Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313928 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4848
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #720 Gepost op: 31 januari 2021, 11:53:03 »
Hi Jeroen, waar heb je die stoeptegels vandaan? Die werkplaatsfoto’s met je drogende mP zijn idd wel erg gaaf (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #721 Gepost op: 01 februari 2021, 10:04:18 »
De stoeptegels zijn van Auhagen, artikelnummer 52 423.

Dit zijn kunststof platen. Enig nadeel kan zijn, dat er een groef in het midden van de plaat loopt, zodat je makkelijk trottoirs kunt maken van 47mm breed. Bij een breder trottoir of bijvoorbeeld perron, is die naad behoorlijk irritant.

Ik heb de methode van Jakop de Bruin toegepast. Jakop laat dat mooi zien in zijn draadje over Waldijk op Modelspoorwijzer.net. Door aan de rand steeds de halve stoeptegels weg te snijden, kun je de tegelplaten in elkaar schuiven, maar dat is wel een behoorlijke klus. Voor mijn nog te bouwen eilandperron zou ik over de gehele lengte van dat perron de halve tegels wegsnijmethode moeten toepassen. Nu ben ik geen monnik, dus krijg ik binnenkort een proefplaatje 30x30 tegels van GM&S. Deze tegels zijn van resin en in een grotere plaatformaat te verkrijgen.

Een ander probleem, namelijk een perron in een boog, is met de Auhagen plaatjes wel prima op te lossen. Door elke rij tegels over bijna de hele breedte in de voeg los te snijden, gaat het plaatje vanzelf in een boog staan. De voegen aan de buitenrand worden dan wel iets groter dan bij de binnenboog waar de tegels nog aan elkaar zitten. Nadat zo’n plaatje op de houten basis van het perron is geplakt, krijg je dit:



Om de grotere naden op te vullen, maak ik een mengsel van een half kopje Cif met een druppel zwarte verf en enkele druppels water. Je krijgt dan na flink roeren een grijze dik vloeibare specie. Met een grote kwast sop je daar de tegels mee in, maar doe dat NA het spuiten van de tegels met de Action primer. Op de foto hieronder zie je de ingesopte tegels met het Cif mengsel.



Nadat het ‘specie’ een uurtje heeft gedroogd, veeg je met een keukenrol de tegels weer schoon. De keukenrol natuurlijk goed vlak op de tegels drukken, anders trek je de voegen ook weer open. Het resultaat is dan zo:



Het verouderen doe ik met potloden. Eerst met een gewoon grijs potlood de gewenste tegels licht inkleuren. Als het kleurverschil tussen de niet gekleurde tegels te groot wordt, kun je de tint van de gekleurde tegels nog afvlakken door er met een natte vinger overheen te poetsen. Als deze grijze tinten naar het zin zijn, kun je met lichtbruin kleurpotlood een aantal andere tegels ook nog inkleuren. Dan krijg je dit:



Achter mijn perron komt een heg en bij een deel struiken. Ik heb vooruitlopend daarop de tegels die tegen dit groen aanliggen met een kleurpotlood wat groenig gekleurd. Dit kun je ook mooi bij regenpijpen doen, daar slaan tegels ook vaak wat groener uit. Let er hierbij wel op dat je niet een te harde groene tint gebruikt. Het eindresultaat wordt dan:



Jeroen



« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 10:14:02 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #722 Gepost op: 01 februari 2021, 10:34:53 »
dat ziet er mooi uit! zo'n groen randje (ik gebruik artitec poeder ervoor) geeft inderdaad wel een mooi effect. ik deed het tot nu toch nog alleen op "mishandelde" wagentjes maar langs groen is inderdaad een goed idee (y)

Ga je trouwens de Jif nog fixeren met blanke lak? ik ben altijd zo bang dat je het er zo weer afveegt of valt dat reuze mee?
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #723 Gepost op: 01 februari 2021, 14:30:46 »
Dat Cif wegpoetsen valt reuze mee, ik ben eerder bang voor het potloodwerk als ik het stof op een gegeven moment van het perron moet halen. Is er een blanke lak in spuitbusvorm die mat opdroogt en hier goed bruikbaar voor is?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
  • de hondsrug baan
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #724 Gepost op: 01 februari 2021, 14:53:08 »
Hoi Jeroen,

Wij hebben ook een perron van Auhagen ze zien er wat plastic achtig uit, wil deze methode ook eens toepassen maar welk type potlood gebruik je bv HB of zo.



mvgr Evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 08:18:54 door mass am see »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #725 Gepost op: 01 februari 2021, 15:06:03 »
Is er een blanke lak in spuitbusvorm die mat opdroogt en hier goed bruikbaar voor is?
Ik moest meteen aan fixeer voor houtskool en potloodtekeningen denken ...
En dat is nog steeds verkrijgbaar ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #726 Gepost op: 18 februari 2021, 12:10:40 »
Wij hebben ook een perron van Auhagen ze zien er wat plastic achtig uit, wil deze methode ook eens toepassen maar welk type potlood gebruik je bv HB of zo.

Hoi Evert en Bas,

Ik heb inderdaad een gewone HB gebruikt, maar zachter kan ook prima. Het gaat er vooral om dat je het grijs niet te donker aanbrengt, anders worden de kleurverschillen tussen de niet ingekleurde tegels en de te kleuren tegels te groot.


Ik moest meteen aan fixeer voor houtskool en potloodtekeningen denken ...
En dat is nog steeds verkrijgbaar ...

Bedankt voor de tip, Eric. Daar ga ik binnenkort eens mee aan de slag!


Ondertussen heb ik weer twee foto's van de werkplaatschef mogen ontvangen van de Motorpost. Het werk heeft even stil gelegen, omdat de chef zijn mensen thuis had ingezet bij het plaatsen van een nieuwe keuken. Tja, in de jaren '70 kon zoiets nog .....

Enfin, nu de echtgenote van de werkplaatschef weer lekker kan kokkerellen, is het project mP in de werkplaats weer hervat. De Motorpost is inmiddels voorzien van zijn bruine jas, crème biezen én grijze dak. De foto's tonen de status nadat het afplaktape is verwijderd. De schilderploeg moet dus nog wel wat kleine puntjes op de i zetten, de transfers nog aanbrengen en de mP in de transparante lak zetten. Maar het resultaat ziet er tot nu toe veelbelovend uit!  (y)





Ondertussen staat er bij de Lips fabriek in Ermehuizen een ogenschijnlijk afgebrand onderstel van één of andere trein, maar schijn bedriegt. Het gaat hier om het onderstel voor de mP. Het is volledig zwart, zodat de dikke motor straks niet opvalt. De decoder is volledig ingepakt, omdat de vloer van het onderstel van metaal is en er natuurlijk geen kortsluiting moet komen met de vele contacten op de decoder. De gekleurde draadboom die er nu nog uitsteekt betreffen de draden voor de verlichting. Het onderstel is opgebouwd uit twee stukken van een Piko Hondekop, de gedeelten boven beide draaistellen. De draaistelframes, tandwielkast en motor zijn eveneens overgenomen van de Piko Hondekop. Het middendeel van het onderstel is van de mP kit van THS. Het geheel zakt nu nog door, maar dat wordt straks gecorrigeerd als het onder de kap van de mP wordt geschroefd. De draaistelzijkanten zijn van FRIE.




Ondertussen ben ik    E I N D E L I J K    begonnen met de aankleding van het eerste stukje van de baan. Ik ga van achteren naar voren werken, zodat ik als het nodig is, nog op het voorste deel van de baan kan zitten om met mijn kippigheid beter zicht te hebben op hetgeen ik aan het aankleden ben.

Het eerste deel is een stuk perron van spoor 1 waar het stationsgebouw op staat, de weg naar het station, parkeerplaatsen en fietsenstalling.



Nadat de stoeptegels overal ingekleurd waren, heb ik de weg geschilderd met asfaltverf en de parkeerplaatsen aangelegd met kinderkopjes. Op dit gedeelte moet de weg nog verouderd worden, een zebrapad aangelegd worden, putdeksels en straatborden geplaatst en de auto's verder gedetailleerd. Op de stoep aan de overkant van het station komt een nog te bouwen fietsenstalling.

Op het perron van spoor 1 zijn ook flinke veranderingen doorgevoerd:

Perronoverkapping aangebracht



Deze kap is ontstaan uit een Faller 120181:



Een heerlijke Duitse kap, die met de nodige aanpassingen echter goed te vernederlandsen is. Deze kap ga ik ook op het eilandperron van spoor 2 en 3 toepassen. Op dat perron blijven de wat schuin oplopende delen aan de rand van de bolle kap behouden, maar bij spoor 1 zijn deze gesneuveld, omdat de kap anders veel te breed zou worden. Door de nodige tierlantijnen van de rand om de perronkap weg te snijden en deze rand wit te schilderen, krijgt de kap ook een veel Nederlandser uiterlijk. Dit idee heb ik (met toestemming) gejat van Jakop de Bruin, die dit eerder toepaste op zijn mooie station Waldijk. De pilaren en het gietijzerwerk onder de kap is zwart geschilderd.

Tevens zijn er aan de gevel van het stationsgebouw de nodige borden aangebracht.



En heeft de bloemenstal de eerste boeketten buiten gezet:



Tenslotte nog twee overzichtsplaatjes van verschillende hoogtes:





Er staat nog genoeg op stapel voordat dit stukje baan naar het zin is, maar het begin is er.

Wordt vervolgd.


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 13:00:06 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #727 Gepost op: 18 februari 2021, 13:31:15 »
kijk, dat ziet er mooi uit!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #728 Gepost op: 18 februari 2021, 15:01:41 »
Hey Jeroen, wat een prachtige foto's heb je gemaakt van o.a. het station Ermehuizen en de werkplaats. Wat mij wel op viel is dat de asfaltweg achterlangs de parkeer vakken iets te smal lijkt. Er ligt nog een licht grijs vlak naast de weg dus kan je volgens mij de asfalt strook wat breder maken. Als ik nu met mijn SUV kom aanrijden wordt het moeilijk inparkeren en krap uit parkeren. Wat wel leuk is om te weten dat ik jouw suggestie, om mijn station "Klein Bruntendijk"  te noemen, ga overnemen.

Vriendelijke groet vanuit Blokpost 21 Klein Bruntendijk Friesland.   Kees.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 15:08:05 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland) »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #729 Gepost op: 18 februari 2021, 18:39:38 »
Dat is een prachtig begin van aankleding Jeroen !  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #730 Gepost op: 19 februari 2021, 10:48:14 »
Dank jullie wel!

Hey Jeroen, wat een prachtige foto's heb je gemaakt van o.a. het station Ermehuizen en de werkplaats.

Maar de werkplaatsfoto's zijn niet van mijn hand hoor, dat stukje huisvlijt komt de werkplaatschef toe. Voor hen die willen weten wie dat is, kijk nog eens bij de onderste foto van post 689. Daar is toch wel een heel bekende op de foto zichtbaar, waar de werkplaatschef de eigenaar van is.  ;)

Wat mij wel op viel is dat de asfaltweg achterlangs de parkeer vakken iets te smal lijkt. Er ligt nog een licht grijs vlak naast de weg dus kan je volgens mij de asfalt strook wat breder maken. Als ik nu met mijn SUV kom aanrijden wordt het moeilijk inparkeren en krap uit parkeren.

Ik denk dat dat beeld ontstaan is door de hoek waaruit de foto gemaakt is, Kees. Als ik één van de grootste bakken uit die periode erbij pak (Ford Granada) en deze uit het parkeervak laat rijden, dan ontstaat dit beeld wanneer de Granada met zijn achterwiel tegen de stoeprand aan gerold is:



Het is inderdaad niet mega breed, maar SUV's waren er toen nog niet en er moet toch een reden zijn om minstens eens per 10 jaar de straat open te trekken, nietwaar? Daar zijn we in Nederland per slot van rekening enig in geworden......

De brede stoep achter het strookje asfalt heb ik nodig om daar een fietsenstalling, brievenbussen en telefooncel te plaatsen. Want die mogen natuurlijk ook niet ontbreken......

Wat wel leuk is om te weten dat ik jouw suggestie, om mijn station "Klein Bruntendijk"  te noemen, ga overnemen.

Dat is zeker leuk, Kees! Maar volgens mij ook de enige naam die recht doet aan het in kleinere vorm voortbestaan van Bruntendijk. Zo zullen we die fraaie baan niet gaan vergeten!


Gisteren ben ik begonnen aan de trap naar de obscure onderdoorgang. Winkels had je in '74 vast nog niet in zo'n onderdoorgang. Weet iemand of er overdag al wel verlichting brandde of moest je het maar met een half donkere buis doen?

Tevens een tegelvloertje gelegd in de bloemenkiosk en boekwinkel. Beide ruimtes moeten nog verder aangekleed en voorzien worden van wat verlichting. Het station hoeft natuurlijk geen rovershol te worden. Hier ook tevens een vraag aan de kenners: weet iemand of de boekwinkels op het station in 1974 ook al van Ako waren en of er een logo op de stationsgevel aangebracht was?



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • sleutelspoor
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #731 Gepost op: 19 februari 2021, 12:31:00 »


Leuk detail zo herkenbaar. FF nog een bloemetje mee nemen voor moeders de vrouw  ;)

jan47

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #732 Gepost op: 19 februari 2021, 13:21:51 »
Lekker bezig en ziet er goed uit  (y)! Leuk om te volgen tot het uiteindelijk eindresultaat  ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5197
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #733 Gepost op: 19 februari 2021, 14:03:05 »
Jeroen, volgens mij kun je jezelf de moeite van een AKO logo besparen als ik zo wat foto's van stations op Stationsweb bekijk. Een mooi voorbeeld is een opname uit 1974(!) van het interieur van station Dordrecht met de kiosk op de achtergrond. Volgens mij met alleen reclame voor zaken die ze verkopen. Maar de AKO bestond al aan het einde van de negentiende eeuw, wat ze eventueel als aanduiding hadden, weet ik niet. Echt een logo lijkt het niet te zijn geweest (zeker niet op de gevel), kan mij zo voorstellen dat de NS dat niet toestond. Je kunt er een mailtje richting de AKO aan wagen, misschien krijg je wel antwoord.
Groet, Frank

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #734 Gepost op: 19 februari 2021, 15:38:33 »
Ik kan me vergissen, maar waren er niet altijd vooral Bruna's op de stations?
Kan me vooral twee Bruna's herinneren op Utrecht CS eind jaren '80

Zie bijvoorbeeld catalogusnummer 170219 van het Utrechts archief.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)