Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 73802 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #90 Gepost op: 12 November 2013, 22:49:07 »

Euhmm... dat zijn geen puntlagers.... Als je dat gelijk gezegd had, was de oplossing nog simpeler geweest:

Schenen demonteren, schenen in de freesbank met 1.5mm freesje, Het gat van het lager 1mm omhoog halen en klaar was Tom geweest.

En ja, er zijn Philo's met deze assen en met echte puntlagers... Deze kom ik het meest tegen en zitten ook in de Artitec 3700. 3 van mijn locs heb ik zo van het hobbelen in de tender afgeholpen ;)

Grtzz,

Karst

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 13 November 2013, 13:15:29 »
Ha Karst,

Jij had er dus ook last van? Maarre, wat zijn het dan, aslagers? Frezen had ik ook al aan gedacht, maar ik was bang de boel te beschadigen met frezen of zelfs door de scheenplaat heen te frezen (gezien de beperkte ruimte). Dit was een iets minder risicovolle ingreep en zo goed als onzichtbaar. Tsja, het blijft dan toch in de verte een Philo en reserveonderdelen zijn er niet, dus af en toe voorzichtigheid geboden ;D Nou ja, opgelost...
« Laatst bewerkt op: 13 November 2013, 19:54:48 door Tomasso »
Spoor 0 adept

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 13 November 2013, 15:12:40 »
Die gaat goed en mooi rijden!!! Ik weet het zeker!! Vergeet ook niet effe een decodertje te plaatsen we moeten voorbereid zijn op de toekomst! Tenzij je nog analoog rijdt. Maar dat is natuurlijk ook ok.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 13 November 2013, 18:36:50 »
Maar maar maar maar, ik wilde alleen maar een decodertje er in zetten boehoehoe ;D

;D
Spoor 0 adept

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #94 Gepost op: 13 November 2013, 19:21:53 »
Mooi draadje Tomasso,  (y)

Heb je misschien ook een filmpje van een rijdende brabander ?

Gr. Bert

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 13 November 2013, 19:40:28 »
Ha Bert,

Hij heeft eerlijk gezegd zijn eerste rondjes al gereden. Nog niet helemaal naar tevredenheid, maar boogstralen met een radius van 90 cm gingen prima. Ik wilde even wachten tot de loc helemaal klaar was en er dan eens een mooi filmpje van maken. Dus antwoord op je vraag, er gaat een mooi filmpje komen, even wachten tot het ding klaar is ;D

Heb inmiddels ook even opgezocht wat voor lagers er nu in de scheenplaten zaten, maar het zijn toch inderdaad puntlagers. Ach wel ja, het is nu toch opgelost...
« Laatst bewerkt op: 13 November 2013, 19:52:24 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #96 Gepost op: 13 November 2013, 19:49:31 »
Hey Tom!

Op precies dezelfde maniet heb ik de tender van mijn 4600 aangepakt. Stroomafname idem. Het enige verschil: ik heb de middelste en laatste as geveerd. Als veer een wig- vormig stuk fosforbrons draad tussen de assen gesoldderd die voor voldoende veerdruk zorgen. Die sleuven boven de wielen zijn super om de stroomafname tussen te frommelen. By the way: groeten zijn overgebracht!   (y)

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 13 November 2013, 19:53:11 »
;D
Spoor 0 adept

Andries

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 13 November 2013, 20:29:12 »
Hallo Tom,

Als leverancier van de loc. heb ik met belangstelling gekeken naar wat je er allemaal mee gedaan hebt. Op enig moment vreesde ik dat je jezelf overschat had, maar gelukkig komt het allemaal goed. Ook ik ben zeer benieuwd hoe de Brabander loopt.

Groet,
Andries

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #99 Gepost op: 13 November 2013, 20:41:20 »
Enorm leuk om je in de afgelopen tijd zo te zien groeien als modelbouwer, Tom. Je doet het gewoon met trail and error. En met een goed resultaat. Goed bezig, jochie  (y)

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 13 November 2013, 23:19:52 »
Thanx, voel me vereerd :D

@ Andries, ik was er ook wel huiverig voor hoor, het is tenslotte een bijzondere loc en ook een zeldzaamheid. Het is dat ik het al in gedachten had toen ik de loc zocht, anders was ik er achteraf misschien niet eens aan begonnen. Maar gesterkt door de verhalen van Karst en ook de resultaten die hij behaalde ben ik er maar gewoon aan begonnen. Daarnaast had ik een back-up, kwam ik er niet uit dan zou hij me verder helpen, dus dat is altijd fijn om te weten.

Tsja, het is ff zweten. De looks zijn goed, het rijvaardig krijgen was toch wel een ander verhaal. Maar ben inmiddels zo ver gevorderd dat het nu bijna klaar is. De laatste loodjes zullen we maar zeggen. Het leuke hierbij vind ik dat je er aan de buitenkant eigenlijk niet zoveel van ziet, tenzij je echt gaat zoeken. De looks van de loc zijn zo behouden, terwijl de rijvaardigheid met sprongen vooruit is gegaan. Hoe dan ook, zo is er toch al behoorlijk wat gedaan aan de loc en als hij straks rijdt en de verlichting brandt zoals ik het hebben wil heb ik er nog een juweeltje bij. Dus ik ben er gewoon blij mee!
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #101 Gepost op: 14 November 2013, 00:06:53 »
Haha op pagina 2..... gloeiende jij durft....., moet je nou zien (y)

bij mij zal binnen kort de 1700 wel helemaal uit elkaar gaan, wrom?
om een MK1300 te gaan bouwen met de zelfde maatvoeringen en constructie als de philo.
dus de meest essentiële delen moet ik nauwkeurig opmeten.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2013, 00:11:24 door roadster36 »

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #102 Gepost op: 14 November 2013, 09:23:56 »
Ha haaa,

Je kunt maar beter meteen een super zeldzaam en prijzig model bij zijn lurven grijpen! Een natte bilspleet help enorm bij het verhogen van de naukeurigheid en het vindingrijk worden bij het oplossen van problemen. Zeker als je weer even op een dood punt zit   ;D ;D Komt het goed dan is geen berg te hoog, verknal je het dan ben je meteen voor goed genezen. De dood of de gladiolen, zal ik maar zeggen!

En nu rap een filmpje!  (y)
Met groet,

Ger.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 14 November 2013, 14:30:59 »
 (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 16 November 2013, 23:40:45 »
Zeau, weer een avondje geknutseld aan het ding en er zijn 2 dingen voor elkaar, namelijk, de verlichting brand en kan in- en uitgeschakeld worden met de decoder! Wat dan gelijk het 2e ding is, er zit nu een gewone Esu decoder in de tender, namelijk de Esu 54611 Lopi V4 DCC decoder. Het past echt precies, geen micrometer ruimte meer over, maar dat maakt ook helemaal niet uit, het past!

Nou ja, dan maar de hele boel in elkaar geschroefd en testen maar. Eerlijk gezegd rijdt de loc fantastisch, hoewel momenteel nog ietwat lawaaiig (wellicht dat ik hier en daar nog even wat moet smeren) maar hij gaat prima voor- en achteruit en alle tenderwielen draaien vrolijk mee! Dat zit dus goed.

Maar... Als ik de tender beetpak en ik verdraai de tender iets terwijl deze gewoon met alle wielen op de rails staat, dan veroorzaakt het voorste wiel kortsluiting. Er moet dus nog iets geïsoleerd worden en ik zal dus moeten uitzoeken waar het wiel kortsluiting veroorzaakt. Bij gewoon rijden, zowel voor- als achteruit en ook door bogen met een straal van 90 cm is er niets aan de hand, het gebeurt dus alleen als ik de tender in een wat rare houding op het spoor zet. Nou ja, het moet hoe dan ook opgelost worden, want dit mag niet in een wissel gebeuren. Nog ff nakijken dus en beter het zekere voor het onzekere nemen.

Dan nog iets. De loc rijdt werkelijk fantastisch met de nieuwe decoder, behalve als ik de loc laat stoppen. De loc remt dan keurig af, maar als de loc bijna stil staat geeft hij nog even 2 'hickups'. Het maakt niet uit of ik de loc voor of achteruit laat rijden. Doe ik iets verkeerd? De loc is zoals je kan zien voorzien van een mashima motor en eerlijk gezegd zou ik niet weten wat ik hieraan zou kunnen of moeten doen. Any body? ;D
« Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 23:42:27 door Tomasso »
Spoor 0 adept