Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 741230
Vandaag om 08:43:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:30:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:14:43
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170458 keer)

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #90 Gepost op: 19 November 2013, 20:17:30 »
Weeeeeeeeeeeeeeeeeees,

effe wachte mety schuren van die voorbumper. Eerst even hier kijken:



Wat zien we hier? De voorbumper van de ene tegen de achterbumper van een andere GTL.

Duidelijk is nu te zien dat de voorbumper rond is, waar de achterbumper recht is.

Niets aan schuren dus!

Persoonlijk zou ik toch voor een gesloten dak kiezen, zoals dat nu in versie 2 is. Waarom? Dat dak zit vast en op de juiste hoogte. Daar hoef je alleen nog zelf de opbouw op te maken. Dat scheelt een passend dak erin te maken, wat zeker niet voor iedereen is weggelegd.

Wes, vergeet overigens niet het deurverschil GTL8-I en GTL8-II. de II serie heeft alleen maar zwenk-zwaai deuren, waarbij de eerste deurgroep ruiten heeft die langer door lopen. (zie de deuren in kapversie 1).

Mitchell, fraai werk!

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #91 Gepost op: 19 November 2013, 20:23:14 »
Ja, nee, duhhhhh. Ik bedoelde dat de bumper nu niet meer 'rechthoekig' is en is afgerond. Zie de foto.

Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #92 Gepost op: 19 November 2013, 20:45:30 »
Oke, jouw nieuwe foto verklaart.
Ik dacht al even dat je de voorbumper net zo recht ging maken als achter.


WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #93 Gepost op: 19 November 2013, 20:47:28 »
Ik voel me gekwetst, alsof ik niet weet hoe de tram er uit hoort te zien.  :'(
Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #94 Gepost op: 19 November 2013, 20:50:24 »
 :-* Kusje erop Wes?

Als ik jouw PCC zie, dan geloof ik echt wel dat je er goed naar kijkt. Alleen door hoe je het schreef kwam het op mij anders over dan dat je bedoelde.

Ben reuze benieuwd naar het vervolg van de bouw want je bent goed bezig! Mijn slijptram staat immers nog steeds in de werkplaats..  ::)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #95 Gepost op: 19 November 2013, 20:53:31 »
 ;D Komt goed!

Ja, ik probeer elke week wel een keer of je website weer werkt, maar telkens zonder resultaat. Daar ben ik dan weer erg benieuwd naar. De laatste update was erg inspirerend, als kan ik me die mijne niet meer heugen!

Ik ga gestaag door. U hoort van mij!

Check ook mijn Facebook

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #96 Gepost op: 19 November 2013, 21:43:33 »
Het dak zou er toch als losse plaatjes bij geprint kunnen worden? Leg je ze er zo in.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #97 Gepost op: 19 November 2013, 21:49:11 »
;D Komt goed!

Ja, ik probeer elke week wel een keer of je website weer werkt, maar telkens zonder resultaat. Daar ben ik dan weer erg benieuwd naar. De laatste update was erg inspirerend, als kan ik me die mijne niet meer heugen!

Ik ga gestaag door. U hoort van mij!

Mijn website.. juist ja.. daar noem je zoiets.. Ook iets waar ik eens een dag voor moet gaan zitten.. Helaas is alle content van de website zoals die was verloren gegaan  ???
Ik overweeg dan ook, nu ik toch weer opnieuw moet beginnen, dat ik toch maar weer zelf in HTML ga schrijven, in plaats van prutsen via Joomla..

Maar goed.. terug on topic..

