Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing  (gelezen 73692 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Blauwe Brabander, de grote verbouwing
« Reactie #60 Gepost op: 07 November 2013, 21:58:17 »
tja, dan wat te laat en je had m zelf vast ook al verzonnen: ledjes als je er eenmaal draadjes aan hebt zitten altijd ff testen, je weet nooit wat je tegenkomt.  ;D
Hier nog wat algemene test-tips, doe ermee wat je wilt...

- Ik raadde je die batterij aan, want daarvan weet je altijd wat plus en min is. Probeer dat ook uit te vogelen bij je trafo. Bij mijn roco-trafo die ik altijd gebruik voor testwerk weet ik nu dat als je de knop naar rechts draait de plus het rechter draadklemmetje is, knop naar links en het is het linker klemmetje. Bij een fleischmann-trafo in dezelfde behuizing (ogenschijnlijk dus hetzelfde ding met een ander kleurtje) is het precies andersom, dus dat moet je echt per exemplaar checken. Kun je ook verder als je batterij leeg of pleite is.

- Veilig testen gaat goed als je een testdraad hebt waar al een weerstand in opgenomen is. Zo kan er nooit de volle mep door die draad en blaas je ook als de voorschakelweerstand van de leds op een of andere manier overbrugd wordt geen leds op. Neem dan in je locs een voorschakelweerstand van 10.000 ohm en in je testdraad 1.000 ohm, dan zie je aan het verschil in felheid wel of het klopt wat je aan het doen bent.
Ik doe dat als volgt: in 1 trafo-draadklemmetje zit een messing pinnetje, in het andere een weerstand (geen smd, gewoon een met draadjes). Als testsnoertjes gebruik ik 2 klemmensnoertjes, de ene klem ik op het messingpinnetje, het andere op het andere draadje van de weerstand. Wil je testen met de volle mep erop, voor de motor oid, dan zet je het klemmetje op de andere kant van de weerstand.

- Is de batterij van je multimeter weer eens leeg zoals altijd dan kun je ook in je ene trafoklemmetje een weerstand stoppen, meetsnoertje 1 op andere pootje van de weerstand, en dan een ledje in het andere trafoklemmetje, meetsnoertje 2 op t andere pootje van t ledje en je kunt veilig dingen "doorpiepen" zonder multimeter.

- Maak een 8-polige decoderaansluiting in je locs als daar plaats voor is. Scheelt je gezeik als er een decoder stuk is en storingszoeken wordt veel makkelijker. Als stekkertje kun je "precision female headers" gebruiken, zoals deze, gewoon zoveel afzagen als je nodig hebt. Is standaardspul, alle electronicacomponentenboeren hebben het volgens mij wel: http://www.reichelt.de/Buchsenleisten/MPE-115-3-036/3//index.html?ACTION=3&GROUPID=3221&ARTICLE=119961&SHOW=1&START=0&OFFSET=16&&SID=11Ui07xn8AAAIAABv6Fl4b29045504a77ab9ed9eaba1e37a9bbdb&LANGUAGE=EN

- zeker bij metalen locs: isoleer ALLES qua bedrading want t gaat anders altijd een keer fout. Zit er ergens een heel nest open soldeerverbindingen en componenten bij elkaar, zoals een decoderstekker en schakelingen voor rangeerlicht etc dan is wat tape eromheen niet genoeg, ik beplak dan al het metaal eromheen (binnenkant van de kap etc) met dik papier. Geldt ook voor de plek waar de decoder komt.

Enne lokpilots zijn misschien niet goedkoop, ik zweer bij die dingen want na heel wat pogingen heb ik er nog steeds geen kapotgekregen.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 22:06:37 door Floris Dilz »

guest7823

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 07 November 2013, 22:45:29 »
Het ding gaat én goed rijden en wordt voorzien van werkende verlichting, helemaal bij de tijd dus! Heb er zin in!

Ehhhhhhh Tom, ...... zet je dan ook een schakelaar (en gordijnen) ergens om de omgevingsverlichting weg te nemen.

De lampen branden enkel van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (en zoveel reden ze in de "blauwe brabander" tijd nu ook weer niet 's nachts.

Anders dan dat ....... Have fun  (y)

WEL werden de olielampen schoongemaakt, afgevuld en getest. Dus ze waren wel werkend, MAAR niet brandend  ;)

Groeten, Kapitein Kniesoor

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 07 November 2013, 23:02:43 »
Als je de Lopi4 gebruikt, kun je ook kiezen voor fade in/uit van je lampen en je kunt ze ook nog verder dimmen. Ik gebruik meestal 2k2 tot 4k7 in serie met 2 smd leds. Bij ca 10mA branden die smd leds al heel mooi. Brand het ook niet te fel. Verder gewoon warmwit nemen en op kleur brengen met gele lampenlak van Conrad (y). Hoe vaker je het kwastje er over heen haalt, hoe geler ze gaan worden ;). Meestal geef ik maar één likje lak.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Beached

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 08 November 2013, 05:08:46 »
Je vergeet iets Paul; Een echte modeltrein hoort lampjes te hebben ;) ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 November 2013, 23:49:47 »
Heb geen daglicht op zolder, nur kunstleuchten... ;D Lampenlak, goed idee!
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 09 November 2013, 16:11:36 »
Pfff, het modelbouwvirus heeft me weer helemaal te pakken. Ben dit weekend bij mijn schoonouders en kan niet wachten tot ik weer verder kan knutselen. Blij dat ik morgenavond weer verder kan ;D
Spoor 0 adept

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 09 November 2013, 16:32:58 »
Dat belooft een mooie (vernieuwde digitale) loc te worden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 09 November 2013, 21:01:08 »
Pfff, het modelbouwvirus heeft me weer helemaal te pakken. Ben dit weekend bij mijn schoonouders en kan niet wachten tot ik weer verder kan knutselen. Blij dat ik morgenavond weer verder kan ;D

Kun je mooi alle aandacht aan schoonmoeder geven, scoor je daar ook weer punten... ;D ;D ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 10 November 2013, 23:02:39 »
Heerlijk, weer thuis (alhoewel het in Sellingen ook heerlijk was). Nou, meteen maar gaan klussen. Jan (roadster) stelde voor om de tenderwielen even om te draaien, zo zou er nooit meer kortsluiting tussen de loc en de tender zijn. In 1 minuut gepiept, de zijkanten, waar de lagering in zit, zijn met 2 kleine boutjes bevestigd aan het frame. Boutjes los, wielen omdraaien, boutjes weer vast, klaar. Jan, je bent brilJANt! ;D

Wat me echter al eerder opviel en nu weer, was dat niet alle wielen op de grond stonden. Toen ik de loc een tijdje terug wat rondjes liet rijden stonden de voorste wielen van de tender stil. Eerst dacht ik dat het met de stroomafname te maken had, misschien stond die wat te strak afgesteld. Nu kon ik echter eens wat beter kijken naar de lagering. Wat blijkt, de middelste as staat lager dan de voorste en de achterste as en tilt daardoor de tender op. De lagers zitten gewoon wat lager in de zijkanten gesoldeerd. Het is niet veel, maar net genoeg om 1 van de assen, in dit geval de voorste, niet te laten draaien. Eigenlijk wipt de tender dus. Irritant! Moet ik daar weer naar kijken. Nou ja, als dat nou het enige was.

Bij nader bekijken staan de achterste en de voorste as ook niet zuiver recht. Ook hier heeft het te maken met de puntlagers die in het frame gesoldeerd zitten. Wat een drama ding zeg. Ook dit is weer niet zichtbaar, maar als je met je vingers op de voor of achterkant van de tender drukt en je drukt linksachter, dan komt rechtsvoor omhoog. Druk je rechtsachter, dan komt linksvoor omhoog. Hmmm. How now.

Waar ik eens naar wil kijken is in eerste instantie de middelste as. De tender hoeft eigenlijk niet op die as te rusten, die hoeft alleen maar mee te draaien met de rest. Op zich is dat nog wel uit te frezen. De tender rust dan alleen op de voorste en de achterste as en de middelste as loopt netjes mee en is ook in gebruik voor de stroomafname. Maar, hoe zit het dan met de andere 2 assen? Die zitten ook niet helemaal recht. Blijft het ding dan nog steeds waggelen, of loopt hij dan mooi gelijkmatig? Dus, eerst even nakijken, middelste as verwijderen en alleen op deze 2 buitenste assen laten rusten. Mocht het dan goed lopen, dan is het met het uitfrezen van de middelste puntlagers opgelost. Mocht dit echter niet het geval zijn en mocht het ding dan nog scheef op z'n wielen staan (wat ik eerlijk gezegd vermoed, want als ik rechtsvoor druk, dan gaat de tender een stuk meer omhoog, als dat ik rechtsachter druk), dan wordt het al een stuk lastiger. Ik heb dan niet 1,2,3 een goeie oplossing klaar, tenzij ik alle lagers opnieuw zou gaan plaatsen en solderen (of misschien is verlijmen dan een beter idee, i.v.m. de lak). Poeh zeg, waar ben ik aan begonnen...

