Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: NS koopt 19 Traxx locomotieven  (gelezen 38568 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #60 Gepost op: 19 juni 2015, 11:40:13 »
Zoals die Amtrak bagage - stuurstand dingen? Dus wel de carrosserie maar zonder motoren etc.

Die TRAXX is toch een lease. / huur loc? Wat krijg je daar standaard voor stuur kabels op als je een basis versie bestelt?
Dat is maar je wilt.

Deze zijn volledig koop en dus gewoon eigendom NS.

Stuurstroom gaat gewoon over de UIC kabel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #61 Gepost op: 19 juni 2015, 11:57:30 »
Ik heb zitten zoeken naar UIC kabel, en daar is wel wat over te vinden. Maar dat gaat over sluiten van de deuren, omroepinstallatie en schakelen van de verlichting. Maar over het besturen van de loc vind ik daar niks. Of zit ik naar het verkeerde type te kijken?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #62 Gepost op: 19 juni 2015, 12:09:45 »
D'r zijn een aantal verschillende kabels met verschillend aantal aders, volgens mij maken de Traxxen gebruik van de 18 polige variant.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #63 Gepost op: 19 juni 2015, 13:12:58 »
Ik krijg het idee dat het rijden in trek/duw-bedrijf tot dogma is verheven.
Oorspronkelijk bedoeld om te besparen in de exploitatie (personeel en een of twee extra treinstammen omdat je korter kunt keren, de aanwezigheid van zowel dat personeel als die stammen overigens ook heel nuttig om de betrouwbaarheid van je dienst te vergroten), kan ik me niet voorstellen dat er per saldo nog iets van die besparing overeind blijft, als je daar 18 extra locomotieven voor nodig hebt.

Huub

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #64 Gepost op: 19 juni 2015, 13:25:53 »
Punctualiteit, punctualiteit en punctualiteit.
Geen problemen bij niet vlot lopende remproeven.
Het vak van rangeerder is afgeschaft.
Locomotieven worden niet meer gekocht maar geleased: heb je er eentje niet meer nodig, doe hem de deur uit, heb je er eentje extra nodig, 1 mailtje is genoeg; net zo aantrekkelijk als uitzendkrachten tegenover vast personeel.
Geen afschrijvingskosten, geen grote revisies, alleen maar de tevoren te calculeren lease kosten -- waar je nog over onderhandelen kunt ook.
En tenslotte: probeer bijv. in Utrecht Centraal maar eens een loc om te laten lopen -- overal worden alle wissels opgeruimd door ProRail.
Een trein met 1 loc laten keren bij een verstoring is vrijwel overal onmogelijk geworden.

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #65 Gepost op: 19 juni 2015, 13:46:24 »
Volgens mij heeft NS deze locs wel gekocht. Is goedkoper dan leasen als je zeker weet dat er jaren vast werk voor is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #66 Gepost op: 19 juni 2015, 14:10:24 »
Klopt! Alle geel/blauwe Traxx locs zijn eigendom.
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #67 Gepost op: 19 juni 2015, 14:11:44 »
Niet diegene die toch gereviseerd worden momenteel? Die komen wel geel/blauw terug maar zijn dacht ik wel geleased. Of is mijn info weer eens verkeerd? ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #68 Gepost op: 19 juni 2015, 14:14:06 »
Dat zijn en blijven lease bakken ;)
Groeten Joop, machinist Lls

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #69 Gepost op: 19 juni 2015, 14:14:33 »
Ook als er wel geleased wordt, ben je gebonden aan contract-termijnen die niet met 1 mailtje opzegbaar zijn. Bovendien is het gemak van snelle opzegbaarheid gewoon verrekend in de leasetarieven. Leasemaatschappijen zijn geen filantropen.
Voor 18 locs kun je nog wel wat rangeerders/storingsmonteurs in dienst nemen die juist voor die punctualiteit uitermate nuttig kunnen zijn.
Als je die punctualiteit zo belangrijk vindt, moet je ook niet zo extreem krap je materieelpositie plannen, dat een vertraagde trein de rest van de dag merkbaar is in de omloop.
Ik durf de weddenschap wel aan dat deze dienst met lange keringen en omlopen op de eindpunten een stuk betrouwbaarder, punctueler en goedkoper is dan dezelfde dienst met korte keringen zonder omlopen op de eindpunten.

