Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310202 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #750 Gepost op: 13 april 2021, 09:08:14 »
Nee, ik ook niet Maarten. Maar navraag heeft me geleerd dat dit ook onder de pet gehouden is toentertijd. Het heeft alles te maken gehad met:

Ondertussen heb ik weer twee foto's van de werkplaatschef mogen ontvangen van de Motorpost. Het werk heeft even stil gelegen, omdat de chef zijn mensen thuis had ingezet bij het plaatsen van een nieuwe keuken. Tja, in de jaren '70 kon zoiets nog .....

Natuurlijk had de bewuste werkplaats de mP 3012 volledig moeten reviseren, maar door een aantal nevenactiviteiten liep het project teveel vertraging op. De bewuste werkplaats zou ook klussen voor SNCF uitvoeren, maar ik heb er helaas niet de vinger achter kunnen krijgen wat voor klussen dat waren. de mP 3012 is in ieder geval stiekem naar Lips in Ermehuizen gebracht voor afbouw. Zou tegenwoordig echt ondenkbaar zijn ......

Overigens voert Lips veel vaker werk uit dat niet echt te rijmen is met hun core-business. Vanmorgen waren ze op hun terrein hiermee bezig:



Dergelijke relingen hebben volgens mij toch erg weinig van doen met een slotenfabriek. Maar wat me eigenlijk nog meer opviel, waar is de mP 3012 gebleven?

Jeroen

 

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #751 Gepost op: 14 april 2021, 16:39:46 »
mP omgesmolten voor die relingen  ???  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #752 Gepost op: 14 april 2021, 18:34:56 »
Leuk om dat Lips logo weer te zien.
Ik heb daar 13 jaar gewerkt bij de brandkasten divisie.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #753 Gepost op: 15 april 2021, 08:57:48 »
Nee, ik ook niet Maarten. Maar navraag heeft me geleerd dat dit ook onder de pet gehouden is toentertijd. Het heeft alles te maken gehad met:

Natuurlijk had de bewuste werkplaats de mP 3012 volledig moeten reviseren, maar door een aantal nevenactiviteiten liep het project teveel vertraging op. De bewuste werkplaats zou ook klussen voor SNCF uitvoeren, maar ik heb er helaas niet de vinger achter kunnen krijgen wat voor klussen dat waren. de mP 3012 is in ieder geval stiekem naar Lips in Ermehuizen gebracht voor afbouw. Zou tegenwoordig echt ondenkbaar zijn ......

Dat is inderdaad bijzonder ;).

Ik mag hopen dat de mP niet is afgevoerd voor sloop...

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #754 Gepost op: 28 april 2021, 17:37:42 »
de mP 3012 is in ieder geval stiekem naar Lips in Ermehuizen gebracht voor afbouw. Zou tegenwoordig echt ondenkbaar zijn ......

Heel begrijpelijk desondanks: ze zijn er vast erg goed in sleutelen :P

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #755 Gepost op: 14 mei 2021, 15:51:26 »
Wat er met de mP bij Lips gebeurd is, zien jullie in deze update. Maar eerst wat anders.

De afgelopen weken is er in Ermehuizen namelijk hard gewerkt aan het eerste deel begrassen, ballasten en aankleden.

Ik ben begonnen achter het station, omdat ik daar straks minder goed bij kan. Het overzicht:




Hier zicht op de straat met parkeerplaatsen en de fietsenstalling bij het station. Het geheel is nog niet helemaal klaar, want er missen nog straatlantaarns en naast de telefooncel moeten nog twee brievenbussen komen. Ook moeten alle auto's nog verder gedetailleerd worden.




Hier een detailfoto van de fietsenstalling. Je fiets die door een onverlaat uit het rek getrokken wordt (moedwillig of door sturen die in elkaar gehaakt zijn), kwam in 1974 ook al voor. Net als fietsen op de stoep.....




Ondanks de aanwezigheid van een fietsenstalling zijn er ook altijd laatkomers die hun fiets tegen de stationsgevel kwakken. Ondertussen heeft Frans de kofferbak van zijn Ford Granada geopend om een doos in zijn auto te zetten. Betsie kijkt toe naar de verrichtingen van haar man.




