Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
Vandaag
om 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
PeterV
Vandaag
om 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 22:50:41
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
Vandaag
om 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
Vandaag
om 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
10764 opgeblazen door gebruik als booster
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster (gelezen 14212 keer)
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #15 Gepost op:
03 December 2013, 21:27:31 »
Ik had beide al geprobeerd, ook kabel van 30cm heeft t probleem niet verholpen helaas...
Wachten op nieuwe 10764 om verder te testen.
Gelogd
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #16 Gepost op:
03 December 2013, 21:29:04 »
@ HansQ
1,6A is te weinig voor me, rijdt nogal wat rond.
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #17 Gepost op:
03 December 2013, 23:28:40 »
Had je dit draadje al gezien?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8215.30.html
(als je niet tegen bloed/doorgebrande SMDs kunt, niet kijken!
)
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #18 Gepost op:
03 December 2013, 23:38:10 »
Zijn dit de verbrande onderdelen?
http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7303/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129773&GROUPID=2891&artnr=IRF+7303&SEARCH=IRF7303
http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7306/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129775&GROUPID=2891&artnr=IRF+7306&SEARCH=IRF7306
«
Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 23:39:59 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #19 Gepost op:
03 December 2013, 23:43:28 »
IDD 2 x de f7306
pfff
Deze had ik gevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/162446/
andere prijs
Maar lost dit mijn probleem op, daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk.
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #20 Gepost op:
03 December 2013, 23:44:33 »
Hmmm... vervangen die handel?
...die diode links ziet er ook niet helemaal gezond meer uit?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #21 Gepost op:
03 December 2013, 23:45:56 »
Ben bang dat mijn probleem dan niet opgelost is......
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #22 Gepost op:
04 December 2013, 00:14:54 »
Ik vind het toch vreemd dat je zulke heftige kortsluit verschijnselen hebt... Heb je misschien last van een zwevende of te hoogohmige massa aansluiting ofzo?
Ik weet niet hoe die Roco boosters vanbinnen in elkaar zitten, maar misschien moet er ergens een dikke massa verbinding gemaakt worden tussen de trafo's of de boosteruitgangen?
Met de Intellibox in combinatie met een extra booster wordt volgens mij aangeraden om de massa's van de voedingstrafos aan elkaar te knopen.
Als je dat niet doet, wordt er gewaarschuwd voor schade aan de booster en/of Intellibox...
Het hangt van de interne constructie van de het voedingsdeel en de versterker af wat voor een Roco versterker handig zou zijn.
Het is natuurlijk zo dat zo'n dun draadje op de booster aansluitingen als massa verbinding niet veel voorstelt bij stromen van meerdere Amperes op de rails...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ddv
Offline
Berichten: 476
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #23 Gepost op:
04 December 2013, 01:40:12 »
Hoi;
Ik heb nu de onderbouw van mijn baan zo goed als staan, 1 poot van 4,70 m. + 1 poot van 3 m. en daartussen een middendeel van 3,80 m., rijlengten tot ca. 10 m. [grootse afstand vanaf de besturingseenheid ca. 5 m. (ringleiding)] en niet meer dan een 4tal locs treinstellen in beweging [er staan er wel meer op de baan].
Nu ben ik een volslagen leek op het gebied van electronische toestanden en digitaal en moet dus nog hééééél veel leren, ik had eigenlijk analoog 4 trafo's met alle geïsoleerde baanvakken en stroomkringen van dien voorzien maar ik ben nu toch overstag, al die aparte stukjes zijn dan volgens mij niet meer nodig omdat de locs en treinstellen apart worden aangestuurd [s.v.p corrigeer me als ik fout zit]. Ik heb een complete Roco-Multimaus set uit een startset aangeschaft. Heb ik nu überhaupt een booster nodig of kan ik zonder ??, de wissels e.d. worden analoog bediend vanaf een schakelpaneel, wel lijkt het mij als ik dit draadje zo lees zinvol een reserve set aan te schaffen. Er is geen computer of andere besturingsunit toegevoegd. Welke fouten en valkuilen
kan ik begaan of inkomen, ik wil van fouten leren zodat ik die zelf niet maak ?
Graag advies, bij voorbaat dank:
Groet Dieter
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 01:44:23 door ddv
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22612
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #24 Gepost op:
04 December 2013, 07:17:48 »
Vier rijdende treinen zou moeten kunnen, maar de versterker begint dan wel tegen de grens te lopen. Nog binnenverlichting op rijdende en/of niet rijdende treinen?
Zo lang je alleen wilt rijden en niet automatiseren heb je inderdaad geen isolatie nodig, tenzij er alsnog een booster komt. Misschien kun je de daarvoor benodigde isolaties vast aanbrengen.
Nog een tip. Vier treinen bedienen met één maus, is niet heel handig. Dat schakelen tussen de ene en de andere trein is wel gedoe. Schaf een tweede setje aan. Dan heb je twee rijregelaars en verder een versterker plus trafo achter de hand mocht een booster toch prettiger zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #25 Gepost op:
04 December 2013, 09:16:48 »
De voedingen zijn wisselspanning, dus een nul doorverbinden zal niet gaan, want dat is er volgens mij niet met wisselstroom. Ik denk zelf nu aan het ompolen van 1 vd stekkers, aangezien de fase/0 misschien omgedraaid zit.
Gelogd
Olav
Offline
Berichten: 848
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #26 Gepost op:
04 December 2013, 09:33:32 »
Misschien een handige tip als je steeds problemen hebt met deze boosters.
Zelf heb ik deze boosters niet. Ik rij met de Intellibox die zelf ook een interne booster heeft. Deze booster staat bij mij niet aan de baan gekoppeld. De uitgang gaat naar andere boosters die ik zelf gebouwd heb (Edits boosters begrensd op 5A). Voordelen zijn dat de Intellibox beschermd blijft tegen onheil op de baan daar deze altijd gescheiden is door de andere boosters. De zelfbouw boosters zijn simpel te repareren met gangbare componenten. Echter is door onheil op de baan nog geen booster defect gegaan in alle jaren dat ik ze gebruik. Ook bij verschillend gevoede baangedeeltes geen problemen.
Nu hoef je niet zelf te bouwen, er zijn betere boosters beschikbaar dan degene die je nu hebt. Maar ten aanzien van de aansluitingen zou je zo'n booster kunnen gebruiken om andere boosters te voeden.
Denk er eens over of dit wat voor je is.
Gelogd
Groeten
Olav
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #27 Gepost op:
04 December 2013, 10:38:52 »
Hallo Olav,
Lijkt me goed plan, is het schema van de boosters vrij beschikbaar?
en kan ik de rail uitgang van de roco gebruiken als ingang van je booster?
vast bedankt,
Jan
Gelogd
JohnT
Offline
Berichten: 277
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #28 Gepost op:
04 December 2013, 10:39:06 »
Als je toch aan een ander systeem denkt kijk dan ook is naar Digitrax. Een instap centrale kost €201,00 en levert 3amp wordt geleverd inclusief voeding. Het systeem is modulair uit te breiden. Zelf ben ik ook ooit begonnen met Roco maar ben nu toch blij dat ik ben overgestapt.
Het systeem ondersteund alleen DCC wil je multiprotocol dan kom je inderdaad bij een Intelibox Eccos of anderen uit.
JohnT
Gelogd
Olav
Offline
Berichten: 848
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #29 Gepost op:
04 December 2013, 10:46:57 »
John,
Gaat niet om de centrale, alleen versterking.
Jan
http://hendk.home.xs4all.nl/booster.html
Printontwerp nodig? Stuur een PB met je mail adres. Ik heb het boek waar de print in staat.
Als de railuitgang anders naar de rail gaat, ja.
Je moet alleen wat fabrieken voor de kortsluitdetectie. maar daar is genoeg op te vinden.
Gelogd
Groeten
Olav
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
10764 opgeblazen door gebruik als booster