@Sven: dat zou natuurlijk kunnen, maar de vraag is of je em er dan net zo strak in krijgt, als wanneer die mee geprint is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #98 Gepost op: 20 November 2013, 11:48:02 »
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Alleen als het een flinterdun plaatje zou zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #99 Gepost op: 20 November 2013, 14:47:28 »
Het kan ook wel, maar ik denk dat het niet heel erg mooi zal worden, de korrelige structuur van de 3d print doet afbreuk aan het lijnenspel dat het dak hoort te hebben. Voor het mooiste/beste resultaat kun je beter met styreen aan de slag.
Check ook mijn Facebook

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #100 Gepost op: 21 November 2013, 15:16:00 »
Dat kun je dan altijd nog zelf kiezen. Of je de meegeleverde plaatjes dan gaat opplakken of ze als mal gebruikt voor je eigen styreen plaatjes.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #101 Gepost op: 21 November 2013, 16:26:21 »
Ik denk, dat de slimste oplossing voor dat dak toch die "Oermodellen" van Mitchell zijn: het is allemaal rechttoe-rechtaan en dus prima uit styreen te snijden!
Op dat dak, dat zo typisch verdiept ligt moet immer nog wel het nodige worden neergepoot...
En inmiddels weten we allemaal, dat er óók bij dat Grote Voorbeeld  ;) "om die filmkasten heen is geconstrueerd".

Een fatsoenlijk dak-met-details lijkt mij niet te printen, dat wordt zelfbouw (en dan is styreen inderdaad het simpelste)

Ik zou dus willen roepen:

@Mitchell: Ga uit van jouw eerste model! Dat dak regelen we zelf wel.... (Véél te veel varianten om te behappen...)
Laat inderdaad die deuren maar weg, maar biedt twee opties voor die C-Bak (voor de niet zo trammofielen: die middelste bak  ;) ) Daar zit immers het meest essentiële verschil van 8-1 versus 8-2! En diverse prints van al die deurvarianten? Hoe dik is zo'n kap? Wordt dat in "FUD" belangrijk minder? Prijsverschil?? Ik denk blij te worden van bakken 'zonder dak', maar óók die dwarsbalkjes-onderin uit jouw laatste ontwerp!

@Wes: Zéker! Dat dak kun je heel goed zélf uit styreen opbouwen en detailleren: de kappen zijn "De Basis", het is beslist géén 'bouwpakket'...  Kijk nog eens op de site van Skiptram over deze definities! Ik krijg neiging om te gaan schoppen: "Luie sodemieter" !  ;)

@Peter:  :-\ Sterkte met die website, maar is BNLS voorlopig geen goed alternatief?  ;) Heb je meer tijd om te bouwen en ons te laten genieten!

@Sven: Sorry vriend, maar een GTL8 bestaat voornamelijk uit saaie écht rechte plaatdelen, in tegenstelling tot jouw mooie Backertjes: die LIJKEN rechttoe-rechtaan, maar zijn het niet...
Je wilt niet weten, wat er op dat dak allemaal "moet"/kán... Die delen kunnen ongetwijfeld als print of afgietsel, maar het BLIJFT noodzakelijk zélf dat dak van "Zurüstteile" te voorzien...
(Maar troost je: het ordentelijk beschilderen van een geprint keteltje is mínstens zo veel werk...)

Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:03:08 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #102 Gepost op: 21 November 2013, 18:30:43 »
maar biedt twee opties voor die C-Bak (voor de niet zo trammofielen: die middelste bak  ;) ) Daar zit immers het meest essentiële verschil van 8-1 versus 8-2!

Die C bak is juist bij beide modellen gelijk .
Het verschil in lengte zit in de A en de B bak .







Ok , oude foto's , maar vergelijk vooral de raamstijlen
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 18:34:45 door ronald1956. Reden: aanvulling foto\'s »

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #103 Gepost op: 21 November 2013, 18:35:48 »
Hoi Ronald,

De C-bak is helemaal niet gelijk bij de GTL8-1 en GTL8-2 serie.. Lijncijfer tussen raam en deur versus complete bestemmingsfilm met lijncijfer boven het raam.. Noem ik toch een verschil.. ::)


martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #104 Gepost op: 21 November 2013, 18:52:03 »
klopt maar het ging mijn pa en Ronald om de lengte.

Dan kan je dus 2 sets maken.

GTL-8 zonder deuren (geëtste deuren zijn denk ik het mooist)
GTL-8 II met deuren

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk