Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:40:47
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
Vandaag
om 21:20:32
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 21:01:04
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 20:32:58
NS 1700 transfers
door
ES44C4
Vandaag
om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Roelof R
Vandaag
om 19:36:41
De Projecten van RetroJack
door
NS264
Vandaag
om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:25:23
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:07
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0.
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing (gelezen 73892 keer)
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #255 Gepost op:
29 November 2013, 15:39:29 »
Hij loopt als een zonnetje! Prachtig om te zien. Een herboren machine!
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
tijgernootje
Offline
Berichten: 12227
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #256 Gepost op:
29 November 2013, 17:23:35 »
Vooralsnog ziet je brabo loc dr in elk geval fraai uit en stil is die ook nog s
Het overige aan probleempjes zal je na zo iets ook vast wel opgelost krijgen lijkt me
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #257 Gepost op:
29 November 2013, 22:22:17 »
Dat wel, het kost alleen zo veel tijd (alsof ik gewend ben om supersnel te bouwen
). Nou ja, heb de tas klaar staan voor morgen, maar eens aan de slag...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #258 Gepost op:
30 November 2013, 23:20:22 »
En aan de slag ben ik geweest. Vandaag een koppelboompje gemaakt voor de bogie. Had wat voeten in aarde maar is toch gelukt. Nu de ophanging nog, de boel moet tenslotte geïsoleerd blijven. Hopelijk is ook de uitslag verbeterd... Moet nog even brainstormen over de ophanging...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #259 Gepost op:
01 December 2013, 11:38:27 »
Hmmm, kan niet verder, heb nieuwe M2 boutjes en moertjes nodig en die heb ik niet. Dinsdag toch naar Bentink, dan maar even daar kijken of ze wat hebben...
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2013, 11:23:25 door guest7823. Reden: draadomschrijving aangepast
»
Gelogd
Spoor 0 adept
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #260 Gepost op:
06 December 2013, 11:22:20 »
Hallo Tomasso,
Fraaie loc, loopt idd erg mooi, die M2 boutjes zijn misschien wel bij de eerste de beste bouwmarkt te krijgen, vraag is wel of ze de goede vorm hebben en van het goede materiaal, of beginnen ze bij M3
nou ja, succes in ieder geval
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2013, 11:23:39 door guest7823. Reden: draadomschrijving aangepast
»
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4214
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #261 Gepost op:
06 December 2013, 12:14:47 »
Bij de bouwmarkt begint het bij M3, Gerie P heeft wel kleiner, maar is niet goedkoop.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #262 Gepost op:
06 December 2013, 13:27:21 »
Kleine boutjes ed kun je ook bij Sauerbier krijgen,
http://www.sauerbiermodelbouw.nl/
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #263 Gepost op:
06 December 2013, 17:12:55 »
Ik loop nog wat achter met de berichtgeving zie ik
Heb de boutjes afgelopen dinsdag samen met een aantal moertjes bij Bentink gehaald. Mooie winkel en meteen een hele interessante demonstratie van roco Z21 gehad. Mooi spul. Daar ook verliefd geworden op een nieuw locje van Roco, een sneeuwschuiver waarbij alles werkt! Normaliter ben ik helemaal niet van dat moderne spul, maar dit was waanzinnig mooi en ook nog eens een enorm leuk locje om te zien! Nou ja, wie weet, ooit nog eens. Hoe dan ook, knap staaltje techniek...
Misschien vanavond nog eens verder met de loc en als dat niet lukt dan wellicht zondag (morgen nog een keer Sinterklaas, woohoo!
)
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #264 Gepost op:
08 December 2013, 22:00:24 »
Stom, had ook 1,4 mm boutjes nodig... Nou, maar weer kijken of Peperkamp die heeft...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #265 Gepost op:
11 December 2013, 20:58:47 »
Oké oké oké oké, ik geef me gewonnen. Heb gisteren moertjes gehaald van 1,4 mm om de bogie aan de koppelstang te bevestigen. Het gedeelte van de koppelstang dat aan de loc zat was volledig geïsoleerd, dus dat zou geen problemen geven. De koppelstang die de bogie moest verbinden met de loc was perfect uitgevoerd, d.w.z. de bogie zat op precies de goede plek en hij was perfect gebogen zodat alles mooi vrij kon bewegen. Maar doordat de koppelstang niet star gemonteerd zit, is er wat speling in. Het is nog geen millimeter, maar de bogie bewoog daardoor iets te ver naar voren of naar achteren al naar gelang de rijrichting. Omdat het allemaal ongelofelijk nauw luistert is die halve millimeter speling voldoende om de wielen aan te laten lopen tegen het frame, met kortsluiting als gevolg. De bogie echter is inmiddels helemaal geïsoleerd, dus de bogie zelf geeft geen kortsluiting meer.
Nou ja, nog eens gekeken of ik die speling, hoe klein dan ook, nog meer kon beperken, maar dat zorgde ervoor dat de boel niet meer kon draaien. Om aan te geven, het gaat hier om tienden van millimeters. Dus, de heleboel er weer onderuit gehaald en weer bevestigd zoals het oorspronkelijk was. 1 ding is verholpen, de bogie maakt op geen enkele wijze kortsluiting meer. Maar, de uitslag van die koppelbom was uitstekend, het ding kon nu bijna haaks de bocht om
En dat is het punt met de standaard bevestiging, die beperkt de loc enorm in het rijden door bochten. De loc gaat zonder bogie prima door een boog van 90 cm, maar met bogie trekt de bogie de loc uit de rails, of de loc trekt de bogie uit de rails.
Dus, nog maar eens gekeken naar de standaard ophanging. Zoals op de foto te zien bestaat de ophanging uit 2 sleuven, waar 2 borstboutjes doorheen zitten. De 2 sleuven zorgen ervoor dat er zijdelingse beweging mogelijk is. Hierbij de foto;
Als je de boel uit elkaar haalt zie je dit;
Als je dan de bogie uit elkaar haalt, dan zie je dat het uit 2 delen bestaat, namelijk de bogie en een afdekplaatje;
Nu dacht ik dat als ik het standaard afdekplaatje nou bewaar en de sleuven van de bogie wat groter maak, daarna een nieuw afdekplaatje maak met diezelfde grotere sleuven en dit bevestig, het geheel dan genoeg ruimte heeft om krappere boogstralen te bereiden. Klopt dit, of denk ik nu te simpel. Mocht het nou niet werken, dan kan ik altijd het standaard afdekplaatje weer terugplaatsen zodat alles weer is zoals het was. Is dat wat?
Tom.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 21:14:29 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #266 Gepost op:
11 December 2013, 23:13:00 »
Nou ik zou dit plaatje origineel laten.
En in de nieuwe de sleuven groter maken.
of bedoel je dat ook?
En wat noem jij een koppelstang?volgens mij lullen we langs elkaar heen
Ik begrijp ook dat je nog niet aan een koppelboom wil.
dat kan hier heel mooi , van het zwarte kruiskopschoefje naar de achterste bogie bout.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 23:17:43 door roadster36
»
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #267 Gepost op:
12 December 2013, 08:54:10 »
Ha Jan,
Die koppelboom heb ik al en die bedoel ik dus
Alleen geeft die koppelboom teveel speling, waardoor de wielen tegen het frame aankomen. Dat originele afdekplaatje hou ik zoals het is. alleen kan je zien dat er zowel in het plaatje als in het andere gedeelte van de bogie 2 exact dezelfde sleuven zitten. Het afdekplaatje wilde ik origineel houden, het andere gedeelte van bogie niet, daar wilde ik de sleuven breder maken, om daarna een nieuw afdekplaatje (ook met die bredere sleuven) er weer aan te bevestigen... Maar, gaat dat goed gaan, of is het maken van bredere sleuven geen oplossing?
