Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 313997 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #90 Gepost op: 23 maart 2014, 15:52:05 »
 (y)

Super Jeroen, ik krijg meteen zin om ook verder te gaan met mijn station.

Grtz,
Niels

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #91 Gepost op: 23 maart 2014, 15:53:10 »
Hij is ongelofelijk mooi geworden met die gele strepen er op, mijn complimenten Jeroen. (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #92 Gepost op: 23 maart 2014, 16:31:22 »
Ha Jeroen,

Dat ziet er weer gaaf uit en dat wordt echt iets moois!
Mijn complimenten voor het bouwen ervan en ga vooral zo door. (eerst dan even moed verzamelen ;) )

Groetjes,

Antal

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #93 Gepost op: 23 maart 2014, 17:44:36 »
Schitterend. (y)

Pim

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
    • Flickr
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #94 Gepost op: 23 maart 2014, 18:57:32 »
Prachtig gebouw! Dit is echt een topstuk op de baan. Super!

Pim

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #95 Gepost op: 24 maart 2014, 13:55:12 »
Bedankt voor de mooie reacties!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #96 Gepost op: 04 mei 2014, 09:24:27 »
Hoi Jeroen,

Hoe staat het met het station? Nog vorderingen of andere beslommeringen?

Grtz,
Niels

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #97 Gepost op: 04 mei 2014, 19:45:10 »
Een hoop drukte, het in elkaar zetten van een Holland Scale huisje tussendoor en..... wat vorderingen aan het station  (y). Het wheatteren is gebeurd. Van de week (ik probeer morgen) komen er foto's.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #98 Gepost op: 06 mei 2014, 14:28:35 »
Zoals ik hierboven al schreef, tijd voor een update. Dit keer zowel qua materieel alsmede wat vorderingen aan de scenery. Ondanks dat die zooi me altijd in de weg staat, heb ik vorige week toch weer een huisje van Holland Scale gebouwd. We waren met het gezin een midweekje weg en dan mag ik graag een huisje in elkaar frotten in de avonduren.


Het betreft het herenhuis, of te wel de tweede van links. En nu mag het baksel dus naast de andere lotgenoten op de hellingsporen staan, omdat er verder nog geen ruimte voor deze ongein is.....

Eenmaal weer thuis van de minivakantie, werd het station weer ter hand genomen en de stoute schoenen aangetrokken. Tijd om het pand eens flink te vervuilen. Als eerste bracht ik een laagje sterk verdunde licht grijze verf aan. nadat dat goed droog was, volgde een laagje sterk verdunde donkergrijze verf. Deze laatste werd met een nagenoeg droge kwast aangebracht.


Hier zien we het hele gebouw na de bevuilingsactie. De kleuren zijn nu veel minder fel geworden en de voegen zijn ook meteen gekleurd.


Ook werden de transfers van Jakop de Bruin aangebracht, zodat het station nu ook echt een naam heeft.


Tenslotte werd er een begin gemaakt met het plaatsen van de kozijnen. Kibri heeft ervoor gekozen om de kozijnen in de fabriek al te voorzien van glas. Dat is soms erg prettig, maar soms ook erg lastig. Het schilderen van de kozijnen is nu haast onmogelijk zonder op het glas te kliederen. En het glas zit dusdanig vast, dat je dit echt niet los krijgt van het kozijn, zonder de dunne spijltjes te mollen. Een verfstift bracht uitkomst. Met deze stift heb ik de buiten kozijnen donkergroen geschilderd, terwijl de binnenliggende delen wit blijven. Hierdoor ontstaat toch een Nederlandse uitstraling van het stationsgebouw.


Verder heb ik met een zilverstift ook de randjes rond de schoorsteenopeningen ingekleurd. Dit randje suggereert nu de loodsslabben die om de schoorstenen aanwezig zijn. vanwege de hoeveelheid openingen in het dak voor de schoorstenen (op mijn gebouw 10 stuks), heb ik nog overwogen om een aantal uit te voeren als dakraam. Ik vind echter de ramen te groot worden, wat het authentieke karakter van het gebouw zou verpesten. Dakraampjes waren vroegen veel kleiner van stuk, dus zal het gebouw alsnog 10 schoorstenen krijgen. Of iemand moet hier een geniale brainwave hebben....

De komende tijd ga ik verder met de ramen in het gebouw zetten. Tevens moet ik nog nieuwe jaren'70 deuren maken voor de hoofdentree en moet ik nog eens flink na gaan denken of het mogelijk is om van de bestaande deuren er enkele open te zetten. Doordat het glas er al achter geplakt is, is het geheel nu bijna niet meer fatsoenlijk te bewerken.....

Dan ook nog twee nieuwe materieelaanwinsten:


Als eerste dit snoepje, wat al een  tijd hoog op mijn verlanglijstje stond: Artitecs DE-2 71. Wat een prachtig model!


En hier samen met de DE-1 50 die ik al langer in de collectie heb.


En uiteraard de NS1500 van Elotrains. Deze mag natuurlijk niet ontbreken anno 1974. Ook dit is een erg fraai model geworden, zij het dat er wat kleine dingen nog aangepast moeten worden.


