Oh ja, toen de kaartautomaten kwamen was het precies hetzelfde verhaal (boehoe service, waah onbegrijpelijk, blablabla. Inmiddels weten we wel beter, want zelfs hoogbejaarden kopen een kaartje aan de automaat. Kwestie van wennen dus).
Grapje zeker
Zonder bij de ontwikkeling betrokken te zijn geweest durf ik op grond van de resultaten te beweren dat met de elementaire psychologie van de goedwillende gebruiker geen rekening is gehouden.
Misschien technisch wel mogelijk, maar wat Ronald zegt, dit gaat werkelijk nooit gebeuren. De reiziger is namelijk verantwoordelijk, maar de praktijk wijst nu al uit dat heel veel (ja echt heel veel) mensen gemakzuchtig zijn en het nu ook al niet doen. Veel gehoorde smoezen als; ik had haast, de automaat deed het niet (en dan bellen en horen dat alle automaten prima werken), ik heb toch studenten ov, etc... De gemakzucht druipt er af bij een heleboel reizigers. En dan zeg ik niet dat er geen mensen zijn die het echt nog niet begrijpen, maar de overgrote meerderheid die niet heeft ingechecked weet exact hoe het zit en doet het gewoon uit gemakzucht of recalcitrantie niet.Dan nog wat anders, de overheid en de vervoerders hebben meldingsplicht. Dat gebeurd op allerlei manieren, reclamecampagnes, flyers, met enige regelmaat instructieteams (studenten met een bijbaantje) bij de automaten. Dan zijn er nog de servicemedewerkers aan wie je het kan vragen, de ticketsmedewerkers, de conducteurs, eventueel kan je het zelfs aan iedereen die je in NS uniform (of welk ander vervoersbedrijf dan ook) ziet lopen, vragen. Alsof het dan nog niet genoeg is kan je alles nalezen op internet of je vraagt desnoods een andere reiziger om je te assisteren.Wat er vaak voor het gemak even vergeten wordt: de klant heeft onderzoeksplicht. En daar onbreekt het in grote mate aan. Iedereen doet maar wat. Heeft u de bijbehorende folder gelezen vraag ik regelmatig? Wat is dan vaak het antwoord? Nee, nog geen tijd gehad (duh). Maar heeft u dan de brief gelezen die u bij de chipkaart ontving met daarin de instructies? Nee, die ligt nog thuis, of, nee, heb nog geen tijd gehad, of nee, ik snapte er niks van.Even voor de duidelijkheid, zowel de opstelling van de brief als de menu's van de kaartautomaten zijn ontwikkeld in samenwerking met de bond van ouderen. Ik bedoel maar, hoe zout wil je het hebben! Daarnaast studenten, werkelijk te laks en te gemakzuchtig voor woorden.Ik kan je dit vertellen, als ik meeloop met een conducteur en dan een dienst meedraai dan ontkomt er geen student bij mij aan een bekeuring, ik schrijf ze allemaal. Bij ouderen wil ik in bepaalde gevallen coulanter zijn als ik zie dat ze er daadwerkelijk niks van snappen, maar ook daar schrijf ik af en toe wel eens een vervoersbewijs inclusief de wettelijke verhoging. Toch krijg ik bij ouderen nooit commentaar, ik weet het namelijk zo te brengen dat ze toch glimlachend hun reis vervolgen. Het is maar hoe je het aanpakt. Desalniettemin ben ik van 1 ding overtuigd, NS heeft alle manieren aangegrepen om mensen duidelijk te maken hoe je om moet gaan met zo'n ding, via brieven, via de media, via persoonlijke aandacht. Als je dan aankomt met de smoes, ik had geen tijd, of de brief ligt nog thuis (waar dacht je dat de ov chipkaart in zat, bij de brief in de envelop!), of ik heb toch een geldig vervoerbewijs, dan heb je bij mij afgedaan, want je hebt verzaakt om te voldoen aan de onderzoeksplicht. En dan, dan ben je de mijne.Overigens, de procedure is net zo snel bij de automaat als het aanschaffen van een papieren kaartje. Waarom mensen dan ineens geen kaartje hebben omdat ze geen tijd hebben is me dan ook absoluut onduidelijk, want bij de papieren versie kwam dit een stuk minder voor. Lekker doen alsof je neus bloed, jaja...
Ps. Bejaarden met rollators en eifeltjes zie je sowieso bijna niet buiten de deur, ook niet in de bus.
En als je geen geldig vervoerbewijs hebt, lost de NS dat op met een boete.
. Hoe dan ook, op korte termijn veranderen gaat het niet, de overheid wil het nou eenmaal zo en zo gaat het gebeuren. Wil je dus gebruik maken van dit systeem, dan zal je er aan moeten wennen en anders stemmen op een heel ander kabinet die dit systeem verwerpt.
Was al niet een veel gebruiker van het OV, maar sinds de invoering hiervan heb ik het niet meer gebruikt, en ben ik ook niet van plan het nog te gaan gebruiken.
Daar is op zich niets mis mee, maar dan moet de boete wel evenredig zijn met het vergrijp van niet inchecken. Een paar euro voor de moeite (of terdekking van de kosten die gemaakt worden door bewust niet in te checken) is redelijk. Iemand uit de trein zetten en hem een half uur of meervertraging laten oplopen is dat niet. Overigens snap ik nog steeds niet waarom je tussentijds zou moeten in- en uitchecken. Ik ga wel eens van Velp naar Vorden. Als ik incheck in Velp en uitcheck in Vorden, dan zou het apparaat toch zelf wel kunnen bedenken dat ik halverwege in Zutphen van NS naar Arriva ben overgestapt?