Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
Tickets Modelspoordagen 2026 door Frank 123
Vandaag om 21:14:33
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 21:13:38
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26361 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #135 Gepost op: 12 November 2013, 15:09:48 »
Het basisidee is niet goed, en hoe hard de heren en dames conducteurs ook hun best doen.

Voor de reiziger zijn er geen grote voordelen tov de ouderwetse kaartjesautomaten.
Er zijn voor de reizigers wel een aantal risico's en extra kosten ingevoerd:
- vergeten in te scannen
- vergeten uit te scannen
- eerder betalen/meer tijd zijn met betalen
- verplichting een saldo op de kaart te zetten
- kosten in rekening brengen voor de aanschaf van de kaart
- afschaffen kaartsoorten als retour
- inbreuk privacy
- etc

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Luit

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 12 November 2013, 15:10:22 »
Gewoon een gebrek aan empathie van spoormedewerkers. En dat is absoluut geen discriminatie maar een tekortkoming van het personeel. Het staat in het boekje dus "eruit met dat mens" Had ze het maar goed moeten doen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 12 November 2013, 15:23:47 »
Ja, wantSchreef Ronald69 op pagina 8 van deze draad. En dat is precies wat hier gebeurde. Ze heeft de mogelijkheid gekregen om op Utrecht Centraal een geldige check-in te scoren (en derhalve voor ongeveer de helft van het bedrag in Zwolle te geraken) en geen wettelijke verhoging van €35,- gekregen plus de ritprijs Rotterdam - Zwolle.

Ben je/Word je dan gematst, of niet?!

Dat hangt ervan af waarmee je het vergelijkt. Ik reis in de spits en weet heel zeker dat de gemiddelde bussinesscardhouder er dan meestal vanaf komt met: "volgende keer inchecken hè". De logica erachter zal wel zijn dat de gemiddelde kaarthouder toch niet op eigen kosten rijdt, ergo er geen belang bij heeft niet in te checken, ergo het inderdaad wel zal zijn vergeten.

In dit geval had die mevrouw speciaal een nieuwe kaart aangeschaft, ergo zal wel geen ervaren ov-chipgebruiker zijn, ergo zal het wel vergeten zijn en misschien moeten we een 89-jarige dan maar niet de chaos insturen die Utrecht CS momenteel is op zoek naar een pieppaal die ze nog niet herkent en die allemaal heel ver van de perrons staan. Van mij mag het als betalende medereiziger. Voel ik me helemaal niet gediscrimineerd, want ik ben gelukkig geen gelijk geval (vrij naar art. 1 van de Grondwet).
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 15:30:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 12 November 2013, 15:37:15 »
Op basis van welke merites zou een bejaarde anders behandeld moeten worden dan, zeg, een 30-jarige?

Omdat ik de meeste hoogbejaarden in deze situatie dus geen gelijk geval vindt dan een doorsnee dertigjarige.

Gert1

• Gast
« Reactie #139 Gepost op: 12 November 2013, 15:39:12 »
Exact!   (y)

mvg,
Gert

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #140 Gepost op: 12 November 2013, 15:54:04 »
Op basis van welke merites zou een bejaarde anders behandeld moeten worden dan, zeg, een 30-jarige?
Ik neem aan dat dit een ironische vraag is, waar geen antwoord op verwacht mag worden?

Maar ik vrees helaas dat het een serieuze vraag is. De wijze waarop in Nederland met ouderen omgesprongen wordt vindt ik vaak respectloos. Het zijn mensen die minstens 1 wereldoorlog hebben meegemaakt en vaak bijgedragen hebben aan de wederopbouw van ons land na de tweede wereldoorlog. Die het verre van gemakkelijk hebben gehad en die nu de technologie zich met rasse schreden ontwikkelt alles maar moeten bijbenen. En als ze dat niet kunnen dan worden ze de maatschappij uitgezet. Opgepot in verzorgingstehuizen waar ze 1x per week mogen douchen en vaak de gehele dag aan hun lot overgelaten worden want er is niet genoeg personeel. Eigenlijk kunnen ze beter dood gaan, want ze zijn toch niet produktief meer....
Wel eens in een Amsterdamse bus gezeten en dan gezien hoe een bejaarde verwelkomd wordt? Na het inchecken wacht de chauffeur niet tot deze passagier zit, maar trekt direkt sterk op zodat deze oudere persoon haastig naar lussen en stangen moet grijpen om niet achter in de bus languit over de vloer te gaan.

Dit draadje beschrijft geen op zichzelf staand probleem, maar is exemplarisch voor hoe mensen vandaag de dag met elkaar (en met ouderen) omgaan.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #141 Gepost op: 12 November 2013, 15:54:50 »
Gewoon een gebrek aan empathie van spoormedewerkers. En dat is absoluut geen discriminatie maar een tekortkoming van het personeel. Het staat in het boekje dus "eruit met dat mens" Had ze het maar goed moeten doen.

Oké,

Gaat ie weer, in een volle coupé: "ik zie mevrouw dat u niet heeft ingechecked maar gezien uw leeftijd zie ik het door de vingers want ik kan u toch niet door het volle Ut centraal sturen om boven te gaan inchecken.
Helaas jongeman, ik zie dat jij niet bent ingechecked en bij deze mag jij wel de trein uit om als nog in te checken en blijf je zitten dan ben ik genoodzaakt om jou een boete te geven."

Met wat voor soort empathie hebben wij hier gebrek aan? En hoe dacht je hoe de rest van de coupé gaat reageren? Juist, de ouderen worden voorgetrokken en de jongeren gediscrimineerd omdat zij de trein uit moeten.

Nog even een andere vergelijking, stel ik doe boodschappen en merk aan de kassa dat er te weinig saldo op mijn pas staat(lees rekening).
Dan krijg ik de boodschappen toch ook zo mee want het is mijn eerste keer en ik betaal mijn boodschappen toch altijd en ik ben hier vaste klant.
Ik denk dat je niks mee krijgt.
Ik ga met de trein en merk bij het inchecken dat er te weinig saldo op mijn pas staat. Ik besluit toch in te stappen en bij controle ziet de Hc dat ik niet heb ingechecked en er staat te weinig saldo op mijn kaart. Ik krijg de keus, uitstappen en kaart/saldo in orde maken of anders een boete. Ik vraag aan de Hc dat ik voor deze keer gratis mee mag want ik ben vaste klant wat hij kan zien.

Het lijken 2 verschillende zaken maar het is het zelfde want je koopt een product(boodschappen, treinreis/vervoerbewijs) waarvoor betaald moet worden.
Alleen dat laatste(treinreis) snappen heel veel mensen nog steeds niet en denken dat je gratis met de trein mee mag. En krijgen ze een boete worden ze nog boos ook. 

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 12 November 2013, 15:59:14 »
Het mensje had betaald, alleen niet gestript.
En dan komt fatsoen/empathie van de controleurs om de hoek.
Mens ondergeschikt aan het systeem.

henk

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 12 November 2013, 16:00:45 »
Oké,

Gaat ie weer, in een volle coupé: "ik zie mevrouw dat u niet heeft ingechecked maar gezien uw leeftijd zie ik het door de vingers want ik kan u toch niet door het volle Ut centraal sturen om boven te gaan inchecken.
Helaas jongeman, ik zie dat jij niet bent ingechecked en bij deze mag jij wel de trein uit om als nog in te checken en blijf je zitten dan ben ik genoodzaakt om jou een boete te geven."

Met wat voor soort empathie hebben wij hier gebrek aan? En hoe dacht je hoe de rest van de coupé gaat reageren?

Was dat dan het geval Ronald? Nee hè? Je verzint er een jongeman bij en nog een heleboel meer.
Mijn ervaring is dat als een conducteur iets om duidelijke redenen door de vingers ziet, dat de medereizigers dat geen bal kan schelen. In dit geval bijvoorbeeld niet.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 16:09:11 door henk »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #144 Gepost op: 12 November 2013, 16:12:40 »
Ik neem aan dat dit een ironische vraag is, waar geen antwoord op verwacht mag worden?

Maar ik vrees helaas dat het een serieuze vraag is. De wijze waarop in Nederland met ouderen omgesprongen wordt vindt ik vaak respectloos. Het zijn mensen die minstens 1 wereldoorlog hebben meegemaakt en vaak bijgedragen hebben aan de wederopbouw van ons land na de tweede wereldoorlog. Die het verre van gemakkelijk hebben gehad en die nu de technologie zich met rasse schreden ontwikkelt alles maar moeten bijbenen. En als ze dat niet kunnen dan worden ze de maatschappij uitgezet. Opgepot in verzorgingstehuizen waar ze 1x per week mogen douchen en vaak de gehele dag aan hun lot overgelaten worden want er is niet genoeg personeel. Eigenlijk kunnen ze beter dood gaan, want ze zijn toch niet produktief meer....

Over stemmingmakerij gesproken zeg...  :-X
Hoezo 'minstens' 1 wereldoorlog? Degenen die WO I hebben meegemaakt zijn op de vingers van twee handen te tellen (want allemaal meer dan 95 jaar oud).

Dus omdat je WO II hebt meegemaakt en in de jaren vijftig hebt geleefd, zijn andere regels van toepassing? Wat een onzin, dat is wel degelijk discriminatie. En dat heeft niks te maken met het wel of niet respecteren van oudere mensen. Ik respecteer iedereen op basis van wat hij/zij zelf heeft gedaan, niet op basis van wat hij/zij al dan niet heeft meegemaakt.

Ik vind wel dat bijvoorbeeld zo'n OV-chipkaart bepaald niet is ingespeeld op de toekomst waarbij een steeds groter deel van de bevolking vergrijst en het op een bepaald punt ook allemaal niet meer zo goed snapt.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 16:17:59 door NS8714 »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 12 November 2013, 16:12:55 »
Oké,

Helaas jongeman, ik zie dat jij niet bent ingechecked en bij deze mag jij wel de trein uit om als nog in te checken en blijf je zitten dan ben ik genoodzaakt om jou een boete te geven

Daar gaat 'ie dan, in een volle coupé: "ik zie mevrouw dat u niet heeft ingechecked, maar ik begrijp dat u het kaartje gekocht heeft. Als u volgende keer weer met de trein reist, dan is het de bedoeling dat u voor de reis uw chipkaart tegen een paal houdt. Dan bent u ingecheked. Ik zal het deze keer even voor u doen, wilt u er volgende keer zelf om denken? En vergeet dan niet hetzelfde te doen als u de trein verlaat. Waar bent u ingestapt? Xxxx, dan zal ik u nu via mijn apparaat inchecken.

Hoe moeilijk kan het zijn. En nog steeds te bizar voor woorden dat een HC dat inchecken niet kan doen, als is het maar tegen een kleine vergoeding.

Leo_H

• Offline Offline
    • Eurospoor
« Reactie #146 Gepost op: 12 November 2013, 16:17:59 »
Oké,

Je neemt deze vrouw even apart en je zorgt ervoor dat deze mevrouw zich BIJ JOU incheckt en legt haar uit waar ze de fout in is gegaan en hopelijk doet ze het de volgende keer goed. En dan zeg jij, dat is technisch niet mogelijk. En dan zeg ik; zorg er maar voor dat het wel technisch mogelijk wordt. De techniek is er om ons te helpen en niet om een oude vrouw die er (nog) niet mee kan omgaan de trein uit te sturen. In zo'n geval overrule je de techniek, dat moet kunnen anders is de techniek de baas en dat moet je niet willen...

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #147 Gepost op: 12 November 2013, 16:20:46 »
Het mensje had betaald, alleen niet gestript.
En dan komt fatsoen/empathie van de controleurs om de hoek.
Mens ondergeschikt aan het systeem.

Luit,

Waar staat geschreven dat "het mensje" betaald heeft? Ze heeft een kaart gekocht die nog geactiveerd diende te worden. De kaart zelf is leeg en hierop kan niet gereisd worden. Fout van de lokettist die haar hierop had moeten wijzen.
In de meeste gevallen gaat het zo als de kaart gekocht is: "kan ik nu hier mee reizen?" Antwoord zal zijn: "ja dat kunt U." De lokettist had beter kunnen zeggen dat zij niet moet vergeten om in te checken.

Henk,
De dame in kwestie zal vast niet in haar eentje in de coupé hebben gezeten.
En de rest is niet bekend of opgetekend.
Ga eens met een Hc mee en dan zie je waar hij mee te maken krijgt.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 12 November 2013, 16:24:06 »
Waarom zit iedereen er toch allerlei zaken bij te verzinnen: jongemannen, niet bestaande incheckmogelijkheden in de trein?
Wie met de trein reist moet betalen. Wie dat niet doet en wordt betrapt krijgt een boete. In bijzondere gevallen kan een conducteur daarvan afwijken. Meer is het niet. De vraag is wat een bijzonder geval is.
En dan vind ik dat er inderdaad redenen kunnen zijn om een 89-jarige met een gloednieuwe ov-chipkaart anders te behandelen dan een doorsnee 30-jarige of 50-jarige, om het op mezelf te betrekken. En nee, dat heeft inderdaad geen bal met wereldoorlogen te maken. Wel met het feit dat het leven lastiger kan worden en veranderingen moeilijker zijn bij te benen als je heel oud wordt en dat het ov-chipsysteem al helemaal niet is ingericht voor mensen die daarmee moeite hebben gekregen. Dan heeft het ook helemaal niks met discriminatie te maken en zal het de gemiddelde medereiziger een biet zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 16:29:00 door henk »

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #149 Gepost op: 12 November 2013, 16:28:04 »
Heren,

Bij mij inchecken is nog steeds niet mogelijk en zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Waarom niet? Je moet nl. nog steeds een geldig vervoerbewijs hebben alvorens een trein binnen te stappen. Zelfs op de perrons moet je hiervan in bezit zijn. Dit staat overal aangegeven.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.