Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 21:13:38
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26356 keer)

Dirk J

• Offline Offline
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #60 Gepost op: 11 November 2013, 09:10:31 »
Oh ja, toen de kaartautomaten kwamen was het precies hetzelfde verhaal (boehoe service, waah onbegrijpelijk, blablabla. Inmiddels weten we wel beter, want zelfs hoogbejaarden kopen een kaartje aan de automaat. Kwestie van wennen dus).

Dan ga je eraan voorbij dat de kaartautomaat van nu een nogal ander apparaat is dan die van de eerste generatie. Je kunt ook zeggen dat NS (want daar waren die van) na de introductie flink aan het apparaat ontwikkeld heeft voordat het een toegankelijk apparaat werd.

Als de OV-chipkaart met wat erbij hoort net zoveel verbeterd wordt als met de kaartautomaat gebeurd is, zie ik perspectief.

henk

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 11 November 2013, 10:27:11 »
Grapje zeker

Nee. Ik vind jouw teksten kenmerkend voor iemand die dusdanig doordesemd is met een systeem dat hij niet meer in de gaten kan hebben dat het voor klanten misschien nog wat onduidelijkheden bevat. En als die klanten zeggen dat dat toch zo is, dan kan het niet waar zijn en schuif je als klant verantwoordelijkheden af. Punt, simpel, ik heb gelijk, zo niet dan toch.

Verantwoordelijkheid afschuiven? Op ANBO zeker. Die club ziet medewerking aan zoiets als damage control; zorgen dat een systeem niet lastiger wordt dan strikt noodzakelijk. Je zult ANBO echt nergens horen beweren dat de automaten of de OV-chipkaart dankzij hun medewerking geweldig gebruiksvriendelijk zijn geworden. ANBO heeft ook zwaar de pest als ze op die manier worden gebruikt als excuustruus.

Ik ben ervaren treinreiziger, niet dom en heb juist dit idee van te voren positief bezien. Leek me erg handig. In de praktijk valt het tot nu toe tegen en dat komt vooral omdat de belangen van de vervoersbedrijven bij de implementatie vaak belangrijker zijn geweest dan die van de reiziger. Dat moet dan maar zo, maar daarbij hoort dan coulance in gevallen waarin dat tot problemen leidt. Zoals in dit geval. Kennelijk vindt NSR dat ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #62 Gepost op: 11 November 2013, 10:40:52 »
Zonder bij de ontwikkeling betrokken te zijn geweest durf ik op grond van de resultaten te beweren dat met de elementaire psychologie van de goedwillende gebruiker geen rekening is gehouden.
Je slaat de spijker op de kop. Ik heb ook eens een gelijkaardig geval gehad. Mijn saldo was te laag, dus dat heb ik bij de kaartautomaat opgewaardeerd. Naar de trein gelopen en ingestapt. Toen ik eenmaal zat besefte ik dat ik niet had ingecheckt. Ik durfde het niet te riskeren om mijn bagage achter te laten, dus met mijn hele hebben en houden de trein weer uit en alsnog ingecheckt.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het hele proces tegen-intuïtief is. Als je je saldo hebt aangevuld, dan heb je het gevoel dat je aan je verplichtingen hebt voldaan, en vergeet je makkelijk die laatste handeling van inchecken. 
Intussen ben ik aan die chipkaart gewend, maar ik toch nog wel eens als ik het station uitloop dat ik me afvraag: heb ik nou uitgecheckt of niet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 11 November 2013, 10:55:42 »
Henk, hold your horses. Onzin. Ik schuif het niet perse af op de klant. En ik ben net als mijn collega's vaak genoeg coulant. Ik denk dat als je alles schrijft wat er mis gaat op de trein dat je dan aan 1 bonnenboekje per dag niet genoeg hebt (25 stuks). De realiteit laat echter zien dat er gemiddeld per conducteur 2 keer per dag wordt geschreven. Hoezo niet coulant?

