Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26361 keer)

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #150 Gepost op: 12 November 2013, 16:42:22 »
Was al niet een veel gebruiker van het OV, maar sinds de invoering hiervan heb ik het niet meer gebruikt, en ben ik ook niet van plan het nog te gaan gebruiken.

Roelco

Met de auto dus. Maar iedereen vergeet dat je, ook als je die maar incidenteel zou gebruiken, daar een behoorlijk opleidingstraject (autorijles) voor moet volgen. Alleen de fiets kan nog zonder opleiding (als je leren fietsen even vergeet).  ;D

Dus dat je zonder enige vorm van kennis opdoen je gemotoriseerd van A naar B moet kunnen verplaatsen is niet erg realistisch.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
« Reactie #151 Gepost op: 12 November 2013, 16:46:52 »
.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 17:54:18 door memen »
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 12 November 2013, 16:48:03 »
Heren,

Bij mij inchecken is nog steeds niet mogelijk en zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Waarom niet? Je moet nl. nog steeds een geldig vervoerbewijs hebben alvorens een trein binnen te stappen. Zelfs op de perrons moet je hiervan in bezit zijn. Dit staat overal aangegeven.

Grt, Ronald.

Eigenlijk wel logisch. Moet je niet willen. Jij en jouw collega hc's en c's willen natuurlijk niet een soort instap(pis)paal :D worden. 
Ik zie al voor me en is ook een (vervelende) menselijke eigenschap: " Iedereen denkend: "ik hoef de incheckpaal  niet te gebruiken, kan ook wel bij de hc. " "
Jeroen

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 12 November 2013, 16:49:29 »
Ouderen mensen zouden sowieso gratis moeten kunnen reizen. En gratis hun boodschappen moeten kunnen meenemen.
Hoeven ze ook niet meer met geld over straat en kunnen ze daar ook niet meer van beroofd worden  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 12 November 2013, 16:50:14 »
Dit soort voorbeelden geeft eigenlijk aan dat de samenleving eigenlijk gewoon volkomen gefaald heeft. Het OV-chipkaartsysteem is zo ingewikkeld dat je gestudeerd moet hebben om het volledig te kunnen doorgronden.
Even voor de duidelijkheid: slechts 13% van de Nederlanders reist minstens één keer per maand met de trein. Dan zal er nog een tiental procent zijn dat regelmatig, maar niet eens in de maand met de trein reist, maar het komt er dus kort gezegd op neer dat minstens 80% van de Nederlanders (dus minstens dertien miljoen mensen) slechts incidenteel met de trein reist. Verwachten we nou echt dat die 13 miljoen mensen allemaal op de hoogte zijn van het ingewikkelde OV-chipkaart systeem? Ik ben zelf ook geen regelmatige treinreizigers meer (goh, hoe zal dat komen) maar ik raad gewone mensen ook alleen nog maar een treinreis aan als ze daar nog gewoon een kaartje voor kunnen kopen en zonder overstap kunnen reizen. Het kopen, opladen en overstappen met een OV-chipkaart is voor de gemiddelde burger echt een drempel, zéker voor het grote aandeel simpele zielen, ouderen etc etc.
Zo bestaat 30% van de bevolking (15-65) uit laagopgeleiden, dat zijn een paar miljoen mensen! Dat hier op gereageerd wordt als "dan moeten ze het maar begrijpen" is werkelijk waar te schofterig voor woorden, en is niet alleen een minachting voor de klant maar geeft zelfs aan tot wat voor dingen mensen in machtsposities in staat zijn. Dat er überhaupt niet-criminele reizigers uit treinen gezet worden is iets waar we ons met zijn allen voor zouden moeten schamen!

Samengevat: het systeem is een grote drempel voor het grootste deel (!) van de bevolking. Het personeel van vervoerbedrijven is daar eigenlijk ook de dupe van. De samenleving (als geheel) kan hier helaas onvoldoende op inspelen. De vooruitgang is allang geëindigd, we gaan met zijn allen achteruit.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #155 Gepost op: 12 November 2013, 16:51:31 »
Ouderen mensen zouden sowieso gratis moeten kunnen reizen. En gratis hun boodschappen moeten kunnen meenemen.
Hoeven ze ook niet meer met geld over straat en kunnen ze daar ook niet meer van beroofd worden  (y)

Prima idee, alleen jammer dat er steeds meer oude mensen komen en dat dat idee daarmee steeds onbetaalbaarder wordt... Want dat geld moet toch ergens vandaan komen...

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 12 November 2013, 16:56:39 »
Laten we allemaal maar voldoende vitten op dit systeem, misschien dat er dan iets veranderd wordt.  ::)

Dit is wat TLS de voordelen van de kaart vindt: http://www.translink.nl/nl-NL/OV-chipkaart/Waarom-OV-chipkaart
quote van de site:
WAAROM DE OV-CHIPKAART?

-De OV-chipkaart is gemakkelijker en veiliger voor de reiziger. Daarnaast biedt de OV-chipkaart OV-bedrijven de mogelijkheid beter de   inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats.
-De OV-chipkaart is gemakkelijker, omdat nu met één kaart met al het openbaar vervoer in Nederland gereisd kan worden. Dus met trein, tram, bus en metro.
-De OV-chipkaart biedt meer veiligheid, omdat bij de metro en trein de stations afgesloten  worden. Hierdoor wordt het zwartrijden verminderd.
-De OV-chipkaart is sneller, want het is niet meer nodig om iedere keer een vervoerbewijs te kopen of strippenkaart af te stempelen.
-De OV-chipkaart is eerlijker, omdat reizigers betalen voor het daadwerkelijk aantal gereisde kilometers.
-Het OV-chipkaartsysteem is slim, omdat het zelf berekent hoeveel kilometers er gereisd zijn.
-De OV-chipkaart biedt meer mogelijkheden voor het hanteren van verschillende tarieven. Bijvoorbeeld in de spits en in de daluren.
-De OV-chipkaart biedt OV-bedrijven de mogelijkheid beter de inzet van capaciteit, middelen en mensen te bepalen. De OV-chipkaart geeft een goed inzicht in reispatronen.
-De opbrengstverdeling naar OV-bedrijven vindt sneller en eerlijker plaats. De transacties worden in principe ’s nachts verwerkt en de verdeling van gelden vindt de volgende dag plaats.

unquote.
Jeroen

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #157 Gepost op: 12 November 2013, 16:56:53 »
Grappig, dit draadje. Ik moet bijvoorbeeld nog steeds de eerste pomphouder tegenkomen die een oudje weg laat rijden met een volle tank benzine die niet betaald is omdat de persoon wegens ouderdom niet begreep hoe een pinpas werkt...

De conducteur heeft juist gehandeld. Zonder boete heeft mevrouw in kunnen checken. Waarom mevrouw 2 uur later in Zwolle aankomt blijft de grote vraag. Het enige wat de conducteur meer had kunnen doen is 1 van de servicemedewerkers even oppiepen en vragen of die mevrouw even hadden kunnen begeleiden, klaar. Wat ik uit het verhaal heb begrepen is namelijk dat mevrouw bij het niet inchecken gratis zou hebben gereisd, dat kan nooit de bedoeling zijn. Buiten dat, nu is het een mevrouw van 89 die wel in staat is om zelfstandig te reizen. Maar als je morgen nu een mevrouw tegenkomt van 82? Of van 68? Die vinden dan allemaal dat ze als "oudere" behandeld moeten worden en daardoor meer "rechten" zouden hebben. Onzin natuurlijk.

Respect voor ouderen kent grenzen. Het is normaal dat je opstaat voor iemand die oud is bij een zitplaats, of ze even helpt als je ziet dat ze ergens niet uit kunnen komen. Maar iemand gratis laten reizen daardoor? Dat gaat mij te ver. De geboden oplossing ( gewoon inchecken op een station tussentijds ) is niets mis mee.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 12 November 2013, 17:02:24 »
Grappig, dit draadje. Ik moet bijvoorbeeld nog steeds de eerste pomphouder tegenkomen die een oudje weg laat rijden met een volle tank benzine die niet betaald is omdat de persoon wegens ouderdom niet begreep hoe een pinpas werkt...
Als er een pomphouder is, kun je er vast ook wel cash betalen. Bij die onbemande pin-pompen is er geen pomphouder om iemand onbetaald weg te kunnen sturen...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #159 Gepost op: 12 November 2013, 17:08:13 »
What else is new?
Is toch hetzelfde als camera's langs de snelweg (wie rijd waar en wanneer)
Je vergist je. Camera's van Rijkswaterstaat nemen alleen verkeersstromen/situaties waar: de beelden worden NIET opgeslagen.
Is toch hetzelfde als sms-parkeren (wie is waar en wanneer en waarvoor)
Is toch hetzelfde als de nieuwe AH Bonus kaart (wie koopt wat en hoevaak)

