Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door BR 50
Vandaag om 13:02:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:58:12
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 12:56:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:38:23
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 12:29:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:34
Van 2D afbeelding naar 3D model door Edsko Hekman
Vandaag om 12:05:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 11:55:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:46:25
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 11:38:58
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:30:17
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 11:11:49
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 10:44:05
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 10:40:43
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
  

Auteur Topic: Hellingspercentages  (gelezen 5309 keer)

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Hellingspercentages
« Gepost op: 11 December 2013, 15:51:30 »
Hallo,

Ik had een vraag over hellingspercentages op de spoorbaan. Ik weet dat je per meter max 5cm kan stijgen en nog liever een cm of 3. Maar nu is mijn vraag net andersom. Met wat voor percentage kan je een trein laten dalen? Kan je die wel 10cm per meter later dalen bijv?

Vraag me dan namelijk het volgende af als leek zijnde: de trein rijdt een bepaalde snelheid op de baan, dan gaat hij dus de daling inzetten. Gaat hij dan gewoon sneller dalen of remt hij terug op de snelheid die hij reedt op het motortje wat erin zit? ALs hij op het motortje bijremt lijkt me dat ook niet goed, vandaar dus mijn vraag. Want ik lees namelijk wel heel veel over de stijging maar kon zo snel niets vinden over de maximale daling van een trein

Met vriendelijke groeten

Marieke

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Hellingspercentages
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2013, 16:02:13 »
Misschien heb je hier wat aan ;)

En welkom op het forum trouwens (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hellingspercentages
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2013, 16:03:13 »
Een steilere helling naar beneden is minder problematisch dan omhoog. De trein zal wat sneller rijden  8)
Geen idee of je analoog of digitaal rijdt, maar bij moderne(re) dedcoders zit er een lastergeling ingebouwd die zelf het toerental van de motor terugregelt zodat de snelheid constant blijft. Dan heb je sowieso geen probleem dat je motor overbelast wordt. Maar ook dan zou ik de helling niet te steil maken.
Gr.
Eric

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hellingspercentages
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2013, 16:05:50 »
Hellingen echt niet stijler maken dan 3%.

Stijging/daling, noem het helling dan is de verwarring ook direct weg ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #4 Gepost op: 11 December 2013, 16:08:11 »
Hey

Snelle reacties hier haha. Dank voor de warme welkom. Nou ik heb zelf nog geen modelspoor baan, maar ben druk bezig om iets te ontwerpen al twijfel ik nog tussen een bergbaan en een stadsbaan haha. Tja totaal verschillend maar goed dan moet ik eerst eens kijken of ik zelf wat stadshuizen kan maken want vind het aanbod maar beetje hetzelfde wat betreft de modelspoorhuisjes. Geen flatgebouwen enz.

Maar het beste is dus om gewoon de 3% regel zeg maar aan te houden voor zowel een stijging als daling. Dan zit je het veiligst zeg maar.

Groetjes

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hellingspercentages
« Reactie #5 Gepost op: 11 December 2013, 16:10:00 »
Zeker weten.  ;D
Gr.
Eric

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #6 Gepost op: 11 December 2013, 16:14:04 »
Ok dan weet ik genoeg. Dan moet ik daar dus rekening mee houden bij het ontwerpen van de baan. Het zou natuurlijk wel willen met zahnrad, maar volgens mij werkt dat niet bij heel veel treinen of trammetjes

Nou even opnieuw naar de tekenafdeling haha

groeetjes

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hellingspercentages
« Reactie #7 Gepost op: 11 December 2013, 16:26:12 »
Er zijn maar een paar modellen uitgevoerd met een tandrad. Deze kunnen tot 35% stijging aan.
Voor een lokaal bergbaantje erg leuk!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #8 Gepost op: 11 December 2013, 16:36:03 »
Ok dat dacht ik dus ook al. Mmm dus een trein gelijk een ondergrondse tunnel in laten rijden dan ben je al snel 1,5 tot 2 meter nodig zeg maar.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hellingspercentages
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2013, 16:51:10 »
2 meter heb je inderdaad nodig om ondergronds te kruisen (schaal H0).

Je kan ook eens naar Klimspiralen kijken.  Die kan je in een berg wegwerken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2013, 18:25:32 »
Ok, ik zal eens wat webshops bijlangs gaan en wat merken als faller en kijken wat er precies in het assortiment te verkrijgen is

Dank jullie wel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hellingspercentages
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2013, 19:02:15 »
Het grote gevaar met stijle dalingen is dat de sleep met rijtuigen/wagons,tegen de lok aan duwt en dat bijkans miss het 1 en ander ontspoord omdat de lichtere wagons worden "weg gedrukt" .
En aangezien je met tandrad enkel een lok hebt die stijl aankan,heb je dr nog niet veel aan aangezien de wagons/rijtuigen niets kunnen met tandrad  ;)
(ofwel een lok met 2@3 rijtuigjes is dan ook het max haalbaar)
*owjah welkom trouwens  ;D*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

marieke4444

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Hellingspercentages
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2013, 19:19:04 »
Dank je wel Floris.

Mmm inderdaad het drukken van de wagons tegen de lok waardoor die ontspoort. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar inderdaad

Heel veel geleerd vandaag als nieuwkomer haha

Dank daarvoor

Hanklijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Hellingspercentages
« Reactie #13 Gepost op: 12 December 2013, 09:05:49 »
Op mijn tuinspoor heb ik hellingen van 5%. Het is dan stevig aanpoten voor de tractie (zonder antislipbandjes). Berninabahn gaat zelfs tot 7%. Het totale gewicht van de wagens mag dan niet meer zijn dan 110% van het lokgewicht. Heb zelfs meegemaakt tijdens een RhB-fotosafari dat de loks in een bocht de trein moest laten terug rijden naar een recht stuk wegens ontsporingsgevaar. (Alp Grüm)
« Laatst bewerkt op: 12 December 2013, 09:08:04 door Hanklijn »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
    • Richie's homepage
Re: Hellingspercentages
« Reactie #14 Gepost op: 16 April 2014, 20:28:44 »
Ik heb ook nog een vraagje over hellingpercentages. Ik heb de encyclopedie gelezen en heb zelf in mijn h0 baan max 3% hellingen. Maar geldt dat voor alle schalen? Ook voor TT bijvoorbeeld?