Ik geloof ook niet dat het systeem perfect is. Daarnaast geloof ik niet dat het makkelijker is dan het loket bijvoorbeeld. Maar ik geloof ook niet dat het perse veel moeilijker is. Ik denk namelijk dat het een kwestie van wennen is. Daarnaast geloof ik niet dat met name de NS iets heeft laten liggen m.b.t. het uitleggen en instrueren van de klant. Daar zijn diverse middelen voor in gebruik en dat zie ik dagelijks (staat er weer zo'n horde studenten met vestjes bij de automaten de hele dag uitleg te geven). Voor de incidentele reiziger is het altijd uitzoeken geweest, ook met de gewone kaartjes (oh sorry conducteur, heb ik per ongeluk een kaartje met korting gekocht?). Dan nog geloof ik dat deze mevrouw misschien een hork van een conducteur is tegengekomen, of wellicht had hij zijn dag niet, of misschien was het al de zoveelste, weet ik veel. Over het algemeen is het NS personeel coulant en dienstvaardig, daar ben ik van overtuigd (getuige het aantal uitstellen van betaling wat er gemiddeld wordt geschreven). Maar goed, met 4500 man aan rijdend personeel wil er wel eens wat mis gaan. Jammer en dat is waar NSR ook dit bloemetje voor aanbied, niet omdat mevrouw het niet snapt.

Wat betreft jouw probleem Klaas, dat geloof ik ook meteen. In en uitchecken wordt een automatisme, waardoor je het op den duur misschien niet meer weet. Maar dit is van tijdelijke aard. Er verschijnen steeds meer poortjes en straks kom je er gewoon niet in als je niet hebt ingechecked. Dit probleem gaat zich in de toekomst dan ook vanzelf oplossen...

Voor de rest, laat maar, ik heb geen aandelen en ik bezie het inderdaad anders, wellicht omdat ik beide kanten van het verhaal wat meer in kaart gebracht zie dan buitenstaanders. Hoe dan ook, op korte termijn veranderen gaat het niet, de overheid wil het nou eenmaal zo en zo gaat het gebeuren. Wil je dus gebruik maken van dit systeem, dan zal je er aan moeten wennen en anders stemmen op een heel ander kabinet die dit systeem verwerpt.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 11:03:41 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #64 Gepost op: 11 November 2013, 11:01:40 »
Misschien technisch wel mogelijk, maar wat Ronald zegt, dit gaat werkelijk nooit gebeuren. De reiziger is namelijk verantwoordelijk, maar de praktijk wijst nu al uit dat heel veel (ja echt heel veel) mensen gemakzuchtig zijn en het nu ook al niet doen. Veel gehoorde smoezen als; ik had haast, de automaat deed het niet (en dan bellen en horen dat alle automaten prima werken), ik heb toch studenten ov, etc... De gemakzucht druipt er af bij een heleboel reizigers. En dan zeg ik niet dat er geen mensen zijn die het echt nog niet begrijpen, maar de overgrote meerderheid die niet heeft ingechecked weet exact hoe het zit en doet het gewoon uit gemakzucht of recalcitrantie niet.

Dan nog wat anders, de overheid en de vervoerders hebben meldingsplicht. Dat gebeurd op allerlei manieren, reclamecampagnes, flyers, met enige regelmaat instructieteams (studenten met een bijbaantje) bij de automaten. Dan zijn er nog de servicemedewerkers aan wie je het kan vragen, de ticketsmedewerkers, de conducteurs, eventueel kan je het zelfs aan iedereen die je in NS uniform (of welk ander vervoersbedrijf dan ook) ziet lopen, vragen. Alsof het dan nog niet genoeg is kan je alles nalezen op internet of je vraagt desnoods een andere reiziger om je te assisteren.

Wat er vaak voor het gemak even vergeten wordt: de klant heeft onderzoeksplicht. En daar onbreekt het in grote mate aan. Iedereen doet maar wat. Heeft u de bijbehorende folder gelezen vraag ik regelmatig? Wat is dan vaak het antwoord? Nee, nog geen tijd gehad (duh). Maar heeft u dan de brief gelezen die u bij de chipkaart ontving met daarin de instructies? Nee, die ligt nog thuis, of, nee, heb nog geen tijd gehad, of nee, ik snapte er niks van.

Even voor de duidelijkheid, zowel de opstelling van de brief als de menu's van de kaartautomaten zijn ontwikkeld in samenwerking met de bond van ouderen. Ik bedoel maar, hoe zout wil je het hebben! Daarnaast studenten, werkelijk te laks en te gemakzuchtig voor woorden.

