bericht met betrekking tot de intercity nieuwe generatie waarvan momenteel de aanbesteding loopt: die moeten de traxxen en het getrokken mat weer wegjagen van de hsl. Een traxx verkoopt/verhuurt makkelijker dan een bds. Als men daar heel veel geld en moeite in moet stoppen terwijl het maar een paar jaar dienst hoeft te doen...
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 17 juni 2015, 22:16:34
Ik vermoed dat het zit in de communicatie tussen de stuurstand en de loc. Die zal bij een 186 heel anders in elkaar zitten dan bij de oudere generatie locomotieven. Dan moet de doorgaande bekabeling in alle tussenliggende rijtuigen ook worden aangepast.
Dat zal het niet direct zijn, er rijden stammen met 186 in sandwich proefbedrijf en dat gaat ingezet worden op de verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. De communicatie verloopt via de UIC kabels die het ICR heeft gekregen in plaats van de oude stuurstroomkabels.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 17 juni 2015, 22:36:35
Hmmmmm, dus het inbouwen van een stuurstand is dus duurder dan het aankoopbedrag van een loc .......

Ik hoop dat ik ergens een denkfout maakt (maar daar ben ik dan gelukkig aan gewend)
Je koopt nu een lok die kant en klaar van de plank geleverd kan worden, die stuurwagen is niet 'zomaar' een stuurstand inbouwen, maar dat moet wel betrouwbaar samenwerken met de lok en er moet ook nog een veiligheidssysteem in en dat vergt een hoop enginering, uitvoering, certificering, testbedrijf en toelating.
Dan loopt de teller al lekker door  ;)

Uiteindelijk hoeft het daar allemaal nog niet eens aan te liggen, vergeet niet dat men ontzettend bang zal zijn voor gezichtsverlies als er nu nog iets faalt aan de HSL.

Stel dat er straks iets misloopt aan de trek-duw inzet van de TRAXX'en, dan zal men heel hard naar Bombardier gaan wijzen en het probleem daar neer leggen.
Had dat met de BDs'en gebeurd, had men die schuld alleen bij zichzelf (=NSR/Nedtrain)  neer kunnen leggen met alle gevolgen van dien...

t'Is een spelletje, het heeft allang niks meer met treinen te maken...  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Martijn de Kuiper op 18 juni 2015, 09:59:24
Hear hear. NS is denk ik zo doodsbang geworden dat ze niks meer proberen en kiezen voor de simpelste (misschien niet goedkoopste) oplossing, wellicht met het idee dat ze idd makkelijker verkocht kunnen worden als ICR verschroot gaat worden.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: RhB-Mikey op 18 juni 2015, 10:33:44
blijft gek dat ns met goederen locs rijdt
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 18 juni 2015, 10:40:25
Waarom is dat gek, ze kunnen toch prima overweg met de treinen die ze nu rijden ?

Daarnaast is zoals gezegd dit hetgene wat van de plank besteld kan worden en direct inzetbaar is zonder eerst aangepast of verbouwd te moeten worden....
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: henk op 18 juni 2015, 11:00:52
Die locs zijn nog behoorlijk geld waard als ze overbodig worden. Volgens mij zijn ze niet alleen op korte termijn beschikbaar, maar is het ook nog een doelmatige optie.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rockerbox2 op 18 juni 2015, 11:40:40
Toch wel apart dat NS nu 19 nieuwe locs koopt die eind 2015 gaan rijden (planning) en in 2021 al weer vervangen worden door nieuwe hogesnelheids treinstellen.
Dat wordt dus gigantisch afschrijven over die zes jaar.
Ik ben uiteraard helemaal niet thuis in de huur of lease markt maar je zou toch zeggen dat die locs wel "even" gehuurd kunnen worden ?
Dat doen we uiteindelijk met de huidige 186 ers ook.

2021? Volgens de Fyra enquêtecommissie duurt het nog wel 10 jaar voor dat er een HST Op de HSL rijd. Ach ja waarom geen TGV of ICE oh-ja die rijden 300 Km/h en wij willen maar 250 Km/h
Het zelfde probleem heb ik met mijn Porsche GT 3 die rijd alleen maar 320 Km/h en dat is lastig op de snelweg ??? ??? ??? ???  (dat ik een Porsche heb is niet waar ;D)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Remunj op 18 juni 2015, 12:58:17
Hoop dat de stuurstanden niet gesloopt gaan worden.
Want  ???
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 18 juni 2015, 15:30:50
Dat gaan ze niet, want dan komen ze simpelweg zitplaatsen te kort.

@Rockerbox,

Het is al veelvuldig uitgelegd waarom er geen ICE's of TGV's op de HSL rijden, het moet toch zo onderhand wel duidelijk zijn dat daar gegronde redenen voor waren. En nu wordt de HSL juist geintregeerd in de binnenlandse dienst en daar wordt het materieel nu ook op afgestemd...