Dat Prorail alle wissels opruimt, is een zaak van Prorail, niet van NS. Prorail moet gewoon gevraagde paden leveren. En als daarvoor wissels nodig zijn om om te lopen, heeft Prorail die gewoon te laten liggen. Het is al te gek voor woorden dat Prorail bepaalt dat NS bepaalde relaties via Utrecht niet meer kan aanbieden. Maar aangezien dat ding niet in Utrecht komt (waar keren ook zonder omlopen inmiddels zo goed als onmogelijk is geworden), is dat voorbeeld ook niet relevant.
Op de keerpunten en relevante tussenstations waar deze trein komt, is omlopen nog gewoon mogelijk (en gebeurt in elk geval deels ook nog).

Huub

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #70 Gepost op: 19 juni 2015, 14:40:33 »
Dat heeft niet eens direct te maken met alle opgeruimde wissels, maar ook met de huidige spoorbezettingen, vooral aan perrons die echt zo ruim niet meer zijn met de huidige drukte en opvolgtijden.

Vergis je niet in wat zoiets aan personeel kost, je hebt op meerdere standplaatsen in een 3 ploegendienst dan een aantal mensen nodig en die dien je ook nogeens op te leiden.
En wat doe je als je met zo'n trein strand en ergens moet keren? Mcn bij NSR mogen tegenwoordig geen lokken meer aan en af koppelen dus dan zou je daarvoor ook nog eens het hele Mcn park moeten opleiden.

En in Ut zullen deze stammen niet komen, maar Asd is het verhaal niet veel anders...

Nu wordt het straks een paar schakelaars om en naar de andere lok wandelen en je bent weer weg...

« Laatst bewerkt op: 19 juni 2015, 14:43:08 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #71 Gepost op: 19 juni 2015, 16:36:45 »
Zijn dan dure schakelaartjes...  ;)
Ik kan niet vinden wat deze 18 loks kosten, maar voor 11 loks uit dezelfde familie die eerder aan een Poolse vervoerder werden geleverd, moest 41 miljoen  op tafel worden gelegd. Dan heb je alleen de locs. Onderhoud komt er nog bij.
NS zal mogelijk een wat scherpere prijs eruit hebben kunnen halen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de order onder de 50 miljoen uitkomt. 
Daar kun je heel wat mensen voor in dienst nemen en opleiden.

Dat Mcn bij NSR geen loc's meer mogen aan- en afkoppelen is een keuze van NSR. Het staat het bedrijf vrij daarin een andere keuze te maken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #72 Gepost op: 19 juni 2015, 23:09:16 »
Maar ook die keus maken kost geld aan opleidingen en herinstructie...

De truc blijft dat men snel een betrouwbaar product wil en moet leveren en dan gaan omlopen vergt een hoop extra menselijke en technische handelingen welke de nodige risico's mee brengt. Ik kan me voorstellen dat men daar niet meer op zit te wachten.

50 miljoen extra investeren is niet veel als daar tegenover staat dat je een hele concessie kwijt kan raken met alle gevolgen van dien... Daarnaast is daar een deel wel weer van terug te krijgen als je de lokken straks verkoopt als er nieuw materieel koopt.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2015, 23:15:04 door Thom »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #73 Gepost op: 19 juni 2015, 23:14:41 »
Ik begrijp helemaal niets meer van het materieelbeleid van NS.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #74 Gepost op: 19 juni 2015, 23:16:23 »
Nouja, men moet wat nu en ombouwen van stuurstanden blijkt te lang te gaan duren dus is dit een sneller alternatief.