Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:16:38
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?  (gelezen 16309 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2013, 00:39:01 »
ik zou erg zuinig zijn op die 2200-look-alike. Ik heb ooit voor een tweedehandswinkel een gelijksoortig maar volledig afgebladderd exemplaar ( meer dan 60% verf eraf) afgebeten en voorzien van een verse verflaag. Zwart met zilvergrijs. Op mijn nadrukkelijk aangeven is er toen een prijs van 150 gulden opgezet ( ze wilden er eerst de helft opzetten) en deze repaint loc was binnen een dag grif verkocht! Dat is inmiddels zo'n 12 jaar geleden, dus een gelijksoortig ding anno nu mag minimaal datzelfde in euri opbrengen, waarschijnlijk meer, een NS 2200-look-alike vind je zelden dus die nog wel wat meer.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2013, 06:51:12 »
Wat ik zou doen als ik jou was, rails opruimen/weggooien de treinen goed schoonmaken en digitaal maken, de rail flensen licht afschuren ...

:o
Als  ik het goed zie, is het rails met kartonbielzen. Daar kun je verzamelaars nog wel een lol mee doen.
Die bruine 1340H deed tien jaar geleden in goede staat met doos nog gemakkelijk 600 euro. Die Burlingtonset nog meer.
Nu zijn de prijzen van dergelijk verzamelaarsspul gekelderd, denk maar aan gehalveerd, maar voor pakweg 800 euro ligt daar nog wel. Het ziet er allemaal prima uit.

Je moet alleen zin hebben het te verkopen. Daar moet je namelijk ook meer geduld voor hebben dan vroeger. Van een opkoper krijg je er een paar honderd euro voor het geheel. Maar als je zo'n loc digitaliseert en de wieltjes schuurt (waarom eigenlijk) dan weet je zeker dat hij iedere waarde verliest.

Je kunt er natuurlijk ook lekker mee gaan rijden. Na enig onderhoud rijden die oude Fleischmann's opvallend soepel. Maar wel op de eigen rails of op de latere Modellgleis.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2013, 07:00:57 »
Huh, dus een modeltrein analoog laten brengt meer op?
Terugbouwen naar analoog is heel simpel.
Maar ik denk niet dat hij dit voor de handel doet maar meer voor plezier, die waarde is onbetaalbaar. Verzamelaars vinden is knap lastig want ook zij weten oude mensen gooien dit weg of verkopen het voor een prikkie.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2013, 07:13:10 »
Lang niet alle Fleischmann modellen uit de jaren vijftig zijn verzamelaarsmodellen. Dit zijn toevallig twee modellen die dat wel zijn. Een 1340H in deze staat zie je zelden. Verzamelaars kom je tegen op ebay.de en die willen de locs in originele staat.

Het is vanzelfsprekend geheel aan de vragensteller wat te doen. Maar wel op basis van correcte informatie.

buddo

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2013, 08:54:25 »
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ook bedankt voor de uitnodiging in Houten, maar dat gaat niet lukken. Ik prik wel een ander weekend om een beurs te bezoeken.

Wel grappig om te lezen dat er veel gereageerd wordt over de waarde en over het mogelijk verkopen... leuk te zien dat die bruine loc en die Burlington trein bijzonder zijn en best wat waard zijn... maar ik doe ze sowieso niet weg. Het is of weer terug de zolder op of gebruiken in een baantje. Overigens wel dank voor het linkje met de verwijzing naar de oorsprong van die roodbruine loc.

De boel digitaliseren klinkt mij erg omslachtig en veel werk, ik ben niet zo handig. Als ik dus iets opbouw, is het gewoon analoog. Wil ik dat gaan doen, dan moet ik dus eerst de trafo vervangen, dat moet te doen zijn. Als ik een later model koop van Fleischmann dan zou deze dus gewoon moeten werken met mijn treintjes? Maar kan ik die dan ook zo aansluiten op deze rails?

Verder lees ik het e.e.a. over de rails die niet echt gangbaar meer is. Maar stel dat ik eerst voldoende heb met de voorraad die er nu is, dan kan ik hier toch wel mee beginnen? Of zit hier ook een veiligheidsrisico aan? Als blijkt dat het bevalt dan kan ik altijd later nog andere rails kopen.

Van het weekend zal ik eerst de rails eens schoonmaken met wasbenzine en op zoek gaan naar een trafo. De locs openmaken en schoonmaken/olie-en hik ik dan nog wat tegenaan, maar misschien dat op internet/youtube ergens staat hoe dat het beste kan.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #20 Gepost op: 08 November 2013, 09:08:08 »
Beste advie: Vitrine kopen en modellen daarin tentoonstellen.
Vooral niets aan wijzigen. t zijn echte klassiekers.
Als je niet veel geld aan hobby wil uitgeven dan is het advies via een veilinghuis of Ebay verkopen en lekker een weekje Ibiza doen.
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2013, 09:15:55 »
Of zit hier ook een veiligheidsrisico aan?

De transformator brengt 12-14 volt gelijkspanning naar de rails.
Dat is een veilige spanning, dus daarmee loop je echt geen risico op een schok of zo.

Je kunt hooguit slecht contact hebben of kortsluiting tussen de rails.
In dat laatste geval, kan een modernere Fleischmann trafo daar ook wel tegen. Die valt even uit (kortsluit beveiliging), na een paar minuten uitschakelen (stekker eruit) doet hij het dan weer.

Slecht contact verhelp je inderdaad met schone rails/wielen, koolborstels/motor collector, en goed vast zittende  bedrading.

Dan kan er weinig misgaan.
Die oude Fleischmann dingen rijden meestal geweldig...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

buddo

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2013, 09:28:12 »
Zou een transformator van het type Fleischmann 6730 ook werken? En is die veiliger?
Die staat op Marktplaats hier niet al te ver vandaan te koop, vandaar.

Overigens zit er ook nog een boekje bij "Fleischmann - Vertaling van het emplacementhandboek" uit 1956... wel NL talig maar toch vol abracadabra... heb niet het idee dat ik daar iets mee kan. Maar gewoon terug de zolder op.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2013, 09:34:33 door buddo »

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2013, 09:37:54 »
Zo eentje gebruik ik ook als ik mijn oude modellen eens wil uitlaten. Daaronder precies die 1340H.  ;D Ik had die trafo nog, maar als je er toch eentje gaat aanschaffen, dan misschien even zoeken naar de  wat zwaardere variant 6755. Staat ook veel op Marktplaats voor een paar tientjes.

Oude modellen en moderne rails gaan niet altijd samen. De wielen zijn dik en hebben hoge flenzen. Omgekeerd hebben moderne modellen met fijnere wielen soms moeite met de wissels van oude rails. Maar het klinkt logisch om rails en wielen schoon te maken met wasbezine (niet schuren), desnoods de modellen wat onderhoud te geven en lekker te rijden. Veel latere modellen redden het best op die rails. En anders de rails vervangen door de gulden middenweg, bijvoorbeeld de messing Modellgleis van Fleischmann of de huidige Profi-Gleis. De verfijning van Fleischmann railmateriaal is nooit zo ver gegaan dat oude modellen er niet op willen rijden.

Wil je later nog eens digitaal gaan, dan kun je altijd nog de hele boel vervangen.

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 November 2013, 09:46:10 »
Hallo Bart,

Gelijk maar beginnen, een goede Fleischmann trafo is via Marktplaats ook gauw gevonden.
Wat betreft het onderhoud van je locs. Als het goed is zit er een gebruiksaanwijzing bij de locs, hierin staat precies hoe de loc uitelkaar moet. Ook staan hier de smeerpunten op.
Verder ben ik het eens met de schrijvers hierboven, laat de locs zo origineel mogelijk. Mocht je in de toekomst toch overgaan tot verkoop, levert je dat het meeste op. Bewaar de doosjes ook goed, dit kan zo maar een paar tientjes schelen!
Even je profiel bekeken, staat bij dat je in Eelde woont. Op 23 november is er een modelspoorbeurs in Assen. Zou ik zeker even heengaan, als ik jouw was.

Groet,  Roelof

Edit. Trafo al gevonden, zie ik. Dit type is goed en veilig. Mocht je hem kopen en ophalen, test dan even of de knop lekker beide kanten op draait. Ook moet de knop bij de nulstand voelbaar "klikken"
Succes (y)
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

buddo

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 08 November 2013, 09:52:30 »
Maar als je er toch eentje gaat aanschaffen, dan misschien even zoeken naar de  wat zwaardere variant 6755.

Bedankt voor de tip, die staat inderdaad ook op marktplaats, zelfs nog dichterbij! Gelijk een mailtje gestuurd wat de vraagprijs is.

Op 23 november is er een modelspoorbeurs in Assen.

Bedankt voor de tip, heb je een linkje toevallig van hoe/wat/waar?

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 08 November 2013, 10:23:03 »
Over de kartonnen rails van Fleischmann (met karton bedoel ik dus de onderkant en niet de railstaven):
Ik ken de kartonnen rails van Trix, die had dat vroeger ook. Zover ik weet waren die rails van Fleischmann en Trix ook compatible (behalve dat Trix natuurlijk nog een middenrail had).
Ik heb in het verleden (eind jaren '80/begin jaren '90) ook oude kartonnen Trix rails met plastic Trix rails (zelfde profiel maar dan met plastic biels en railklemmen) en toenmalige modernere rails van Lima/Roco door elkaar gebruikt. Uiteraard reed het oude Trix materieel niet over de Lima/Roco rails. Moderner Lima/Roco materieel (met kleinere flenzen) reed wel over de oude Trix rails, maar niet krom door de wissels (daar ontspoorden ze). Met een beetje goede baanplanning, kon ik toch oud en nieuw prima combineren. Voor de overgang van kartonnen naar plastic rails had Trix speciale overgangsrailstukken in het programma. Ik weet niet of Fleischmann dat ook had. Desnoods kun je op een beurs tweedehands Trix rails kopen en dan de middenrail eraf slopen.

Waarschijnlijk rijden oude Trix wagens ook op de oude Fleischmann rails (eventueel alleen de koppeling vervangen zodat ze ook gekoppeld kunnen worden met Fleischmann materieel). Oude Trix locomotieven zou je ook nog kunnen gaan gebruiker ter aanvulling, maar dan moet je de stroomafnemer voor de middenrails vervangen door eentje naar de andere buitenrails. Die stroomafnemers zitten gewoon met een schroefje vast, dus je hoeft niets los te breken of te solderen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 08 November 2013, 10:23:49 »
Bij deze, www.mscassen.nl.
Ben handiger met  treinen dan internet dus moet je het nog wel zelf intypen ;)
Zag dat Henk een nieuwer type aangaf, ook hier even het draaien testen. Als de verkoper een testbaantje heeft kun je de werking ook gelijk testen.

Groet, Roelof

Zie dat het linkje automatisch blauw wordt, weer wat geleerd. ::)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2013, 10:26:12 door Roeltje! »
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2013, 11:33:38 »
Goed dat je ze niet verkoopt! Meestal doen ze het op rails met een lagere profielhoogte ook nog wel.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

buddo

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 08 November 2013, 18:14:52 »
Goed dat je ze niet verkoopt! Meestal doen ze het op rails met een lagere profielhoogte ook nog wel.

Prima, maar dat zal ik voorlopig niet nodig hebben. Nu net eens een sortering gemaakt van wat er allemaal is. En dat is best wat, als ik alles gebruik is de baan niet meer te hanteren. Met name de doorsnede van de bochten maken het een groot geheel. Nog maar eens kijken of ik een klein startbaantje kan maken dat niet te veel ruimte inneemt.