Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loksound 5 NS 2400 door Biessendorf
Vandaag om 12:26:40
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
Vandaag om 12:26:18
Ook de Wesp een miskoop? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:22:24
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door odaoda
Vandaag om 11:57:14
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door basjuh1981
Vandaag om 11:56:58
Awe Viaduct door basjuh1981
Vandaag om 11:56:05
Roco 2024 door Benelux795
Vandaag om 11:33:22
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:26:43
Tregleath, een kleine halte in Cornwall door Hans GJ
Vandaag om 11:24:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:01:27
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door rhberk
Vandaag om 10:44:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:28:15
NS kondigt grootste verandering dienstregeling in jaren aan door 1200blauw
Vandaag om 10:25:27
DJH aanbiedingen door orientexpress
Vandaag om 10:18:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:14:10
Tillig TT, H0, H0m en H0e door Bouwer
Vandaag om 10:09:29
ICR's als museumtrein door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:46:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 09:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeroen Water
Vandaag om 08:11:00
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m² door Rody v. G.
20 februari 2024, 23:07:46
Treinstation van de NTM bouwen door gdh
20 februari 2024, 23:07:45
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
20 februari 2024, 23:04:17
Russische trein als verdedigingslinie? door Thom
20 februari 2024, 22:59:29
DCC EX Arduino Mega. door Scratchbuilt
20 februari 2024, 22:52:40
Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule door Patrick Smout
20 februari 2024, 22:51:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
20 februari 2024, 22:44:35
Heroplage Artitec Plan W? door R v/d Hoven
20 februari 2024, 22:29:55
Faller functiebouwsteen bedraden door Wimbo
20 februari 2024, 22:23:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
20 februari 2024, 22:21:05
  

Auteur Topic: Ermehuizen anno 1974  (gelezen 304846 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2013, 10:52:13 »
Bedankt allemaal weer voor de leuke reacties!

Ik heb die alleen als 'uitrijders' gebruikt in mijn schaduwstation omdat op de vorige baan ze nogal eens voor ontsporingen zorgden in de afbuigende stand zeg maar. Heb jij daar geen last van?
Je kan in ieder geval lange treinen kwijt in dit schaduwstation. Hoelang worden je zichtbare stationsporen?

Alleen mijn Electrotren 1300'n hebben op een enkel wissel nog ontsporingsproblemen en dan ook niet elke keer. Beide locs doen dat ook op een ander wissel, heer irritant dus.... Het gekke is dat de Rivarossi 1300 (gerenoveerde versie) nergens last van heeft. Ik vermoed dat de fl;enzen van de 1300n te laag zijn. Het Märklinsysteem gaat er namelijk vanuit dat niet de wielband, maar de flens over het hartstuk van het wissel rijdt. Te lage flenzen zorgen er dus voor dat bij deze modellen de wielbanden over de wissels moeten rijden. Dat is ook de reden waarom ik onder alle rijtuigen en goederenwagens AC assen zet, ook zouden DC assen niet hoeven te ontsporen.

Naast de 1300n heb ik verder gelukkig totaal geen last van ontsporingen.

Ik kan een loc met zes 1:87 rijtuigen kwijt in mijn schaduwstation (ongeveer 2,10m). Die moeten ook in het toekomstige station kunnen stoppen.

Jeroen



« Laatst bewerkt op: 14 november 2013, 23:19:25 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2013, 22:59:39 »
Hoi,

Je hebt voor dit draadje nog een volger erbij! Zelf vind ik het idee erg goed,
en het materieel dat je gebruikt erg mooi! Zelf ga ik van maart tot oktober op vakantie in Ermelo,
dus weet er veel over.

Grtjes Remy             
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2013, 23:32:02 »
Gezellig Remy!

Even een andersoortige update tussendoor, want de inwoners van Ermehuizen hebben sinds gisteravond pech. NS heeft een Mat'46 tweetje in de omloop opgenomen voor het rijden van stoptreindiensten, die qua comfort nu niet erg populair zijn....


Hier staat het treinstel, de Lima 238, naast haar kleurgenoten, de Mat'54 348 + 329 van Piko en Roco's Plan T 507.


Nu vraag je je wellicht af, waarom geen Rivarossi AC stel? Wel nu de ombouw van deze Lima liep al toen Rivarossi met de mat'46 kwam. Bovendien loopt de Rivarossi op AC banen vaak ook niet goed, dus was dat ook geen oplossing.


De ombouw is wel heel goed uitgevoerd. Modeltorque erin en de draaistellen aangepast, zodat het stel nu niet meer ontspoord. En, wat de Lima's niet hadden; sluitseinen!

