Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:16:38
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?  (gelezen 16303 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?
« Reactie #30 Gepost op: 08 November 2013, 18:34:55 »
Miss een idee om is te kijken naar een baanplan (zelf bedenken dus) en dan is aangeven hoeveel je van die rails hebt.
Mocht je echt zoveel hebben als dat je met een baanbouw wilt maken, dan hoef je miss niet eens over te stappen naar een andere rail soort van Flm of iemand anders  ;)
Voor t schoonmaken van wielen en rails kan je kiezen voor was benzine,waarbij je voor de rails miss ook een roco gum kan aanschaffen.
Daarmee maak je de rails ook goed schoon,al weet ik niet geheel zeker of de eventuele zachte railzen na zo'n tijd dat kunnen hebben,want je slijpt in principe een fijn/miniscuul laagje oud spoor weg zodat je een nieuw en schoon nieuw stuk rails overhoud.
(miss dat kenners van die oude rails daar iets meer over kunnen zeggen ??? )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2013, 19:16:05 »
Er zit een losse locomotief en wagon bij (een slaapwagon van Orient Express dacht ik) en een set met een Burlington trein uit de USA (of hoort die wagon met Santa Fe daar niet bij?). Verder wat rails, wissels etc en een trafo. Het is wel grappig om te zien, de Burlington trein zit nog in het oude doosje met nog een kleine beschrijving er bij… “echt” antiek!
Zie de foto’s… het is vooral oud, denk ergens eind jaren 50 ofzo (oude zooi?).
Groeten, Bart

Ik zou hier maar heel zuinig op zijn. Die oude USA modellen van Fleischmann zijn behoorlijk wat geld waard!

CKLX

buddo

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09 November 2013, 11:42:19 »
dan misschien even zoeken naar de  wat zwaardere variant 6755.

Heb er in de buurt 1 gevonden voor 27,50 euro. Is dat een nette prijs?

Verder nu druk bezig om de rails schoon te maken met wasbenzine en vandaag even een MDF plaat kopen voor de ondergrond. Heb nu een klein baantje uitgedacht aangezien ik niet onbeperkt de ruimte heb, maar toch nog flink wat rails over, dus geen zorgen voorlopig om te combineren met andere rails.

Ik kwam deze ook nog tegen, zie de foto? Iemand een idee wat dat is?

Tot slot nog een vraagje over de koppelingen met de wagons. Zijn deze altijd hetzelfde gebleven? Als ik een paar wagonnetjes wil kopen, kan ik dan alles van Fleischmann nemen? Of zijn nieuwere voorzien van een andere sluiting?
Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen. Zouden die passen achter mijn roodbruine locomotief?

Overigens nooit gedacht dat ik nu hier zo druk mee zou zijn, het is leuk/grappig... misschien een nieuwe hobby er bij!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 November 2013, 11:52:06 »
Die rail is een ontkoppelrail.

Hoewel de foto's van ebay donker zijn denk ik wel een haakkoppeling te ontwaren dus denk dan wel dat het gaat. Maar je hebt dan wel iets Duits aan iets Amerikaans/Nederlands hangen. Als je gewoon rijden met modelspoor leuk vindt, dan moet je je gang gaan.

Misschien is een site als http://www.fleischmann-ho.nl/index.html ook leuk voor je. Maar om echt toegang te krijgen, moet je betalen.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2013, 12:02:00 door J J H S »
Jeroen

buddo

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 09 November 2013, 12:09:53 »
Dank voor je reactie. Een ontkoppelrail, dat wil zeggen dat er op dat baandeel geen spanning staat? Dat is wel handig. Dan moet ik er daar misschien nog wat van vinden.

Een haakkoppeling heet dat dus, tja, klinkt logisch, dat had ik zelf kunnen bedenken. Latere modellen hebben dus een andere koppeling begrijp ik.
Wat ik nu al heb is ook een mengelmoesje, een USA trein en een NL loc (die roodbruine moet een 2200 voorstellen begrijp ik). De link was alleen een voorbeeld. Ik zou het leuk vinden om aan de Burlington trein nog een extra Santa Fe wagon te koppelen, dan heb ik hem iets langer.
Achter de NL loc hang ik dan een paar NL wagons uit dezelfde tijd (jaren 50/60). Het blijft dan een mengelmoes, maar dan gebruik ik alles wat ik gekregen heb.
En het past goed qua tijdbeeld bij de auto's die ik er ook bij heb. Dan past het tijdbeeld in totaal maar is het dus alleen NL en USA door elkaar.

De link van Fleischmann kende ik nog niet, bedankt. Ook die had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar bedankt voor de tip. Ik ga hem eens uitpluizen.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 11:55:31 door Ronald Koerts. Reden: compleet citaat verwijderd. »

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 09 November 2013, 12:11:50 »
Een ontkoppelrail is bedoeld om 2 wagons te ontkoppelen. Heeft niets met electriciteit te maken.

Fleischmann heeft heel lang zo'n koppeling gehad. En het zou nog steeds mogelijk moeten zijn om een wagon met een ander type koppeling te voorzien van een haakkoppeling.

Ik wil je nu niet direct op kosten jagen, maar als je verder zou gaan met deze hobby is het het overdenken waard om eens te kijken of het verstandig is om je treinen te voorzien van een ander type koppeling. Maar dat is echt iets voor de toekomst.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2013, 12:16:48 door J J H S »
Jeroen

buddo

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 09 November 2013, 12:13:47 »
Een ontkoppelrail is bedoeld om 2 wagons te ontkoppelen. Heeft niets met electriciteit te maken.

Ai jammer... ik typte al in Google in "wat is een ontkoppelrail" maar kreeg zo snel geen treffers... jammer.
Thanks.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 November 2013, 12:23:38 »
Marnan heeft nog wat van die dingen op voorraad: http://marnan.eu/fleischmann-6011-h0-ontkoppelrail-hand
Jeroen

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 09 November 2013, 12:36:56 »
Ja, dat is hetzelfde idee, maar dan in Modellgleis, de opvolger van de kartonrails.
Prijs is goed voor een goede trafo.
Vroeger had je ruwweg twee smaken in koppelingen. Het was altijd een haak en een beugel, maar bij Fleischmann bewoog de haak en bij de meeste andere merken bewoog de beugel. Tegenwoordig heb je een hele reeks andere koppelingen die te maken hebben met het fenomeen kortkoppelen (zie encyclopedie ;D). Gelukkig kwam ongeveer tegelijk een universele koppelhouder in zwang, waardoor het wisselen van een koppeling een fluitje van een cent is. Maar geen reden om je daar nu druk over te maken. Ga naar een beurs en je ziet stapels oudere Fleischmann modellen met haakkoppeling. Als je geluk hebt misschien ook nog zo'n rijtuig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

buddo

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 November 2013, 16:40:52 »
Deze week de tweedehands trafo opgehaald en vandaag aangesloten; die werkt goed, dat is weer geregeld.

De rails heb ik schoongemaakt met wasbenzine en er een baantje van gelegd. Ik wil in een klein oppervlak (1 x 2 meter) zo veel mogelijk rails gebruiken en eigenlijk twee lussen leggen, maar dan moeten de beide lussen elkaar kruisen, wat zou betekenen dat er een brug ofzo in moet zitten. Heb daar met karton mee geexpirimenteerd, maar de hellingen zijn te veel denk ik... weer een alternatief voor bedenken dus.

De Baldwin loc heb ik schoongemaakt en die rijdt goed, hoe langer ik rij des te beter hij weer gaat. Een paar donkerblauwe NS rijtuigen (jaren 50?) er achter en dat is geloof ik wel een waarheidsgetrouw beeld.

De Burlington loc piept/krijst als een gek. Ik heb hem al uit elkaar gehad en schoongemaakt en gesmeerd, maar het blijft krijsen en langzaam rijden. Wat kan ik daar aan doen?

De smaak krijg ik nu wel te pakken; zondag maar eens naar Zutphen waar geloof ik een beurs is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 15 November 2013, 16:54:45 »
Probeer eens een beetje vet in het lager van de motoras? Een lubberend lager is een gebruikelijke oorzaak voor gekrijs. Niet dat je het met vet oplost, maar je krijgt het gekrijs wel (tijdelijk) weg.
Die blauwe rijtuigen zullen wel plan K rijtuigen zijn en worden sinds de jaren zestig door Fleischmann gemaakt. De echte waren vooral bedoeld voor internationale verbindingen en dat is wat hoog gegrepen voor zo'n dieseltje, maar een kniesoor die daar op let. Zo'n bruin met blauwe combinatie ziet er mooi uit.  :)
« Laatst bewerkt op: 15 November 2013, 16:56:27 door henk »

buddo

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 November 2013, 18:02:03 »
Probeer eens een beetje vet in het lager van de motoras? Een lubberend lager is een gebruikelijke oorzaak voor gekrijs. Niet dat je het met vet oplost, maar je krijgt het gekrijs wel (tijdelijk) weg.
Die blauwe rijtuigen zullen wel plan K rijtuigen zijn en worden sinds de jaren zestig door Fleischmann gemaakt.

Wat voor vet kan ik daar goed voor gebruiken? En als ik het echt op wil lossen, waar moet ik dan aan denken? Laten repareren, kan dat ergens? Of zou er zondag op die beurs in Zutphen iemand zijn die het kan repareren? Geen idee wat ik daar kan verwachten.

Mocht ik het niet kunnen fixen of repareren heel duur zijn dan gebruik ik hem misschien alleen als decor of laat ik hem in het doosje zitten, een leuke jaren 50/60 NS diesel is ook mooi. Zo'n voorloper van de hondekop, die was er toch in groen of blauw? Is er ergens een handig archief voor dit soort "weetjes"?

Ik kan er even geen foto van maken, maar volgens mij zijn ze nieuwer dan plan K, die zien er wat ouderwetser uit. Het zijn donkerblauwe rijtuigen met drie schuine blauwe banen er in. Sommige met reclame en sommige zonder. De rijtuigen zijn overigens van Lima maar ze koppelen prima achter de loc, wel is de afwerking/detaillering beperkt. Ik dus wel mis zitten met het tijdperk, toch te snel in een opwelling gekocht.

Net even de baan veranderd, nu krijg ik op 2 x 1 meter twee lussen met een klim die te doen is, maar hij moet er wel redelijk aan sleuren. Ik wilde per se een lange stuk recht er in voor een station met drie sporen. Op deze manier is het meeste rails dat ik had gekregen gebruikt, alleen flauwere grotere bochtstukken zijn er over, maar die kan ik niet kwijt op deze 2 x 1 meter.

Ik zal binnenkort eens een foto'tje maken, maar misschien kan ik beter doorgaan in het topic over de baanbouw.

henk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 15 November 2013, 18:13:14 »
Oh, Lima plan E. Met blauwe banen horen ze in de jaren zeventig. Alles met een NS logo en/of reclamebanen hoort vanaf de jaren zeventig.  ;D
Wel gereden met een 2200.

Tja, dat van dat lager was maar een gokje. Het is door het scherm slecht te zien wat er schort.

Leuke info bijvoorbeeld op www.seinarm.nl ook wel modellen die zijn verschenen.

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 November 2013, 18:34:32 »
Hallo Bart,

Wat beurzen betreft, je kan morgen en overmorgen ook naar Veendam.
Terug naar het piepen en krijsen van je Burlington loc. Helaas heb je nog geen foto's geplaatst van het inwendige, dus het volgende is een beetje een gokje. Voor mijn verhaal ga ik ervan uit dat er een rondmotor in zit. Aan een kant zit het tandwieltje, aan de andere zijde zit het motorschild met de koolborstels.  Als er speling in het lager van het motorschild zit, kun je deze misschien nog wel vervangen. Aan de tandwielzijde zit het lagertje vast in het motorhuis. Dit is ook wel te repareren, maar is een stuk moeilijker. Dit lager zit in het huis geperst namelijk. Dit zul je zelf even moeten testen. Kan het tandwiel een beetje naar een bepaalde kant bewegen, is dit je probleem.
Nou, eerst weer genoeg info ;D Succes ermee (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #44 Gepost op: 15 November 2013, 19:13:51 »
Kom ik er nog even over heen met wat wartaal  ;D
Als je MDF wilt gaan gebruiken voor een plaat om rails op te leggen dan moet je 2 dingen weten.
MDF is een vocht aantrekker,dus als je t in een vochtige ruimte wilt gaan gebruiken dan trekt t krom,en mdf is voor dingen met gecht ook niet best.
MDF heeft de neiging om op plekken waar t niet wordt ondersteunt maar wel wordt voorzien van gewichtige dingen om door te gaan zakken,ofwel een soort 8baan idee krijg je dan als je niet op past  ;)
Die ontkoppelrail heeft niks te maken met stroomloos zijn,zoals al uitgelegd zijn die dingen enkel om wagons/locs+wagons los te koppelen en zijn dus wel stroom doorvoerend  ;)

Tot zover mijn stukje wartaal als extra info/hulp  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0