Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TTI Bergland Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:55:05
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door jerrytrein
Vandaag om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 170508 keer)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #105 Gepost op: 21 November 2013, 19:22:03 »
O Hell  ::)
Menigeen heeft veel verkeerd begrepen?

Ronald, HELP!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #106 Gepost op: 21 November 2013, 19:41:40 »
Mijn excuus.. Te snel gelezen...   :-[

Las het berichtje nadat ik net thuis was uit een lange drukke werkdag.. Eenmaal wat tot rust gekomen drong tot mij door dat ik iets te kort door de bocht reageerde..

Het ging inderdaad om de bak-lengte..

Het zou goed kunnen zijn dat die bij zowel de I serie als de II serie even lang zijn.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #107 Gepost op: 21 November 2013, 19:55:26 »
Oooohkeeee heren! Zullen we een discussie over de verschillen even in een ander topicje doen? Ik heb eigenlijk nog geen enkel bouwverslag geschreven, en er zijn toch al 7 bladzijdes vervult/vervuild. (Hoe leuk ik het ook vind om te lezen!)

Wes
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #108 Gepost op: 21 November 2013, 22:00:23 »
Hoi Ronald,

De C-bak is helemaal niet gelijk bij de GTL8-1 en GTL8-2 serie.. Lijncijfer tussen raam en deur versus complete bestemmingsfilm met lijncijfer boven het raam.. Noem ik toch een verschil.. ::)

Vergelijk de bijgevoegde foto's en je kan zien dat ik alle uitwendige verschillen aangebracht heb .

(en ik had weer niet gezien dat er nog een blz met de twee berichten (voor dit bericht) was , sorry
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 22:04:28 door ronald1956. Reden: aanvulling »

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #109 Gepost op: 22 November 2013, 18:25:21 »
Voordat ik mezelf alleen al wil gaan verdiepen in het spuitwerk, wil ik de tram rijdend maken; dus tijd voor..

HET ONDERSTEL. Deel 1

Ondertussen ben ik al verder met de bouw van de GTL dan dat mijn verslag is; dus ondertussen ben ik er al láng achter gekomen dat de kappen eigenlijk perféct zijn voor een roco GT8. In zoverre perfect dat ze qua breedte goed passen. Alleen, de kappen hebben nog geen 'richel' om op het onderstel te blijven hangen, en het onderstel voor de C-bak is te lang, dus deze moest ingekort worden. (Overigens zou die richel tijdens het 3D proces al gemaakt kunnen worden natuurlijk, maar, dat is eigenlijk alleen als je er een roco onderstel voor gebruikt, anders niet...) Het onderstel van de Roco tram is gemaakt van witmetaal, en dus erg goed te behandelen. Na meten, vergelijken, nog eens meten, testen, vergelijken, nog eens meten en uit eindelijk een voorzichtige definitieve keuze te maken had ik precies uitgekiend hoe ik het zou aanpakken: Allereerst de ijzerzaag haaks in het onderstel gedrukt en een stukje eruit gezaagd. Vervolgens aan elkaar geplakt met secondelijm (Wat overigens niet erg goed werkt) en de bevestiging gegarandeerd door in de 'baantjes voor de elektrodraadjes' ijzerstaafjes ingeplakt zodat er een goede verbinding ontstaat.

Vervolgens in de kappen hoekse profieltjes (van 1 bij 1mm) op de afgetekende lijn geplakt en op strategische plekken een strookje styreen geplakt die in de inkeping van het onderstel past, zodat de kap eenmaal op het onderstel niet meer kan verschuiven. 1+1=2 en dit werkte ook perfect! Helaas, was ik tóch iets te snel met de keuze voor de hoogte en bleek de tram nu wel erg hoog op z'n pootjes te staan... Gelukkig is het styreen en is het gemakkelijk weg te snijden....

Even tussendoor: Een groot vraagstuk was de manier waarop het styreen op de kappen bevestigd konden worden. De kappen zijn 3D geprint met een methode waarbij miniscuul kleine korreltjes plastic aan elkaar worden gesmolten en hierdoor is het moleculair gezien opgebouwd als een spons. Daardoor zuigt het vloeistoffen met een viscositeit als water/melk op zoals een spons dat ook zou doen. (Oftewel: Plasticlijm of 'gewone' superlijm uit tubetjes werken niet!!!!!!!!!! (UITROEPTEKEN). Ga hier niet mee klooien, het wordt namelijk een zooitje omdat je te veel lijm zal willen gebruiken...)
In de modelbouwzaak (De Houtloods, Den Haag) wisten ze wel raad: Een verdikte versie van de superlijm. Dit bleek inderdaad de perfecte oplossing te zijn; het is dik genoeg om je dingetjes te kunnen plakken, maar is dun genoeg zodat het overtollige lijm alsnog word opgezogen en er dus geen lijmresten te zien zijn!!!