Achter het stationsgebouw is een viaduct in het dieselbaanvak aangelegd. Ik heb voor proef even een stukje achtergrond onder het viaduct geplaatst, maar ben daar verre van tevreden over. Doordat er vlak achter het viaduct sporen liggen, zit de achtergrond erg ondiep in de opening van de onderdoorgang. Tegelijkertijd mist nu de diepte, omdat er geen lucht zichtbaar is en vertekend het weggedeelte enorm als je voor de baan heen en weer loopt. Ik ben bang dat ik toch aan het camoufleren van de onderdoorgang moet gaan denken om dat laatste te voorkomen. Het toevoegen van lucht zal al een hele verbetering zijn, dus dat ga ik eerst maar eens proberen. Tips zijn zeker welkom!




Het overzicht vanuit de andere hoek gezien:




Nu met enkele treinen op het diselbaanvak:




Pal achter het spoor met de DE-2 moet uiteindelijk de achtergrond komen.






Dan nu de mP 3012. Deze is inmiddels in dienst gesteld en rijdt nu met de Plan L en twee Gs postwagens tevreden rond in Ermehuizen. Links de Märklin versie die nu op zoek mag naar een nieuwe eigenaar.




De mP 3012 van op zij gezien. Prachtig, zo'n op lengte zijnde motorpost!




Even neuzen: links Märklin, rechts THS / Taco. De THS / Taco neus is toch een hele verbetering t.o.v. de enigszins hoekig vormgegeven Märklin neus.




En natuurlijk het lengteverschil!




De Märklin mP 3001 staat inmiddels uitgerangeerd op de kade te wachten op betere tijden. Hopelijk dient zich snel een koper aan. Geïnteresseerden mogen me een PB sturen  :P




Tenslotte mochten de 2400'n met hun gemengde goederentrein ook nog even poseren in deze update. In deze trein is een te moderne goederenwagen ingewisseld voor twee 'blikwagens' die dienst deden tussen Deventer en Beverwijk. Het geel steekt lekker af in deze trein.




Hier de wagens zelf, 2x Roco 46221.



Wat staat er de komende periode te gebeuren?

- Het perron tussen spoor 1 en kopspoor 11 zal aangelegd worden.
- Ballasten van spoor 11
- Spoor 11 van bovenleiding voorzien
- Achtergrond aanbrengen achter de diesellijn
- Op de nu nog kale dijk rechts van het gedeelte wat inmiddels begrast is een bos aanleggen, zodat de diesellijn aan het zicht onttrokken kan verdwijnen door de achtergrond

In welk tempo dit gaat gebeuren, is de grote vraag. Dit zal grotendeels van het weer gaan afhangen. Maar ongetwijfeld: wordt vervolgd....

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2021, 15:57:08 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #756 Gepost op: 14 mei 2021, 17:00:07 »
Goed bezig, Jeroen!
Groet, Frank

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #757 Gepost op: 14 mei 2021, 17:36:42 »
Mooi hoor (y)
En zo'n fietsenstalling hoort thuis op elk station.
Ik heb hem een paar jaar geleden ook gebouwd zoals ze in de jaren 70,80en 90 waren .









Ik heb hem ook nog voorzien van verlichting.







De fietsjes zijn van Markenburg trouwens

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #758 Gepost op: 14 mei 2021, 18:17:41 »
Zeer fraai Jeroen  (y) (y) (y)

Mijn komplimenten ! Als de achtergrond er is, krijg je vanzelf perspectief :)

Grtzz,

Karst.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #759 Gepost op: 14 mei 2021, 18:50:15 »
Mooie update Jeroen. Wat een beetje gras al niet doet.  (y)

Grtz,
Niels

eichddraig

  • Online Online
  • Berichten: 457
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #760 Gepost op: 14 mei 2021, 21:45:36 »
Citaat
...doordat er vlak achter het viaduct sporen liggen, zit de achtergrond erg ondiep in de opening van de onderdoorgang. Tegelijkertijd mist nu de diepte, omdat er geen lucht zichtbaar is en vertekend het weggedeelte enorm als je voor de baan heen en weer loopt. Ik ben bang dat ik toch aan het camoufleren van de onderdoorgang moet gaan denken om dat laatste te voorkomen. Het toevoegen van lucht zal al een hele verbetering zijn, dus dat ga ik eerst maar eens proberen. Tips zijn zeker welkom!

Een spiegel geeft diepte...  :-\  Dan kijk je wel via de spiegel tegen de gevel van het station aan, maar hoe erg is dat? Zolang er niet iets als stationnerigs op de gevel staat lijkt me dat geen probleem.
gr. Ed

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #761 Gepost op: 14 mei 2021, 22:30:26 »
Wat een heerlijke update weer en wat is de mP een pareltje geworden!
Ik hoop nog steeds dat een merk met de motorpost op lengte uit gaat komen...  8)

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #762 Gepost op: 15 mei 2021, 09:11:14 »
Een spiegel geeft diepte...  :-\  Dan kijk je wel via de spiegel tegen de gevel van het station aan, maar hoe erg is dat? Zolang er niet iets als stationnerigs op de gevel staat lijkt me dat geen probleem.

Of anders een 'zwart' gat van het tunneltje maken. Bijvoorbeeld door mat zwarte stof te gebruiken die alle licht absorbeert. Dat geeft ook een effect van diepte. Overigens erg mooie baan met veel leuke details.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #763 Gepost op: 15 mei 2021, 12:32:18 »
Het is jammer dat de achtergrond niet iets dieper kan, want als je dan een spiegel plaatst, zie je vanuit de meeste hoeken gewoon de tunnelwanden en lijkt het door te lopen.

Verder echt een prachtige baan aan het worden, kan niet wachten tot het stuk rond de brug aangekleed wordt, ik woonde vroeger in de buurt van die brug in het echt.

Groeten Edwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #764 Gepost op: 15 mei 2021, 17:48:49 »
Iedereen hartelijk dank voor de leuke reacties en bruikbare tips!


@Casmir: Ik vind jouw baan echt fantastisch mooi om te zien! Juist dat recht toe recht aangelegde rond het station (parkeerplaats, fietsenstalling, stationsgebouw, straat) maakt dat het zo oer-Hollands oogt. Echt top! Wat zal dat fraai staan als je er op een gegeven moment een achtergrond achter hebt.

Kun je me vertellen van welk merk (liefst met artikelnummer  :P) jouw lantaarnpalen zijn?
En de fietsen van Markenburg ga ik ook eens naar kijken! Merci!


@ Karst: Ja, de achtergrond zal enorm helpen om diepte te krijgen. Het lastige is alleen dat de achtergrond in de onderdoorgang wel 10 cm lager zit dan de achtergrond achter de spoordijk. Daardoor dacht ik dat ik bij de onderdoorgang geen lucht toe moest passen, maar nu lijkt het net een kindertekening waar ik tegenaan zit te kijken.

Achtergronden vind ik sowieso een erg lastig ding. Later als ik bij de grote spoorbrug aangekomen ben, duikt het landschap middels een dijk ook 12 cm naar beneden. Als ik bij het hoge deel op de achtergrond eerst nog ongeveer 4cm landschap aanbreng en daarboven de lucht, dan zou de horizon bij de spoorbrug 16 cm hoog moeten worden. Ik kan je nu al zeggen dat dat er niet uit gaat zien. Dus daar ben ik voorlopig echt nog niet uit. Ook hiervoor geldt: tips zijn van harte welkom!


@Niels: Ja bizar hè. Beetje begrassen geeft de baan al direct een totaal andere uitstraling.


@Eichddraig: Ik was tot vanmorgen erg terughoudend met een spiegel, juist omdat ik bang was dat je het station zo duidelijk terug gaat zien en gaat herkennen. Maar vanmorgen toch even de handspiegel van moeders de vrouw uit haar kaptafel gejat en deze als proef even achter de tunnel geplaatst. Helaas stond de spiegel nu 4 cm te ver naar achteren, waardoor je op de voorgrond een 'gat' van 8 cm te zien kreeg, maar het beeld wat ik dan wel in de spiegel zag, viel me absoluut niet tegen. Binnenkort maar eens kijken of ik in de buurt een spiegeltje op maat kan laten snijden en dan echt in het tunneltje plaatsen. Het is nog geen uitgemaakte zaak dat dit dé oplossing wordt, maar het is zeer zeker een hele grote kanshebber!


@Chris: Ergens hoop ik niet dat er een 1:87 mP uit komt, want de investering in deze kit was alweer duur genoeg.  ;D ;D ;D ;D


@AntonM: Ik heb ook gedacht aan een zwart gat, maar omdat het einde van de baan zo ondiep in het tunneltje zit, ga je dat veel te veel zien. Bovendien wil ik niet het effect van een lange tunnel creëren, maar moet het idee bestaan dat het wegverkeer alleen onder een enkelsporig viaduct doorrijdt.


@Edwin: Ja klopt. Maar als de spiegel nu juist op de helft in de 'tunnel' komt te staan, dan lijkt het net alsof het hier alleen om een spoorviaduct gaat dat de weg kruist. We gaan het zien wat het effect is als ik een passend spiegeltje heb.

Dat stuk bij de grote spoorbrug gaat helaas nog wel een aantal jaren duren. Maar, geduld is een schone zaak!  ;D ;D ;D


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974