Eindelijk heeft de Den Haag - Keulen stam dan eindelijk fatsoenlijke tractie.  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #99 Gepost op: 06 mei 2014, 16:05:48 »
Ha Jeroen,

Wat heb ik genoten van je update en dat ziet er allemaal super uit!
Helaas heb ik geen geniale uitvinding om wat te doen tegen wat van die schoorsteen stukken maar ik denk dat het beeld niet erg storend zal zijn..
Je aanwinsten mogen er ook zijn en met name die 1500 met de rijtuigen erachter is een zeer fraai gezicht!
Dank voor de update en ik kijk alweer uit naar de volgende. (y)

Groetjes,

Antal

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #100 Gepost op: 06 mei 2014, 17:15:34 »
Jeroen,

Het station is prachtig geworden. Wat betreft de dakramen, daar heb ik op dit moment hetzelfde probleem mee.

Ga hier eens rustig over nadenken.

Vriendelijke groet Jaap Smith

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #101 Gepost op: 06 mei 2014, 19:30:07 »
Fraaie update zeg (y)!!

Groet,
Chris

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
  • de hondsrug baan
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #102 Gepost op: 06 mei 2014, 19:43:36 »
Dat gaat een heel fraai stationsgebouw worden Jeroen, maar je hebt ook een prachtige collectie aan NS treinen . (y)


mvgr Evert en Bas 

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #103 Gepost op: 07 mei 2014, 08:11:41 »
Bedankt allemaal voor de reacties!  (y)

Helaas heb ik geen geniale uitvinding om wat te doen tegen wat van die schoorsteen stukken maar ik denk dat het beeld niet erg storend zal zijn..

Het station is prachtig geworden. Wat betreft de dakramen, daar heb ik op dit moment hetzelfde probleem mee.

Met in het achterhoofd houdend dat het station vroeger kachelgestookt werd, zijn bij dat langgerekte gebouw de 10 schoorstenen inderdaad misschien niet eens storend. Op de lange zijvleugel komen er vier, maar in deze vleugel zit ook de keuken van de stationsrestauratie. Daarnaast moet het kantoor van de stationschef, de restauratie en de keuken zelf ook verwarmd worden. Op het hoofdgebouw komen er ook vier, wat wellicht een beetje veel van het gouede zou kunnen zijn. Daarentegen heb je wel veel ruimtes (loket, wachtruimte, kantoor, personeelsruimte, complete bovenwoning). Op de rechter zijvleugel komen er twee, terwijl hier drie ruimtes ondergebracht worden: toiletten, bloemist en kapper.

Je aanwinsten mogen er ook zijn en met name die 1500 met de rijtuigen erachter is een zeer fraai gezicht!
 
maar je hebt ook een prachtige collectie aan NS treinen . (y)

Ja, die 1500 daar ben ik ook erg mee in mijn nopjes. Dat was toch wel een missend model voor mijn tijdperk. En de DE-2 was ook hard nodig, want ik heb recent nog bedacht dat ik vanaf de elektrische dubbelsporige hoofdbaan nog een enkelsporig diesellijntje wil laten aftakken dat dwars door Ermehuizen gaat lopen. Daarna verdwijnt het lijntje uit het zicht en wordt er achter de schermen met het materieel gekeerd. Een heerlijk lijntje dus voor de DE-1 en DE-2  :P


Nog even over het station: gisteravond heb ik nog een aantal kozijnen groen gemaakt en in het gebouw geplakt. Als binnenkort alle kozijnen op hun plek zitten, zullen er wel weer een paar fotootjes komen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2014, 08:14:19 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #104 Gepost op: 15 mei 2014, 18:15:28 »
Onder het mom: "hoe vernaggel je je station" hierbij een kleine update van Station Ermehuizen in aanbouw:

In de jaren'70 was men nogal van het moderniseren. Zo ook de stations. Een verbouwing die de meeste stations moesten ondergaan was het aanbrengen van brede knalrode toegangsdeuren met van die aluminium schopplaten aan de onderzijde. Als deurkruk kwam er een kunststof blauw vierkant met een wit NS logo erop.

Nu heeft mijn station in aanbouw nog redelijk klassiek ogende deuren. In een ander draadje heb ik ik al eens navraag bij jullie gedaan hoe ik mijn station het beste kan laten passen in de jaren '70. We kwamen tot de conclusie dat de hoofdentree van die brede rode deuren moest krijgen en de rest nog authentiek groen blijft.

Welnu, met die brede rode deuren ben ik dus aan de slag gegaan. Omdat het station oorspronkelijk dubbel openslaande smalle deuren heeft, moest een strook langs de muren eerst dichtgemaakt worden, omdat de enkele deur anders wel heel breed zou worden. Vervolgens schrok ik mij rot toen ik de gefabriceerde deur erin had gezet, want de brede witte kozijnen knalden werkelijk van het gebouw af. Dat moest dus anders. De brede kozijnen heb ik vervolgens bruin geschilderd, typisch een jaren'70 kleur. Ter vergelijking heb ik ook in de opening ernaast even een rode dubbele deur gezet, zoals deze standaard bij het station in de doos aanwezig was.

Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat jullie een mooiere oplossing vinden. Links de typische NS deur, waarbij als ik hier voor kies, in de rechter deuropening eenzelfde deur komt, maar dan anderom open zal draaien, of de rechter oorspronkelijke deur, maar dan rood geschilderd.





Jeroen

   

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974