Goed: Het onderstel is zo goed als geregeld. Ik zat alleen nog een beetje met het probleem van de geleding. De geleding van de roco tram pást wel, maar is niet perfect. Dit omdat de inkijk nu niet helemaal is weggewerkt. Probleem is alleen dat wanneer je dit correct wilt maken, je in het onderstel het een en ander moet wegzagen wat tot instabiliteit zal leiden. Dat is het enige nadeel van het gebruik van dit onderstel. Maar ik heb dan met deze tram daar wat minder moeite mee. Voor deze keer dan...

Dit was deel 1 van het onderstel; volgende op de planning is de bodemplaat/interieur. Maar ik ben nu eerst bezig (of stiekem is het al af..) met het dak.
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #110 Gepost op: 22 November 2013, 18:59:22 »
Ziet er goed uit . (y) (y)

Onderstel van Roco tram is niet van witmetaal , maar van zamac (dit is een legering van meerdere metalen waar ook de Dinky Toys van gemaakt zijn/waren)

Het ingekorte chassis heb ik ook versterkt met 4 stukken verenstaal .
Echter het lijmen moet je niet met seconden (super) lijm doen maar met Bison 2 componenten lijm .
Secondenlijm laat gegarandeerd los .

Voor de geleding  hebben wij van styreen stroken op de bestaande geleding geplakt .
Als je de maten hiervan wil hebben dan hoor ik het wel .

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #111 Gepost op: 23 November 2013, 11:14:53 »
Je bent lekker bezig Wes, je gaat als een speer (y)

Staat de GTL overigens niet te hoog op dit moment?
Als ik zo wat foto's kijk moet ie nog iets lager staan.

Als dat lastig voor de draaistellen is kan je misschien een stukje van de geprinte kap afsnijden en aan de draaistellen plakken, hierdoor kan je als het goed is lager gaan en lijkt het optisch nog steeds goed ;D (zegt Mitchell, die totaal geen verstand heeft van dingen bouwen)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #112 Gepost op: 23 November 2013, 12:01:08 »
Voor de geleding  hebben wij van styreen stroken op de bestaande geleding geplakt .
Als je de maten hiervan wil hebben dan hoor ik het wel .

Ronald,

Zélfs als Wes die maten niet wil hebben  ;) IK wél...  ;D
(Ik ben lui, want ik kán ze natuurlijk gaan afleiden uit de beroemde "Schoenmakers-bouwplaat", die jullie bij de HMC als basis gebruikten (en Mitchell dus wellicht voor zijn eerst printkap) maar hapklare maten of tekeningen zijn veel gemakkelijkeker...  :-* )

@Mitchell: Jij hebt stroomlijnmodellen van diverse fabrikanten gezien, die dat óók zo oplossen?  ;D  Klinkt als een slim idee, dat op een recht stuk inderdaad niet zal opvallen... (Die schortplaten hebben immers duidelijk zichtbare afscheidingen)

*Gaat met een frisse blik naar de foto's van deze kappen kijken, maar óók de gietkappen van mijn GVBA-Electroon...* Je plantte een zaadje!  (y)

Frans
« Laatst bewerkt op: 01 December 2013, 21:19:42 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #113 Gepost op: 23 November 2013, 13:01:55 »
Jep, ik herrinerde me een trein bespreking van Chris op Groterdam, volgens mij was het een zilvere trein uit Duitsland  ??? waar best wel wat te doen was over de manier waarop die dat hadden opgelost.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #114 Gepost op: 23 November 2013, 13:31:32 »
Hey,

Ja, hij staat ietswat hoog op de pootjes, en dit zelfs nadat ik het nog had aangepast. Ik nam daarvoor namelijk als 'visuele maatvoering' aan dat de onderkant van de schorten tot op de helft van de wielen hangen. Niet er bij nagedacht dat de draaistellen van roco in schaal iets te groot zijn, maar het is te verwaarlozen. op 'kijkhoogte' is het niet zo opvallend, en uiteindelijk is de hoogte van de tram gelijk met alle andere trams die ik heb (En in vergelijking prima.) Als ik het onderstel nog hoger moet plaatsen zullen de bankjes tot op de helft van het raam komen. 't Is een compromis.

