Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 310154 keer)

Jaap Smith

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Foto pagina van Jaap Smith
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #45 Gepost op: 10 december 2013, 12:37:44 »
Ziet er netjes uit Jeroen, duidelijk en informatief verhaal  (y)

Vriendelijke groet Jaap Smith
« Laatst bewerkt op: 10 december 2013, 21:05:01 door Jaap Smith »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #46 Gepost op: 10 december 2013, 20:59:49 »
Dank je wel Jaap!

Vanavond heb ik trouwens wissel 33 in bedrijf gesteld. Van de week wissel 36 inregelen en dan zijn die twee wissels ook weer klaar. Rest in het schaduwstation alleen wissel 34 nog.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #47 Gepost op: 10 december 2013, 21:13:04 »
Je ondergrond duidt op gewijzigde plannen  ;D

Gebruik je bewust geen demping tussen rails en tafel?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #48 Gepost op: 10 december 2013, 21:42:31 »
Haha, ja de plannen zijn vaker gewijzigd, maar dan vooral in de zin van extra opstelsporen bij bouwen. Bij het schaduwstation vind ik de houtsoort niet zo belangrijk. Het hout wat ik voor de eigenlijke baan gebruik is Multiplex.

Nee, geluiddemping doe ik niet aan. Zonder demping vind ik het geluid prima verdraagbaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #49 Gepost op: 18 december 2013, 18:54:56 »
Vorige week bij mijn treinelier enkele nieuwe aanwinsten aangeschaft voor Ermehuizen. Dit keer is de oude trek-duw Beneluxstam gecompleteerd met drie LS Models Plan W rijtuigen.


De hele Benelux trek-duwstam. Sommigen zullen wellicht afvragen waarom de treinsamenstelling anders is dan meestal te zien is op foto's. Ik heb namelijk het Belgische A en AB-rijtuig tussen de WRDk (stuurstandrijtuig) en de 2e klas Plan W's gezet. Toen de trek-duwstammen in het voorjaar van 1974 in dienst kwamen, werd namelijk de 1e klas tegen de restauratie gezet. Hierdoor ontstond de combinatie van een NS WRDk + NMBS A + AB + 3x NS B + NMBS loc 25.5. Deze samenstelling was echter erg ongelukkig gekozen t.a.v. het onderhoud van het NS en het NMBS materieel. Daarom werden de Plan W's later tussen de WRDk en de Belgische rijtuigen ingezet. De trek-duwstam is nu nog niet helemaal conform 1974. Ik heb namelijk nog een NMBS 25.5 nodig zonder gele sierlijn. Hopelijk komt Van Biervliet hier nog eens mee....


De drie LS Models Plan w rijtuigen. Fraai spul!


Om een griepepidemie in deze donkere dagen te voorkomen, werd het hoognodig tijd om het Ermehuizers volk eens aan het fruit te zetten.


Brawa had ooit al eens een prachtige set koelwagens uitgebracht. Deze set heb ik nu versterkt met de recent uitgekomen Brawa Ibes koelwagen met Chiquita bananen erop. 

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 december 2013, 18:59:42 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #50 Gepost op: 18 december 2013, 23:31:59 »
Mooi materieel! Erg mooi tijdperk ook :)

Welke kleur is het dak van de stuurstand van de benelux, want het lijkt wit en in het begin waren deze nog blauw, later werden deze pas wit gemaakt.

Groeten Edwin.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #51 Gepost op: 18 december 2013, 23:43:16 »
Mooie update en prachtige benelux stam echt mooi om te zien!
De interfrigo wagens zijn ook erg leuk. Ik heb er ook een stel maar dan uit de jaren 90. (en een paar oudjes voor de heb dan :))

Groetjes,

Antal

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #52 Gepost op: 19 december 2013, 07:56:07 »
@ Edwin: Ja, dat tijdperk bevalt me inderdaad wel.  (y) (y)

Het dak van mijn WRDk is donkerblauw, zoals ze in de beginjaren inderdaad hadden. Het is op deze foto echter heel slecht te zien. Op pagina 3 zie je de WRDk ook wel een paar keer op foto's staan, en daar kun je zien dat hij blauw is.

