Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313050 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #765 Gepost op: 15 mei 2021, 18:15:10 »
Zo, dat fleurt flink op Jeroen. Goed gedaan. (y)

Gr, Ben.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #766 Gepost op: 15 mei 2021, 22:31:45 »
Dag Jeroen,

De lantaarnpalen zijn gewoon van Faller.
Met een beetje buigen kan je er een Hollands gelijkende lantaarnpaal van maken.
Jouw station ziet er ook lekker Hollands uit
Ik blijf je volgen
 

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #767 Gepost op: 15 mei 2021, 22:48:44 »
Wat die achtergrond van de diesellijn betreft zou ik die vaag lichtgrijs maken.
Met hooguit een lage horizon, maar zou geen toeren uithalen met blauwe luchten en wolken.
Dan beland je veelal weer in de kindertekeningmodus.  ;)
En grijs is het vaker in Nederland dan blauw en in 1974 helemaal   ;D
gr. Ed

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #768 Gepost op: 15 mei 2021, 23:26:46 »
Ik zou de achtergrond in het viaduct zwart maken,geeft de illusie dat het tunneltje langer is en donker wordt.stukje zwart papier dan kun je zien of het wat is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #769 Gepost op: 19 mei 2021, 14:23:04 »
@ Ben: Ja, opfleuren doet het zeker met dat groen, dank je wel!

@ Casmir: Ahaaa, lantaarnpalen verbuigen, kijk dat soort tips hou ik van.  ;D ;D (y) (y)

@ Eichddraig: Nee, zeker geen kinderachtige wolken in Ermehuizen. Ik denk inderdaad aan een grijs blauwige lucht.

@ Aford: Wat ik in mijn vorige post al schreef, de achtergrond van de tunnel komt veel te dicht op de tunnelingang om deze zwart te maken. Dan zie je direct dat de straat en de stoepen niet doorlopen. Vandaar dat we nu eerst de spiegel gaan proberen, maar hartelijk dank voor het meedenken!


Even iets anders tussendoor, want kort geleden vond ik deze op het www:


Bron: Wikimedia.org, Het Utrechts Archief, item 153958.

Deze CTA uit 1969 (station Amersfoort) is PERFECT voor Ermehuizen. En dan komt dit mooie forum weer goed van pas, want mede forumlid Daniël van Lieburg (modelrailparts@gmail.com) wilde deze CTA wel voor mij 3D-printen. En gisteren ontving ik het resultaat:




Nu had Daniël mij eerder al luidsprekers van de omroep geleverd en deze kon ik nu meteen op deze CTA plaatsen. De CTA staat nu nog los op mijn perron, want ik wil het hekje om de CTA heen ook nabootsen en dat moet eerst klaar voordat ik de CTA vast zet. Overigens heeft Daniël een metalen staaf onder in de paal van de CTA's gelijmd, zodat je alleen maar een gaatje in je perron hoeft te boren en de paal daarna mooi stevig staat.

Na het geheel grijs gespoten te hebben en de CTA velden beplakt te hebben met zelfgemaakte aanduidingen, ziet het geheel er zo uit:



Uiteraard behoeft het geheel nog wat detaillering met verf, maar dat komt nog. 

Daniël, bedankt voor je mooie werk!


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #770 Gepost op: 19 mei 2021, 17:15:38 »
Geweldig Jeroen. Welk lettertype heb je gebruikt?
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7517
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #771 Gepost op: 19 mei 2021, 19:11:22 »
Dat ziet er gaaf uit, zeg. Univers?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #772 Gepost op: 19 mei 2021, 20:41:39 »
Vanwege de smalle letters heb ik Arial Narrow gebruikt en Arial voor de grotere brede letters en perroncijfers. De letters zijn zo klein dat het niet veel uitmaakt of je nu het exact juiste lettertype gebruikt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #773 Gepost op: 07 augustus 2021, 12:00:24 »
Hallo Jeroen,

Ik ben geen echte modelbouwer vwb treinen, maar vind het prachtig wat jullie hier in de verschillende topics maken en heb gisteren je draadje doorgelezen. ( je moet toch wat in de vakantie 😉) Nu reageer ik op een post van heeeel lang geleden over je havenkraan. Misschien heb je er wel iets aan. Als je je kraan verbouwd of voor een ander type vervangt. Er bestaan kranen die op een verhoogde baan rollen. Dan kan je havenspoor er gewoon onderdoor en  maakt het niet uit als je de kraan statisch laat staan….. Als voorbeeld een foto van een kadekraan in Helmond.

https://indebuurt.nl/helmond/genieten-van-helmond/mysteries/helmonds-mysterie-waarom-de-kraanbaan-er-nog-ongebruikt-staat~62895/

Ga zo door met deze prachtige baan.
Groet, Jos
Jeroen
[/quote]

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5144
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #774 Gepost op: 15 december 2021, 15:38:48 »
Hallo Jos,

Bedankt voor je suggestie. Vanwege de kleinschaligheid van de kade in Ermehuizen hou ik het toch maar bij een vaste kraan, maar het idee is zeker niet verkeerd!


Allen,

Het is alweer veel te lang geleden dat ik een update plaatste van Ermehuizen. Ik neem mezelf iedere keer voor om frequenter updates te plaatsen, maar dan moet er wel wat te updaten zijn. Na mijn vorige update in mei zaten we al aardig dicht bij de zomer en dan ben ik duidelijk minder actief met de modelbouw bezig. Na de zomer stond een grondige opknapbeurt van de hal in ons huis op stapel. Bij deze klus en doordat ik bij anderen afgelopen zomer meerdere laminaatklussen had gedaan, had ik mijn knie overbelast, met slijmbeursontsteking tot gevolg. Hierdoor kon ik lange tijd niet met de treinbaan aan de gang, omdat ik daarvoor onder de baan door moet kruipen.....

Enfin, de laatste maand gaat het weer de betere kant op en ben ik weer aan de klus in Ermehuizen!

Wat is er zoals gedaan?

De berm langs spoor 11 van het station is begroeid, spoor 11 is van een ballastbed en een schouwpad voorzien, net als de wisselstraat aan de westkant van het station. Tenslotte is in een grote buitendienststelling spoor 3 verder van spoor 2 opgeschoven, om een breder perron tussen spoor 2 en 3 te kunnen realiseren.


Een overzichtsfoto van kopspoortje 11 van Ermehuizen, waar een DE-1 zojuist is gearriveerd. Op het perron is de CTA (Centrale Trein Aanwijzer) geplaatst, net als een abri met prullenbak en de vertrekseinen. De rest van de aankleding in de vorm van enkele bankjes, reclameborden, lantaarnpalen en reizigers volgt na het plaatsen van de bovenleidingsportalen, omdat ik eerst exact moet weten waar deze komen te staan.


Hier nogmaals een overzicht met de vertrekkende DE-1. Spoor 11 is inmiddels in het ballast gelegd. Links naast het spoor het schouwpad en de begroeiing tegen de damwanden. Het gedeelte van de dijk die nu nog kaal is, wordt later nog bekleed. Op dat deel moeten veel bomen komen, omdat het diesellijntje bovenop de dijk daar door de achtergrond gaat en ik dat gat natuurlijk niet wil zien......


Detailopname bij het stootblok. De bovenzijde van de spoorstaven vlak voor het stootblok zijn ook bruin geschilderd, omdat dit de bovenkant van de spoorstaven hier ook roestig zijn omdat dit stukje nooit bereden wordt door treinwielen.


De Centrale Trein Aanwijzer. Op spoor 11 vertrekt de Stoptrein naar Hilversum, op Spoor 1 de Stoptrein naar Zwolle.


Hier zien we de abri van Artitec met een bijbehorende vuilnisbak. Vanuit Artitec gaat het hier om een setje voor een bushalte jaren'60, maar het is ook prima op een station te gebruiken. 


De vertrekseinen van spoor 11 (links) en spoor 1 (rechts). Deze seinen zijn 3D geprinte modellen, met naar mijn smaak te dikke palen. Dat is niet zo vreemd, want in kunststof heb je nu eenmaal een dikkere wanddikte nodig dan in metaal. Ik heb de kunststof palen van de seinen gesneden en messing palen teruggeplaatst. Rechts de goede vorm met verjonging in de paal. Omdat het linker sein dubbel is uitgevoerd en er daardoor vier lakdraadjes door de paal moeten in plaats van twee, kreeg ik de verjonging bij deze paal niet voor elkaar. Nou ja, het zij maar zo. De lampen zijn nu nog niet aangesloten, dat ga ik gelijk doen als straks ook de seinen aan het einde van de perrons zijn geplaatst.


Aan het einde van het perron is de wisselstraat reeds in de ballast gelegd. Tevens zijn er kabelgoten aangelegd voor de voeding van de nog te plaatsen seinen en voor de bediening en voeding van de wissels. Op de damwand komt ook hier nog een stukje dijk tot tegen de achtergrond. Ook daar moet het volgeplant worden met bomen.


