Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25

Auteur Topic: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...  (gelezen 26345 keer)

zuylen

• Offline Offline
Re: NS zet hoogbejaarde vrouw uit trein omdat ze vergat in te checken...
« Reactie #165 Gepost op: 12 November 2013, 18:21:26 »
Dan ga je eraan voorbij dat deze vrouw 89 is. Ze kon niet gauw genoeg inchecken. Daarnaast hebben mensen met deze hoge leeftijd er last van dat ze niet meer zo snel van begrip zijn. Ik zie het aan mijn eigen vader. Ik heb op deze site al een hoop kortzichtigheid op dat gebied langs zien komen! ???
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 12 November 2013, 18:26:13 »
Dus mensen op die leeftijd mogen ook zonder langs de kassa te gaan met de boodschappen naar huis als ze geen tijd hebben om in de rij te gaan staan (sommige mensen kunnen ook niet zo lang staan).  ???
Vroeger konden ze nog tegen de kruidenier zeggen: schrijf maar op in het boekje. Maar dat is ook eens afgeschaft.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #167 Gepost op: 12 November 2013, 18:26:53 »
Dan ga je eraan voorbij dat deze vrouw 89 is. Ze kon niet gauw genoeg inchecken.

Daar ga ik helemaal niet aan voorbij. "Ze kon niet gauw genoeg inchecken". Snap ik, maar iemand die 20 is en tegen een stroom reizigers in moet roeien kan ook te laat terug zijn... Ze had gewoon de volgende trein kunnen nemen. De vertraging van 2 uur heb ik nog nergens verklaard zien worden. EN ik gaf ook al aan dat de conducteur wel had kunnen helpen door iemand van service op te piepen.

Ik vind het juist van kortzichtigheid getuigen om te blijven roepen dat ouderdom inhoudt dat je niet hoeft te betalen. Ik blijf erbij dat het optreden van de betreffende conducteur coulant was, ze had ook met een boete thuis kunnen komen...

henk

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 12 November 2013, 18:30:39 »
Er is niemand die roept dat ouderen niet hoeven te betalen voor wat dan ook. We praten over de trein en hoever je kan gaan om te voorkomen dat het een keertje gebeurt dat iemand niet betaalt. Ik vind het dan te ver gaan om een 89-jarige uit de trein te zetten op momenteel zo'n beetje het meest onherbergzame station van Nederland. Mevrouw zou op de bestemming worden opgehaald. Daar zal wel een reden voor zijn geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 12 November 2013, 18:31:33 »
Dat heb ik er niet bij gezegd AlfaArjen ! Maar jij suggereert dat ouderdom dikwijls als excuus gebruikt wordt om de boel te besodemieteren. En dat zal wel een aantal keren gebeuren, maar ook andere leeftijden zullen weleens in de verleiding zijn geweest om niet te betalen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert1

• Gast
« Reactie #170 Gepost op: 12 November 2013, 18:37:53 »
Er is niemand die roept dat ouderen niet hoeven te betalen voor wat dan ook. We praten over de trein en hoever je kan gaan om te voorkomen dat het een keertje gebeurt dat iemand niet betaalt. Ik vind het dan te ver gaan om een 89-jarige uit de trein te zetten op momenteel zo'n beetje het meest onherbergzame station van Nederland. Mevrouw zou op de bestemming worden opgehaald. Daar zal wel een reden voor zijn geweest.

Precies. Het is natuurlijk speculeren, maar misschien is de dame in kwestie wel gaan dwalen op Utrecht CS. Zelfs voor mensen die jonger zijn is het daar momenteel aardig onoverzichtelijk. Je zult maar bejaard zijn, niet meer zo vlot ter been en van begrip en dan terecht komen in de drukte die daar vaak heerst. Natuurlijk had mevrouw een half uur later weer in de trein kunnen zitten, maar dat is niet gebeurd. NS is uiteraard niet schuldig als mevrouw is gaan dwalen, maar de HC had misschien wel de inschatting moeten maken dat het wel eens niet zo'n goed idee zou kunnen zijn om zo'n oude vrouw de relatieve chaos van Utrecht CS in te sturen. Is psychologie eigenlijk überhaupt een vak waar conducteurs in opleiding in onderwezen worden?

mvg,
Gert

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 12 November 2013, 18:48:13 »
Je hebt het over een dame van 89, en dan in de chaos die Utrecht Centraal heet. Ik vind dat geen goede oplossing. Ik vind dat een conducteur in zo'n geval een UVB zónder biete zou moeten kunnen uitschrijven, al dan niet via de klantenservice.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 12 November 2013, 18:52:50 »
Is psychologie eigenlijk überhaupt een vak waar conducteurs in opleiding in onderwezen worden?

In elk geval is het systeem zonder psychologisch inzicht ontwikkeld,
... dat met de elementaire psychologie van de goedwillende gebruiker geen rekening is gehouden. En daarmee is het voor een aantal potentiële gebruikers een draak van een product, ...

Mij lijkt dat een aantal dingen bij elkaar hoort. Bijvoorbeeld, bij een automaat die op een station staat zou na het opwaarderen van het saldo de vraag of men direct wil gaan reizen moeten komen. Deze vraag zou beantwoord kunnen worden met een groene knop "Ja, check mij nu in" en een rode "Nee, check mij niet in". Zoiets zou in die situatie recht doen aan de mens, en tonen dat de ontwerpers snappen hoe de praktijk van het reizen voor een mens werkt.

Het feit dat dat soort eenvoudige dingen niet in het systeem zijn ingebracht is er een bewijs van dat het systeem niet voor mensen ontworpen is! Vervolgens eisen we van mensen die op het OV zijn aangewezen dat zij zich maar aanpassen aan systemen die daar ten principale niet voor ontworpen zijn.  ::)

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 12 November 2013, 18:58:10 »
Dat heb ik er niet bij gezegd AlfaArjen ! Maar jij suggereert dat ouderdom dikwijls als excuus gebruikt wordt om de boel te besodemieteren. En dat zal wel een aantal keren gebeuren, maar ook andere leeftijden zullen weleens in de verleiding zijn geweest om niet te betalen.

Waar suggereer ik dat? Ik vind dat ouderdom geen excuus kan zijn om niet te betalen. Ik heb nergens gezegd dat dat dagelijks als excuus door hordes mensen wordt gebruikt om de boel te belazeren. Dat valt in de categorie zwartrijden en die verdienen geen coulance, maar gewoon een boete.

Je hebt het over een dame van 89, en dan in de chaos die Utrecht Centraal heet. Ik vind dat geen goede oplossing. Ik vind dat een conducteur in zo'n geval een UVB zónder biete zou moeten kunnen uitschrijven, al dan niet via de klantenservice.

Wie bepaalt wanneer het dan wel een juist punt is? Intercity's stoppen voornamelijk op stations waar het altijd groot en druk is... En zoals al eerder is gezegd, een conducteur KAN geen uvb uitschrijven zonder boete. Hoogstens kan de boete terug gehaald worden als die niet juist is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 12 November 2013, 19:05:41 »
Maar er is dus niemand die beweert dat ouderdom een excuus is om niet te betalen.

En Utrecht is momenteel wel een geval apart hoor. Het is al een toer om het perron af te komen als je daar niet bekend bent. Soms ook als je er wel bekend bent trouwens.

Gert1

• Gast
« Reactie #175 Gepost op: 12 November 2013, 19:08:57 »
Inderdaad. Utrecht CS was, of all places, zo'n beetje de slechtst mogelijk plek om die mevrouw uit de trein te zetten.

mvg,
Gert

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 12 November 2013, 19:16:50 »
Maar er is dus niemand die beweert dat ouderdom een excuus is om niet te betalen.

Wat is dan de discussie? Dat Utrecht misschien niet de handigste plaats is, daar hebben jullie gelijk in maar zoals ik al zei had betreffende hc dat op kunnen lossen door even iemand van service op te piepen... Neemt verder niet weg dat het tussentijds inchecken op het station gewoon een nette oplossing is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 12 November 2013, 19:23:22 »
De discussie is hoe ver je kan gaan om te voorkomen dat het toch een keertje gebeurd dat iemand niet betaald. En ik vind dan dat die conducteur te ver is gegaan en jij niet. Dat is alles.

Het heeft te maken met het feit dat ik bijna dagelijks de chaos genaamd Utrecht Centraal moet doorkruisen en dat ik regelmatig meemaak dat conducteurs mensen die niet hebben ingecheckt toch alleen maar manen dat de volgende keer wel te doen. Ik denk omdat er in een lange spitstrein te veel mensen zitten die niet hebben ingecheckt.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 19:25:35 door henk »

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 12 November 2013, 19:24:41 »
Ok, duidelijk.

Dan denk ik niet dat we er een eenduidige antwoord/oplossing voor gaan vinden hier  ;)

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 12 November 2013, 19:39:17 »
En zoals al eerder is gezegd, een conducteur KAN geen uvb uitschrijven zonder boete.
Wat is er onduidelijk aan mijn "zou moeten kunnen"?  :-\