Philotrain is voor mij wel van een voetstuk gevallen, dat is een ding wat zeker is. De loc's zien er waanzinnig mooi uit hoor, dat is het niet, maar als je zo'n loc nader bekijkt dan zie je dat er ook dingen scheef gesoldeerd zitten of dat er dingen gewoon niet kloppen of niet handig zijn. Ik ben er inmiddels van genezen dat Philotrain loc's perfect zijn en dat wat Philotrain maakt, beter zou zijn dan wat ik zou kunnen maken. Ik denk dat als ik me er toe zet ik nu aardig in de buurt kan komen van het zelf in elkaar zetten van zo'n loc op een soort gelijk niveau (afgezien van de miljoenen jaren die ik met zo'n project bezig zou zijn, gezien de andere projecten van mij) ;D Dat is geen borstklopperij of zo iets dergelijks, maar meer een constatering en eigenlijk wel een opsteker, ik ben er niet bang meer voor om zoiets aan te gaan. Misschien dat mijn vaardigheden nog (behoorlijk) wat uitgebreider zouden moeten zijn, maar ik begin te begrijpen hoe je dingen het beste kan doen en als er iets fout zit, hoe je dat dan kan oplossen of verbeteren. Dat maakt het meteen leuk om aan zo'n loc te prutsen, ik weet gewoon dat ik niks ga beschadigen (of het moet wel heel erg mis gaan) en ik weet gewoon dat ik er iets beters van kan maken. Dat is eerlijk gezegd wel een opsteker en ook een drempel die genomen is. Ondanks dat het een dure loc is durf ik er gewoon mee aan de gang te gaan en dat was eerlijk gezegd wel een drempel. Maar met vertrouwen in en kennis van het materiaal, de gereedschappen en je eigen kunnen kom je al een heel eind.

Wat ik maar zeggen wil, ik raad het iedereen aan. Mocht je een model hebben waar je eigenlijk iets mee wil, ga er gewoon aan zitten. Neem de tijd ervoor en doe alles rustig en beheerst, gebruik zoveel mogelijk de juiste gereedschappen om het je makkelijk te maken en denk gewoon na voordat je wat doet. Je tilt je model dan direct al naar een hoger plan en het plezier wat je ervan hebt wordt alleen maar vergroot.

Nu ook weer, er waren al een aantal tegenslagen of dingen die moesten worden uitgezocht bij deze loc, maar ik weet gewoon dat het niet onoverkomelijk is. Het kost me wat meer moeite, wat meer vragen hier op dit forum, wat meer nadenkwerk en wat meer geduld dan ik soms zou willen, maar het uiteindelijke resultaat is dat het wel wordt zoals ik het wil hebben en dat geeft enorm veel voldoening. Dit gebeuren met die tender gaat mooi en onzichtbaar opgelost worden. De verlichting van de loc gaat gewoon werken. De loc gaat storingsvrij en uitstekend rijden. Deze drie dingen weet ik gewoon. En dat geeft nu al moed om door te gaan en eigenlijk ook al een stukje plezier, want je doet het ergens voor.

Nou ja, lijkt wel peptalk. Wat ik maar zeggen wil is dit, gewoon doen! Anywayzzz, morgen ga ik weer eens verder met de loc, nu nog maar eens rustig nadenken over de assen van de tender...
« Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 23:10:16 door Tomasso »
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 10 November 2013, 23:08:30 »
TSJAKKA!!!  ;D

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2013, 23:10:40 »
;D
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2013, 23:14:50 »
Je bent lekker bezig met je favoriete lok, Tom.
Gelukkig is hij schaal 1:87.
Stel je voor dat je lok 1op1 zou zijn en je kwam allemaal van dit soort dingen tegen?

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2013, 23:39:59 »
Nou, is niet favoriet hoor, maar wel 1 van de ;D Tsja, 1:1 wordt het nog even afwachten, de eerste onderdelen zijn in ieder geval al gearriveerd, dus het gaat echt beginnen. Leuk!
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2013, 23:43:02 »
Nou, je maakt er in ieder geval een goed lopende lok van, daar ben ik niet bang voor.  (y)
Ik heb hier nog iets leuks (denk ik ;D) voor je liggen, vorig jaar in Warley gekocht, en over 2 weken ga ik daar alweer heen.
Wanneer zien we elkaar weer eens?

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2013, 23:45:17 »
Wordt wel weer eens tijd he? Kan er al wat rijden bij je Leen? Binnenkort maar eens wat afspreken!
Spoor 0 adept