Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vandaag 50 jaar geleden door Keska
Vandaag om 23:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 23:04:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:53:51
Hoe zetten we de treinen weg (opbergen) door hmmglaser
Vandaag om 22:26:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:16:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 22:16:03
Welke Centrale? door Ronaldk
Vandaag om 22:06:35
MP1 schakelt niet meer met Z21 switch decoder Roco door Patrick Kortwijk
Vandaag om 22:03:08
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 21:49:43
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 21:38:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:34:07
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:30:04
22 juni modelspoorbeurs Houten door Ad Cleijsen
Vandaag om 21:27:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:43:19
Aansturen ontkoppelaar op K83 via RocRail en Esu ECOS door Peter.v.L
Vandaag om 19:44:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 19:23:25
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 19:20:56
Modulebaan.nl algemeen door Hendrik Jan
Vandaag om 19:01:16
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:24:15
Schakeldecoders en mobile station door Ronaldk
Vandaag om 17:40:35
Digitaliseren Marklin loc door bellejt
Vandaag om 17:22:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:54:47
YaMoRC YD7010 door Karst Drenth
Vandaag om 16:44:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 16:32:35
Project Jules meettrein bouwen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:08:34
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:01:39
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:24:06
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:53:44
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Tedo
Vandaag om 12:11:58
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 317962 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #885 Gepost op: 07 October 2022, 17:55:46 »
Je moet ook wel overal bij blijven hè, voor je het weet wordt er over je gepraat :police: ;D

Die loc staat nu voor een andere trein, geen probleem:


(hier van BNLS geplukt)

Ook de Silberlingen rijden nu in andere stammetjes mee. Maar point taken, en wie weet.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #886 Gepost op: 07 October 2022, 19:58:53 »
Goed excuus voor een stammetje plan D in 1974 :angel:

Groeten Edwin.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5240
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #887 Gepost op: 21 October 2022, 11:26:45 »
Jeroen, nog even over het DB bagagerijtuig in je trein: weet je zeker dat het geen Düe 927 moet zijn? In ieder geval in 1976 reed die mee, samen met twee Silberlinge en een rijtuig in het turkoois/beige (zie NEG6419-774 in de NVBS Beeldbank). Nu is dat natuurlijk twee jaar 'te laat' voor Ermehuizen, maar zou dat dan zijn veranderd?
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #888 Gepost op: 28 October 2022, 23:22:42 »
Ik heet dan wel geen Jeroen, maar heb wel officieel het mede-woordvoerderschap. 8)

Een Düe 927 zat niet standaard in de 2242/2249, het dak is veel ronder. Het exacte subtype voor de Dye in de 2242/2249 weet ik niet. Het is in elk geval een variant die sterk lijkt op de door ons gebruikte Dye 973, het raam in de conducteursruimte was vervangen door een groter exemplaar. Het lijkt op het raam van de Dye 971 die het overigens ook niet is... Misschien is het wel de 972, maar daar kan ik geen plaatje van vinden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #889 Gepost op: 29 October 2022, 11:15:52 »

(hier van BNLS geplukt)

en

Goed excuus voor een stammetje plan D in 1974 :angel:

Absoluut! Ik ben inderdaad voornemens om deze trein ook samen te gaan stellen. Meneer Poes heeft er een mooi artikel over geschreven in Railmagazine 309, dus die moet ik er even bij gaan zoeken. Ik ben van plan om de Duitse stam eens per kwartaal te wisselen met de Plan D stam.

Jeroen, nog even over het DB bagagerijtuig in je trein: weet je zeker dat het geen Düe 927 moet zijn? In ieder geval in 1976 reed die mee, samen met twee Silberlinge en een rijtuig in het turkoois/beige (zie NEG6419-774 in de NVBS Beeldbank). Nu is dat natuurlijk twee jaar 'te laat' voor Ermehuizen, maar zou dat dan zijn veranderd?

Ik heb te weinig kennis van het Duitse materieel om hier iets zinnigs over te zeggen. Maar toen ik n.a.v. je vraag op internet een Düe 927 op zocht viel dat rondere dak mij ook direct op. Dat was op een afdruk van een foto die ik van Frank heb gekregen van de trein uit Hildesheim bij het bagagerijtuig duidelijk niet het geval.   

De reactie van Frank kan ik daarmee voor wat betreft de foto die ik heb gekregen, onderschrijven.

Het is jammer dat er copyright op de foto's van Frank zit, anders had hij het vast hier laten zien. Helaas gaat dat nu dus niet.


Ondertussen ben ik in Ermehuizen ook weer gestart met het verder bouwen aan de baan. Na de lange warme zomer had ik eerst een maand nodig om de infra en het materieel weer zo goed als storingsvrij te krijgen. Nu dat gelukkig weer achter de rug is, kan ik weer aan de scenery gaan bouwen.

Om de scenery achter het station verder aan te kunnen brengen, was het eerst noodzakelijk om de achtergrond te plaatsen. En ja, dan kom je weer voor die duivelse dilemma's, die, voor je het weet, weer maanden denkwerk vragen voordat je een beslissing hebt genomen. Want een achtergrond is toch wel een heel wezenlijk gedeelte van je baan, die de nodige aandacht behoeft. Ik ben begonnen met het aanbrengen van een stevige houten balk, waar de achtergrondplaten aan komen te hangen. tevens heb ik van 3mm hout een plaat rond gebogen, omdat ik haakse hoeken in de achtergrond een verschrikking vind.




Ik vind een fotoachtergrond erg fraai, maar ook erg complex. Want zie nu maar net de juiste foto te vinden voor dat stuk treinbaan dat je nodig hebt. Daarnaast ben ik niet zo handig met fotobewerkingsprogramma's. Ik besloot om de achtergrond egaal licht blauw/grijs te schilderen en daarna te kijken of ik iets met de horizon moest gaan doen. Nadat ik twee platen hout op maat had gezaagd, had geschilderd en deze aan de draagbalk had opgehangen, bleek het diepte-effect met alleen een blauwe achtergrond te verdwijnen. Dit leverde dus niet het gewenste effect op. Het gedeelte waar ik nu eerst met de achtergrond bezig ben, moet een bos gaan worden. Ik heb daarom enkele foto's waar je tegen een bos aan kijkt van internet geplukt en deze uitgeprint. Vervolgens heb ik de bomen uitgeknipt en deze op mijn achtergrond geplakt. Nu kreeg ik gelijk een diepte-effect.


Let bij deze foto even niet op dat grote gat midden in de achtergrond, want dat ga ik uiteraard nog camoufleren door op de helling achter het station een heleboel bomen te plaatsen. Nu de achtergrond op dit baangedeelte hangt, kan ik rechts naast het station de dijk verder gaan aankleden en daarna dus van een heleboel bomen gaan voorzien.


Op deze foto zie je de Plan U van achter de achtergrond in het zicht komen. Door straks bomen voor de opening in de achtergrond te zetten, moet het gaan lijken alsof de trein uit het bos komt rijden.


Het ziet er nu nog erg vreemd uit, omdat ik nog een stuk scenery moet aanleggen. Hier is het de bedoeling dat de dijk over gaat van echte helling in de achtergrond en dat er een hele massa aan bomen op komt te staan, zodat die overgang niet zichtbaar is. Ook de gaten die nu nog zichtbaar zijn, moeten natuurlijk weggewerkt worden. Dat wordt nog wel een flinke uitdaging, maar dat is voor de komende periode.


Rechts op deze foto het gebogen stuk hout van de achtergrond. Ik wil eerdaags eerst een stuk achtergrond rechts van dit gebogen deel plaatsen. Dan kan ik de naden tussen deze delen gaan plamuren, waarna dit gebogen deel uiteindelijk ook geschilderd kan worden.

Ik ben heel benieuwd of het uiteindelijk allemaal naar mijn zin gaat worden, maar tot nu toe ben ik er zeker niet ontevreden over. Het is voor mij allemaal de eerste keer dat ik zoiets doe, dus commentaar, tips en trucs zijn altijd van harte welkom!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2990
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #890 Gepost op: 29 October 2022, 11:29:22 »
Ik vindt je achtergrond nou al geslaagd (y) (y)
En je brengt mij op ideeën. ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7586
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #891 Gepost op: 29 October 2022, 11:41:11 »
Amazng! Prima opgelost!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #892 Gepost op: 03 November 2022, 16:10:33 »
Dirk Jan en Huup, dank jullie wel! Op basis van jullie reacties ben ik er maar vanuit gegaan dat ik op de goede weg zit en heb afgelopen dagen voor een klein fortuin aan bomen op de dijk achter het station geplant.



Wat rijdt er door het struikgewas, het is een eehhh, een eehh.......





Bomen, bomen, en nog eens bomen........



De Plan U 113 komt uit het bos gereden.



En dit is dan het uiteindelijke doel. Een dijk vol met bomen.



De uitdaging zat hem erin dat de achterwand naarmate je meer naar rechts kijkt, steeds dichter op de sporen van het station komt te staan. De ruimte voor de dijk werd hiermee dus steeds smaller. Dat was in mijn vorige post op deze foto nog erg goed zichtbaar:



Het lijkt erop dat de dijk hoe verder je naar rechts gaat, steeds meer naar beneden loopt. Trek je die lijn door naar rechts, dan is de dijk bij het grote gat in de achterwand en bij het einde van de damwanden, nog slechts 1,5 cm hoog. Het was echter niet mijn bedoeling om de dijk naar beneden af te laten lopen, maar de achtergrond kon niet verder naar achteren. Dus werd de aan te brengen grasmat niet alleen op het hout van de dijk geplakt, maar evenzo doodleuk op de achtergrond, verticaal dus! Door er bomen voor te zetten, werd de knik tussen dijk en achtergrond weggemoffeld en werd de illusie gewekt dat de dijk gewoon op dezelfde hoogte doorloopt. Het plaatsen van de bomen werd aan de rechterzijde ook een steeds grotere uitdaging, omdat de daadwerkelijke dijk dusdanig smal werd, dat de hoge bomen te breed werden om daar in de dijk vastgezet te worden. Hierdoor zijn diverse bomen met de schaar 'behandeld' en werd de achterzijde direct achter de stam zonder pardon weggeknipt.....

Al met al ben ik zeer tevreden over het uiteindelijke resultaat van dit stukje baan. Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!

Jeroen



« Laatst bewerkt op: 03 November 2022, 18:33:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5240
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #893 Gepost op: 03 November 2022, 16:14:45 »
Wat mij betreft, kun je trots zijn op het resultaat, Jeroen. Chapeau!
Groet, Frank

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #894 Gepost op: 03 November 2022, 16:33:43 »
Een goeie achtergrondfoto is een meerwaarde voor elke baan.  En dat heb je hier mooi voor elkaar gekregen!
Groeten
Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7586
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #895 Gepost op: 03 November 2022, 16:45:52 »
Je hebt geen dijk, maar een prachtige bosrand gemaakt. Alle hoeken van waaruit je de fotoos hebt gemaakt, leiden tot een goed resultaat. Ik zie geen enkele vertekening. Man, wat mooi!

Ik zie op de laatste foto, van de nog kale dijk, opeens een treinaanwijzer staan. Daar heb je t vast al eens over gehad. Is dat zelfbouw? Ik ben gewoon te lui momenteel..... :P

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #896 Gepost op: 03 November 2022, 17:50:32 »

De Plan U 113 komt uit het bos gereden.

Wil ik ook! :-*  Heel erg mooi! Hier mag een muziekje van Mantovani onder... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #897 Gepost op: 03 November 2022, 17:55:29 »
Mooi werk Jeroen (y). Ik hoop dat ik ook ooit (…) eens zo ver kom ;D

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • NL Train! 🇳🇱
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #898 Gepost op: 03 November 2022, 18:13:54 »
netjes! ik heb nu ook het plaatje voor me hoor haha  :)

Groetjes! (y)

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #899 Gepost op: 03 November 2022, 18:48:41 »
Echt prachtig geworden. De achtergrond loopt ook mooi over in de baan zelf.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!