Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Seinhuis
Vandaag
om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen
door
HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken
door
damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois
door
NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component
door
008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000
door
Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards
door
daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2
door
spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away
door
Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22
door
RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0
door
Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
10764 opgeblazen door gebruik als booster
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster (gelezen 14663 keer)
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #15 Gepost op:
03 December 2013, 21:27:31 »
Ik had beide al geprobeerd, ook kabel van 30cm heeft t probleem niet verholpen helaas...
Wachten op nieuwe 10764 om verder te testen.
Gelogd
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #16 Gepost op:
03 December 2013, 21:29:04 »
@ HansQ
1,6A is te weinig voor me, rijdt nogal wat rond.
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #17 Gepost op:
03 December 2013, 23:28:40 »
Had je dit draadje al gezien?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8215.30.html
(als je niet tegen bloed/doorgebrande SMDs kunt, niet kijken!
)
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #18 Gepost op:
03 December 2013, 23:38:10 »
Zijn dit de verbrande onderdelen?
http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7303/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129773&GROUPID=2891&artnr=IRF+7303&SEARCH=IRF7303
http://www.reichelt.de/IRC-IRF-Transistoren/IRF-7306/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=129775&GROUPID=2891&artnr=IRF+7306&SEARCH=IRF7306
«
Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 23:39:59 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #19 Gepost op:
03 December 2013, 23:43:28 »
IDD 2 x de f7306
pfff
Deze had ik gevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/162446/
andere prijs
Maar lost dit mijn probleem op, daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk.
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #20 Gepost op:
03 December 2013, 23:44:33 »
Hmmm... vervangen die handel?
...die diode links ziet er ook niet helemaal gezond meer uit?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #21 Gepost op:
03 December 2013, 23:45:56 »
Ben bang dat mijn probleem dan niet opgelost is......
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #22 Gepost op:
04 December 2013, 00:14:54 »
Ik vind het toch vreemd dat je zulke heftige kortsluit verschijnselen hebt... Heb je misschien last van een zwevende of te hoogohmige massa aansluiting ofzo?
Ik weet niet hoe die Roco boosters vanbinnen in elkaar zitten, maar misschien moet er ergens een dikke massa verbinding gemaakt worden tussen de trafo's of de boosteruitgangen?
Met de Intellibox in combinatie met een extra booster wordt volgens mij aangeraden om de massa's van de voedingstrafos aan elkaar te knopen.
Als je dat niet doet, wordt er gewaarschuwd voor schade aan de booster en/of Intellibox...
Het hangt van de interne constructie van de het voedingsdeel en de versterker af wat voor een Roco versterker handig zou zijn.
Het is natuurlijk zo dat zo'n dun draadje op de booster aansluitingen als massa verbinding niet veel voorstelt bij stromen van meerdere Amperes op de rails...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
ddv
Offline
Berichten: 476
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #23 Gepost op:
04 December 2013, 01:40:12 »
Hoi;
Ik heb nu de onderbouw van mijn baan zo goed als staan, 1 poot van 4,70 m. + 1 poot van 3 m. en daartussen een middendeel van 3,80 m., rijlengten tot ca. 10 m. [grootse afstand vanaf de besturingseenheid ca. 5 m. (ringleiding)] en niet meer dan een 4tal locs treinstellen in beweging [er staan er wel meer op de baan].
Nu ben ik een volslagen leek op het gebied van electronische toestanden en digitaal en moet dus nog hééééél veel leren, ik had eigenlijk analoog 4 trafo's met alle geïsoleerde baanvakken en stroomkringen van dien voorzien maar ik ben nu toch overstag, al die aparte stukjes zijn dan volgens mij niet meer nodig omdat de locs en treinstellen apart worden aangestuurd [s.v.p corrigeer me als ik fout zit]. Ik heb een complete Roco-Multimaus set uit een startset aangeschaft. Heb ik nu überhaupt een booster nodig of kan ik zonder ??, de wissels e.d. worden analoog bediend vanaf een schakelpaneel, wel lijkt het mij als ik dit draadje zo lees zinvol een reserve set aan te schaffen. Er is geen computer of andere besturingsunit toegevoegd. Welke fouten en valkuilen
kan ik begaan of inkomen, ik wil van fouten leren zodat ik die zelf niet maak ?
Graag advies, bij voorbaat dank:
Groet Dieter
«
Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 01:44:23 door ddv
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22736
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #24 Gepost op:
04 December 2013, 07:17:48 »
Vier rijdende treinen zou moeten kunnen, maar de versterker begint dan wel tegen de grens te lopen. Nog binnenverlichting op rijdende en/of niet rijdende treinen?
Zo lang je alleen wilt rijden en niet automatiseren heb je inderdaad geen isolatie nodig, tenzij er alsnog een booster komt. Misschien kun je de daarvoor benodigde isolaties vast aanbrengen.
Nog een tip. Vier treinen bedienen met één maus, is niet heel handig. Dat schakelen tussen de ene en de andere trein is wel gedoe. Schaf een tweede setje aan. Dan heb je twee rijregelaars en verder een versterker plus trafo achter de hand mocht een booster toch prettiger zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #25 Gepost op:
04 December 2013, 09:16:48 »
De voedingen zijn wisselspanning, dus een nul doorverbinden zal niet gaan, want dat is er volgens mij niet met wisselstroom. Ik denk zelf nu aan het ompolen van 1 vd stekkers, aangezien de fase/0 misschien omgedraaid zit.
Gelogd
Olav
Offline
Berichten: 851
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #26 Gepost op:
04 December 2013, 09:33:32 »
Misschien een handige tip als je steeds problemen hebt met deze boosters.
Zelf heb ik deze boosters niet. Ik rij met de Intellibox die zelf ook een interne booster heeft. Deze booster staat bij mij niet aan de baan gekoppeld. De uitgang gaat naar andere boosters die ik zelf gebouwd heb (Edits boosters begrensd op 5A). Voordelen zijn dat de Intellibox beschermd blijft tegen onheil op de baan daar deze altijd gescheiden is door de andere boosters. De zelfbouw boosters zijn simpel te repareren met gangbare componenten. Echter is door onheil op de baan nog geen booster defect gegaan in alle jaren dat ik ze gebruik. Ook bij verschillend gevoede baangedeeltes geen problemen.
Nu hoef je niet zelf te bouwen, er zijn betere boosters beschikbaar dan degene die je nu hebt. Maar ten aanzien van de aansluitingen zou je zo'n booster kunnen gebruiken om andere boosters te voeden.
Denk er eens over of dit wat voor je is.
Gelogd
Groeten
Olav
mallepietje
Offline
Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #27 Gepost op:
04 December 2013, 10:38:52 »
Hallo Olav,
Lijkt me goed plan, is het schema van de boosters vrij beschikbaar?
en kan ik de rail uitgang van de roco gebruiken als ingang van je booster?
vast bedankt,
Jan
Gelogd
JohnT
Offline
Berichten: 277
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #28 Gepost op:
04 December 2013, 10:39:06 »
Als je toch aan een ander systeem denkt kijk dan ook is naar Digitrax. Een instap centrale kost €201,00 en levert 3amp wordt geleverd inclusief voeding. Het systeem is modulair uit te breiden. Zelf ben ik ook ooit begonnen met Roco maar ben nu toch blij dat ik ben overgestapt.
Het systeem ondersteund alleen DCC wil je multiprotocol dan kom je inderdaad bij een Intelibox Eccos of anderen uit.
JohnT
Gelogd
Olav
Offline
Berichten: 851
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
«
Reactie #29 Gepost op:
04 December 2013, 10:46:57 »
John,
Gaat niet om de centrale, alleen versterking.
Jan
http://hendk.home.xs4all.nl/booster.html
Printontwerp nodig? Stuur een PB met je mail adres. Ik heb het boek waar de print in staat.
Als de railuitgang anders naar de rail gaat, ja.
Je moet alleen wat fabrieken voor de kortsluitdetectie. maar daar is genoeg op te vinden.
Gelogd
Groeten
Olav
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
10764 opgeblazen door gebruik als booster