Vergelijken met een porsche is ook appels net peren vergelijken, er is niemand die uit commercieel oogpunt een porsche koopt en dat is bij treinen wel het geval.
En die porsche is in het onderhoud ook een heel stuk duurder dan een doorsnee auto die afdoende is met de in NL toegelaten snelheden....
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 18 juni 2015, 16:07:48
En de Thalys is altijd nog een TGV, eentje die onderhand al een paar jaar op de HSL rijdt. Vreemde prognose dus eigenlijk van de commissie.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: dh3201 op 18 juni 2015, 16:41:24
Vergelijken met een porsche is ook appels net peren vergelijken, er is niemand die uit commercieel oogpunt een porsche koopt en dat is bij treinen wel het geval.
Hmm, uit welk oogpunt heeft de Rijkspolitie destijds dan wel die Porche's gekocht?  ::) ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: henk op 18 juni 2015, 16:47:30
Zeer effectieve intimidatie.  ;D
Het geld meer dan waard.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rockerbox2 op 18 juni 2015, 17:10:23
@ THom, wel eens van ironie gehoord?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 18 juni 2015, 17:25:55
Ik heb in diverse topics wat reacties gelezen van je Rockerbox2..... Moeten die ook gelezen worden met Ironie?  ???
Echt bijdragen aan een topic doen ze iig niet..  :-\
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: guest7823 op 18 juni 2015, 17:33:45
Zeer effectieve intimidatie.  ;D
Het geld meer dan waard.
Jeugdsentiment:

http://www.rijkspolitieporsche.nl/uploads/3/9/6/8/3968547/9143205_orig.jpg?0
"de witte muizen"

Uit een tijd dat 100 km/u nog ervaren werd als "heel snel" (en dat iedereen wist dat je met deze mannen niet moest dollen)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rockerbox2 op 18 juni 2015, 18:07:21
@ Joop

Ja en
Jou bijdragen ook niet :P
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Albert.H0 op 19 juni 2015, 00:28:20
Kan Bombardier die locs niet goedkoper leveren als (gedeeltelijke) dummies. Dus als een "uitgeklede" stuurstand  ;D

Andere mogelijkheid, doe de dieselversie. Normaal levert de elektrische versie tractie als trek/duw loc, valt de bovenleidingsspanning weg diesel je gewoon verder. Met de andere  ;)
Beetje out of the box denken   8)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ivanzon op 19 juni 2015, 08:53:47
Zoals die Amtrak bagage - stuurstand dingen? Dus wel de carrosserie maar zonder motoren etc.

Die TRAXX is toch een lease. / huur loc? Wat krijg je daar standaard voor stuur kabels op als je een basis versie bestelt?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: dh3201 op 19 juni 2015, 09:42:45
Dan is de gewichtsverdeling anders, dus moet ie het volledige toelatingscircus doorlopen. Schiet ook niet op, dus...
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 19 juni 2015, 11:40:13
Zoals die Amtrak bagage - stuurstand dingen? Dus wel de carrosserie maar zonder motoren etc.

Die TRAXX is toch een lease. / huur loc? Wat krijg je daar standaard voor stuur kabels op als je een basis versie bestelt?
Dat is maar je wilt.

Deze zijn volledig koop en dus gewoon eigendom NS.

Stuurstroom gaat gewoon over de UIC kabel.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 juni 2015, 11:57:30
Ik heb zitten zoeken naar UIC kabel, en daar is wel wat over te vinden. Maar dat gaat over sluiten van de deuren, omroepinstallatie en schakelen van de verlichting. Maar over het besturen van de loc vind ik daar niks. Of zit ik naar het verkeerde type te kijken?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 19 juni 2015, 12:09:45
D'r zijn een aantal verschillende kabels met verschillend aantal aders, volgens mij maken de Traxxen gebruik van de 18 polige variant.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: hubertus op 19 juni 2015, 13:12:58
Ik krijg het idee dat het rijden in trek/duw-bedrijf tot dogma is verheven.
Oorspronkelijk bedoeld om te besparen in de exploitatie (personeel en een of twee extra treinstammen omdat je korter kunt keren, de aanwezigheid van zowel dat personeel als die stammen overigens ook heel nuttig om de betrouwbaarheid van je dienst te vergroten), kan ik me niet voorstellen dat er per saldo nog iets van die besparing overeind blijft, als je daar 18 extra locomotieven voor nodig hebt.

Huub
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: dwem op 19 juni 2015, 13:25:53
Punctualiteit, punctualiteit en punctualiteit.
Geen problemen bij niet vlot lopende remproeven.
Het vak van rangeerder is afgeschaft.
Locomotieven worden niet meer gekocht maar geleased: heb je er eentje niet meer nodig, doe hem de deur uit, heb je er eentje extra nodig, 1 mailtje is genoeg; net zo aantrekkelijk als uitzendkrachten tegenover vast personeel.
Geen afschrijvingskosten, geen grote revisies, alleen maar de tevoren te calculeren lease kosten -- waar je nog over onderhandelen kunt ook.
En tenslotte: probeer bijv. in Utrecht Centraal maar eens een loc om te laten lopen -- overal worden alle wissels opgeruimd door ProRail.
Een trein met 1 loc laten keren bij een verstoring is vrijwel overal onmogelijk geworden.

Dirk
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: henk op 19 juni 2015, 13:46:24
Volgens mij heeft NS deze locs wel gekocht. Is goedkoper dan leasen als je zeker weet dat er jaren vast werk voor is.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 19 juni 2015, 14:10:24
Klopt! Alle geel/blauwe Traxx locs zijn eigendom.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 19 juni 2015, 14:11:44
Niet diegene die toch gereviseerd worden momenteel? Die komen wel geel/blauw terug maar zijn dacht ik wel geleased. Of is mijn info weer eens verkeerd? ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 19 juni 2015, 14:14:06
Dat zijn en blijven lease bakken ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: hubertus op 19 juni 2015, 14:14:33
Ook als er wel geleased wordt, ben je gebonden aan contract-termijnen die niet met 1 mailtje opzegbaar zijn. Bovendien is het gemak van snelle opzegbaarheid gewoon verrekend in de leasetarieven. Leasemaatschappijen zijn geen filantropen.
Voor 18 locs kun je nog wel wat rangeerders/storingsmonteurs in dienst nemen die juist voor die punctualiteit uitermate nuttig kunnen zijn.
Als je die punctualiteit zo belangrijk vindt, moet je ook niet zo extreem krap je materieelpositie plannen, dat een vertraagde trein de rest van de dag merkbaar is in de omloop.
Ik durf de weddenschap wel aan dat deze dienst met lange keringen en omlopen op de eindpunten een stuk betrouwbaarder, punctueler en goedkoper is dan dezelfde dienst met korte keringen zonder omlopen op de eindpunten.