Ik kan je dit vertellen, als ik meeloop met een conducteur en dan een dienst meedraai dan ontkomt er geen student bij mij aan een bekeuring, ik schrijf ze allemaal. Bij ouderen wil ik in bepaalde gevallen coulanter zijn als ik zie dat ze er daadwerkelijk niks van snappen, maar ook daar schrijf ik af en toe wel eens een vervoersbewijs inclusief de wettelijke verhoging. Toch krijg ik bij ouderen nooit commentaar, ik weet het namelijk zo te brengen dat ze toch glimlachend hun reis vervolgen. Het is maar hoe je het aanpakt. Desalniettemin ben ik van 1 ding overtuigd, NS heeft alle manieren aangegrepen om mensen duidelijk te maken hoe je om moet gaan met zo'n ding, via brieven, via de media, via persoonlijke aandacht. Als je dan aankomt met de smoes, ik had geen tijd, of de brief ligt nog thuis (waar dacht je dat de ov chipkaart in zat, bij de brief in de envelop!), of ik heb toch een geldig vervoerbewijs, dan heb je bij mij afgedaan, want je hebt verzaakt om te voldoen aan de onderzoeksplicht. En dan, dan ben je de mijne.

Overigens, de procedure is net zo snel bij de automaat als het aanschaffen van een papieren kaartje. Waarom mensen dan ineens geen kaartje hebben omdat ze geen tijd hebben is me dan ook absoluut onduidelijk, want bij de papieren versie kwam dit een stuk minder voor. Lekker doen alsof je neus bloed, jaja...

Hm, volgende keer zal ik ook es wat razen over onderzoeksplicht en gemakszuchtigheid als er weer es iemand te lui is om uit te zoeken hoe je wat ledjes op een decoder aansluit... (want zoveel moeilijker dan een ovchip is dat niet)

Luit

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 11 November 2013, 11:03:16 »
Daarom mis ik de bijdragen van Wim Ros ook wel eens . Lees de handleiding/gebruiksaanwijzing.

henk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 11 November 2013, 11:06:31 »
Een ledje is gewoon gemakkelijk en anders ligt het aan jezelf.

Het is helder Tom.  ;)
Die mevrouw heeft dan nog het geluk dat ze niet in de virtuele administratieve vortex hoeft te duiken die het terughalen van je reisgegevens over de afgelopen drie maanden ten behoeve van je declaraties is. Ik ook niet, maar mijn eega wel en op basis van haar reacties tijdens het procens maak ik op dat daar een, eeeeh, hele aparte vorm van intuïtie voor nodig is. ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 11 November 2013, 11:07:53 »
Ps. Bejaarden met rollators en eifeltjes zie je sowieso bijna niet buiten de deur, ook niet in de bus.

Even off topic: Onder welke grafsteen kom jij vandaan gekropen? (Cru gesteld) 
Jij mag ze dan niet zien, maar ze zijn er wel degelijk. Ik maak het toch regelmatig mee dat een oudere in de bus stapt met een rollator. Ik ga te weinig met de trein dus daar heb ik het maar even niet over.
Misschien hangt het samen met waar jij opstapt als je met de bus gaat en de route die die bus neemt? Maar ga eens kijken bij verzorghuizen, bejaardentehuizen, ziekenhuizen. Je zult zien dat er mensen met rollators in de bus stappen. (En natuurlijk ook weer uitstappen.)
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 11:14:09 door J J H S. Reden: (En natuurlijk ook weer uitstappen.) »
Jeroen

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 11 November 2013, 11:36:17 »
En als je geen geldig vervoerbewijs hebt, lost de NS dat op met een boete.

Daar is op zich niets mis mee, maar dan moet de boete wel evenredig zijn met het vergrijp van niet inchecken. Een paar euro voor de moeite (of ter
dekking van de kosten die gemaakt worden door bewust niet in te checken) is redelijk. Iemand uit de trein zetten en hem een half uur of meer
vertraging laten oplopen is dat niet. 

Overigens snap ik nog steeds niet waarom je tussentijds zou moeten in- en uitchecken.  Ik ga wel eens van Velp naar Vorden. Als ik incheck in Velp en uitcheck in Vorden, dan zou het apparaat toch zelf wel kunnen bedenken dat ik halverwege in Zutphen van NS naar Arriva ben overgestapt?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 11 November 2013, 11:44:35 »
. Hoe dan ook, op korte termijn veranderen gaat het niet, de overheid wil het nou eenmaal zo en zo gaat het gebeuren. Wil je dus gebruik maken van dit systeem, dan zal je er aan moeten wennen en anders stemmen op een heel ander kabinet die dit systeem verwerpt.

Of gewoon weigeren van dit systeem gebruik te maken. En als genoeg mensen dat maar doen dan verdwijnt het systeem ook vanzelf. Hetzij door een ander "beter" systeem, hetzij door het opheffen van het OV omdat het niet meer gebruikt wordt.
In plaats daarvan laten de meesten zich als een mak schaap dwingen iets te gebruiken wat ze eigenlijk niet willen, En klagen ze steen en been, maar blijven het wel gewoon gebruiken.
Was al niet een veel gebruiker van het OV, maar sinds de invoering hiervan heb ik het niet meer gebruikt, en ben ik ook niet van plan het nog te gaan gebruiken.

Roelco

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 11 November 2013, 12:01:41 »
Een aantal mensen heeft die keuze niet in die zin. Als je keuze is tussen OV of thuisblijven moet je vaak wel. Als de hoogbejaarde mevrouw redelijk goed ter been is maar zelf geen auto (meer) bestuurt zal ze veelal geen andere keuze hebben.

OV staat voor Openbaar Vervoer. Dat moet dan ook algemeen toegankelijk zijn, en niet beperkt worden tot mensen met een bepaalde leeftijd of opleidingsniveau omdat die snappen hoe je aan een geldig vervoersbewijs komt.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #71 Gepost op: 11 November 2013, 12:09:23 »
(hoog)bejaarden reizen juist vaak met OV met name de bus, de trein iets minder omdat dat vaak lange afstanden zijn houden ze dat niet meer vol (middagdutje)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #72 Gepost op: 11 November 2013, 12:22:17 »
Was al niet een veel gebruiker van het OV, maar sinds de invoering hiervan heb ik het niet meer gebruikt, en ben ik ook niet van plan het nog te gaan gebruiken.
Oeh, oeh! Lekker rebels!  :o

Tot op de dag van vandaag is het gewoon mogelijk om een papieren vervoerbewijs te kopen bij een automaat.

Verder kan ik mij uitstekend in Tomasso zijn mening vinden. Het is een kwestie van gewenning. Hoeveel gebruikers van het internet nu, riepen tien jaar geleden dat ze 'het nooit zullen gebruiken'? Wie zweerde er altijd bij analoog te blijven op de modelbaan, en programmeert nu zijn MultiMaus in een handomdraai?

Olav

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 11 November 2013, 12:39:42 »
En toch zijn er genoeg mensen die niets hebben met al de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren. Dat zie ik ook in mijn familie waar een computer een totaal onbekend fenomeen is. Laat staan de te dure OV-chipkaart. Een afstandbediening van de TV gaat nog net. En alleen de volume en de zapknoppen worden gebruikt. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat iemand het niet snapt hoe hiermee om te gaan.

Trouwens wel benieuwd hoe men er mee om zal gaan als er een storing is dat de poortjes niet werken. Worden ze dan open gezet of rijden de treinen leeg........  Dat is als je ergens te afhankelijk van wordt. En kom nu niet met iets van "dat gebeurt niet". Zolang er nog steeds wetten van Murphy van toepassing zijn....

Overigens is het beheer van de OV kaart duurder dan het ouderwetse kaartje.

Los van dat andere. Wat ook nog wel eens speelt is degene die een abonnement heeft en vergeet in te checken toch een boete krijgt. Daar zit voor de klant zelf geen financieel belang aan vast, het abonnement is niet voor niets aangeschaft. En dan hebben we het over coulance?

Groeten

Olav

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #74 Gepost op: 11 November 2013, 12:40:34 »
Daar is op zich niets mis mee, maar dan moet de boete wel evenredig zijn met het vergrijp van niet inchecken. Een paar euro voor de moeite (of ter
dekking van de kosten die gemaakt worden door bewust niet in te checken) is redelijk. Iemand uit de trein zetten en hem een half uur of meer
vertraging laten oplopen is dat niet. 

Overigens snap ik nog steeds niet waarom je tussentijds zou moeten in- en uitchecken.  Ik ga wel eens van Velp naar Vorden. Als ik incheck in Velp en uitcheck in Vorden, dan zou het apparaat toch zelf wel kunnen bedenken dat ik halverwege in Zutphen van NS naar Arriva ben overgestapt?

De boete is door de overheid opgelegd(Wettelijke verhoging) en bedraagt €35,- en daar hebben de ov bedrijven niks op in te brengen. En maakt niet uit of je reist met een OVCP en bent vergeten in te checken want je reist zonder geldig vervoerbewijs.

Tussentijds in/uitchecken zou niet mogelijk moeten zijn ware het niet dat de andere OV bedrijven menen hierdoor inkomsten te moeten missen en vandaar de wirwar aan palen op de diverse stations. Dus de schuld ligt bij de andere vervoerders(Arriva, Breng, Connexxion, Veolia) zodat overstappers dubbel instaptarief betalen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.