Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26351 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #180 Gepost op: 12 November 2013, 19:58:19 »
Ik zag net ergens voorbij komen dat iemand het vreemd vind waar die 2 uur vertraging vandaan komen als er elk half uur een trein van Utrecht naar Zwolle rijdt.
Dan heb ik hier een gepast (lang) antwoord:

Dat hoeft niet vreemd te zijn.
Als je op Utrecht CS uit de trein gezet wordt als 89 jarige, dan loop je al gelijk tegen een aantal problemen aan.
-Utrecht CS is een enorm groot station
-zeer druk.
-de vrouw in kwestie was er totaal niet bekend.
Toen ik de 1e keer op Utrecht CS Was had ik er ook bijna een uur over gedaan om het station een beetje te snappen alvorens ik mn vervolgtrein nam, waarvan de aansluiting al weg was.
Dus in feite had ik in dat uur tijd 2 treinen gemist.

Dus die 2 uur vertraging zou heel goed kunnen.
Zeker als je niet weet waar en hoe je moet inchecken.
En dan moet je ook nog eens een rood hoedje zoeken als je een vraag wil stellen.
Want aan een toevallige passant hoef je dat niet te doen, heeft het te druk met zijn/haar trein of bus te halen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 12 November 2013, 20:11:42 »
Nounounounounou, sorry hoor, maar zelfs de grootste debiel kan nog niet 2 uur dwalen op station utrecht. Dat het lastig is en zeker met die verbouwing alla, maar 2 hele uren op een plek waar het stikt van de service en veiligheid, servicemedewerkers, ticketsmedewerkers, machinisten, conducteurs etc? Die vertraging kan best, maar ik geloof niet dat het komt door station Utrecht. Misschien viel er wel een trein uit naar Zwolle of was er een andere reden. Hoe dan ook, 2 uur op Utrecht? Lijkt me dat je dan zelfs/juist als hoogbejaarde alles en iedereen aanklampt... Ik kan overdrijven, maarre overdrijven is ook een vak ;D

Nou ja, lekker belangrijk ook...
Spoor 0 adept

Gert1

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 12 November 2013, 20:14:13 »
Ik vind de kwalificatie 'grootste debiel' voor een dame van 89 niet helemaal gepast...

mvg,
Gert

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #183 Gepost op: 12 November 2013, 20:20:41 »
Die kwalificatie past slechts degene die dit systeem bedacht heeft  ::)

En twee uren op Utrecht CS?

Dat kan ik me heel goed voorstellen, zeker als je slecht ter been bent. De afstanden op het station zijn groot, de perrons zijn lang, en eventuele poortjes staan aan het begin van het station. Als je als vreemdeling per ongeluk de verkeerde kant op loopt?

Ook ik zie regelmatig groepjes servicemedewerkers kletsen op station Utrecht. Dat ziet er niet uitnodigend uit om een vraag te stellen. Zeker als je kort tevoren verteld is dat je eigenlijk heel erg dom bent om zo'n "geweldig syteem" als de OV-chipkaart niet begrijpt. >:(

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 12 November 2013, 20:31:51 »
Gezien het gebrek aan ook maar enige vorm van inlevingsvermogen onder diverse posters hier lijkt het me beter om hier over op te houden (en het OV maar op te heffen...)

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 12 November 2013, 20:37:53 »
Nou zo grappig vindt ik het allemaal ook niet.

Wat ik hier in dit draadje amper tegenkom is het volgende:
Citaat
Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, kocht ze een dag voor de beladen treinreis alvast een kaartje. Dat werd niet de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar een nieuw abonnement gekoppeld aan een ov-chipkaart. Veldmeijer: 'De loketbediende legde de gebruiksvoorwaarden uit en registreerde me voor dinsdagmorgen. In de veronderstelling dat daarmee alles geregeld was, keerde ik terug naar huis. Een zorg minder, dacht ik.'
Als dit inderdaad zo voorgevallen is, wat heel plausibel is, dan is het natuurlijk heel makkelijk om hier een voorstelling bij te maken:

Mevrouw naar het loket. Zit zo'n vlotte tante (m/v) achter de balie. Ja mevrouw, geen enkel probleem mevrouw, dan is dit voor u het beste abonnementje mevrouw, dit regelen we zo even mevrouw, zo alles geregeld mevrouw, u kunt morgen lekker op reis naar u dochter mevrouw, ja ik heb alles voor u geregeld mevrouw, alles komt helemaal goed mevrouw.
Nou zo gezegd zo gedaan. En misschien is op het laatst heel snel even gezegd, oh ja u moet wel even inchecken.
Of misschien ook wel niet, want ach dat inchecken is ja 'zo gewoon'.
Maar als je het niet weet :-\

