Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door hmmglaser
Vandaag om 15:00:10
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 14:59:44
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:52:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 14:32:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
  

Auteur Topic: Hellingspercentages  (gelezen 5151 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Hellingspercentages
« Reactie #15 Gepost op: 16 April 2014, 20:42:05 »
Jawel. Een helling van 1 op 30 is namelijk net zo steil als een helling van 3 op 90.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Hellingspercentages
« Reactie #16 Gepost op: 16 April 2014, 20:46:54 »
Maar voor zowel H0 als N, en ook voor andere schaalverhoudingen (uiteraard, zou ik haast willen zeggen), geldt dat het niet per sé 3% HOEFT te zijn. Minder mag ook. Liever zelfs.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Hellingspercentages
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2014, 20:49:52 »
Minder is beter. Zeker als er ook nog bogen in de helling zitten.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hellingspercentages
« Reactie #18 Gepost op: 17 April 2014, 07:55:38 »
Dat minder dan 3 procent mag das duiselijk,maar de meeste missen de ruimte omdat voor elkaar te krijgen en hikken dus dicht tegen die max waarde aan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Hellingspercentages
« Reactie #19 Gepost op: 17 April 2014, 09:02:20 »
Het ligt er ook aan wat je wilt nabootsen.
Een lokaal bergbaantje kan vast steilere hellingen hebben dan een doorgaande hoofdlijn.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Hellingspercentages
« Reactie #20 Gepost op: 17 April 2014, 09:11:23 »
Als je met korte treinen rijdt, dus bv met 3 of 4 wagons is 4% ook mogelijk, geen enkel probleem.
Heb hier ervaring mee, komt namelijk voor op mijn eigen baan.
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Hellingspercentages
« Reactie #21 Gepost op: 17 April 2014, 17:12:36 »
Dat minder dan 3 procent mag das duiselijk,maar de meeste missen de ruimte omdat voor elkaar te krijgen
Als je te weinig ruimte hebt, dan kan je ook kiezen voor een ander sporenplan, zonder hellingen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hellingspercentages
« Reactie #22 Gepost op: 17 April 2014, 20:47:34 »
Is natuurlijk ook een optie  ;)
Of sommige dit echter ook zo zien is een 2e  ;D
Hier zal het t.z.t. met die gestelde limiet echter wel moeten lukken.
Nou 1st weer is de tijd,zin,en inspiratie vinden,om dat laatste deel (de spiraal dus) te gaan maken  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Hellingspercentages
« Reactie #23 Gepost op: 18 April 2014, 09:47:22 »
Een absoluut getal is natuurlijk klikklare onzin. Dat moet iedereen voor zn baan zelf beslissen aan de hand van welke treinen hij wil rijden op het traject, matrieel enz, wat het aankan, is de max. Als lichte wagons dreigen te onstporen, moet je ze achterin de trein plaatsen, enz, gewoon logisch gezond verstand en proefondervindelijk vaststellen wat 'werkt'.
Dat het 'in het echt' ook weleens mis kan gaan, en hellingen dus vooral ook op mogelijkheid en verwacht gebruik worden ingericht ipv absolute getallen zie je als af en toen weer eens een cargo blijft steken omdat ie niet genoeg aanloopsnelheid had en de fly/over dus niet haalt of in een tunnel blijft steken...

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Hellingspercentages
« Reactie #24 Gepost op: 18 April 2014, 10:08:37 »
Helemaal mee eens
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Hellingspercentages
« Reactie #25 Gepost op: 18 April 2014, 14:28:27 »
...... als af en toen weer eens een cargo blijft steken omdat ie niet genoeg aanloopsnelheid had en de fly/over dus niet haalt of in een tunnel blijft steken...
In het groot kan een trein inderdaad een helling overwinnen door voldoende snelheid te maken. Zie je o.a. bij de hogesnelheidslijnen in Frankrijk. Daar zijn sommige heuvels ook alleen maar te nemen doordat de trein met 300 km/u aankomt.
Maar in model liggen de massaverhoudingen heel anders, en kan je deze truc niet toepassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Hellingspercentages
« Reactie #26 Gepost op: 18 April 2014, 14:36:20 »
het ging om de illustratie van het toepassen van wat praktisch mogelijk is, ipv voorbedachte algemene regeltjes....

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Hellingspercentages
« Reactie #27 Gepost op: 18 April 2014, 14:50:15 »
Het is een richtlijn, geen wet van Meden en Perzen. Of -zo je wilt- een ervaringsregel. Maar als iets anders in een specifiek geval ook zonder problemen werkt is dat prima.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Hellingspercentages
« Reactie #28 Gepost op: 18 April 2014, 15:01:51 »
Wat me vooral opviel aan de reacties was vooral, dit en dat getal en anders niets. Ipv het advies het logischerwijs zelf even uit te zoeken...

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hellingspercentages
« Reactie #29 Gepost op: 18 April 2014, 15:21:50 »
Misschien dat de antwoorden uit ervaring komen  ::)
In  ieder geval van ondergetekende wel.
Dacht ook, och zal wel loslopen.
Nou kan je vertellen dat als je e.e.a. moet slopen om het wel binnen de "norm"  ;D te krijgen, dat je daar niet blij van wordt.
En ja nu met max 3% loopt het wel zoals gewenst.
Dus inderdaad geen wet van meden en perzen, maar wel een stuk ervaring.
Je kan dan wel een advies gaan geven, zoek het zelf uit wat werkt maar handiger is om te profiteren van ervaringen  (y)
Gr.
Eric