Dat Prorail alle wissels opruimt, is een zaak van Prorail, niet van NS. Prorail moet gewoon gevraagde paden leveren. En als daarvoor wissels nodig zijn om om te lopen, heeft Prorail die gewoon te laten liggen. Het is al te gek voor woorden dat Prorail bepaalt dat NS bepaalde relaties via Utrecht niet meer kan aanbieden. Maar aangezien dat ding niet in Utrecht komt (waar keren ook zonder omlopen inmiddels zo goed als onmogelijk is geworden), is dat voorbeeld ook niet relevant.
Op de keerpunten en relevante tussenstations waar deze trein komt, is omlopen nog gewoon mogelijk (en gebeurt in elk geval deels ook nog).

Huub
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 19 juni 2015, 14:40:33
Dat heeft niet eens direct te maken met alle opgeruimde wissels, maar ook met de huidige spoorbezettingen, vooral aan perrons die echt zo ruim niet meer zijn met de huidige drukte en opvolgtijden.

Vergis je niet in wat zoiets aan personeel kost, je hebt op meerdere standplaatsen in een 3 ploegendienst dan een aantal mensen nodig en die dien je ook nogeens op te leiden.
En wat doe je als je met zo'n trein strand en ergens moet keren? Mcn bij NSR mogen tegenwoordig geen lokken meer aan en af koppelen dus dan zou je daarvoor ook nog eens het hele Mcn park moeten opleiden.

En in Ut zullen deze stammen niet komen, maar Asd is het verhaal niet veel anders...

Nu wordt het straks een paar schakelaars om en naar de andere lok wandelen en je bent weer weg...

Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: hubertus op 19 juni 2015, 16:36:45
Zijn dan dure schakelaartjes...  ;)
Ik kan niet vinden wat deze 18 loks kosten, maar voor 11 loks uit dezelfde familie die eerder aan een Poolse vervoerder werden geleverd, moest 41 miljoen (http://www.finanzen.net/nachricht/aktien/Bombardier-liefert-elf-elektrische-TRAXX-Lokomotiven-an-Koleje-Mazowieckie-777579)  op tafel worden gelegd. Dan heb je alleen de locs. Onderhoud komt er nog bij.
NS zal mogelijk een wat scherpere prijs eruit hebben kunnen halen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de order onder de 50 miljoen uitkomt. 
Daar kun je heel wat mensen voor in dienst nemen en opleiden.

Dat Mcn bij NSR geen loc's meer mogen aan- en afkoppelen is een keuze van NSR. Het staat het bedrijf vrij daarin een andere keuze te maken.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 19 juni 2015, 23:09:16
Maar ook die keus maken kost geld aan opleidingen en herinstructie...

De truc blijft dat men snel een betrouwbaar product wil en moet leveren en dan gaan omlopen vergt een hoop extra menselijke en technische handelingen welke de nodige risico's mee brengt. Ik kan me voorstellen dat men daar niet meer op zit te wachten.

50 miljoen extra investeren is niet veel als daar tegenover staat dat je een hele concessie kwijt kan raken met alle gevolgen van dien... Daarnaast is daar een deel wel weer van terug te krijgen als je de lokken straks verkoopt als er nieuw materieel koopt.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: mDDM op 19 juni 2015, 23:14:41
Ik begrijp helemaal niets meer van het materieelbeleid van NS.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 19 juni 2015, 23:16:23
Nouja, men moet wat nu en ombouwen van stuurstanden blijkt te lang te gaan duren dus is dit een sneller alternatief.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Frontier op 20 juni 2015, 02:48:54
Gelukkig dat er op de NS site nog genoeg propaganda over duurzaamheid en aanverwante onzin te vinden is, want je zou toch haast gaan vermoeden dat dat bij beslissingen als deze ineens niet meer ter zake doet...  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Ed van Mierlo op 20 juni 2015, 06:56:56
Vast heel erg kort door de bocht maar de kop van een Traxx incl bediening inbouwen in de Bs, is dat geen optie?
Er is hier vast wel iemand die dat kan fotosoepen  ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ivanzon op 20 juni 2015, 08:10:15
In de traxx die de NS heeft zit een Einheitsführerstand, er zal heus nog wel een paar afdankertjes te vinden zijn waar je die uit kan slopen.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 20 juni 2015, 13:40:40
En aan zoiets zal vast wel gedacht zijn bij de ombouw van de rijtuigen.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 20 juni 2015, 14:12:48
Ik begrijp helemaal niets meer van het materieelbeleid van NS.
Als ze het zelf maar begrijpen  ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Frontier op 20 juni 2015, 15:18:25
Kennis en ervaring is al jaren een aflopende zaak bij NedTrain, men had gewoon meteen vorig jaar een BDs naar Bombardier moeten sturen: 'Hier, het maakt niet uit hoe je het doet maar zorg dat hij in het vervolg met een Traxx werkt, dan hebben we er daarna nog 31 die gedaan mogen worden'.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rob van Kooy op 20 juni 2015, 18:14:44
Hallo,

Ik weet het niet hoor (en dat moeten jullie letterlijk nemen) maar zijn die oude stuurstandrijtuigen écht geschikt om voorop te lopen op een HSL met een veel hogere snelheid als waarvoor ze gebouwd zijn?

En er is nog iets anders: Er zijn Nederlandse plannen om tussen Eindhoven en Aken via Heerlen doorgaande elektrische treinen te gaan exploiteren. Dat vereist bi-courante locomotieven, en die rijden nu al tussen het Nederlandse 1500V en het Duitse 15kv net bijv. via de Betuweroute. Op zo'n grensoverschrijdende relatie naar Aken gaat het ook in de toekomst  - denk ik - allemaal wat langzamer. Zijn die te adapteren stuurstandrijtuigen (zelfs met TRAXX-locs  ) daar niet veel geschikter voor?

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: hubertus op 20 juni 2015, 18:23:20
Dat voorop lopen gaat nu juist niet gebeuren, daarvoor in de plaats worden de extra locs aangeschaft.
Overigens zou het geen probleem mogen zijn. De rijtuigen zijn gebouwd voor 160 km/u en ook op de HSL zullen ze niet sneller rijden.

Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 20 juni 2015, 18:31:20
En er is nog iets anders: Er zijn Nederlandse plannen om tussen Eindhoven en Aken via Heerlen doorgaande elektrische treinen te gaan exploiteren. Dat vereist bi-courante locomotieven
Nee hoor, dat gaat met treinstellen. Ik neem aan dat een latere vervolgserie van de ICNG geschikt wordt voor dienst in Duitsland.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rob van Kooy op 20 juni 2015, 18:49:27
Nee hoor, dat gaat met treinstellen. Ik neem aan dat een latere vervolgserie van de ICNG geschikt wordt voor dienst in Duitsland.

Dag Rick,

Gaat de Nederlandse exploitant (ik neem aan de NS) die ICNG treinstellen dan leasen/kopen? Als die vervolgstellen wellicht nog toelating moeten krijgen dan kan daar een flinke poos mee heen gaan, en wellicht weer risico's dat het niet goed rijdt. En dat was nou net niet de bedoeling. Bovendien wanneer komt die vervolgserie eigenlijk op de rails, als op dit moment hopelijk de eerste ontwerpen voor de eerste serie ICNG's  nog op de tekentafels liggen? 

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 20 juni 2015, 19:01:54
Kennis en ervaring is al jaren een aflopende zaak bij NedTrain, men had gewoon meteen vorig jaar een BDs naar Bombardier moeten sturen: 'Hier, het maakt niet uit hoe je het doet maar zorg dat hij in het vervolg met een Traxx werkt, dan hebben we er daarna nog 31 die gedaan mogen worden'.
Dat eerste is wat kort door de bocht denk ik, en dat men nu de keus gemaakt heeft voor TRAXX'en is omdat die sneller te leveren zijn, niet omdat het technisch onhaalbaar was.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Ed van Mierlo op 20 juni 2015, 23:25:21
Een Bs naar Bombardier was ook mijn eerste gedachte. Krijg het idee dat de NS werkplaats eerst dacht dat kunnen we zelf wel, gaandeweg het proces werd het toch duurder als gedacht, om vervolgens toch naar de makkelijkste (ook duurste??) oplossing terug te grijpen...
Hier in Luxemburg hebben ze ook aardig wat problemen gehad om de serie 3000 met de Dostos te laten rijden maar het is wel gelukt  (y)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 21 juni 2015, 11:52:49
Het is beter om tijdig in te zien dat het ombouwen van BDs te lang en te duur gaat worden dan aan blijven klooien. Heeft verder niks met technische kennis, wat eerder gesuggereerd werd dat dat nauwelijks meer aanwezig is, te maken. Het is niet simpeltjes even een stuurtafel omvormen naar Traxx stuurtafel. Er is veel meer nodig om die BDs met Traxx te laten communiceren.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: AlfaArjen op 21 juni 2015, 12:05:06
Leuk bedacht trouwens, even alle bds'en naar Bombardier sturen. Wie zegt dat Bombardier daar op zit te wachten? En wie zegt dat die optie niet is besproken?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 21 juni 2015, 14:22:56
Gaat de Nederlandse exploitant (ik neem aan de NS) die ICNG treinstellen dan leasen/kopen? Als die vervolgstellen wellicht nog toelating moeten krijgen dan kan daar een flinke poos mee heen gaan, en wellicht weer risico's dat het niet goed rijdt. En dat was nou net niet de bedoeling. Bovendien wanneer komt die vervolgserie eigenlijk op de rails, als op dit moment hopelijk de eerste ontwerpen voor de eerste serie ICNG's  nog op de tekentafels liggen? 
Kopen neem ik aan, ik dacht dat de NS niet meer via NSFS werkte. Sowieso komen de eerste stellen pas rond 2021 op de baan dus over vertraging bij de toelatingen zou ik nog niet na gaan denken. Als die dienst eerder moet kan er Flirt-3 besteld worden. In ieder geval komt het erop neer dat er geen locs nodig zijn.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: treinenhobby op 21 juni 2015, 15:45:12
Het ombouwen van de stuurstand is 5 minuten werk  ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Traxx_BDS.jpg)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 21 juni 2015, 18:04:12
Kopen neem ik aan, ik dacht dat de NS niet meer via NSFS werkte. Sowieso komen de eerste stellen pas rond 2021 op de baan dus over vertraging bij de toelatingen zou ik nog niet na gaan denken. Als die dienst eerder moet kan er Flirt-3 besteld worden. In ieder geval komt het erop neer dat er geen locs nodig zijn.
Ze werken nogwel met NSFS, alleen is die tegenwoordig gehuisvest in Nederland ipv in Ierland.