De kabelgoten gaan onder de sporen door, zodat de kabels bij de kasten aan de rechterzijde van het spoor kunnen komen.


Tijdens de buitendienststelling van afgelopen weekend werd spoor 3 opgebroken om verlegd te worden. Hierdoor ontstond er tussen spoor 2 en 3 meer ruimte om een fatsoenlijk perron aan te kunnen leggen. Om goed bij de bedrading van spoor 3 te kunnen komen, werden de platen boven het schaduwstation tijdelijk weggehaald en moesten 12 treinen tijdelijk elders gestald worden. Uiteraard was de boel ook spanningsloos geschakeld, zodat de monteurs hun gereedschap gewoon in het spoor konden laten slingeren zonder bang te zijn voor kortsluiting.....


De situatie na de werkzaamheden. Plan U 113 arriveert op het nieuwe spoor 3. Een grote zandvlakte tussen spoor 2 en 3 is de voorbode voor het nog aan te leggen perron.


Een doorkijkje met de kade van Ermehuizen en de benodigde gebouwen en fabrieken met op de achtergrond het station. De oplettende kijker ziet.......


dat de fabricagehal en het magazijn + stookhok van plaats hebben gewisseld. Eerst stond het magazijn met laadperron achteraan met de fabriekshal met schoorsteen ervoor. Ik heb nu stuivertje gewisseld en de schoorsteen van gebouw laten wisselen. De kleur van de bakstenen van de schoorsteen komen veel beter overeen met de kleur van het magazijn, dan dat van de fabriekshal. Daarnaast geeft de nieuwe opstelling mij meer ruimte om het spoor naar de graansilo van Cargill aan te kunnen leggen.


Op het linker van de nog aan te leggen twee kopspoortjes naast de fabriekshal wil ik een Gbs neerzetten met zijn deur open. Omdat deze voorheen langs het laadperron stond, was het openzetten van de deur aan de niet perronzijde geen logische keuze. Nu de wagen vlak langs de muur van de fabriekshal staat en de sporen toch straatspoor worden, is de openstaande deur aan de zichtkant veel logischer.


Hier nog een plaatje van de DE-1 gereed voor vertrek van spoor 11.


En tenslotte nog drie nieuwe aanwinsten, De Citroën Dyane (Artitec), de DAF66 (Brekina) en een bushokje jaren '70 (Artitec).

Voor de komende weken staat op de planning het realiseren van het eilandperron tussen de sporen 2 en 3, ballasten van alle stationssporen en het plaatsen van seinen. Komend voorjaar  zijn dan het maken en plaatsen van bovenleiding geagendeerd.......

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 december 2021, 15:43:25 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #775 Gepost op: 15 december 2021, 16:52:32 »
Hallo Jeroen,

Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt.  (y)
Wel vraag ik mij af waarom de vertrekseinen niet verder naar achteren zijn geplaatst.
Als er een keer bv een DE2 wil vertrekken van spoor 11 dan staat het sein achter de machinist
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8826
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #776 Gepost op: 15 december 2021, 17:28:27 »
Enfin, de laatste maand gaat het weer de betere kant op en ben ik weer aan de klus in Emmerhuizen!

Mooi hoor! Mag je wel vaker doen dit soort plaatjes posten. (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #777 Gepost op: 15 december 2021, 18:11:28 »
Wel vraag ik mij af waarom de vertrekseinen niet verder naar achteren zijn geplaatst.
Als er een keer bv een DE2 wil vertrekken van spoor 11 dan staat het sein achter de machinist

Mee eens én zouden de beide seinen niet omgewisseld moeten worden?
Het lijkt mij niet dat de DE 1 (of wat dan ook) een vertrek krijgt richting stootjuk…. :-\
gr. Ed

CC72067

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Frankrijk - Région Sud - V/VI
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #778 Gepost op: 15 december 2021, 18:16:52 »
Leuk om weer een update te zien Jeroen  (y)

Groet,
Roderik

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #779 Gepost op: 15 december 2021, 18:25:33 »
Hallo Jeroen,

Je hebt weer mooie vorderingen gemaakt.  (y)
Wel vraag ik mij af waarom de vertrekseinen niet verder naar achteren zijn geplaatst.
Als er een keer bv een DE2 wil vertrekken van spoor 11 dan staat het sein achter de machinist
Dat zou niet uit maken, het sein is voor de conducteur bedoeld:
https://www.nicospilt.com/lichtseinen.htm#vertreksein
(Even naar beneden scrollen).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.