Allemaal om mensengedrag te analyseren. Met als "doel" in te kunnen spelen op de reiziger/klant, maar er zijn oh zoveel instanties die deze gegevens heel graag ook willen hebben...
Wat betreft SMS parkeren: er is altijd een afweging tussen wat er van de klant verzamelt wordt tegenover de dienst die het bedrijf levert. In het geval van SMS parkeren vind ik dat de balans goed is: zelf heb ik weliswaar geen auto, maar ik zou me zelf lam zoeken naar een parkeer-automaat, juist omdat ik niet veel met de auto zou gaan.
Dan is dat SMS-parkeren een goede dienst waarbij ik het minder erg vindt dat er gegevens van mij verzameld worden.
Er is ook nog iets anders: het wordt mij niet verplicht. Wens ik er niet aan mee te doen, dan kan ik ook nog steeds een parkeer-automaat zoeken en daar de zaken regelen.
Zelf gebruik ik de chipkaart nu ongeveer 2 jaar, en als je er eenmaal aan gewend bent is het best handig. Hoewel je wel steeds moet opletten hoe je in- of uitcheckstatus is. Aan de kaart zelf kun je dat niet zien, daarvoor moet je naar een kaartautomaat of naar een conducteur.
Voor mensen die maar heel incidenteel reizen vind ik het nog steeds een onding. Die mensen moeten veel te veel informatie tot zich nemen voordat ze daadwerkelijk op reis kunnen.
Ik gebruik de chipkaart nu 7 jaar, en het is nog steeds een onding. In Zaandam, waar ik met de bus moet, is het systeem zo belabberd dat ik met liefde het OV links laat liggen als ik dat eindelijk kan, omdat er stelselmatig teveel geld afgeschreven wordt.
Bij de vervoersmaatschappij klagen kan, maar Connexxion staat met stip op nummer 1 als het om reizigertje pesten gaat: je krijgt simpelweg nooit antwoord en je geld terugkrijgen is ook een hachelijke zaak.

En bij de chipkaart is een belangrijk onderdeel overgeslagen: WIL de klant het eigenlijk wel? Het antwoord is nee. Maar omdat al vanaf het begin de vervoerdersbelangen op nummer 1 gestaan hebben en de klant er maar een beetje bij hing, was het al vanaf het begin duidelijk dat dit systeem iedereen door de strot geduwd zou gaan worden.

Dát is mijn grootste bezwaar: een systeem waar veel te veel mee verzameld en gevolgd wordt invoeren omdat de klant het zogenaamd wil, terwijl het eigenlijk om de verborgen agenda's van de bedrijven erachter gaat en er vervolgens 0 service en gemak tegenover stellen. (en ik mag met recht zeggen dat het ten opzichte van papier gewoon een achteruitgang is)

Ik vind het grappig dat iedereen zegt dat mevrouw het misschien wel vergeten is, maar als ik zie hoe vaak het nog steeds voorkomt dat reizigers ineens een rood scherm krijgen met 'In/uitchecken niet mogelijk' (bij de trein gebeurt dit regelmatig) terwijl ze de dag ervoor gewoon nog gereisd hebben, dan hou ik het niet voor onmogelijk dat mevrouw dezelfde melding gekregen heeft: zou ze dat begrijpen?

@ AlfaArjen: ik ben het er ook mee eens dat tussentijds inchecken gewoon coulant is. Voor iemand van die leeftijd helemaal.

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 12 November 2013, 17:19:39 »
Als er een pomphouder is, kun je er vast ook wel cash betalen. Bij die onbemande pin-pompen is er geen pomphouder om iemand onbetaald weg te kunnen sturen...

Heel goed! Dat kan, er wordt dus gewoon betaald, iedereen blij. Wat is dan het probleem dat mevrouw tussentijds moest gaan inchecken? Het niet snappen van een systeem is geen vrijbrief om niet te hoeven betalen...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 17:22:37 door AlfaArjen »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 12 November 2013, 17:50:57 »
Dus mensen die in alle eerlijkheid proberen om het systeem te bevredigen, maar daar niet in slagen, moeten de trein uit? Ik hoop dat jij nooit in die situatie komt. Als het zo moet kun je het OV beter afschaffen.

Gert1

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: 12 November 2013, 17:53:49 »
proberen om het systeem te bevredigen

Kun je me eens vertellen hoe je dat doet, een systeem bevredigen?
Zonder al te expliciet te worden, uiteraard.

mvg,
Gert

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 12 November 2013, 17:58:20 »
Mevrouw probeert een vervoerbewijs te kopen op de manier zoals onze geachte overheid dat via monopolist TLS wenst. Ze slaagt er blijkbaar niet in om dat op de juiste manier af te handelen, wat ik me overigens goed kan voorstellen. En in plaats van hulp op één of andere manier wordt ze uit de trein gezet.

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 12 November 2013, 17:58:56 »
Dus mensen die in alle eerlijkheid proberen om het systeem te bevredigen, maar daar niet in slagen, moeten de trein uit? Ik hoop dat jij nooit in die situatie komt. Als het zo moet kun je het OV beter afschaffen.

Euh, ik vind dit ranzig i.c.m. "incheckpaal"...

Maar wat is er zo vreemd als iemand de trein uitmoet om in te gaan checken? Nogmaals, ook al is de persoon eerlijk, dan is dat geen vrijbrief om niet te hoeven betalen. Inchecken op een volgend station is een hele nette oplossing, je betaald geen boete, je bent alleen wat later op je bestemming als je niet op tijd terug bent. Ik zie daar echt geen probleem in.