Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door jjg koopmans
Vandaag om 20:14:54
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door ES44C4
Vandaag om 20:12:46
Zee. Land. door NS264
Vandaag om 20:06:53
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 20:04:29
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Wumpus
Vandaag om 20:01:28
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door maartenvdb
Vandaag om 20:00:31
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door BartvD
Vandaag om 19:50:57
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door rudolf
Vandaag om 19:35:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:28:55
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 19:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 325524 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3020
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #870 Gepost op: 20 September 2022, 19:00:30 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #871 Gepost op: 03 October 2022, 12:33:25 »
In post 858 liet ik de eerste twee rijtuigen zien voor een nieuw samen te stellen Duitse trein voor op mijn treinbaan Ermehuizen. Deze trein zou ik in de komende periode verder gaan samenstellen, maar dat ging ineens veel sneller dan van te voren gedacht. Wat was er nog nodig?

- Roco DB 220
- Roco Eilzugwagen Dye bagage-rijtuig
- Roco Silberlinge 1e en 2e klasse
- Roco Silberlinge 2e klasse

De laatste twee waren makkelijk verkrijgbaar, want Roco 74587 en 74588, beide met zwarte stelbalk, zijn hier en daar nieuw nog zo uit de winkel te halen.




De Dye werd een ander verhaal. In 1974 had DB bij veel van deze rijtuigen de uitzichtskoepel van het dak verwijderd. Nu heeft Roco daar een model van (Roco 44593), maar deze versie is erg lastig te vinden.

Een Dye met uitzichtskoepel kwam hoogstzelden voor in de trein Hildesheim-Hengelo, dus was ook dat niet echt gewenst.

Maar, wat DB kan, moet ik ook kunnen. Dus werd Roco 44556 aangeschaft, die tweedehands prima verkrijgbaar is:




Nadat ik het rijtuig ontvangen had, ging de snijbrander gelijk het dak in om de uitzichtskoepel te verwijderen. Gelukkig heeft Roco deze koepel op een handige manier op het model aangebracht, want ten eerste is het dak een los onderdeel en ten tweede is de koepel in het dak geklikt en niet meegegoten. Dus nadat het dak van het rijtuig gehaald was, kon de koepel ook simpel losgeklikt worden.




In het dak zit nu een opstaande rand waar de koepel op komt te staan.




Deze rand kun je natuurlijk ook prima gebruiken om een een plaatje styreen op te lijmen. Ik heb een plaatje  genomen van 0,75mm dikte, 25 mm lang en 20 mm breed. Dit plaatje kun je alvast voorbuigen, zodat het al een beetje de ronding van het dak krijgt. Vervolgens heb ik het plaatje met secondenlijm op het randje in het dak gelijmd. Even een minuut de vier hoeken goed aangedrukt houden en dan heeft de lijm prima zijn werk gedaan. Het plaatje is nu een fractie lager dan het dak zelf, maar dat is niet erg. De naden moeten toch opgevuld worden met plamuur en dan kun je dat minimale hoogteverschil ook meteen opvullen. Na enkele keren schuren, vullen, schuren, vullen en schuren kreeg ik uiteindelijk een mooi glad dak. Bij deze verbouwing heb ik wel de klinknagels van het hele dak weg moeten schuren, want het zou er vreemd uitzien als deze overal aanwezig zouden zijn, behalve op de plek waar het dak dichtgemaakt is.




Hierna was het een kwestie van het dak donkergrijs spuiten en na droging weer op het rijtuig klikken. En toen hadden we ineens een Dye zonder dakuitzichtskoepel:




Op bovenstaande foto is ook te zien dat de DB 220 inmiddels ook gearriveerd is. Ik heb gekozen voor de Roco 58680. Dit is de DB 220 036. De machine is in Nederland geweest, maar in 1974 niet meer., omdat de loc toen al overgeplaatst was naar depot Lübeck. Ik vond een recentere uitgave van Roco's 220 echter belangrijker dan het locnummer. De machine heeft een 8 pins decoder aan boord. Deze is dus makkelijk te vervangen door een nog aan te schaffen sounddecoder. Ook was de loc vanuit de febriek al een AC model.




En met deze nieuwe aanwinsten kon de volledige trein dan samengesteld worden:




Natuurlijk moest er ook even geposeerd worden naast die andere Duitse trein die Ermehuizen aan doet, de DB 216 met Silberlingen:






Frank: bedankt voor je adviezen en hulp bij het samenstellen van deze trein!

Jeroen







« Laatst bewerkt op: 03 October 2022, 12:39:11 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
  • DB Tijdperk III
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #872 Gepost op: 03 October 2022, 12:45:01 »
Dat heb je netjes gedaan met het dak van de Dye (y)

En een mooie samenstelling is het geworden.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3020
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #873 Gepost op: 03 October 2022, 20:05:53 »
Mooi setje zo.  (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #874 Gepost op: 03 October 2022, 20:58:33 »
Als ik zo die twee Duitse dieseltreinen zie Jeroen, lijkt het erop dat je geen bovenleiding aan gaat brengen. Ik vind "die twee Duitsers" een verrassende verschijning in Ermehuizen. Kwamen dat type treinen anno 1974 voor in Nederland?

Mvg. Klein Bruntendijk Blauwhuis Friesland.
        Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #875 Gepost op: 04 October 2022, 08:21:08 »
Of het past of niet, ik vind het twee hele leuke treinen  (y)

En volgens mij kwam er toendertijd wel wat Duits over de grens.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #876 Gepost op: 04 October 2022, 08:49:03 »
Jazeker, dus dat is geheel natuurgetrouw.
@Jeroen: in post 49 staat een Ibes met Chiquita reclame (heb ik trouwens ook). Je weet dat Brawa met een re-run komt met een ander nummer? Artikelnummer is 48342.
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #877 Gepost op: 04 October 2022, 09:53:01 »
Bedankt voor jullie reacties!  (y)

Als ik zo die twee Duitse dieseltreinen zie Jeroen, lijkt het erop dat je geen bovenleiding aan gaat brengen. Ik vind "die twee Duitsers" een verrassende verschijning in Ermehuizen. Kwamen dat type treinen anno 1974 voor in Nederland?

Op de foto met de twee Duitsers lijkt het inderdaad ineens een behoorlijk Duits georiënteerde treinbaan. Echter, in Ermehuizen is in principe alles welkom wat in 1974 in Nederland reed. Dus ook de beneluxtrein en de Ill de France kun je in Ermehuizen gewoon tegenkomen tegelijkertijd met één van deze Duitsers. Die vrijheid gun ik mezelf, omdat Ermehuizen toch een fictieve plaats is.

Bovenleiding zal er zeker nog gaan komen, want een groot deel van de 35 treinen die in Ermehuizen rondrijden, het stroomafnemers op het dak.

Over de twee Duitsers zelf:

De DB 220 met het stammetje Eilzugwagen en Silberlinge reed tussen Hildesheim en Hengelo. In Nederland dus onder de draad en 100% realistisch in 1974, zij het in een klein stukje van ons land.

Met de DB 216 met twee Silberlinge heb ik iets meer vrijheid genomen. Op Kleve-Nijmegen reden dergelijke treinen, maar die reden ook vaak met een DB 212. Bovendien was het stuurstandrijtuig een rijtuig met een vouwbalg aan de stuurstandzijde. Omdat ik dat zo'n oerlelijk gedrocht vind, heb ik een stuurstandrijtuig met volledige cabine in deze trein zitten.

Jazeker, dus dat is geheel natuurgetrouw.
@Jeroen: in post 49 staat een Ibes met Chiquita reclame (heb ik trouwens ook). Je weet dat Brawa met een re-run komt met een ander nummer? Artikelnummer is 48342.
Bedankt voor de tip. Ik had het begin dit jaar inderdaad in de Brawa catalogus zien staan. Maar ik laat deze lopen. Emerszijds omdat ik al twee Chiquita's in deze trein heb zitten en ik al jaren zit te wachten op deze koelwagens in deze zelfde uitvoering, maar dan zonder die Chiquita logo's. Ik blijf het bijzonder vinden dat de Chiquita nu al voor de derde keer uit komt, maar de standaarduitvoering TP IV nog nooit geproduceerd is. Anderzijds laat ik deze wagen ook lopen, omdat deze wagens voor behoorlijk veel ontsporingen hebben gezorgd op mijn baan. Ik heb dit setje nu eindelijk zonder ontsporingen rijdend, maar elke uitbreiding kan weer voor een hoop ellende zorgen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #878 Gepost op: 04 October 2022, 18:03:00 »
Fraai werk Jeroen! (y)
Die bagagewagen staat ook nog op mijn lijstje. De rest van de trein is bij mij aanwezig. Omdat ik de operatie met het verwijderen van de dakkoepel niet aandurf wacht ik al tijden op het uitbrengen door een fabrikant van een bagagewagen met glad dak. Dat heeft Roco al eens gedaan heb ik begrepen, maar dat model heb ik nog nergens aangeboden gezien.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #879 Gepost op: 04 October 2022, 18:56:48 »
Verder zijn geproduceerd:
Pw4ü-30 - Dü(e) 932: Märklin (Franse versie is zonder "Führerkanzel") 4246
Pw4ü-36 - Düe 938: Liliput (met en zonder) 28900
Pw4i-31 - Dy(e) 973: Jouef (zonder) HJ4094
« Laatst bewerkt op: 04 October 2022, 19:06:09 door odaoda. Reden: Toevoegen catalogusnummers »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3020
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #880 Gepost op: 04 October 2022, 21:44:27 »
Nou ik zelf ook met mijn station aan het bouwen ben. Valt mij pas goed op hoeveel er wel niet anders is aan dat van jou.. (y) (y)
Nogmaals bedankt.