Binnenkort het stel nog aankleden en wat pimpen. Vooral de mini automatische koppeling stoort me enorm. Eens kijken of ik er een Roco exemplaar van Mat'64 onder kan frotten.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2013, 12:55:52 »
Leuk topic Jeroen en ik ben super benieuwd naar je updates!
Het verhaal klinkt in ieder geval al goed en met de nodige foto's wordt het voor mij erg interessant. :)
Als ik het zo zie zijn je rijtuigen 1:100?

Groetjes,

Antal

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2013, 18:31:44 »
Hoi Antal,

Nee, al mijn materieel is 1:87, m.u.v. 3 Motorposten. Hopelijk komt daar ooit nog eens een goed 1:87 model van. De Fleischmann Plan V op één van de foto's is inmiddels ook vervangen door Roco's creatie.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2013, 18:53:36 »
Hah dat gaat zeker mooi worden  (y)
Ik volg je ook!

Gr. Viktor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2013, 11:22:40 »
Gezellig Viktor!

Bij deze enkele foto's van de huidige situatie.


Eerst maar eens een overzichtsplaatje als je de kamer binnen komt lopen. Voor hen die de foto willen plaatsen bij de tekening van het baanplan, we kijken hier tegen de zijde aan de bovenaan de tekening zichtbaar is. De kopspoortjes die op de tekening niet getekend zijn, heb ik ook later toegevoegd. Daar laat ik zo nog wel een foto van zien, maar eerst...


Het bedieningstableau, zoals deze op de vorige foto links zichtbaar is. De witte plank is naar voren verrolbaar, omdat er in een later stadium nog een gedeelte van de baan boven gebouwd wordt. Hierdoor is de hoogte van het tableau beperkt, dus heb ik de  verrolbare plank vlak boven het frame gebouwd. Om bij het verrollen beklemming van de elektrakabels te voorkomen, heb ik die bij de apparaten niet direct naar de onderzijde van de plank gebracht. Ze lopen nu aan de bovenzijde van de plank in een brede kabelgoot. dan is het toch netjes en de lange kabelgoot kon meteen gebruikt worden om er een flexrail op te lijmen. Had ik meteen een plekje voor mijn programmeerspoortje....


Op deze foto zien we duidelijk de vier kopspoortjes. Ze zijn uiteindelijk bestemd voor treinstellen, maar momenteel worden er ook wel locs en korte goederentreinen weggezet. Het spoor rechts van de Motorpost is een doorrijspoor dat onderdeel uitmaakt van de keerlus. de twee sporen daar weer rechts van gaan uiteindelijk naar de helling voor de 1e verdieping.

Bijna alle wissels die elektrisch moeten werken zijn inmiddels aangesloten. Een deel van de wissels kunnen in een vaste stand blijven staan. Ik gebruik voor de wisselaandrijvingen normaliter servomotoren. Op de plekken waar dat niet gaat, gebruik ik aan andere aandrijving, hier te zien bij wissel 35. De wissels 33, 34 en 36 zijn op dit onderste niveau nu nog de enige wissels die ik elektrisch moet aandrijven. Hier komen we dus nog op terug.


Hier het zicht op de opstelsporen en de onderzijde van de tekening. het zal menigeen wel duidelijk zijn dat het 1974 materieel momenteel op de baan staat. Het ontspoorde bietenwagentje onderaan de foto is waarschijnlijk uit het spoor gewipt tijdens de eerste werkzaamheden aan de hellingen. Achter de NMBS 25.5 kun je enkele draadeinden onder de baan zien hangen. dat zijn de eerste verschijnselen voor de aan te leggen hellingen.


Hier nogmaals de zelfde kant van de baan, maar dan meer van opzij gezien.

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8424
    • Midland
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #22 Gepost op: 16 november 2013, 11:29:01 »
Hoi, Jeroen

Mooie verzameling zeg! Ik herkende de Kibri rijtjeshuizen op de achtergrond inderdaad. Rest mij om ook te tekenen voor het volgen van dit draadje.
Tijdperk vanaf '70 - '90 spreekt mij als zovelen ook erg aan.

Veel bouwplezier, daar waar nodig komen de ideeen en tips van mijn kant (y).

Gr Koen.

Ps ik vind de Lima modellen nog steeds mooi ook al zijn ze geen 1:87. ;)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #23 Gepost op: 16 november 2013, 11:32:46 »
Mooie trein lengtes en interessante samenstellingen zie ik daar staan. :)

Ga dit draadje ook maar even volgen, ben benieuwd wat er nog meer voorbij gaat komen. (y)


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #24 Gepost op: 16 november 2013, 11:59:27 »


 ;D  Die handgreep is een goed idee  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2013, 08:07:35 »
Hoi, Jeroen

Mooie verzameling zeg! Ik herkende de Kibri rijtjeshuizen op de achtergrond inderdaad. Rest mij om ook te tekenen voor het volgen van dit draadje.

Gezellig Koen! Weest welkom!

Tijdperk vanaf '70 - '90 spreekt mij als zovelen ook erg aan.

Ja, een heerlijke tijd om na te bouwen!

Veel bouwplezier, daar waar nodig komen de ideeen en tips van mijn kant (y).

Gr Koen.

Kijk dat is altijd erg fijn, want tips en trucks kan ik nog zat gebruiken in de toekomst!

Ps ik vind de Lima modellen nog steeds mooi ook al zijn ze geen 1:87. ;)

Gelukkig heeft Lima weldegelijk ook 1:87 materieel uitgebracht, waaronder de Mat'46. Van Lima heb ik verder alleen nog een restauratierijtuig van de DB voor mijn moderne tijdperk, waar deze dienst doet in Eurocity Berner Oberland. Ook dat rijtuig is exact 1:87.

Mooie trein lengtes en interessante samenstellingen zie ik daar staan. :)

Ga dit draadje ook maar even volgen, ben benieuwd wat er nog meer voorbij gaat komen. (y)


Mvg,

Romar
Leuk Romar, dat je dit draadje ook gaat volgen, welkom!  :)

T.a.v. de treinsamenstellingen, hier zal ik later nog uitvoerig op terug komen. Mocht je voordat ik daar aan toe kom al vragen hebben, stel ze gerust!

;D  Die handgreep is een goed idee  (y)

Kijk, dáár doen we het voor  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #26 Gepost op: 18 november 2013, 09:35:54 »
Jeroen,

Wat heb jij aan de draaistellen van de mat 46 gedaan zodat deze niet meer ontspoord. Die van mij gaat nog steeds elk wissel rechtdoor en kan geen oplossing hiervoor vinden.

Alvast bedankt.

René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #27 Gepost op: 18 november 2013, 13:04:54 »
Jeroen,

Wat heb jij aan de draaistellen van de mat 46 gedaan zodat deze niet meer ontspoord. Die van mij gaat nog steeds elk wissel rechtdoor en kan geen oplossing hiervoor vinden.

Alvast bedankt.

René


Laat ik voorop stellen: ik heb er niets aan gedaan. Johan de Reuver heeft het treinstel onder handen genomen. In onderstaande link vind je het ombouwverslag.

Let er in ieder geval op dat de flensmaat 14,0mm wordt, de sleper voldoende ingedrukt kan worden, de frames van de draaistellen nergens tegen het spoor aan lopen en de contactlippen voor de massa niet te strak tegen de iwelen aandrukken. Ik heb met het treinstel momenteel nog zo nu en dan op één wissels een ontsporing en dan ook alleen maar wanneer het motordraaistel voorop rijdt. Hopelijk ga ik de oorzaak ervan en de oplossing daarvoor nog vinden.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4490.0

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5094
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2013, 16:31:00 »
Roco's Plan T anno 1974

Ook al waren de meeste Plan T treinstellen in 1974 al vergeeld, ik heb de groene aangeschaft omdat dit wel heel fraai staat op dit materieeltype. Gelukkig kwam Roco met Plan T als eerste met de groene variant met NS vignetten, dus precies goed voor mijn tijdperk. Alleen ontbrak er een klein detail om het treinstel helemaal in 1974 te kunnen plaatsen. Gelukkig biedt Kleinspoor sindskort uitkomst, nadat zij verschenen met transfersetje 252.


Op de site www.nicospilt.com is deze foto te vinden van het tussenrijtuig met de bagage- en restauratie-afdeling uit 1973. Hier is te zien dat naast de ramen van de restauratie pictogrammen aangebracht zijn. Dit betreffen pictogrammen met het koffiekopje erop, welke rond 1972 op de Plan T stellen aangebracht zijn.

In het Kleinspoorsetje 252 zitten o.a. deze pictogrammen en dus werd deze snel bij Kleinspoor besteld.


Hier zien we de betreffende Roco Plan T bak waar het om gaat.


Hier moeten de transfers aangebracht worden.


Transfer uitknippen van het transfervel (mag er gewoon ruim omheen). met de goede kant op een stukje niet al te kleverig plakband plakken. Transfer op de bak aanbrengen en het plakband rustig vastplakken. Met een zacht potlood over de transfer kleuren. Plakband wegtrekken en.....


een prachtig resultaat!


De tweede transfer ook geplakt.


De andere zijde van het rijtuig.


En het rijtuig weer terug in de trein geplaatst. Volledig verantwoord inzetbaar in 1974!  :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen anno 1974
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2013, 16:48:56 »
Mooi gedaan Jeroen  (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith