Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 74568 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #255 Gepost op: 29 November 2013, 15:39:29 »
Hij loopt als een zonnetje! Prachtig om te zien. Een herboren machine!  (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #256 Gepost op: 29 November 2013, 17:23:35 »
Vooralsnog ziet je brabo loc dr in elk geval fraai uit en stil is die ook nog s  ;D  (y)
Het overige aan probleempjes zal je na zo iets ook vast wel opgelost krijgen lijkt me  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #257 Gepost op: 29 November 2013, 22:22:17 »
Dat wel, het kost alleen zo veel tijd (alsof ik gewend ben om supersnel te bouwen ;D). Nou ja, heb de tas klaar staan voor morgen, maar eens aan de slag...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #258 Gepost op: 30 November 2013, 23:20:22 »
En aan de slag ben ik geweest. Vandaag een koppelboompje gemaakt voor de bogie. Had wat voeten in aarde maar is toch gelukt. Nu de ophanging nog, de boel moet tenslotte geïsoleerd blijven. Hopelijk is ook de uitslag verbeterd... Moet nog even brainstormen over de ophanging...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #259 Gepost op: 01 December 2013, 11:38:27 »
Hmmm, kan niet verder, heb nieuwe M2 boutjes en moertjes nodig en die heb ik niet. Dinsdag toch naar Bentink, dan maar even daar kijken of ze wat hebben...
« Laatst bewerkt op: 06 December 2013, 11:23:25 door guest7823. Reden: draadomschrijving aangepast »
Spoor 0 adept

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #260 Gepost op: 06 December 2013, 11:22:20 »
Hallo Tomasso,

Fraaie loc, loopt idd erg mooi, die M2 boutjes zijn misschien wel bij de eerste de beste bouwmarkt te krijgen, vraag is wel of ze de goede vorm hebben en van het goede materiaal, of beginnen ze bij M3  ??? nou ja, succes in ieder geval
« Laatst bewerkt op: 06 December 2013, 11:23:39 door guest7823. Reden: draadomschrijving aangepast »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #261 Gepost op: 06 December 2013, 12:14:47 »
Bij de bouwmarkt begint het bij M3, Gerie P heeft wel kleiner, maar is niet goedkoop.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #262 Gepost op: 06 December 2013, 13:27:21 »
Kleine boutjes ed kun je ook bij Sauerbier krijgen, http://www.sauerbiermodelbouw.nl/
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #263 Gepost op: 06 December 2013, 17:12:55 »
Ik loop nog wat achter met de berichtgeving zie ik ;D

Heb de boutjes afgelopen dinsdag samen met een aantal moertjes bij Bentink gehaald. Mooie winkel en meteen een hele interessante demonstratie van roco Z21 gehad. Mooi spul. Daar ook verliefd geworden op een nieuw locje van Roco, een sneeuwschuiver waarbij alles werkt! Normaliter ben ik helemaal niet van dat moderne spul, maar dit was waanzinnig mooi en ook nog eens een enorm leuk locje om te zien! Nou ja, wie weet, ooit nog eens. Hoe dan ook, knap staaltje techniek...

Misschien vanavond nog eens verder met de loc en als dat niet lukt dan wellicht zondag (morgen nog een keer Sinterklaas, woohoo! ;D)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #264 Gepost op: 08 December 2013, 22:00:24 »
Stom, had ook 1,4 mm boutjes nodig... Nou, maar weer kijken of Peperkamp die heeft...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #265 Gepost op: 11 December 2013, 20:58:47 »
Oké oké oké oké, ik geef me gewonnen. Heb gisteren moertjes gehaald van 1,4 mm om de bogie aan de koppelstang te bevestigen. Het gedeelte van de koppelstang dat aan de loc zat was volledig geïsoleerd, dus dat zou geen problemen geven. De koppelstang die de bogie moest verbinden met de loc was perfect uitgevoerd, d.w.z. de bogie zat op precies de goede plek en hij was perfect gebogen zodat alles mooi vrij kon bewegen. Maar doordat de koppelstang niet star gemonteerd zit, is er wat speling in. Het is nog geen millimeter, maar de bogie bewoog daardoor iets te ver naar voren of naar achteren al naar gelang de rijrichting. Omdat het allemaal ongelofelijk nauw luistert is die halve millimeter speling voldoende om de wielen aan te laten lopen tegen het frame, met kortsluiting als gevolg. De bogie echter is inmiddels helemaal geïsoleerd, dus de bogie zelf geeft geen kortsluiting meer.

Nou ja, nog eens gekeken of ik die speling, hoe klein dan ook, nog meer kon beperken, maar dat zorgde ervoor dat de boel niet meer kon draaien. Om aan te geven, het gaat hier om tienden van millimeters. Dus, de heleboel er weer onderuit gehaald en weer bevestigd zoals het oorspronkelijk was. 1 ding is verholpen, de bogie maakt op geen enkele wijze kortsluiting meer. Maar, de uitslag van die koppelbom was uitstekend, het ding kon nu bijna haaks de bocht om ;D En dat is het punt met de standaard bevestiging, die beperkt de loc enorm in het rijden door bochten. De loc gaat zonder bogie prima door een boog van 90 cm, maar met bogie trekt de bogie de loc uit de rails, of de loc trekt de bogie uit de rails.

Dus, nog maar eens gekeken naar de standaard ophanging. Zoals op de foto te zien bestaat de ophanging uit 2 sleuven, waar 2 borstboutjes doorheen zitten. De 2 sleuven zorgen ervoor dat er zijdelingse beweging mogelijk is. Hierbij de foto;



Als je de boel uit elkaar haalt zie je dit;



Als je dan de bogie uit elkaar haalt, dan zie je dat het uit 2 delen bestaat, namelijk de bogie en een afdekplaatje;



Nu dacht ik dat als ik het standaard afdekplaatje nou bewaar en de sleuven van de bogie wat groter maak, daarna een nieuw afdekplaatje maak met diezelfde grotere sleuven en dit bevestig, het geheel dan genoeg ruimte heeft om krappere boogstralen te bereiden. Klopt dit, of denk ik nu te simpel. Mocht het nou niet werken, dan kan ik altijd het standaard afdekplaatje weer terugplaatsen zodat alles weer is zoals het was. Is dat wat?

Tom.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 21:14:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #266 Gepost op: 11 December 2013, 23:13:00 »
Nou ik zou dit plaatje origineel laten.
En in de nieuwe de sleuven groter maken.
of bedoel je dat ook?
En wat noem jij een koppelstang?volgens mij lullen we langs elkaar heen ;D

Ik begrijp ook dat je nog niet aan een koppelboom wil.
dat kan hier heel mooi , van het zwarte kruiskopschoefje naar de achterste bogie bout.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 23:17:43 door roadster36 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #267 Gepost op: 12 December 2013, 08:54:10 »
Ha Jan,

Die koppelboom heb ik al en die bedoel ik dus ;D Alleen geeft die koppelboom teveel speling, waardoor de wielen tegen het frame aankomen. Dat originele afdekplaatje hou ik zoals het is. alleen kan je zien dat er zowel in het plaatje als in het andere gedeelte van de bogie 2 exact dezelfde sleuven zitten. Het afdekplaatje wilde ik origineel houden, het andere gedeelte van bogie niet, daar wilde ik de sleuven breder maken, om daarna een nieuw afdekplaatje (ook met die bredere sleuven) er weer aan te bevestigen... Maar, gaat dat goed gaan, of is het maken van bredere sleuven geen oplossing?
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #268 Gepost op: 17 December 2013, 19:51:05 »
Omdat ik hier op dit forum niet zo goed bekend sta om mijn opmerkingen hier en daar en om in het gareel te blijven bij deze een posting van dien aard dat geen enkele stoffige van elke humor verstoken zuurpruim van een modelspoorder er over kan vallen, namelijk de doorbraak met betrekking tot mijn bogie van de NBDS loc 32, ook wel genaamd 'Blauwe Brabander'.

Om aan alle stoffige zuurpruimen van modelspoorders tegemoet te komen zal ik geen kwinkslagen in deze posting doen, maar later wel een foto toevoegen van de bewerkte bogie. Het probleem van de bogie van de NBDS loc 32, ook wel genaamd 'Blauwe Brabander' van fabrikant Philotrain te Apeldoorn, was dat deze alhier te weinig uitslag had, wat resulteerde in het feit dat de loc van de NBDS met nummer 32, ook wel genoemd 'Blauwe Brabander' van fabrikant Philotrain te Apeldoorn, die wij vanaf hier 'bovengenoemde loc' zullen noemen, niet door krappe bogen kon rijden, aangezien bovengenoemde loc anders zou ontsporen. Zoals u verder in dit zakelijke verslag kunt lezen en ook zult begrijpen was dit een onwenselijke situatie die mij zelfs bijna tot een zuurpruim maakte, maar waar ik natuurlijk ernstig voor waak aangezien ik absoluut niet tot deze categorie zure modelspoorders wil horen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Alreeds met gezwinde spoed de bogie onder bovengenoemde loc vandaan gehaald en de constatering gedaan dat de beperking in de uitslag van bovengenoemde loc zich voordeed omdat de sleuven van de bogie te kort waren. Helaas nog niet tot de echte modelspoorder behorend, namelijk niet overdreven zuur en overal over zeurend, heb ik eerst andere oplossingen geprobeerd zoals een koppelboom. Echter, al zuurder wordend, kwam uiteindelijk het echte stoffige zure modelspoorders gevoel bij mij op en ineens had ik het, ik zou de sleuven van de bogie van bovengenoemde loc breder maken en een nieuw afdekplaatje maken voor de bogie van bovengenoemde loc en het origineel bewaren.

Dus, de hele bogie van bovengenoemde loc uit elkaar gehaald, van een plaatje messing van 0,4 mm dikte een nieuw afdekplaatje gemaakt. Deze in een zure bui ingespannen samen met een gedeelte van de bogie op de kruistafel van de bovenfrees en toen de sleuven uitgefreesd. Voor de echte stoffige zure modelspoorder, dat betekent dat ik de sleuven in de breedte breder heb gemaakt. Gelukkig was deze bui snel over en zag ik dat het goed was. Zo ziet u maar dat ik helaas niet helemaal verpest ben en dus ook geen echte modelspoorder. Desalniettemin is het resultaat verbluffend, bovengenoemde loc rijdt nu tezamen met bogie door krappere bogen zonder kortsluiting te maken en zonder uit de rails te lopen.

Voor de duidelijkheid, voordat er iemand over valt of gaat klagen of andere zure dingen gaat roepen of melden, de foto's zullen later geplaatst worden, aangezien ik nu weg moet en leuke dingen ga doen, niet echt besteed aan de doorsnee BNLS'er dus. Het spijt me dat ik u moet teleurstellen, ik heb nog een leven naast deze hobby en ik mag graag lachen en andere dingen doen dan alleen een tunnelvisie te hebben mbt treinen, of het nou groot of modelspoorbetreft. Resumé, morgen de foto's...
Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #269 Gepost op: 17 December 2013, 19:55:38 »
Nou, de humor druipt van dit verslag. ;D
« Laatst bewerkt op: 17 December 2013, 19:59:31 door J J H S »
Jeroen