Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?  (gelezen 16282 keer)

buddo

• Offline Offline
Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?
« Gepost op: 07 November 2013, 15:51:43 »
Hoi allemaal,

Ik (Bart) ben hier nieuw op dit forum en zit met wat vragen… duidelijk een beginner dus een topic in dit subforum. Ik heb absoluut geen ervaring met treintjes, maar heb hier eens wat rondgelezen en snap er eerlijk gezegd nog niet veel van.
Een aantal jaar terug heb ik van een overleden opa een oud treintje gekregen. Die heeft jaren op zolder gelegen, maar nu heb ik hem eens tevoorschijn gehaald om eens te testen of hij het doet. Wonder boven wonder… zonder gebruiksaanwijzing een kort rondje gelegd en de boel aangesloten en het werkt! Ik zit nu met het idee te spelen om hier misschien eens wat mee te gaan doen.

Behalve het merk (Fleischmann) en de schaal (H0) heb ik alleen geen idee wat ik heb… misschien kunnen jullie me daar iets over vertellen?
Er zit een losse locomotief en wagon bij (een slaapwagon van Orient Express dacht ik) en een set met een Burlington trein uit de USA (of hoort die wagon met Santa Fe daar niet bij?). Verder wat rails, wissels etc en een trafo. Het is wel grappig om te zien, de Burlington trein zit nog in het oude doosje met nog een kleine beschrijving er bij… “echt” antiek!
Zie de foto’s… het is vooral oud, denk ergens eind jaren 50 ofzo (oude zooi?).

Stel dat ik verder ga met de treintjes, kan ik hier dan iets mee?
Kan ik dit oude spul nog gaan combineren met nieuwere (tweedehands) onderdelen? Bijvoorbeeld wat wagonnetjes, een locomotiefje erbij?
En is het mogelijk om met dit spul nog een tweede trein te laten rijden? Of moet ik dan een extra lus aanleggen met weer een trafo er bij?
Zoals geschreven, het spul rijdt wel, maar niet heel erg lekker… moet ik de rails en de locomotief bijvoorbeeld schoonmaken?
En stel dat ik hier een baantje van wil gaan maken, wordt dat dan een kostbaar geheel als ik ook huisjes, wegen, auto’s, poppetjes enz… voor ga kopen? Het is nou niet zo dat ik zwem in het geld…

Zoals je merkt… duidelijk een beginner, alle tips en opmerkingen kunnen me op weg helpen. Het lijkt me sowieso leuk om een keer een modeltreinbeurs of dag te bezoeken, misschien dat ik dan wat inspiratie opdoe.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten, Bart
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 16:01:40 door buddo »

henk

• Offline Offline
Re: Trein gekregen... is het wat? basis om verder te gaan?
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2013, 16:01:07 »
Linksboven staat en handleiding Plaatje Uploaden.
Ben wel benieuwd. Het klinkt als verzamelaarsspul. Het is allemaal weer goed rijdend te krijgen, soms met meer en soms met minder moeite. Uit elkaar halen en schoon maken kan al goed helpen.
Dat oude spul kan niet op alle moderne rails rijden. De flenzen waren vroeger veel hoger, zodat de spoorstaaf van veel modern railmateriaal simpel te laag is. Maar verder valt het technisch wel te combineren. De vraag is of je het wil. Het moderne spul is veel beter op schaal en veel gedetailleerder. Naast elkaar oogt dat een tikkie vreemd. Het is eerder leuk voor een soort nostalgische baan met alleen maar ouder materieel.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 16:25:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

buddo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2013, 16:02:34 »
Plaatjes gelukt... snap nog niet wat ik fout deed, maar ineens stonden ze er in!

blokkendoos

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2013, 16:04:40 »
Hallo Bart
Je kan genoeg uitbreiden. Ik wil je alleen een waarschuwing geven voor de transformator.
Dat ding hoort in een museum thuis. Heel oud, metalen kap en gebasseerd op oude voltages. Dat ding is LEVENSGEVAARLIJK. Niet gebruiken dus

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2013, 16:05:56 »
Deze treinen kun je zeker nog wel laten rijden, als ze het nog doen.
En als ze het niet doen, zijn ze altijd wel weer aan de praat te krijgen.

Zijn misschien ook nog wel wat waard, ik weet zelf niet zo veel van het echt oude Fleischmann spul.
Ik zou er in elk geval niet teveel aan gaan prutsen (bijschilderen etc.).

Ik zou wel even kijken naar de elektrische veiligheid van de trafo.
Zo te zien een metalen behuizing, en dan moet je isolatie intern wel in orde zijn...

aanvulling: zie de opmerking van Blokkendoos hierboven. Voor een paar tientjes heb je een (2e hands) veilige Fleischmann trafo. Zeker als je er niet veel kennis van hebt is dat de veiligste oplossing.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 16:07:47 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

buddo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2013, 16:12:04 »
Deze treinen kun je zeker nog wel laten rijden, als ze het nog doen.
Ik zou wel even kijken naar de elektrische veiligheid van de trafo.
Zo te zien een metalen behuizing, en dan moet je isolatie intern wel in orde zijn...

Ze doen het... zonder ook maar iets er aan te doen heb ik ze op de rails gezet en na wat moeizaam gesputter deden ze het allebei.
Dank voor de tips van veiligheid... ik had er zelf ook al niet zo'n goed gevoel bij en tijdens het testen de zaklantaarn bij de hand voor als de stoppen zouden springen ofzo. Als er tips zijn welke trafo ik beter wel kan gebruiken, in combinatie met de oude andere spullen, dan hoor ik het graag. Mocht ik door gaan met dit oude spul, dan weet ik wat ik nodig heb.
Overigens zit er ook nog een lading auto'tjes in H0 schaal bij uit dezelfde tijd...
Past niet echt bij mij... ben meer van het moderne, maar ach... misschien is dit ook wel leuk.

Off-topic... gaaf Marc, de Shinkansen trein in je foto'tje... heb er tijdens een vakantie veel in gezeten... dat is eigenlijk meer wat ik leuk vind dan die oude dingen. Maar in de gekregen set zit natuurlijk een familie erfstuk met gevoel...

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2013, 16:17:49 »
Zoiets als deze (al is deze dan verkocht; Marnan heeft ze regelmatig):

http://tweedehands.marnan.eu/besturing/2-rail-dc/transformatoren/fleischmann-720-17-va-transformator

Die oude modellen trekken behoorlijk wat stroom.
Ik zou geen lichtere trafo nemen (in VA = Volt x Ampere).
En als je een Flm koopt, blijf je mooi bij je eigen merk, al is dit technisch geen 'must'.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2013, 16:25:43 »
De plaatjes staan er inmiddels en het is inderdaad verzamelaarsspul. Die bruine 1340 is bijvoorbeeld een vrij zeldzame variant van een model van de Baldwin 1340 diesel, de zogenaamde 1340H die een Nederlandse 2200 moet voorstellen. Hier wat meer info.
http://www.effert.de/index.php/baldwin-loks
Hier wordt de Burlingtonset aangeboden.
http://www.williwill.de/fleischmann-burlington-set-1343-im-originalkarton-clix-20024.html
Ook die oude kartonnen rails is interessant voor verzamelaars.

Maar goed, je kan er ook lekker mee crossen. Doe ik ook.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokpaint

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2013, 16:56:41 »

En stel dat ik hier een baantje van wil gaan maken, wordt dat dan een kostbaar geheel als ik ook huisjes, wegen, auto’s, poppetjes enz… voor ga kopen? Het is nou niet zo dat ik zwem in het geld…

Hoi

Als je het spul verkoopt wel. Het heeft voor de verzamelaars toch een behoorlijke waarde.

Hierna zou je dan opnieuw kunnen beginnen (zou je dit willen). Van de andere kannt, het heeft natuurlijk wel sentimentele waarde.
Je kunt je natuurlijk ook gewoon beperken tot klassiek spul met een baan in jaren 50-60 stijl. Er is genoeg oud Fleischmann maar ook toebehoren e.d. te koop voor redelijk weinig geld.

bart

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2013, 17:01:19 »
Hallo Bart,

Welkom en veel plezier op het forum !

Aanstaande zaterdag is er een modelspoorbeurs in Houten waar je een hoop inspriratie kunt opdoen.
Om 12 uur is er een bijeenkomst van forumgebruikers in de kantine.

Met vriendelijke groeten,

Ferry

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55204.0.html

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2013, 20:10:55 »
Die trafo's zijn honderd in een dozijn verkrijgbaar. En je betaalt ook niet de hoofdprijs voor een wat ouder type. Ik zou eens op een treinenbeurs gaan kijken. (y) Daar zal je veel kunnen vinden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2013, 20:37:47 »
Nog een kleine kant tekening.
De rails die je nu hebt zal waarschijnlijk niet te combineren zijn met nieuwer rail spul.
Iets met vooruitgang,veranderende inzichten en dergelijke   ;)
Mocht je er voor kiezen om iets op te starten dan kan je dat doen met wat je nu hebt,al is de kans groot dat door vernoemde flens verschillen je trein vaker ontspoord dan dat deze bljft rijden op nieuwere soorten rails.
Verzamelaars zouden best interesse hebben in je rails en miss meer,maar dat is aan jouw om te zien of en wat je hier mee will doen.
1 ding is zeker,die trafo is een veiligheids risico,metaal en stroom in een hokje genaamd trafo na zoveel jaren kan vervelende gevolgen hebben.
Zoals al gezegd nieuwere en betere trafo's zijn op beurzen voor relatief weinig geld te vinden, ;D

Owjah das waar ook,welkom op dit forum  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 November 2013, 21:44:54 »
Trafo is een risico, ook omdat in worst case scenario je 10 volt boven specificaties zit... je hebt nu 230 ipv 220 volt netspanning

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 November 2013, 21:49:13 »
Nee, die vlieger gaat niet op. Het gaat in percentages. Dus ongeveer 5% input omhoog is ook 5% output. Daar kunnen de motortjes wel tegen. Van 12V naar 12,6 is geen probleem... ;)

Gr, Bert

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2013, 22:21:18 »
Toen die travos op de markt kwamen bestonden er geen (kema?) keuringen of ze waren niet zo streng als nu, dat ding is vrijwel geheel uit metaal en de windingen die erin zitten zijn van wol/stof gemaakt, dit droogt uit en dan gaat het een keertje mis.
Als je een keer naar een beurs / 2e hands winkel gaat krijg je soms een (oudere) travo gratis als je iets koopt. vanaf 1985 zijn ze prima te gebruiken!

Wat ik zou doen als ik jou was, rails opruimen/weggooien de treinen goed schoonmaken en digitaal maken, de rail flensen licht afschuren en moderner rails kopen, neem wel 2,5mm profiel hoogte (code 100) dan weet je zeker dat het goed gaat met code 83 gaat het niet lukken. soms is het juist leuk om een oud treintje naast realistische moderne(techniek) treinen te zetten..
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?