Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310160 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2013, 16:49:36 »
Heb je de transfers niet afgelakt nu?


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2013, 16:58:58 »
@ Jaap Smith: Dank je wel!

@ Romar: Nee hoor. Dergelijke transfers lak ik nooit af. Moeten meteen alle vier de bakken om verschil in glans te voorkomen. Als je de transfers niet steeds gaat aaien is er niets aan de hand. Mocht er toch eens eentje beschadigen, haal je hem zo weg en plak je een nieuwe.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 08:13:14 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2013, 17:18:03 »
Hoi Jeroen. Jouw draadje Ermehuizen anno 1974 is erg leuk om te volgen. De foto's van het NS materieel in die tijd spreekt boekdelen. Het is me nog niet duidelijk op welke plek je die mooie spoorbrug gaat leggen in de toekomst. Ook heb ik een artikel gelezen in RM 309 over de dive-under te Amersfoort. Heb jij dat ingezonden of is het toevallig iemand die ook jou naam draagt?
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2013, 17:27:44 »
Oke, duidelijk. (y)

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #34 Gepost op: 20 november 2013, 10:17:52 »
Hoi Jeroen. Jouw draadje Ermehuizen anno 1974 is erg leuk om te volgen. De foto's van het NS materieel in die tijd spreekt boekdelen. Het is me nog niet duidelijk op welke plek je die mooie spoorbrug gaat leggen in de toekomst. Ook heb ik een artikel gelezen in RM 309 over de dive-under te Amersfoort. Heb jij dat ingezonden of is het toevallig iemand die ook jou naam draagt?

Hoi Kees,

Leuk dat je ook van de partij bent!

Dat artikel in Railmagazine 309 is inderdaad van mijn hand. vanuit mijn werk ben ik nauw betrokken bij dit project.

De planning die ik heb voor het zichtbare gedeelte van mijn baan, heb ik maar even in Paint getekend. Dan krijg je meteen een beeld waar de spoorbrug komt.

Blauwe lijnen zijn de sporen die afkomstig zijn vanaf het schaduwstation
Rode lijnen zijn de sporen op de 1e verdieping, waarvan het station het zochtbare gedeelte is.
Paarse lijnen zijn de rangeersporen op de 1e verdieping. Hier komt een kadespoor en wat industire.
Groene lijnen zijn de sporen op de 2e verdieping.

Aan de rechterkant van de tekening is het nu een brei van sporen, maar hier komen de sporen vanuit niveau 0 (schaduwstation), niveau 1 (station) en niveau 2 (paradebaan) letterlijk boven elkaar te liggen in de vorm van hellingen.

Bij de rode sporen zie je ook weer twee keerlussen (uit het zicht) zodat treinen van alle verdiepingen naar alle verdiepingen kunnen zonder persé via het station (middelste niveau) te moeten rijden.



Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #35 Gepost op: 20 november 2013, 10:32:22 »
Wij doen dit niet echt begrijpen  ???

Met name die 2 zichtbare niveau's....hoe zijn die t.o.v. elkaar en hoe verdwijnen die zichtbare sporen van het station dan naar die onzichtbare keerlussen?

Dat artikel wel met belangstelling gelezen....je naam gemist  :-[
Onderhand een RM vol forummers...

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #36 Gepost op: 20 november 2013, 11:25:05 »
De twee zichtbare niveau's liggen ongeveer 12cm boven elkaar, de groene sporen liggen dus hoger dan de rode. Ik weet nog niet exact hoe het gaat worden, maar wel ongeveer.

Hieronder heb ik alleen de zichtbare sporen laten staan. De bruine lijn vormt een dijk, of achterwand (rechts verticaal lopende bruine lijn). Hoe ik de treinen wil camoufleren heb ik erbij geschreven. Vergeet niet dat je alleen maar naar de baan kunt kijken vanuit het gat.



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #37 Gepost op: 20 november 2013, 13:03:23 »
Het project waarbij jij betrokken bent, lijkt me geweldig. Je hebt het ook mooi verwoord in RM.
Ook bedankt voor je heldere uitleg van je eigen project thuis, Jeroen. De tekeningen verschaffen meer duidelijkheid en vanuit het mangat heb je straks mooi zicht op de spoorbrug. Op ooghoogte is dat namelijk prachtig. Ik wacht je updates met belangstelling af.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #38 Gepost op: 20 november 2013, 13:26:31 »
Een stuk duidelijker, Jeroen  (y)

Nog een vraagje.....hoe verdwijnen de sporen onderaan op je tekening uit zicht?
Of is dat die fabriek die het zicht moet benemen?

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #39 Gepost op: 20 november 2013, 16:54:42 »
Precies Jakop, daar mag de fabriek voor zorgdragen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2013, 22:19:36 »
Omdat ik het hoognodig tijd vind worden dat ik aan scenerybouw kan gaan doen en ik mijn spoorbrug in gebruik kan gaan nemen, heb ik besloten om dit modelspoorseizoen de eerste stappen te zetten om de treinen naar de 1e verdieping van de baan te laten rijden. Ik ben dus begonnen met het bouwen van de hellingen vanuit het schaduwstation.

De keerlussen op de onderste verdieping zijn enkelsporig. Om te voorkomen dat treinen lang op elkaar moeten wachten, tussen het schaduwstation en de 1e verdieping, worden de beide hellingen zo uitgevoerd dat hier gekruisd kan worden. Een trein vanuit het schaduwstation kan dus al op de helling gaan staan en daar wachten op een trein die vanuit de 1e verdieping naar beneden komt rijden. Zodra deze in zijn geheel op het dubbelsporige deel van de helling naar beneden komt rijden, kan de trein naar boven al vertrekken.


Zoals ik eerder al had geschreven, staan de huizen die ik af en toe tussendoor heb gebouwd, mij geregeld gruwelijk in de weg. Ik heb ze daarom voorlopig maar even op de hellingsporen neergezet, omdat hier voorlopig toch nog geen trein gaat rijden. Onder de huizen ligt dus dubbelspoor wat uiteindelijk over zal gaan in een enkelsporige helling.


Hier zien we het eerste stuk van de helling. Op het punt waar het hout nu nog ophoudt, gaat het dubbelspoor over in enkelspoor, omdat ik aan de achterzijde van de baan niet zo heel veel ruimte heb. Het dubbelsporige deel is lang genoeg om de langste treinen die ik heb elkaar te kunnen laten kruisen.


Deze foto heb ik al eerder laten zien. Links zien we een antal draadeinden onder de baan hangen en er steekt ook nog een stompje hout uit.


Inmiddels zijn de draadeinden omhoog gehaald en is het stompje hout vervangen. Het baanlichaam voor twee hellingsporen ligt er aan deze zijde inmiddels ook in.

Het valt op dat het voorste hellingspoor later begint met klimmen dan het spoor erachter. Dit heeft er alles mee te maken dat het voorste hellingspoor eerst nog twee wissels moet passeren. Dit spoor kan daardoor pas later beginnen met klimmen. Hierdoor wordt de hellingshoek weliswaar te groot, maar dat is niet erg. Dit spoor wordt namelijk alleen naar beneden toe bereden. het spoor om naar boven te klimmen ligt er naast en begint duidelijk eerder met klimmen, zodat de hellingshoek net onder de 3% kan blijven.
Verder is ook te zien dat er een kleine slinger in de sporen komt. Dit wordt gedaan omdat het hellingspoor de andere kant op (van de eerste twee foto's nog achter deze twee hellingsporen komt te liggen en anders te dicht bij het raam zou komen en ik daardoor niet meer met mijn dikke harses achter de baan kan komen. Afvallen was ook een optie, maar ik hou niet van dat dwangmatige gedoe....  :P

Misschien vraag je je af waarom die draadeinden nog een eind boven het baanlichaam uitsteken. Wel, dat is toekomstmuziek. boven deze hellingen komen namelijk nog een stel hellingen, namelijk van de 1e naar de 2e verdieping.


op deze foto is duidelijker te zien hoe de hellingen komen te lopen. De helling van de eerste twee foto's loopt het meest achteraan, de helling van de andere kant komt er net voor te lopen. Net voorbij de kerk moet deze helling op de gewenste hoogte zijn.

Er is ook een extra balk aan het frame van de baan gezet, zodat hier ook draadeinden op komen te staan om de achterste helling aan beide zijkanten te kunnen ondersteunen.


Hier nog een plaatje vanaf het plafond genomen voor wat meer overzicht. Potverdorie, staat die Bietentrein nu alweer naast de rails?  :o :o

Inmiddels is er een partijtje rechte rails onderweg, zodat ik binnenkort weer verder kan bouwen aan de hellingen.


Voor hen die zich trouwens afvragen waar mijn spoorbrug gebleven is, die is eigenlijk geheel tegen mijn zin in, tijdelijk op grote hoogte gestald. Ik heb nu slecht zicht op het ding, maar hij staat hier voorlopig wel veilig.


Daar dus.... Nu nog niet voor te stellen dat over die brug over een paar jaar hopelijk ook met treinen gereden kan worden. Maar voordat we zo ver zijn, moet er nog heel veel gebeuren!

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2013, 22:28:23 »
Petje af, Jeroen :D

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #42 Gepost op: 23 november 2013, 22:34:58 »
Duidelijk verhaal, Jeroen!
Ik zou die dalende helling niet te steil maken als ik nou was.
Ik merk dat bij dalen dat de sleep al aardig de lok duwt bij 3%

Jakop

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #43 Gepost op: 25 november 2013, 07:42:20 »
Petje af, Jeroen :D

Gr. Koen.

 ;D ;D ;D ;D Mooie woordspeling bij die laatste foto! Dank je wel!

Duidelijk verhaal, Jeroen!
Ik zou die dalende helling niet te steil maken als ik nou was.
Ik merk dat bij dalen dat de sleep al aardig de lok duwt bij 3%

Jakop

Goeie tip Jakop, ik heb de helling wat bijgesteld en nagemeten en deze blijkt nu net boven de 3% te zitten in plaats van rond de 4%. Dat ziet er dus gelukkig een stuk gunstiger uit.  :)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #44 Gepost op: 10 december 2013, 11:48:16 »
Afgelopen tijd heb ik zeker niet stilgezeten, dus weer hoognodig tijd voor een update.


Allereerst heb ik rails gelegd op de tweede helling in aanbouw. Net als de andere helling, zal ook op deze helling een kruisingsmogelijkheid zijn, zodat het afwikkelen van het treinverkeer tussen de treinbaan zelf en het schaduwstation sneller kan verlopen. De kleine slinger in beide sporen is nu duidelijk te zien. Dit is (helaas) nodig, omdat de hellingsporen anders te ver naar achteren zouden komen en ik dan bij een calamiteit niet goed meer achter de treinbaan kan komen.


Onder de treinbaan ben ik bezig met de voorbereidingen voor de eerste keerlus op het 1e niveau. Helemaal achteraan zijn vier sporen te zien. De aller achterste wordt van de helling naar het schaduwstation en gaat later aansluiten op het wissel dat bij de vorige foto uiterst links achteraan nog zichtbaar is. Het tweede spoor wordt het spoor voor de helling naar de tweede verdieping. De twee voorste sporen komen links na de boog in het zicht en worden de sporen die naar het station van Ermehuizen zullen gaan. Het lijkt er dan op dat het emplacement van Ermehuizen overgaat in een dubbelsporige hoofdbaan, maar zoals je hier nu nog goed kunt zien, is dat niet waar. Zodra de sporen uit het zicht verdwenen zijn, voegen ze samen in een enkel spoor... Overigens wordt de keerlus ook benut om nog twee kopspoortjes te herbergen.