Maar feitelijk is dat niks meer dan interne lease van het ene NS bedrijf aan het andere, maar uiteindelijk is het eigendom binnen de Holding  ;)

Voor ICNG is het niet mogelijk om 'even' Flirts-3 te bestellen, immers moet dat via een aanbesteding en die loopt dus nu op dit moment. Daarnaast is een Flirt niet echt bedoeld als intercity materieel.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Peter Kleton op 21 juni 2015, 18:27:32
Mooi gefotoshopped.
 Maar je hebt nog wat gereedschap op de rails laten liggen. ;D

 Peter
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Ed van Mierlo op 21 juni 2015, 19:08:05
 (y)
Schitterend gedaan, nu de NS nog  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joshua op 21 juni 2015, 19:56:24
Ze werken nogwel met NSFS, alleen is die tegenwoordig gehuisvest in Nederland ipv in Ierland.

2015 NS Financial Services Company
Address:  Behan House, 10 Lower Mount Street,  Dublin 2, Ireland
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rob van Kooy op 21 juni 2015, 21:14:25
Het ombouwen van de stuurstand is 5 minuten werk  ::)

Ja, dat is begrijpelijk, maar nu moet je nog decals vinden met 2e klassecijfers in spiegelbeeld... ???

Het is precies waar ik op doelde. Zet die TRAXX dan in Eindhoven midden in de trein en twee à drie
rijtuigen met een stuurstand voorop voor de bestemming Aken en achter de loc een vijftal rijtuigen met
een stuurstand welke in de richting Eindhoven staat. Door de loc van Scharffenbergkoppelingen te voorzien
koppelt hij in Heelen makkelijk los van het achterste deel van de trein en duwt de overblijvende rijtuigen
richting Aken. Bij terugkeer vanuit Aken koppelt de loc weer aan tegen een in Heerlen achtergelaten stam.

Gegroet,

Rob   
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 22 juni 2015, 00:40:46
Tja, leuk bedacht. Alleen....Die extra loc's komen er niet zomaar. Die komen er omdat de BDs niet meer omgebouwd gaat worden.  ;D ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 22 juni 2015, 19:06:37
Voor ICNG is het niet mogelijk om 'even' Flirts-3 te bestellen, immers moet dat via een aanbesteding en die loopt dus nu op dit moment. Daarnaast is een Flirt niet echt bedoeld als intercity materieel.
Ja, dat was even te snel. Mocht de overheid/provincie de dienst Eindhoven - Aken eerder dan 2022 op de rails willen hebben, dan kan er uitgegaan worden van de Flirt-3 (of ander materieel dat geschikt is, maar of dat snel leverbaar is). De ICNG zal inderdaad wel geen Flirt-3 worden, al worden de Noorse en Zweedse stellen voor de lange afstand gebruikt.

Hmm, Flirt-3 voor de stopdienst en als IC materieel, wel zo handig. :)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Jeanne op 22 juni 2015, 23:59:02
Samen met een Poolse bouwer bouwt Stadler Rail IC op basis van de Flirt-3 en ook in Tsjechië rijden ze bij LEO met IC Flirts. De Flirts zijn gewoon met Stadler Rail mee geëvolueerd, alleen de naam "Flirt" niet omdat die inmiddels een begrip is geworden! Neem hier voor de aardigheid ook eens een kijkje https://drive.google.com/file/d/0BycecmxYa3DWa1NiQnFhbXJ1OWc/view?usp=sharing .
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: RhB-Mikey op 23 juni 2015, 00:21:17
Ik ben meer benieuwd naar de SBB FLIRT Giruno  ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rob van Kooy op 23 juni 2015, 14:47:39
Ik ben meer benieuwd naar de SBB FLIRT Giruno  ;D

Hallo,

Ja zo'n Zwitsers produkt is meestal ook goed voorbereid om in stofsneeuw en soortgelijke verraderlijke weersomstandigheden te kunnen functioneren. Vorige Directies van de NS vonden het niet nodig om met dergelijke meteorologische omstandigheden rekening te houden (die werden extreem geacht en kwamen in Nederland niet voor) en bestelden de Fyra uit het zonnige Italië die daar helemaal niet tegen kon... Goedkoop is duurkoop, maar dat telde in de Utrechtse directiekamers niet mee.

Nu bestelt de NS wél Zwitserse kwaliteit.

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ingenium secundus op 23 juni 2015, 15:32:35
Ach ja, Zwitserse kwaliteit... Serie NS 1000 iemand  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Dave....... op 23 juni 2015, 20:26:02


 ;D ;D ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Falkenberg op 23 juni 2015, 21:31:21
Nou, Zwitsers zal wel niet, ivm de sterke Frank. Zal wel Berlijn Pankow worden en in euro's afrekenen
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rob van Kooy op 23 juni 2015, 23:47:29
Ach ja, Zwitserse kwaliteit... Serie NS 1000 iemand  ;)

Nou, NS8714,

dat is wel heel erg terugkijken op een periode van vlak na de WO2 toen de basis nog moest worden gelegd voor een elektrische tractievorm waarmee toen - behalve misschien in het "Duizendjarig Rijk  >:( " met de BR E17 en opvolgers - nog weining ervaring was opgedaan.  We praten toch zeker ook niet meer over de "Beel" als produkt van Nederlands vernuft?

Gegroet,

Rob
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: henk op 24 juni 2015, 08:14:47
De Stadler producten worden overal en nergens gebouwd, behalve in Zwitserland. Zelfs Ansaldo Breda heeft er componenten voor geleverd.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ingenium secundus op 24 juni 2015, 09:05:39
Q
Nou, NS8714,

dat is wel heel erg terugkijken op een periode van vlak na de WO2 toen de basis nog moest worden gelegd voor een elektrische tractievorm waarmee toen - behalve misschien in het "Duizendjarig Rijk  >:( " met de BR E17 en opvolgers - nog weining ervaring was opgedaan.  We praten toch zeker ook niet meer over de "Beel" als produkt van Nederlands vernuft?

Gegroet,

Robe

Ik zeg Heemaf, Werkspoor en Nederlands Indie. Daar had men al ruime ervaring met eloks  :)

Eelco
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 31 mei 2018, 13:54:51
Dat wordt dus gigantisch afschrijven over die zes jaar.
En dat is ook al opgelost: Verkoop en terug leasen (http://railcolornews.com/2018/05/31/nl-dutch-railways-and-akiem-sign-a-sale-and-leaseback-agreement-for-45-traxx-locomotives/), de NS verkoopt 45 Traxx aan Akiem en huurt deze weer terug tot de ICNG in dienst komt. De resterende 18 stuks zijn nog eigendom van andere leasemaatschappijen.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Jamie op 31 mei 2018, 14:43:14
Wat gaat er met de voormalige ICR rijtuigen gebeuren als die ICNG in dienst komt?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 31 mei 2018, 14:52:05
Het zijn nog steeds ICR-rijtuigen (de R staat trouwens voor rijtuig  :) ) en die gaan dan naar de sloop, ze zijn dan ook al veertig jaar oud.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ZwolsBas op 31 mei 2018, 17:26:29
Enige wat 35+ jaar oud is is het ijzer, voor de rest is alles recent en modern.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 31 mei 2018, 17:31:52
En dus?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: timtrein op 31 mei 2018, 19:48:30
Wat zou NS er nog mee moeten...
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ZwolsBas op 31 mei 2018, 20:16:22
En dus?
Prima bruikbaar, toen het Plan W rijtuig 30/35 jaar was zag het echt versleten en belabberd eruit.
Maarja, dat zeg ik als treinen verzamelaar  ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 31 mei 2018, 21:28:41
Prima bruikbaar mits je het een grondige revisie geeft, maar achterhaalde techniek en geen werk meer voor. Dus naar de sloop. Logische keus.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: mDDM op 31 mei 2018, 21:47:28
Goed bewaren als strategische reserve!!! Komt altijd wel weer een keer van pas.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Joop_L op 31 mei 2018, 22:45:55
Met zo'n reden kan je alles wel bewaren.  ;D En nog even plek vinden waar je die meuk neer kan zetten, zonder dat er spuitbusartiesten hun kunsten op botvieren.  ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 31 mei 2018, 23:08:11
Goed bewaren als strategische reserve!!! Komt altijd wel weer een keer van pas.

Ja, vast....
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Railroadtycoon op 31 mei 2018, 23:15:06
Prima bruikbaar mits je het een grondige revisie geeft, maar achterhaalde techniek en geen werk meer voor. Dus naar de sloop. Logische keus.
Enige wat 35+ jaar oud is is het ijzer, voor de rest is alles recent en modern.

Handig dit soort discussies. Dus moderne en recent achterhaalde techniek  :-X

Allie
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 01 juni 2018, 07:12:26
Als je er een onderdeel inzet wat vorige week geproduceerd is maar 40 jaar geleden ontworpen, is het dan modern en/of achterhaald?  :P
In ieder geval heeft de NS geen locs meer, dan heb je ook niks meer aan ICR.

Goed bewaren als strategische reserve!!! Komt altijd wel weer een keer van pas.
Geef eens een plaats waar je 300 rijtuigen kan neerzetten.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: laurent op 01 juni 2018, 07:29:27
Op een schroothoop past dat op magische wijze wel altijd. ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 01 juni 2018, 07:34:58
Handig dit soort discussies. Dus moderne en recent achterhaalde techniek  :-X

Allie

Het eerste ging ook over 1700'en. Het tweede over ICR.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 01 juni 2018, 07:57:12
Het is wel handig als je zegt dat je het hebt over 1700'n als de andere berichten gaan over ICR.  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 01 juni 2018, 08:03:32
Ja, toch wel?  :)

Slim gedaan van NS. Al het risico van met Traxx blijven zitten, is nu weg.

Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: dh3201 op 01 juni 2018, 08:46:50
Anders kan NS ze vast nog wel slijten aan het buitenland, Iran bijvoorbeeld
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: henk op 01 juni 2018, 09:34:43
En de laatste opmerkingen gaan weer wel over de Traxx locs?
Zoals al in het begin van het draadje duidelijk gemaakt, kunnen die dingen zonder problemen in Europa worden doorgeleased of verkocht. Ik denk dat de waarde van zes jaar oude BR186 locs niet eens veel lager ligt dan indertijd de nieuwprijs.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Remunj op 01 juni 2018, 09:48:45
Prima bruikbaar, toen het Plan W rijtuig 30/35 jaar was zag het echt versleten en belabberd eruit.
Maarja, dat zeg ik als treinen verzamelaar  ;D
Daarom werken er bij NS wel slimme mensen (hoop ik  ;) ).
Economisch zijn ze na 35+ jaren wel afgeschreven en is het weggegooid geld om ze te behouden en onderhoud te geven terwijl je er straks niks meer mee kunt.
Aan hobbyisten hebben spoorwegmaatschappijen echt geen boodschap  :angel:

Als je er een onderdeel inzet wat vorige week geproduceerd is maar 40 jaar geleden ontworpen, is het dan modern en/of achterhaald?  :P
In ieder geval heeft de NS geen locs meer, dan heb je ook niks meer aan ICR.
Geef eens een plaats waar je 300 rijtuigen kan neerzetten.
HCT terminal.  ;D Zo'n beetje de afvoer put van oud materieel  8)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Quinzeedied op 01 juni 2018, 10:32:15
Economisch zijn ze na 35+ jaren wel afgeschreven en is het weggegooid geld om ze te behouden en onderhoud te geven terwijl je er straks niks meer mee kunt.

Wordt die 35 jaar nog wel gehanteerd? Wagontechnisch moet het prima 40-50 jaar mee kunnen gaan, als je in omliggende landen kijkt wat daar aan oudere rijtuigen, soms zelfs nog "vers" gerenoveerd rondrijdt (DB IC-materieel is daar mooi voorbeeld van)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: H0eGenaamd op 01 juni 2018, 11:10:06
Citaat
Wordt die 35 jaar nog wel gehanteerd? Wagontechnisch moet het prima 40-50 jaar mee kunnen gaan, als je in omliggende landen kijkt wat daar aan oudere rijtuigen, soms zelfs nog "vers" gerenoveerd rondrijdt (DB IC-materieel is daar mooi voorbeeld van)

Technisch gezien kan het natuurlijk best. Maar de vraag is of je dat redt met alleen maar 'onderhoud', of dat het echt een complete renovatie wordt (en ja, die grenzen zijn soms vaag).  Een wagon zo ongeveer tot op het casco strippen en weer opbouwen is niet noemenswaardig goedkoper of makkelijker dan een compleet nieuwe bouwen. Waarbij dat laatste nog het voordeel biedt dat je de' oude' in dienst kan houden tot de 'nieuwe' klaar is, en er niks aan de inzetbare vloot onttrokken wordt.


Roald
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: tijgernootje op 01 juni 2018, 11:55:08
Geef eens een plaats waar je 300 rijtuigen kan neerzetten.
300 haal je daar niet,maar die redelijk nieuwe stamlijn die niet word gebruikt in Rsd en een stukje emplacement bij station Roosendaal daar kan je dr ook nog wel wat kwijt als er gebrek aan plek is denk ik  ;D  ;)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Jeanne op 01 juni 2018, 13:59:43
Wordt die 35 jaar nog wel gehanteerd? Wagontechnisch moet het prima 40-50 jaar mee kunnen gaan, als je in omliggende landen kijkt wat daar aan oudere rijtuigen, soms zelfs nog "vers" gerenoveerd rondrijdt (DB IC-materieel is daar mooi voorbeeld van)

Wagontechnisch zou hier rijtuigtechnisch moeten zijn want goederen vervoer je in wagens en reizigers in rijtuigen, maar dat even terzijde. Dat is misschien van buiten gezien zoals dat door je beleeft wordt, maar ik kan je verzekeren dat dit niet altijd zo lijkt en dat er soms eigenlijk weinig anders overblijft dan de kale bak. Wat door nieuw vervangen worden is niet altijd inzichtelijk voor een buitenstaander. Wat wel hergebruikt wordt is regelmatig onderwerp van gesprek tussen de reviserende partij en de toezicht en/of toelatende instantie.
De motordraaistellen van van SGM lijken nog steeds op het oorspronkelijke draaistel, maar er zitten wel een nieuwe frames in.
In Duitsland worden de onderhoudswerkzaamheden aan het over bekende Minden-Deutz 33/36 draaistel naarmate deze ouder wordt beduidend arbeidsintensiever ten gevolge voorschriften EBA. Het opknappen is niet altijd economisch.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Piet R Buren op 01 juni 2018, 14:54:43
300 haal je daar niet,maar die redelijk nieuwe stamlijn die niet word gebruikt in Rsd en een stukje emplacement bij station Roosendaal daar kan je dr ook nog wel wat kwijt als er gebrek aan plek is denk ik  ;D  ;)

dr zijn wel meer plekken waar je heel wat kwijt kan, dus dat is geen argument ;D
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 01 juni 2018, 15:13:14
En dan op sporen die voor NS zijn en niet zijn toegewezen aan andere vervoerders? Het liefst ook veilig zodat de rijtuigen niet in brand worden gestoken. Zo veel ruimte is er namelijk ook niet.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 01 juni 2018, 16:31:03
Handig dit soort discussies. Dus moderne en recent achterhaalde techniek  :-X

Allie
Volgens mij bedoeld de ene schrijver de PlanW's, en de andere schrijver de ICR'en.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: mDDM op 01 juni 2018, 21:02:12
Goed bewaren als strategische reserve!!! Komt altijd wel weer een keer van pas.