Overigens heb ik ook nog een in perfecte staat verkerende bouwplaat van Schoenmakers. Ongebouwd, uiteraard. Daar haal ik ook aardig wat dingetjes vandaan. (Alleen is het de blauwe versie, ik had liever een creme/rood tram gevonden....)

Wes
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #115 Gepost op: 23 November 2013, 14:58:37 »

Zélfs als Wes die maten niet wil hebben  ;) IK wél...  ;D

Zal ik wel scannen/kopieeren . (duurt even , handleiding is meer dan 60 blz.)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #116 Gepost op: 23 November 2013, 14:59:46 »
Oh, en ik wil ze ook hoor! Heel graag! :D  ;D
Check ook mijn Facebook

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #117 Gepost op: 23 November 2013, 15:00:49 »

(Alleen is het de blauwe versie, ik had liever een creme/rood tram gevonden....)

kopie van de creme/rode ook goed ?

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #118 Gepost op: 23 November 2013, 15:31:02 »
Uiteraard!
Check ook mijn Facebook

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #119 Gepost op: 23 November 2013, 22:49:17 »
Het dak. Deel 1

Groot onderdeel van de tram en het eerst opvallende is toch het dak. Ook eigenlijk het lastigste van de hele buitenkant van de tram. Ondertussen heb ik het allang af, maar ben ik niet geheel tevreden. De keuzes die ik heb gemaakt bij dit dak zijn toch niet genoeg overwogen. Gelukkig (!) kan ik bij deze versie indien gewenst later in het stadium opnieuw een dak maken. Het zijn immers losse styreen plaatjes die gemakkelijk opnieuw zijn te maken. (Alleen kosten de Evergreen styreen strips klauwen met geld, en je hebt er nogal wat nodig.)

Allereerst heb ik uit 1mm dik styreen de daken op maat gesneden. Dit verdient geen aandacht, gewoon uittekenen, opmeten en uitsnijden. Wel heb ik er kleine streepjes in geplakt zodat de daken na het 'inleggen' eigenlijk niet meer kunnen bewegen. Ook even de gaatjes voor de pantograven direct uitgemeten en geboord. Even goed kijken waar de pantograaf zich precies bevind (Boven het draaistel uiteraard!). En dan de dakbedekking. Hier heb ik erg lang naar verschillende foto's gezocht en bestudeerd.

Er is een hoop te zien, maar wat opvalt zijn de 'repen' die in het dak verwerkt zijn. In het echie zijn het er maar liefst 10 en in model vond ik het lastig dat na te doen. Op Eurospoor 2013 heb ik gezocht naar stands met Evergreen strips maar ik kon niet veel vinden. Uiteindelijk bepaalde strips gekocht met de gedachte dat het wel goed zou komen. Uiteindelijk bleek dit niet goed te zijn, maar daar ben ik eigenlijk pas véél later achter gekomen... Zucht.

Ook zitten er op het dak 'pukkels' waarvan ik de functie niet kon achterhalen. Iets vinden dat deze pukkels konden weergeven was lastig, maar uiteindelijk lag het voor m'n neus; Ik had nog een hele rol met weerstandjes liggen en die lijken op zich aardig op de vorm van die pukkels. Dus de metaaldraadjes eraf geknipt en de helft van de horizontale lengte afgedremelt zodat het een ondergrond heeft. Op zich zag het er aardig uit en besloot om ermee door te gaan. Uiteindelijk was dit het resultaat:

Te zien is dat de strips veel te groot/dik zijn. Daarom heb ik er ook maar 4. Als je er lang naar kijkt is het niet erg mooi, maar op het eerste gezicht valt het redelijk mee. Dit is wel iets dat ik in later in het stadium zal vernieuwen. Ik heb namelijk al nieuwe styreen strips gevonden die dunner zijn dus ik zou het nu opnieuw kunnen doen met de goede schaalgrootte en misschien met andere weerstandjes, kleinere weerstandjes. (Want die werken op zich wel, alleen zijn deze te groot!)

Goed, maar ik ben toch verder gegaan; Ik van kleine styreen strips de loopplanken geconstrueerd en het een en ander aan leidingwerk nagebootst met koperdraad. Op zich ziet het er leuk uit, alhoewel het nu dus niet meer correct is. Komt goed, in een later stadium...
Check ook mijn Facebook