p.s. ik heb je tegeltip ook gejat ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #881 Gepost op: 05 October 2022, 10:40:50 »
Fraai werk Jeroen! (y)
Die bagagewagen staat ook nog op mijn lijstje. De rest van de trein is bij mij aanwezig. Omdat ik de operatie met het verwijderen van de dakkoepel niet aandurf wacht ik al tijden op het uitbrengen door een fabrikant van een bagagewagen met glad dak. Dat heeft Roco al eens gedaan heb ik begrepen, maar dat model heb ik nog nergens aangeboden gezien.

Het is toch doodzonde als je een hele trein compleet hebt, om niet een gokje te wagen met de aanpassing aan een Dye met uitzichtskoepel? De Roco 44556 kost geen drol op ebay.de en ik heb met mijn foto's proberen te laten zien dat de ombouw echt heel eenvoudig is. Het dak is een los afneembaar onderdeel. net als de koepel. Dus als je het dak van het rijtuig klikt, heb je verder geen risico dat je het rijtuig zelf beschadigd. Snijden in het dak hoeft niet, je klikt de koepel zo los. Roco heeft als cadeautje zelfs een handig plakrandje in het dak aangebracht voor het plaatje styreen . Dus ook daar kun je geen buil aan vallen. Dan hou je het vlak maken en schilderen over. Over de naden en het styreen plaatje smeer je een laagje (modelbouw)plamuur en vervolgens schuur je dat netjes op. Schuur je iets te veel weg, helemaal niet erg, gewoon weer wat plamuur er overheen. Schilderen kan ook heel simpel met een spuitbus.

Met andere woorden, juist deze 'ombouw' is zo ontzettend simpel, dat een beginneling dit ook prima tot een goed einde kan brengen. Het was namelijk ook mijn eerste plamuurklusje aan een modeltrein.

En in het allerergste geval, wanneer je het toch nog weet te verprutsen, dan heb je voor een paar tientjes een nieuwe Dye. Op een compleet nieuw model kun je ook wachten, maar voor de prijs van één nieuwe, heb je waarschijnlijk twee tweedehandsjes. En of die nieuwe er komt, is natuurlijk nog maar de vraag....

Geloof me, gooi die 'angst' overboord en probeer het gewoon. Je zult na afloop trots op jezelf zijn!


Nou ik zelf ook met mijn station aan het bouwen ben. Valt mij pas goed op hoeveel er wel niet anders is aan dat van jou.. (y) (y)
Nogmaals bedankt.

p.s. ik heb je tegeltip ook gejat ;D ;D
Dat is nou juist het mooie van die bouwpakketten van Kibri. Je kunt er alle kanten mee op en er van maken wat je wilt .  :D

En groot gelijk dat je mijn tegeltjestip ook gejat heb, daar is dit forum ook voor. Lekker van elkaar jatten wat je kunt gebruiken en links laten liggen wat je niet aan staat  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #882 Gepost op: 05 October 2022, 11:45:13 »
Frank: bedankt voor je adviezen en hulp bij het samenstellen van deze trein!

Dat is natuurlijk graag gedaan. :angel: Het ziet er zeer fraai uit, beter dan mijn eerste poging in 1994, hoewel die ook wel aardig was gelukt. Een paar maanden later bracht Roco-Samo de 'koepelloze' Dye uit en die hebben we nog steeds. 8)


En in het allerergste geval, wanneer je het toch nog weet te verprutsen,

Dat had je nou net niet moeten zeggen... :-\


Geloof me, gooi die 'angst' overboord en probeer het gewoon. Je zult na afloop trots op jezelf zijn!

Gaat ie niet doen, heb hem daar ook al toe proberen te bewegen. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #883 Gepost op: 05 October 2022, 12:44:04 »
Gaat ie niet doen, heb hem daar ook al toe proberen te bewegen. ;D

Tja, dan houdt het op. We nemen natuurlijk geen risico's voor een rijtuig van drie tientjes. Dan maar jaren met een incomplete stam rijden met, afhankelijk welk merk loc je ervoor hebt staan, een investering van 300 á 600 euro....  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 05 October 2022, 12:54:07 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8900
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #884 Gepost op: 05 October 2022, 12:48:04 »
Die ESU ja, daar zeg je me wat...
« Laatst bewerkt op: 05 October 2022, 13:31:16 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.