Ongeveer elke tien jaar, wanneer er weer eens een materieeltekort dreigt, verzucht de NS directie: hadden we maar een strategische reserve. Eind vorige eeuw besloot een overijverig manager om de 48 buiten dienst gestelde Plan W rijtuigen zo snel mogelijk naar de sloop te zenden in plaats van deze als strategische reserve te bewaren. Terwijl de sloop al gaande was, begon de materieelbehoefte plotseling snel toe te nemen. Dus werden de rijtuigen die nog niet waren gesloopt, zo snel mogelijk teruggehaald en weer in dienst gesteld. Zelfs uit het spoorwegmuseum werden ze gehaald! Zo kwamen 37 rijtuigen weer op de baan. Voor 11 rijtuigen was het al te laat.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ZwolsBas op 01 juni 2018, 21:37:12
ICR(m) is misschien wel van 1980 tot 1990 maar ze zijn rond 2005 volledig gestript en gerenoveerd, dus de techniek is modern alles zit erin wat standaard is, het Plan W rijtuig was nooit zo uitgebreid gerenoveerd en zoveel ouder waren die niet, eind 60s begin 70s  ;D De duitse versie rijden nog steeds rond geloof ik.
Vorig jaar zijn de ICR(m) volledig opnieuw gespoten en het interieur is weer keurig strak  (y)
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 01 juni 2018, 22:33:25
Er is totaal geen reden om ICR op strategische reserve te zetten. De strategische reserve zal straks bestaan uit SGM.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 02 juni 2018, 00:08:20
Dat is natuurlijk geen reden, want met een SGM kun je niet wat je met een ICR wel zou kunnen natuurlijk.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 02 juni 2018, 00:09:05
Verklaar u nader....
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 02 juni 2018, 11:19:06
Omdat SGM Sprinter materieel is en ICR IC materieel is misschien?
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 02 juni 2018, 11:54:44
Precies. Daarom is het aannemelijk dat ICR back-up blijft totdat ICNG probleemloos over de HSL rijdt. Maar strategische reserve gaat niet gebeuren, omdat NS van de traxxen af zal willen en ICR niet flexibel is in capaciteit. Daarnaast hebben niet alle machinisten bevoegdheid op Traxx + ICR. Allemaal redenen om ICR niet als strategische reserve in te zetten.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: henk op 02 juni 2018, 12:18:15
Maar toch wel jammer. Ik vind ICR en ICM met afstand het meest comfortabele materieel voor de reiziger. Hopelijk wordt die lijn doorgezet met het nieuwe materieel.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 02 juni 2018, 14:52:42
Stoelen van ICNG komen bij de dezelfde leverancier vandaan als ICM.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: tijgernootje op 02 juni 2018, 14:53:35
Wat er ook gebeurt ik hoop dat men in dit geval nu in elk geval kiest om een strategische reserve aan te maken.
NS zegt nu al te weten dat in de komende jaren er iets van 35-40% meer reizigers zullen bij komen.
En dan kan het wellicht handig zijn om in elk geval voor inval bij uitvallend toekomstig nieuw materieel door wat ook iets achter de hand te hebben.
Ook kan het handig zijn voor als je bestelde materieel niet op tijd geschikt is voor dienst of dat er een vervolg order nodig is om het gat te dichten wat onstaat.
Weg gooien is makkelijk,maar gooi het dan pas weg als je zeker bent dat je iets hebt wat goed functioneren kan in z'n plek.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: brun op 02 juni 2018, 15:42:09
Misschien FlixTrain eens tippen. D-toelating op de rijtuigen, weer een keuken of bar in de BD-rijtuigen bouwen, geleaste Vectron ervoor en als alternatieve IC Berlijn laten rijden.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Remunj op 02 juni 2018, 16:41:07
Stoelen van ICNG komen bij de dezelfde leverancier vandaan als ICM.
En wat wil je daarmee zeggen  ???
Dat ze dezelfde stoelen inbouwen?
Sowieso zijn we tig jaar verder en willen nieuwere stoelen niets zeggen qua comfort.
Neem alleen al die bagger die ze in DDZ een nu ook in VIRMm gebruiken. Dat heeft met zitcomfort niets meer te maken  :-X :'(

En als ander voorbeeld. Neem de luchtvaart. Daar kom je ook veel verschillen tegen. Bij de ene maatschappij zit je heerlijk terwijl je bij een andere zo snel mogelijk op je bestemming wilt zijn om van die stoelen of te zijn. En dan zijn ze vaak van dezelfde leverancier. En ja ik weet dat het dezelfde leverancier kan zijn omdat wij o.a. die beroepshalve testen voordat ze vrijgegeven worden voor levering aan de vliegtuigfabrikant.
Idem dito voor autostoelen. Daar leveren de fabrikanten ook aan meerdere automerken met wisselend comfort.

Ergo, eenzelde leverancier zegt helemaal niets.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Daan! op 02 juni 2018, 18:18:41
Daar wil ik mee zeggen dat ze heel goed zitten. Ik heb er namelijk zelf op gezeten en weet wat voor eisen er zijn gesteld.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: ZwolsBas op 02 juni 2018, 18:30:36
Eh, VIRMm stoelen zitten duidelijk beter dan de oude VIRM, vooral het verlengde deel de stoffen stoelen in de 1e klasse was echt goedkope troep, dat is duidelijk verbeterd nu.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Rick op 02 juni 2018, 20:36:56
Ja leuk, discussies over de zitplaatskwaliteit.

Misschien FlixTrain eens tippen. D-toelating op de rijtuigen, weer een keuken of bar in de BD-rijtuigen bouwen, geleaste Vectron ervoor en als alternatieve IC Berlijn laten rijden.
Een toelating voor Duitsland zou weer aangevraagd kunnen worden, maar dan heb je dus een ruim trager alternatief.
Titel: Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
Bericht door: Thom op 03 juni 2018, 13:22:33
Ik twijfel even of de ICR'en nog Duitsland geschikte omzetters hebben, anders kom je niet ver ;)