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #268 Gepost op:
17 December 2013, 19:51:05 »
Omdat ik hier op dit forum niet zo goed bekend sta om mijn opmerkingen hier en daar en om in het gareel te blijven bij deze een posting van dien aard dat geen enkele stoffige van elke humor verstoken zuurpruim van een modelspoorder er over kan vallen, namelijk de doorbraak met betrekking tot mijn bogie van de NBDS loc 32, ook wel genaamd 'Blauwe Brabander'.
Om aan alle stoffige zuurpruimen van modelspoorders tegemoet te komen zal ik geen kwinkslagen in deze posting doen, maar later wel een foto toevoegen van de bewerkte bogie. Het probleem van de bogie van de NBDS loc 32, ook wel genaamd 'Blauwe Brabander' van fabrikant Philotrain te Apeldoorn, was dat deze alhier te weinig uitslag had, wat resulteerde in het feit dat de loc van de NBDS met nummer 32, ook wel genoemd 'Blauwe Brabander' van fabrikant Philotrain te Apeldoorn, die wij vanaf hier 'bovengenoemde loc' zullen noemen, niet door krappe bogen kon rijden, aangezien bovengenoemde loc anders zou ontsporen. Zoals u verder in dit zakelijke verslag kunt lezen en ook zult begrijpen was dit een onwenselijke situatie die mij zelfs bijna tot een zuurpruim maakte, maar waar ik natuurlijk ernstig voor waak aangezien ik absoluut niet tot deze categorie zure modelspoorders wil horen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Alreeds met gezwinde spoed de bogie onder bovengenoemde loc vandaan gehaald en de constatering gedaan dat de beperking in de uitslag van bovengenoemde loc zich voordeed omdat de sleuven van de bogie te kort waren. Helaas nog niet tot de echte modelspoorder behorend, namelijk niet overdreven zuur en overal over zeurend, heb ik eerst andere oplossingen geprobeerd zoals een koppelboom. Echter, al zuurder wordend, kwam uiteindelijk het echte stoffige zure modelspoorders gevoel bij mij op en ineens had ik het, ik zou de sleuven van de bogie van bovengenoemde loc breder maken en een nieuw afdekplaatje maken voor de bogie van bovengenoemde loc en het origineel bewaren.
Dus, de hele bogie van bovengenoemde loc uit elkaar gehaald, van een plaatje messing van 0,4 mm dikte een nieuw afdekplaatje gemaakt. Deze in een zure bui ingespannen samen met een gedeelte van de bogie op de kruistafel van de bovenfrees en toen de sleuven uitgefreesd. Voor de echte stoffige zure modelspoorder, dat betekent dat ik de sleuven in de breedte breder heb gemaakt. Gelukkig was deze bui snel over en zag ik dat het goed was. Zo ziet u maar dat ik helaas niet helemaal verpest ben en dus ook geen echte modelspoorder. Desalniettemin is het resultaat verbluffend, bovengenoemde loc rijdt nu tezamen met bogie door krappere bogen zonder kortsluiting te maken en zonder uit de rails te lopen.
Voor de duidelijkheid, voordat er iemand over valt of gaat klagen of andere zure dingen gaat roepen of melden, de foto's zullen later geplaatst worden, aangezien ik nu weg moet en leuke dingen ga doen, niet echt besteed aan de doorsnee BNLS'er dus. Het spijt me dat ik u moet teleurstellen, ik heb nog een leven naast deze hobby en ik mag graag lachen en andere dingen doen dan alleen een tunnelvisie te hebben mbt treinen, of het nou groot of modelspoorbetreft. Resumé, morgen de foto's...
Gelogd
Spoor 0 adept
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8595
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
«
Reactie #269 Gepost op:
17 December 2013, 19:55:38 »
Nou, de humor druipt van dit verslag.
«
Laatst bewerkt op: 17 December 2013, 19:59:31 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing