Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
Vandaag om 22:48:57
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 22:47:53
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: NS koopt 19 Traxx locomotieven  (gelezen 40861 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #60 Gepost op: 19 June 2015, 11:40:13 »
Zoals die Amtrak bagage - stuurstand dingen? Dus wel de carrosserie maar zonder motoren etc.

Die TRAXX is toch een lease. / huur loc? Wat krijg je daar standaard voor stuur kabels op als je een basis versie bestelt?
Dat is maar je wilt.

Deze zijn volledig koop en dus gewoon eigendom NS.

Stuurstroom gaat gewoon over de UIC kabel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #61 Gepost op: 19 June 2015, 11:57:30 »
Ik heb zitten zoeken naar UIC kabel, en daar is wel wat over te vinden. Maar dat gaat over sluiten van de deuren, omroepinstallatie en schakelen van de verlichting. Maar over het besturen van de loc vind ik daar niks. Of zit ik naar het verkeerde type te kijken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2015, 12:09:45 »
D'r zijn een aantal verschillende kabels met verschillend aantal aders, volgens mij maken de Traxxen gebruik van de 18 polige variant.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #63 Gepost op: 19 June 2015, 13:12:58 »
Ik krijg het idee dat het rijden in trek/duw-bedrijf tot dogma is verheven.
Oorspronkelijk bedoeld om te besparen in de exploitatie (personeel en een of twee extra treinstammen omdat je korter kunt keren, de aanwezigheid van zowel dat personeel als die stammen overigens ook heel nuttig om de betrouwbaarheid van je dienst te vergroten), kan ik me niet voorstellen dat er per saldo nog iets van die besparing overeind blijft, als je daar 18 extra locomotieven voor nodig hebt.

Huub

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #64 Gepost op: 19 June 2015, 13:25:53 »
Punctualiteit, punctualiteit en punctualiteit.
Geen problemen bij niet vlot lopende remproeven.
Het vak van rangeerder is afgeschaft.
Locomotieven worden niet meer gekocht maar geleased: heb je er eentje niet meer nodig, doe hem de deur uit, heb je er eentje extra nodig, 1 mailtje is genoeg; net zo aantrekkelijk als uitzendkrachten tegenover vast personeel.
Geen afschrijvingskosten, geen grote revisies, alleen maar de tevoren te calculeren lease kosten -- waar je nog over onderhandelen kunt ook.
En tenslotte: probeer bijv. in Utrecht Centraal maar eens een loc om te laten lopen -- overal worden alle wissels opgeruimd door ProRail.
Een trein met 1 loc laten keren bij een verstoring is vrijwel overal onmogelijk geworden.

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #65 Gepost op: 19 June 2015, 13:46:24 »
Volgens mij heeft NS deze locs wel gekocht. Is goedkoper dan leasen als je zeker weet dat er jaren vast werk voor is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #66 Gepost op: 19 June 2015, 14:10:24 »
Klopt! Alle geel/blauwe Traxx locs zijn eigendom.
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #67 Gepost op: 19 June 2015, 14:11:44 »
Niet diegene die toch gereviseerd worden momenteel? Die komen wel geel/blauw terug maar zijn dacht ik wel geleased. Of is mijn info weer eens verkeerd? ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #68 Gepost op: 19 June 2015, 14:14:06 »
Dat zijn en blijven lease bakken ;)
Groeten Joop, machinist Lls

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #69 Gepost op: 19 June 2015, 14:14:33 »
Ook als er wel geleased wordt, ben je gebonden aan contract-termijnen die niet met 1 mailtje opzegbaar zijn. Bovendien is het gemak van snelle opzegbaarheid gewoon verrekend in de leasetarieven. Leasemaatschappijen zijn geen filantropen.
Voor 18 locs kun je nog wel wat rangeerders/storingsmonteurs in dienst nemen die juist voor die punctualiteit uitermate nuttig kunnen zijn.
Als je die punctualiteit zo belangrijk vindt, moet je ook niet zo extreem krap je materieelpositie plannen, dat een vertraagde trein de rest van de dag merkbaar is in de omloop.
Ik durf de weddenschap wel aan dat deze dienst met lange keringen en omlopen op de eindpunten een stuk betrouwbaarder, punctueler en goedkoper is dan dezelfde dienst met korte keringen zonder omlopen op de eindpunten.

Dat Prorail alle wissels opruimt, is een zaak van Prorail, niet van NS. Prorail moet gewoon gevraagde paden leveren. En als daarvoor wissels nodig zijn om om te lopen, heeft Prorail die gewoon te laten liggen. Het is al te gek voor woorden dat Prorail bepaalt dat NS bepaalde relaties via Utrecht niet meer kan aanbieden. Maar aangezien dat ding niet in Utrecht komt (waar keren ook zonder omlopen inmiddels zo goed als onmogelijk is geworden), is dat voorbeeld ook niet relevant.
Op de keerpunten en relevante tussenstations waar deze trein komt, is omlopen nog gewoon mogelijk (en gebeurt in elk geval deels ook nog).

Huub

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #70 Gepost op: 19 June 2015, 14:40:33 »
Dat heeft niet eens direct te maken met alle opgeruimde wissels, maar ook met de huidige spoorbezettingen, vooral aan perrons die echt zo ruim niet meer zijn met de huidige drukte en opvolgtijden.

Vergis je niet in wat zoiets aan personeel kost, je hebt op meerdere standplaatsen in een 3 ploegendienst dan een aantal mensen nodig en die dien je ook nogeens op te leiden.
En wat doe je als je met zo'n trein strand en ergens moet keren? Mcn bij NSR mogen tegenwoordig geen lokken meer aan en af koppelen dus dan zou je daarvoor ook nog eens het hele Mcn park moeten opleiden.

En in Ut zullen deze stammen niet komen, maar Asd is het verhaal niet veel anders...

Nu wordt het straks een paar schakelaars om en naar de andere lok wandelen en je bent weer weg...

« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 14:43:08 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #71 Gepost op: 19 June 2015, 16:36:45 »
Zijn dan dure schakelaartjes...  ;)
Ik kan niet vinden wat deze 18 loks kosten, maar voor 11 loks uit dezelfde familie die eerder aan een Poolse vervoerder werden geleverd, moest 41 miljoen  op tafel worden gelegd. Dan heb je alleen de locs. Onderhoud komt er nog bij.
NS zal mogelijk een wat scherpere prijs eruit hebben kunnen halen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de order onder de 50 miljoen uitkomt. 
Daar kun je heel wat mensen voor in dienst nemen en opleiden.

Dat Mcn bij NSR geen loc's meer mogen aan- en afkoppelen is een keuze van NSR. Het staat het bedrijf vrij daarin een andere keuze te maken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #72 Gepost op: 19 June 2015, 23:09:16 »
Maar ook die keus maken kost geld aan opleidingen en herinstructie...

De truc blijft dat men snel een betrouwbaar product wil en moet leveren en dan gaan omlopen vergt een hoop extra menselijke en technische handelingen welke de nodige risico's mee brengt. Ik kan me voorstellen dat men daar niet meer op zit te wachten.

50 miljoen extra investeren is niet veel als daar tegenover staat dat je een hele concessie kwijt kan raken met alle gevolgen van dien... Daarnaast is daar een deel wel weer van terug te krijgen als je de lokken straks verkoopt als er nieuw materieel koopt.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2015, 23:15:04 door Thom »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #73 Gepost op: 19 June 2015, 23:14:41 »
Ik begrijp helemaal niets meer van het materieelbeleid van NS.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: NS koopt 19 Traxx locomotieven
« Reactie #74 Gepost op: 19 June 2015, 23:16:23 »
Nouja, men moet wat nu en ombouwen van stuurstanden blijkt te lang te gaan duren dus is dit een sneller alternatief.