Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:05:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door eichddraig
Vandaag om 20:04:29
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 77596 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #75 Gepost op: 10 November 2013, 23:46:48 »
Ik zou zeggen trek twee assen uit de tender en compenseren met die hap. Dan ben je van alle ellende met slechte wielligging af. Sleufjes om de wielen op hun plaats te houden à la de tender van een 3900, een staafje met een scharnierpunt midden tussen de twee assen dat middenop de twee assen steunt. Anders is dit een handige pagina: http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section15

Qua 1:1, ik heb al eens een hoofdlager van een Dieselloc gereviseerd waar de fabrikant (Vulcan Foundry 1949) nog een afgebroken schroeftap in een gat heeft laten zitten...

mvg,
Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #76 Gepost op: 10 November 2013, 23:57:46 »
Pfew, dat wordt wel een flinke verbouwing. Het leuke aan de tender is dat alles zo open is, heel veel vrije doorkijk onder de tender. Nou ja, mooie site trouwens, dat vindt Leen ook wel mooi. Ga er eens een nachtje over slapen...
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #77 Gepost op: 11 November 2013, 10:36:07 »
Hoezo flinke verbouwing? Je hoeft de huidige tender er niet voor te slopen hoor. Haal gewoon twee  van de drie wielstellen eruit, slijp de aspunten eraf en maak een subframetje waar die twee assen in opgehangen worden. Een as vast en een as pendelend. Dat subframetje hoeft niet meer te zijn dan twee messing pijpjes die zijn vastgesoldeerd op een plaatje messing. Dat subframe spuit je zwart en schroef je (licht pendelend) onder de tender. Klaar ben je...
« Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 10:38:00 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #78 Gepost op: 11 November 2013, 10:46:39 »
Maar maar maar maar, ik wilde alleen maar een decodertje er in zetten boehoehoe ;D
Spoor 0 adept

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #79 Gepost op: 11 November 2013, 10:53:59 »
Hallo Tomasso,

RobbertJan heeft in het verleden een Artitec 3700 tender onderhanden genomen. Misschien kun je wat met die oplossing. Zoek even op, Artitec 3700 tender, komt het wel bovendrijven..
Succes verder (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #80 Gepost op: 11 November 2013, 10:54:32 »
Maar maar maar maar, ik wilde alleen maar een decodertje er in zetten boehoehoe ;D

Ahhhhhh het begin van wijsheid / inzicht  (y)

"een beetje zwanger" bestaat dus echt niet  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #81 Gepost op: 11 November 2013, 11:07:49 »
Ow?

Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing

versus 

Maar maar maar maar, ik wilde alleen maar een decodertje er in zetten boehoehoe ;D

Welkom in de grotemensenwereld  ;D . Philotrain verbeteren? Aan de slag, frontout with the goat  (y) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #82 Gepost op: 11 November 2013, 23:09:22 »
Citaat
Wordt wel weer eens tijd he? Kan er al wat rijden bij je Leen? Binnenkort maar eens wat afspreken!
Geen moer. Ik ben de laatste tijd weer met allemaal andere dingen dan treinen bezig.  >:(

Leen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #83 Gepost op: 11 November 2013, 23:26:21 »
Ben al bezig hoor Gert! ;D

Ondertussen in Ede... Heb de middelste as er uit gehaald en het spul op de rails gezet. Kaarsrecht! Nog maar eens gekeken naar de positie van de lagers en inderdaad, het is zelfs duidelijk te zien, 1 lager zit er veel te laag ingesoldeerd. Tsja, dat gaat zo nooit goed. Nou ja, heb even gedacht aan uitfrezen, maar aangezien de boel al gespoten is en strak in de lak zit heb ik geen zin om daarvan iets te beschadigen. Dus, een klein subframe. Easy piecy, japanese! Een stukje messing uit een stukje plaat gehaald. Deze door de helft gedaan en aan elkaar gesoldeerd. Daarna een sleufje van 2,2 mm gefreesd waar de as mooi in valt. Het asje kan zo naar boven en beneden bewegen, maar niet naar voren en naar achteren.

Inmiddels is de boel al gemonteerd en het loopt perfect. Morgen ga ik verder met het verhaal, welterusten...
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #84 Gepost op: 11 November 2013, 23:31:38 »
 (y) Zien!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #85 Gepost op: 12 November 2013, 11:50:12 »
Pfew, dat wordt wel een flinke verbouwing. Het leuke aan de tender is dat alles zo open is, heel veel vrije doorkijk onder de tender. Nou ja, mooie site trouwens, dat vindt Leen ook wel mooi. Ga er eens een nachtje over slapen...
Tom,

Met als resultaat een goed lopende lok. Philotrain is heel mooi, maar op details vaak niet correct en de loopeigenschappen, nou ja, lees de draadjes van Karst er maar op na.
Subframe is een goede oplossing, die is al aangedragen. Lastig is wel voldoende gewicht op de assen te houden zodat ze goed blijven meelopen als je er ook stroomafnemers op zet. Maar dat komt wel goed met compensatie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #86 Gepost op: 12 November 2013, 21:31:45 »
Klaar! Wat een verbetering! Tender staat nu met alle wielen op de rails, zoiets als Roel liet zien had ik ook in gedachten.

Wat heb ik nu gedaan. Zoals ik vertelde een stripje messing gepakt, doorgezaagd en aan elkaar gesoldeerd. In de lengterichting een sleufje gefreesd van 2,3 mm breed, de as is namelijk 2,2 mm. De as kan zo prima vrij lopen en heeft aan beide kanten 5 honderdste mm speling en kan daardoor prima naar boven en onder bewegen in de sleuf. Stripjes aan de bovenkant een klein stukje haaks omgebogen om een mooi oppervlak te creëren om ze aan het frame te bevestigen. Het frame aan de onderkant op de plaatsen waar de stripjes komen even blank (ooooh, discriminatie!) gemaakt met een glasvezelpotlood. Daarna de as in het frame met de puntlagers geplaatst zodat de as goed recht zit, de stripjes over de as geduwd en vastgesoldeerd aan het frame. Zo is er een garantie dat de as straks precies zit zoals hij ook in de lagers zat (alleen iets hoger of lager).

Goed, toen dat gebeurd was de as er weer uitgehaald, 1 wiel er af gehaald en de punt van de as er af gevijld. Aan de andere kant hetzelfde gedaan. Exit punten, geen weg meer terug. Toen alle wielen er uit waren heb ik meteen de stroomafname netjes afgewerkt en per wiel afgesteld. De druk moet zo licht mogelijk zijn, maar toch verend genoeg om alle schokjes op te vangen. Dat is even een secuur karweitje, maar het resultaat is dat alles ultralicht loopt. Ook de voorste as draait nu vrolijk mee.

Als laatste de wielen weer teruggeplaatst en daarna de sleufjes vergrendeld zodat het asje er niet uit valt. Inmiddels had ik de voor en achterkant van de stripjes messing al voorzien van zwarte nagellak (met dank aan Karst ;D) nu alleen nog de vergrendeling ook nog even zwart (ooooh discriminatie!) maken.

Zoals ik al zei, klaar! De tender kan nu weer opgebouwd worden (had de motor er voor deze keer ook maar ff afgehaald). 1 ding is wel heel fijn, alles zit met schroefjes/boutjes in elkaar, dus alles is in een handomdraai uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Oh ja, ik vergeet het bijna, je ziet er eigenlijk helemaal niets van, alles is zo fijn uitgevoerd dat het totaal niet opvalt! De vrije doorkijk is dus behouden. Het subframe hoeft ook eigenlijk niets te houden, alle last komt voor rekening van de voorste en achterste as. Lekker... Goed, op naar de loc!

Foto's komen zo, kan niet via de iPad, moet even mijn vrouw van de laptop verwijderen...
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 21:34:25 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #87 Gepost op: 12 November 2013, 21:47:57 »
Ze geeft hem zeker niet af. Pfff, duurt lang zeg... :P
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #88 Gepost op: 12 November 2013, 22:20:57 »
Heb haar een UVB gegeven, ze was niet ingechecked :P

Oké dan, de foto's, hoe het allemaal begon;

Slopen die handel:



Op de voorgrond zie je zo'n stripje liggen. Frame was al voorvertind en het stripje ook, kort de bout er op en het zat direct vast, wel eerst de as geplaatst voor de goeie positie:



Stripje was hier wat verbogen, zat wat te hannesen en bleef even haken, inmiddels weer kaarsrecht. De boel inmiddels gemonteerd:



Afdekstripje er op:



Overtollig materiaal aan de onderkant er af knippen, stripje zwarten, klaar. Dan de stroomafname:



Omdat 1 as nu geen stroom meer afgeeft aan het frame het wiel doorverbonden met het andere wiel zodat er nog steeds stroom wordt afgenomen op alle wielen. Het middelste asje zonder puntlagers;



Nu dus nog even zwarten en overtollig materiaal verwijderen. Prima opgelost!
Spoor 0 adept

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #89 Gepost op: 12 November 2013, 22:32:52 »
Heel fraai opgelost!
Zit met bewondering te kijken hoe je bezig bent!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl