Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 19:44:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
  

Auteur Topic: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij  (gelezen 12749 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #15 Gepost op: 16 November 2013, 18:07:47 »
En welke treinen gebruikt gaan worden op de verbinding maastricht aken?

De NS heeft geen treinstellen om op het duitse 15KV systeem te rijden en omgekeerd.
Dan zal er dus nieuw elektrisch materieel aangeschaft moeten worden.

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/nieuws/abellio_bestelt_20_flirt_treinen_bij_stadler-145331

Voor Arnhem-Emmerich zijn al tweespanningstreinstellen besteld, dus het zal wel iets vergelijkbaars worden?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #16 Gepost op: 17 November 2013, 02:13:33 »
Uhm, diesel voor het spoor is (of was) in Duitsland duurder als in Nederland. Daar kennen (of kenden) ze geen rode diesel. De meeste Duitse vervoerders die ook in Nederland reden lieten de dieselloks dan ook zoveel mogelijk aftanken in Nederland. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, omdat "Den Haag" rode diesel wilde afschaffen ;)
Dat wilde ze niet afschaffen, dat hébben ze afgeschaft...

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #17 Gepost op: 17 November 2013, 03:20:40 »
Klopt, en dat koste behoorlijk wat geld voor de spoorvervoerders...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #18 Gepost op: 17 November 2013, 15:34:10 »
En wat gaat er met de ZLSM gebeuren ? Ze zijn gered, maar misschien was het alleen maar om het trace veilig te stellen.

Ik ben bang dat dit de opzet is van de provincie.
Laat de ZLSM de lijn maar warm houden, dat hoorde je ook terug in de statenvergadering enkele keren terug komen.
Er zit ergens een addertje onder het gras, maar waar.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #19 Gepost op: 17 November 2013, 16:08:10 »
Niet om het één of ander, maar de ZLSM heeft toch geen last als er tussen Heerlen en Herzogenrath electrische treinen gaan rijden ???
Misschien wel als er tussen Maastricht en Aken weer treinen gaan rijden, als dit weer via Simpleveld gebeurt. Maar dan kan de ZLSM altijd tussen Simpelveld en Kerkrade blijven rijden, is dan niet het mooiste stuk wat er overblijft voor ze....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2013, 16:55:58 »
Maar de plannen voor de Avantislijn lopen ook nog.
En dat traject gaat lopen Landgraaf via Kerkrade  naar Spekholzerheide op bestaand spoor.
En dan na Spekholzerheide aftakken richting Avantis.
En dan weer aansluiten  op bestaand spoor net voor Vetschau.
Hoewel er tussen Vetschau en Richterich een kilometer spoor ontbreekt.
En zo via het oude tracé naar Aachen.

Dus dan zou er in theorie niet zoveel over blijven voor een museumlijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2013, 18:26:46 »
Ik zie de meerwaarde van die avantislijn niet als er ook wordt geïnvesteerd in het spoor tussen Heerlen en Aachen. ???


Ben zeer benieuwd wat (of) het gaat worden.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #22 Gepost op: 18 November 2013, 23:27:29 »
De rechtstreekse lijn langs Haanrade door zou volgens plan voor de Intercityverbinding zijn.
Terwijl voor de Avantislijn de Euregiobahn of een ander stoptreinconcept moet komen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #23 Gepost op: 19 November 2013, 08:22:06 »
En voor een volwaardige intercity dienst zou de lijn verdubbeld moeten worden, iets dat voorlopig nog niet gaat gebeuren . Vooralsnog dus alleen elektrificatie, waar ik nog steeds het nut niet van in zie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2013, 08:27:48 »
Omdat het ministerie voldoende reizigers verwacht om electrificatie wel, maar verdubbeling niet rendabel te maken. Is toch niet zo moeilijk te snappen? Ze maken dan ook ruzie over de verwachte reizigersaantallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #25 Gepost op: 19 November 2013, 08:56:03 »
Ik zie nog een heleboel onduidelijkheden.

1. Volgens mij zijn de plannen om een lijn aan te leggen van Kerkrade naar Aken niet via Vetschau, maar al kort na de boch in Kerkrade in zuidelijke richting, ten oosten van Horbach, om dan tussen Kohlscheid en Richterich aan te sluiten op de lijn van Herzogenrath naar Aken. Als die plannen doorgaan, dan lijkt het mij logisch dat de verbinding Landgraaf-Herzogenrath wordt gesloten. Twee verbindingen Heerlen-Aken is wat teveel van het goede.