Hier zal de plaat uiteindelijk komen te liggen. Maar voordat dat gebeurd, zijn we wel een paar maandjes verder vermoed ik....


Naast de bouw van de hellingen, worden ook wissel 33 en 36 momenteel onder handen genomen.


Deze spulletjes gaan we in- en onderbouwen. Servomotoren en de wisseldecoder.

Johan de Reuver, een goede kennis van me, heeft een prima functionerend systeem uitgewerkt om Märklin K-wissels digitaal te kunnen aansturen met een servo motor, maar ook de mogelijkheid open te houden om het wissel eventueel 'open te rijden'.

De wisseldecoder is van MBTronic. Deze decoder kan twee servo's aansturen en in deze decoder geef je het adres van de betreffende servo op en regel je de uitslag van de servo mee.

Bij de servo's worden kunststof hulpstukken geleverd. Hier gebruikt Johan één type van waar hij een stalen staafje aan bevestigd. Elke servo wordt voorzien van een aluminium frame, wat Johan van een stukje hoeklijn maakt. Hiermee kunnen de servo's onder de baan geschroefd worden.

Op deze foto zien we ook nog twee wisselstellers van Märklin. Deze worden enigszins aangepast.


Op deze foto zien we een standaard handwisselsteller van de Märklin K-rail (boven) en een aangepast exemplaar (onder). Het handeltje om het wissel handmatig om te zetten wordt uit zijn klemmetjes getrokken en hebben we niet meer nodig. De opstaande driehoekjes waar het handeltje in geklemd zat worden weggesneden.


Nu even naar de onderzijde van de wisselstellers, waarbij boven weer het origineel van Märklin ligt. Te zien is dat er een gleufje in het frame wordt gemaakt. Wat minder opvalt, maar wel essentieel is, is dat er ook een gaatje geboord wordt in de schuif van de wisselsteller. Aan de bovenzijde zit dit gleufje tussen de vier aanslagpennetjes die daar zichtbaar zijn, waardoor de schuif niet uit het frame kan schuiven.

   
In het hout van de baan wordt bij het wissel een sleufje gemaakt, waar straks het stalen pennetje van de servomotor doorheen gestoken wordt. Het sleufje moet dusdanig groot zijn dat er geen hout aanwezig is onder het gaatje in het schuifje van de wisselsteller als deze heen en weer geschoven wordt.   


Inmiddels zijn de servomotoren onder de baan geplaatst. Ik plak op het frame van de motor eerst een stukje dubbelzijdig tape. Het stalen pennetje wordt door het sleufje in het hout gestoken en door het gaatje in het schuifje van de desbetreffende wisselsteller. Daarna goed kijken of de motor zijn slag goed kan maken en wanneer het schuifje in het midden van zijn slag staat, de motor onder de baan vastplakken. Daarna bevestig ik hem met twee schroefjes, zodat hij goed op zijn plek blijft hangen.
Ook de decoder vindt zijn plek onder de baan en de kabeltjes van de servo's worden in de decoder geprikt.


Voordat de servo onder de baan geplaatst wordt, is het zaak om de wisselsteller eerst op zijn plek te leggen en vast te zetten met twee schroefjes, zodat deze niet meer kan verschuiven. Hier zien we de pennetjes van de servo's door de gaatjes van de wisselstellers steken. Voor de foto heb ik wissel 36 even in een eindslag gezet en wissel 34 in de neutraalstand. Deze neutraalstand is van belang, omdat de servo's bij het inschakelen van de stroom op de treinbaan, hun uitgangspositie opzoeken. Dat is één van de eindstanden van hun ingestelde slag. De servo's gaan bij het inschakelen van de spanning eerst naar hun neutraalstand en nemen dan hun eindstand in.

Ik moet de beide servo's nu nog gaan inregelen en als ze goed functioneren, knip ik de overtollige lengte van de stalen pennetjes weg.

Jeroen 
« Laatst bewerkt op: 10 december 2013, 12:37:06 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974