Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310142 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #570 Gepost op: 26 november 2018, 14:52:28 »
Citaat
dus als je me op weg zou willen helpen met het werkend maken van de kraan
Komt in orde!

Citaat
Komt het in werkelijkheid ook voor dat een dergelijke kraan op een vaste plek op een kade staat, of zijn het eigenlijk altijd verrijdbare kranen?
Er zijn vaste kadekranen, in de middeleeuwen al wel; met menskracht dmv een tredmolen  :)
Die van jou is wel bedoeld om te rijden, getuige de "rollerskates" waarmee hij is uitgerust.
Een stukje rails is al voldoende. De kraan kun je stationair laten. Vanwege de beweegbare giek heb je toch 3 graden van vrijheid: hijsen, draaien, uitzwenken giek.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #571 Gepost op: 26 november 2018, 15:19:22 »
Komt in orde!

Top!

Er zijn vaste kadekranen, in de middeleeuwen al wel; met menskracht dmv een tredmolen  :)
Die van jou is wel bedoeld om te rijden, getuige de "rollerskates" waarmee hij is uitgerust.
Een stukje rails is al voldoende. De kraan kun je stationair laten. Vanwege de beweegbare giek heb je toch 3 graden van vrijheid: hijsen, draaien, uitzwenken giek.

Het mooie van dat Kibri bouwpakket is dat die rollerskates onder de poten zitten geklikt. Die kunnen er dus af gehaald worden. In mijn geval is juist de plaatsing van de rails het probleem. Vlak rechts van de kraan staat een koelhuis met laadbordes om een spoorwagen te kunnen laden / lossen, dus daar kan ik geen kraanspoor kwijt en links van de kraan loopt het spoor dat op de kade uit komt. Dan zou ik met de kraansporen het treinspoor moten kruisen. Dat is weliswaar mogelijk, maar vind ik te complex worden. Vandaar dat ik liever een vaste kraan neerzet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #572 Gepost op: 10 januari 2019, 08:54:45 »
Afgelopen periode is er weer wat materieel in Ermehuizen gearriveerd. Tevens in de Kerstvakantie de twee zandbunkers van AVT in elkaar gezet.


Allereerst arriveerde de Piko NS 2210 in Ermehuizen.


Deze machine vormt nu samen met de 2240 de tractie voor de Klompentrein.

Omdat de Klompentrein met deze locomotieven nu beide richtingen op kan rijden (voorheen met de Roco locs was de achterste 2200 een dummy en reed de Klompentrein altijd met de bruine loc voorop), kon deze trein verhuizen naar een opstel-kopspoor, waardoor ik een doorgaand opstelspoor vrij speelde. Hierdoor kon er weer een extra goederentrein aangeschaft worden.

Vlak voor Kerst wist ik een tweede Piko 2240 op de kop te tikken. Deze loc zal van het voorjaar door Mr. Mispoes omgenummerd gaan worden naar, waarschijnlijk, de 2339. Ik ben nu op jacht naar een sleepje Gasketelwagens voor achter deze machine. De eerste gasketelwagen heb ik begin dit jaar over kunnen nemen van een forumgenoot. Het betreft de Roco 47713, een fraaie wagen van Eva.


De nu nog erg kort uitgevallen keteltrein.


Er is inmiddels ook een lichtgrijze gasketelwagen uit Duitsland onderweg, dus hopelijk kan dit korte treintje al snel wat uitgebreid worden. Die tweede wagen betreft de Roco 67688, een model waar erg moeilijk aan te komen is. Dat model maakte deel uit van een set van zes ketelwagens, die bij Roco uitgebracht is onder nummer 67966. Elke wagen uit die set is ook los uitgebracht. Mocht iemand toevallig één van onderstaande artikelnummers of de set te koop hebben, dan houd ik mij zeer aanbevolen! Het gaat om de artikelnummers: Roco 67688, 67689, 67690, 67691, 67692 en / of 67693.


Uiteraard werden de drie Piko 2200'n ook nog even samen op de foto gezet.

Dan nu de zandbunkers van AVT. Deze bouwpakketjes van deze bunkers zijn goed te bouwen. De handleiding voor met name de loskleppen is wel erg summier, maar met een beetje logisch nadenken kom je er wel uit.


Ik heb de bunkers fel oranje gespoten, zo'n lekker jaren '70 kleurtje. Ik heb de bunkers voorlopig even op de onderplaat vastgezet, maar die zullen uiteindelijk er wel weer onder vandaan gehaald worden. Want zo'n H-vorm als bodemplaat ziet er natuurlijk niet uit. Maar voorlopig beschermen ze de dunne poten van de bunkers prima. De kiepwagen moet uiteraard nog een zandlading krijgen en zal nog vergezeld (of vervangen) worden door minstens één Artitec GMC 353 kieper.


Tenslotte nog een totaalbeeld van de zandverlading in wording. De kraan zal het zand uit het schip halen en in de bunkers storten. Maar dat komt later nog wel.

Jeroen


 
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 09:00:30 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #573 Gepost op: 10 januari 2019, 09:45:10 »
Hallo Jeroen,

Zier er goed uit.
Welke kraan heb je daar bij de haven staan?

groeten jandcargo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #574 Gepost op: 10 januari 2019, 09:54:20 »
Dank je wel, Jan! Zie post 557 voor een foto van de kraan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #575 Gepost op: 10 januari 2019, 10:28:25 »
Begint steeds meer vorm te krijgen Jeroen  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #576 Gepost op: 10 januari 2019, 10:37:25 »
De haven wordt een prachtige blikvanger.
De eerste klassen van de trekduw: zaten die in de regel niet tegen alkaar aan? Er staat me ook iets bij dat een tweede eerste klas alleen voor kwam bij een vier-rijtuigtrein. Zullen vast wel weer uitzonderingen op zijn ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #577 Gepost op: 10 januari 2019, 12:38:14 »
Ziet er weer fraai uit! Mooi materieel ook.