2. Het stuk (eerste post) van L1 spreekt ervan, dat het nu (nu er geëlectrificeerd wordt) pas mogelijk wordt om een directe trein Maastricht-Aken te laten rijden. Dat is onzin. Reeds nu zou dat kunnen, een dieseltrein, hybride trein of accutrein kan vandaag al rijden via Maastricht-Heerlen-Herzogenrath-Aken.

3. Onduidelijkheid over ZLSM. Nou dat lijkt me duidelijk. De nieuwe verbinding gaat in ieder geval via Heerlen (en misschien ook over Kerkrade, zie opmerking 1). Dat scheelt veel reizigers die dan ook met die verbinding meekunnen.  De verbinding via Simpelveld zal volgens mij nooit meer voor regulier verkeer worden geopend.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #26 Gepost op: 19 November 2013, 15:01:21 »
Als de lijn via Herzogenrath nu wordt geëlectrificeerd, kun je er denk ik redelijk van op aan dat 'ie niet later weer gesloten wordt. Iets met geld over de balk enzo...

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2013, 15:33:42 »
We leven wel in Nederland hè ::) ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #28 Gepost op: 26 November 2013, 10:05:53 »
In april besluit over dubbel spoor naar Aken



Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur verwacht in april een besluit te nemen over de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken.

In de tussentijd blijft daar 15,5 miljoen euro voor gereserveerd. Mansveld zei dat in een Tweede Kamercommissie over infrastructuur. Zij reageerde op het pleidooi van heel wat partijen voor zo'n verdubbeling. Die is nodig om een intercity te laten rijden van Eindhoven via Heerlen naar Aken.

Onderzoek
De staatssecretaris verwees naar een recent onderzoek van de provincie Limburg. Mansveld vindt dat het onderzoek nog een aantal vragen oproept. Pas als die beantwoord zijn, kan een goed onderbouwd besluit worden genomen, aldus de staatssecretaris.

Zij wil eerst zekerheid of er genoeg reizigers van de intercity gebruik maken. De provincie en de Duitse vervoersautoriteit hebben daar alle vertrouwen in.

Elektrificatie
Onlangs bereikten provincie en rijk wel een akkoord over de elektrificatie van het spoor tussen Heerlen-Aken. Daardoor kan een trein tussen Maastricht en Aken rijden. Volgens de staatssecretaris kunnen intercity-reizigers uit Eindhoven dan in Heerlen in ieder geval overstappen op die trein naar Aken.


bron: http://www.l1.nl/nieuws/234700-april-besluit-over-dubbel-spoor-naar-aken

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Treinverbinding tussen Maastricht en Aken dichterbij
« Reactie #29 Gepost op: 03 December 2018, 20:36:59 »
vertraging toelating op duitse spoor

De geplande drielandentrein van Maastricht via Heerlen naar Aken en Luik wordt voorlopig een éénlandentrein.


De verbinding naar Aken loopt namelijk ook vertraging op, meldt Arriva. Eerder was het doorrijden van de trein naar Luik al uitgesteld, omdat er nog geen akkoord is met België.

Nog geen goedkeuring
Het was de bedoeling dat de trein vanaf volgende week zondag naar Aken zou gaan rijden zodra de nieuwe dienstregeling van vervoerder Arriva ingaat. Maar de officiële goedkeuring van Duitse kant laat langer op zich wachten dan gedacht, laat Arriva weten.

Maandag is duidelijk geworden dat het doorlopen van de hele toelatingsprocedure voor Duitsland niet voor 9 december is afgerond. Daarom kan de trein niet op Duits spoor tot Aken rijden.
bron l1.nl
Tijdelijk met de bus
Als alternatief worden treinreizigers op een deel van het traject tijdelijk met bussen vervoerd. Wanneer er wel goedkeuring komt van Duitse kant, is nog niet exact duidelijk.

'Heel vervelend'
Het vervoersbedrijf zegt het vervelend te vinden 'dat de reizigers nu langer moeten wachten op deze mooie verbinding'. De actie waarbij reizigers op 16 december gratis konden reizen tussen Maastricht en Aken vervalt en wordt later ingehaald.