En nu zal iedereen wel roepen 'registeren voor dinsdagmorgen'; dat kan helemaal niet, onzin bla bla, dat had die mevrouw ook wel moeten begrijpen.
Maar als je het niet weet :-\

Als je tegen 100 mensen zegt dat alles geregeld is en dat alles goed komt, dan zal het overgrote deel dit aannemen en klein deel zal nog eens op onderzoek uit gaan of dit daadwerkelijk wel zo is, en of er wellicht nog input van de persoon zelf nodig is. Dit noemen ze naïviteit. Mevrouw was gewoon in de veronderstelling dat alles geregeld was omdat dit door de servicemedewerker uitgevoerd en bevestigd was.

Ik zie het beetje als volgt: Je gaat met je auto naar een tankstation waar een pompmedewerker de tank voor je volgooit.
Volgooien meneer ??
Ja, vol graag.
Ok, prima komt helemaal goed, ik regel alles voor u.
Vol, u kunt afrekenen hoor.

Vervolgens kom je thuis en zie je dat de tankdop mist. Dus je gaat terug. Ja hoho meneer, die tankdop moet u er zelf weer op doen, kijk we hebben ook een bord(je) waarop staat dat u de tankdop er zelf weer op moet doen.

En ja, als je dan zo ineens op Utrecht Centraal aan het dwalen komt, geen weet hebbende van welk spoor welke trein vertrekt (ja, het is inderdaad allemaal uit te zoeken) dan mis je er zo een paar.

Kortom, ik kan mij het hele verhaal goed voorstellen en het ook wel inbeelden hoe het gegaan zou kunnen zijn.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #186 Gepost op: 12 November 2013, 20:44:27 »
Gezien het gebrek aan ook maar enige vorm van inlevingsvermogen onder diverse posters hier lijkt het me beter om hier over op te houden (en het OV maar op te heffen...)

Ja, wat een goed idee! Dat iemand een andere mening is toegedaan wil niet zeggen dat je dan maar op moet houden met een discussies en het OV maar opheffen omdat er dingen anders gaan dan je zou willen. Wat een onvolwassen opmerking...

Wat ik me trouwens ook afvraag in deze zaak: men heeft het over de trein van 9:49. Waar vandaan? Er gaat geen trein uit Rotterdam naar Utrecht om die tijd. Noem het een detail, maar ik vind het gewoon een vreemd verhaal.

@ Alfred: zo zou het gegaan kúnnen zijn, maar wie zegt dat? Alleen die mevrouw zegt wat ze heeft ervaren, maar niet wat personeel heeft ervaren. Verder suggereert het artikel dat ze niet na 2 uur pas terug kwam op het perron waar de trein al vertrokken was: "Bij terugkomst was haar trein vertrokken. 'Ik ben nog kwiek en was graag heen en weer gerend, maar dat mag ik niet omdat ik last heb van hartkloppingen waartegen ik ook pilletjes slik". Ik lees nergens dat ze heeft gedoold op Utrecht CS.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #187 Gepost op: 12 November 2013, 20:47:23 »
Als die treinbeheerfiguren nu hetzelfde maar hadden gedaan als de bus: inchecken in de trein zelf.
Ja, kost wat meer, want je kan op meer plaatsen instappen per treinstel, maar hardware componenten zijn nu ook weer niet zo duur. Op elk balkon een apparaat, laat aan componenten dit € 1000 zijn (=2 iPads), 12 op een VIRM. Wat is dat nu op de kosten van een treinstel.

Ja, zul je zeggen, zo'n terminal kost veel meer, maar maak niet de fout ook hierin de software ontwikkeling mee te nemen. Deze wordt nu ook betaald dus extra terminals=alleen kosten voor hardware.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #188 Gepost op: 12 November 2013, 20:51:50 »
Dat zou betekenen dat er meegedacht wordt met de reiziger.

En dat hebben ze koste wat het kost willen weten te vermijden. ;D

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 12 November 2013, 20:59:24 »
Toen de OV-chipkaart werd bedacht was ook 1 van de redenen om zwartrijders te weren ( kon de hc mooi wegbezuinigd worden ). Door het installeren van toegangspoortjes dwing je iedereen in te checken. Heb je paaltjes in de trein, dan dwing je dit niet echt af. In een bus is er een chauffeur die redelijk overzicht heeft, in de tram is de conducteur weer terug en in de metro hebben we poortjes. Het zwartrijden zal juist enorm toenemen met inchecken in de trein zelf. Als je dan de conducteur ziet hobbel je gauw naar de incheckpaal en klaar. Je kan dan natuurlijk zorgen dat de paal dan weigert. Maar het uitschrijven van een uvb kost veel tijd en een hoop mensen gaan er mee weg komen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het is nu natuurlijk zo dat ze toch maar niet overal poortjes doen. Niet heel slim naar mijn idee maargoed, het systeem is anders bedacht dan de uitvoering uiteindelijk geworden is.

Verder wil je in ons land het liefst mensen zo snel mogelijk in en uit de trein. Als ze dan eerst op een druk balkon gaan in en uitchecken zul je langere stationnementen moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 21:01:12 door AlfaArjen »

Gert1

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 12 November 2013, 20:59:49 »
Als die treinbeheerfiguren nu hetzelfde maar hadden gedaan als de bus: inchecken in de trein zelf.

Spijker op zijn kop, wat mij betreft. Als je zorgt dat je de trein alleen maar in of uit kunt als je in- dan wel uitcheckt, dan is het hele probleem opgelost.
Technisch moet het zelfs mogelijk zijn om dat proces geheel automatisch te laten verlopen. Dus zonder een actieve handeling van de reiziger.
Dát zou pas klantvriendelijk zijn. In feite is het hele systeem met die palen behoorlijk primitief. En hekjes zijn uiterst klantonvriendelijk.
Los nog van het feit dat ik misschien alleen maar op een perron zou willen komen om naar treinen te kijken. Of mag dat straks ook al niet meer?

mvg,
Gert

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 12 November 2013, 21:03:11 »
Los nog van het feit dat ik misschien alleen maar op een perron zou willen komen om naar treinen te kijken. Of mag dat straks ook al niet meer?

Volgens de letter der wet mag dat nu al niet. "Op het perron moet u in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs". Vroeger had je zelfs perronkaartjes :P

Gert1

• Gast
« Reactie #192 Gepost op: 12 November 2013, 21:04:58 »
Het zwartrijden zal juist enorm toenemen met inchecken in de trein zelf.
Tenzij je het dus volledig automatiseert: de kaart checkt zichzelf in bij het betreden van de trein en checkt zichzelf ook weer uit als je uitstapt.
Moet technisch mogelijk zijn. Conducteurs hoeven dan alleen nog maar te controleren of reizigers een kaart hebben.
In het geval van de bewuste bejaarde dame was er dan helemaal niets aan de hand geweest.

Volgens de letter der wet mag dat nu al niet. "Op het perron moet u in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs". Vroeger had je zelfs perronkaartjes :P
O, nou dan ben ik heel af en toe een wetsovertreder. Wat nu? Ga je me aangeven?  ;)

mvg,
Gert

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 12 November 2013, 21:07:43 »
Tenzij je het dus volledig automatiseert: de kaart checkt zichzelf in bij het betreden van de trein en checkt zichzelf ook weer uit als je uitstapt.
Moet technisch mogelijk zijn. Conducteurs hoeven dan alleen nog maar te controleren of reizigers een kaart hebben.
In het geval van de bewuste bejaarde dame was er dan helemaal niets aan de hand geweest.

Het idee is prima hoor, ik weet alleen niet hoe zoiets technisch te doen is, ik ben machinist en geen ingenieur  :P

Citaat
O, nou dan ben ik heel af en toe een wetsovertreder. Wat nu? Ga je me aangeven?  ;)

Ja, en je gaat nog een naheffing aan boetes krijgen ook!  ;D

Whis

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 12 November 2013, 21:11:01 »
Op zichzelf een heel interessante gedachte dat in- en uitchecken in de trein zelf. Edoch:

Wat betreft Cico's (dat zijn die check-in / check-out jetsers) in de trein: zie je het voor je in de spits? Reken voor een VIRM per deur pakweg 40 man/vrouw uit, en 40 man/vrouw in, binnen een minuut of drie op een druk station als Utrecht. Iets met nogal druk.

Wat betreft de kosten. Die krengen zijn verdacht duur. Bedenk dat er van iPad's inmiddels 170 miljoen (!) verkocht zijn, wat de kosten laag houdt. Cico's zijn zo ongeveer maatwerk. En dan zijn er ook nog eens twee aanbieders van dat spul...

Dit bekijk ik dan even vanuit de techniek die nu gebruikt wordt. Uiteraard kun je nog een heel discour houden over of dat de juiste techniek is. Een m.i. terechte discussie, alleen hebben we d'r nu niet veel aan.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.