@ Antal: Dank je wel. Ergens is het wel jammer (maar begrijpelijk) dat er tegenwoordig zoveel producten en goederen in containers vervoerd worden, waardoor dit soort fraaie koelwagens e.d. amper meer voorkomen. Gelukkig hebben we dan de modeltreintjes nog  ;D ;D Brawa heeft ook nog een koelwagensetje uitgebracht met een vervuolde Chiquita, een gewone Interfrigo (oude opschriften) en ik dacht een italiaan. Die set hoop ik ook nog eens op de kop te tikken, zodat ik een leuk koeltreintje heb. De bruine 2400 staat daar ook erg leuk bij.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #53 Gepost op: 19 december 2013, 08:41:32 »
Oh ja inderdaad. Ik was even vergeten dat er al wat foto's meer van boven af waren verschenen :-X

Die koelwagens van Brawa zien er erg mooi uit, ga ik ook eens naar kijken, past waarschijnlijk wel bij m'n Artitec koelwagen. Passen die trouwens ook niet in jou trein, de koelwagens van Artitec? Misschien een leuke variatie.

Groeten Edwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #54 Gepost op: 31 december 2013, 14:33:44 »
Hoi Edwin,

Dat is nog niet eens zo'n gek idee! Mocht iemand beide wagens hebben (dus van Brawa en Artitec) en eens een foto willen maken van beide wagens aan elkaar gekoppeld, dan houd ik me zeker aanbevolen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #55 Gepost op: 31 december 2013, 14:34:19 »
Het station van Ermehuizen

Zoals ik in het begin van dit draadje al schreef, zo af en toe bouw ik eens een bouwpakketje om ook eens wat anders te doen te hebben dan alleen aan de baanaanleg te werken. Naderhand heb je er dan weer spijt van, omdat die bouwsels je vervolgens gruwelijk in de weg staan als je wel weer met de baan verder wilt. Enfin, dan moet ik ook maar eens opschieten met de aanleg van die baan, zodat de bouwsels eindelijk hun definitieve plek in kunnen nemen.

Medeforummer en goede vriend van me, Jaap Smith, bood in een zwak moment aan, om een goederenloods voor me te bouwen. Zo’n aanbod moet je natuurlijk nooit afslaan, maar het is nog maar de vraag of ik wel een goederenloods op mijn baan kwijt kan. Nu wilde het geval dat zowel Jaap als ik plannen hadden om uit Kibri stations een Nederlands ogend station te maken. Het draadje van Jakop de Bruin, Station Waldijk, had ons geïnspireerd en Jaap was zelfs al een flink eind op weg met de verbouwing voor zijn eigen modulebaan Crimpendam. Aangezien deze verbouwing best een precisiewerkje is, leek mij enige ervaring bij deze verbouwing wel handig. Ik vroeg Jaap daarom of hij in plaats van een goederenloods voor me te bouwen, een dergelijke stationsverbouwing voor zijn rekening wilde nemen. Jaap ging hiermee akkoord en dus werden er drie Kibri stations aangeschaft. Ik wilde namelijk niet een letterlijke kopie van Waldijk, maar een groter station, waardoor twee Kibri donoren niet meer afdoende waren.


Kibri heeft een reeks verschillende stations uitgebracht met dezelfde hoofdelementen. Op tweedehandssites kom je ze nog geregeld tegen. Voor mijn station kocht ik 1x Kibri 9379 Bahnhof Remicourt en 2x Kibri 9529 Gare de Rebecq. Maar bijvoorbeeld Kibri 9377 Station Zevenbergen is ook geschikt.


Jakop had een goed bruikbare foto in zijn draadje gezet van zijn station Waldijk. Ik ben zo brutaal geweest om deze foto te jatten en op de computer te verbouwen tot het station zoals ik wilde hebben. Deze fotobewerking werd de werktekening waar Jaap mee aan de slag ging. Onderstaande foto’s kreeg ik in de loop van de weken die daarop volgde van Jaap toegestuurd:


Hier laat Jaap zien dat hij begonnen was met de bouw. De voor en achtergevelelementen voor het hoofdgebouw zijn in elkaar geplakt. Het voordeel van de Kibri bouwdozen is, dat je zelf de vrijheid hebt om voor de benedenverdieping te bepalen op welke plekken je in je station een raam of een deur wilt hebben.


Het bleef enkele weken stil en dan ineens vind je dit in je mailbox! Alle muren staan al op hun plek! Hier zien we de perronzijde.


En hier is de straatzijde te zien. Het meest ingrijpende aan de verbouwing van de standaard Kibri bouwpaketten zijn de verspringingen in het hoofdgebouw. Aan de perronzijde wordt de gevel ter hoogte van de stations in- en uitgang een centimeter naar buiten gehaald en aan de straatzijde vier centimeter. Hierdoor wordt het uiterlijk van een standaard Belgisch station, duidelijk vernederlandst.


Weer even later had Jaap alle muren in hun juiste verfkleur gezet, Humbrol 70.


Vervolgens werden de dakdelen in de lengterichting op het gebouw geplaatst. Het standaard station van Kibri heeft ook alleen dakdelen in de lengterichting, wat niet echt een  Nederlands uiterlijk geeft.


Geregeld moest het gebouw flink ‘in de tang’ genomen worden….


Hier is duidelijk te zien dat het gebouw een hele andere uitstraling heeft gekregen nu ook de dakdelen geplaatst zijn in de breedterichting van het gebouw. Dit is de straatzijde.


En hier weer de perronzijde.


Wederom de perronzijde, maar nu met een geschilderd dak.


En hier nogmaals de straatzijde.

Jaap had ook nog de dakgoten voor me verzaagd en aangebracht en daarna het station aan mij overhandigd, zodat ik het zelf kan afbouwen. Daar ben ik nu heel rustigaan mee bezig, want zo’n fraai gebouw wil ik nu niet verkl**ten natuurlijk…. Inmiddels heb ik alle vensterbanken en sierstenen betongrijs geschilderd en ben ik bezig om de onderrand af te werken en te schilderen. Het ergste wordt nog het schilderen van de gele stenen, wat het gebouw nóg Nederlandser maakt. Als iemand hier nog bruikbare tips bij heeft, hou ik me zeker aanbevolen!
 

Hier zien we het station zoals het nu is. De eerstvolgende stap is het afwerken van de onderste betonnen rand.


En de perronzijde waar E-loc 1309 even naast het gebouw mag poseren….

Al met al heb ik nog best wat te doen aan het gebouw, dus ook hier zullen zo nu en dan wel updates van verschijnen.

Jakop en Jaap, in ieder geval heel erg bedankt voor jullie inspiratie, hulp en bouwkunsten! Ik ga mijn uiterste best doen om dit fraaie bouwwerk netjes af te bouwen :-P

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 31 december 2013, 14:35:57 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jakop

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #56 Gepost op: 31 december 2013, 16:44:56 »
Het ergste wordt nog het schilderen van de gele stenen, wat het gebouw nóg Nederlandser maakt. Als iemand hier nog bruikbare tips bij heeft, hou ik me zeker aanbevolen!

 ;D  ;D ....erg veel geduld.  8)

Zoals je weet heb ik een heeele kleine kwast gebruikt (4/0 zie ik net) én de steentjes stuk voor stuk geschilderd toen de verschillende delen van het station nog los waren en ik ze mooi vlak kon leggen. Nu kan dat laatste nog wel als je de zaak goed ondersteund, maar de kopgevels (alle 4!!) worden nu wel een uitdaging.
Die lijmtangen herken ik wel! Het station heeft zo nu en dan eigen ideeën over wat recht is en zo...
Mooi resultaat, Jaap  (y) en nu is Jeroen aan de bal  ;)

Gert1

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #57 Gepost op: 31 december 2013, 18:54:50 »
Imposant gebouw Jeroen. Dat wordt een absolute blikvanger!  (y)

mvg,
Gert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #58 Gepost op: 01 januari 2014, 11:32:02 »
Het is zeker een fraai gebouw om te zien  (y)
Al weet ik dat Jaap hier nogal is een soort van dagmerries van kreeg tijdens het opbouwen van dit pand,hij heeft er grijze haren van gekregen  ;D  :-X
Succes met het verder afmaken van dit gebouw en het verven van de gele steentjes   :P
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #59 Gepost op: 01 januari 2014, 15:39:12 »
Hoi Jeroen,

Dat ziet er zeer goed uit! Bedankt ook dat je wat foto's van het schilderen
en bouwen hebt genomen, daar kan ik ook evt nog wat mee. (y) Dit
gebouw gaat zeker veel aandacht trekken.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10