Groet,
Chris

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #578 Gepost op: 10 januari 2019, 12:46:56 »
Hoi Jeroen,

erg fraai met name het hoogte verschil bij de spoorbrug het derde plaatje  (y)



mvgr Evert en Bas

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #579 Gepost op: 10 januari 2019, 16:20:58 »
 Moet bij die bruine 2200 de bovenste pit niet gewoon wit zijn.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #580 Gepost op: 10 januari 2019, 16:50:42 »
Prachtig Jeroen! (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #581 Gepost op: 10 januari 2019, 17:33:47 »
Mooie zandbunkers zo.

Ga je er nog logo's/opschriften opplakken en vervuilen? :)

Gr marc

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #582 Gepost op: 10 januari 2019, 23:20:09 »
Moet bij die bruine 2200 de bovenste pit niet gewoon wit zijn.

Jup, maar ik snap dat her voor fabrikanten allemaal wat verwarrend aan het worden is  ::)

Groeten Edwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #583 Gepost op: 11 januari 2019, 08:47:06 »
Bedankt allemaal!

De eerste klassen van de trekduw: zaten die in de regel niet tegen alkaar aan? Er staat me ook iets bij dat een tweede eerste klas alleen voor kwam bij een vier-rijtuigtrein. Zullen vast wel weer uitzonderingen op zijn ;-)

Dat zou best kunnen. Ik heb die stammen zelf nooit meegemaakt en heb me bij de aanschaf van de rijtuigen laten vertellen dat er in de jaren '70 zowel AB+AB+B stammen reden, als B+AB+B stammen. De laatste tijd lees ik, als er al over deze trek-duwtreinen geschreven wordt, dat de stammen in de jaren '70 B+AB+B waren. En of de beide 1e klas altijd tegen elkaar aan zaten? Ook dat zou best de regel geweest kunnen zijn. Maar als het in de jaren '70 normaliter B+AB+B was, dan was in mijn situatie al een B niet voorhanden en zal men een wel beschikbare AB echt niet zijn gaan driehoeken om de beide 1e klassen tegen elkaar aan te krijgen....  ;)

Moet bij die bruine 2200 de bovenste pit niet gewoon wit zijn.

en

Jup, maar ik snap dat her voor fabrikanten allemaal wat verwarrend aan het worden is  ::)

Groeten Edwin.

Laten we voorop stellen dat Piko alle drie de frontseinen als wit licht heeft uitgebracht. Ik was altijd in de veronderstelling dat NS bij vaste Frontseinen met geel licht werkte en alleen het bovenste sein van het omgekeerd L-sein wit licht toonde, omdat er voor het lampje van dat sein een draaischijf was geplaatst met een rood glaasje en een gat zonder glaasje. Om dat sein als sluitsein te gebruiken werd het rode glaasje voor het lampje gedraaid. Zou er een geel lampje in dat sein geplaatst zijn, dan zou het sluitsein oranje worden in plaats van rood. Bij de 2200'n die een hoog A-sein kregen, leek het mij daarom logisch dat daar een geel lampje in gedraaid werd. Dat derde sein had immers geen combifunctie als front- en sluitsein. Bekijk je nu foto's van deze locs, dan ben ik na jullie opmerkingen ook geneigd te zeggen dat het bovenste licht toch wit moet zijn, maar ik ben er (nog) niet geheel overtuigd van. Het is op veel foto's niet echt heel duidelijk te zien. Dus degene die het zeker weet, mag het zeggen en vooral hier laten zien.  (y) (y)

Mooie zandbunkers zo.

Ga je er nog logo's/opschriften opplakken en vervuilen? :)

Dat is inderdaad nog wel leuk om te doen. Alleen moet ik me nog verdiepen in logo's of opschriften. Ideeën zijn absoluut welkom! De zandbunkers heb ik al lichtelijk vervuild met wat bruine en beige verf. Als ze definitief in de omgeving ingebouwd worden, dan bekijk ik wel of ik ze nog sterker ga vervuilen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #584 Gepost op: 11 januari 2019, 10:45:08 »
Hoi Jeroen,

Ik snap je redenatie en bij bijna al het materieel wat in de jaren 70 en 80 een derde frontsein kreeg was dit ook geel. De 2201 t/m 2225 kregen echter begin jaren 60 een hoog geplaatst derde frontsein (later kregen een aantal 2200en een lager geplaatst derde frontsein, wat geel was) om dienst te kunnen doen in Duitsland, verder dan de grensstations. Misschien omdat dit eerder is gebeurt dat ze wit zijn in plaats van geel.

De SMMR 2225 is een van die locs en heeft ook nog het top sein als museumloc.
Hier is goed te zien dat deze wit is en niet geel zoals de onderste seinen:
https://www.flickr.com/photos/66836422@N02/35388602930/
edit: ook hier goed te zien:
https://perspoor.wordpress.com/2017/09/12/ns-diesellocomotief-serie-22002300/#jp-carousel-2656

Groeten Edwin.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 10:48:04 door Edwin2121992 »