Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
nederlandse bovenleidingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
Omlaag
Auteur
Topic: nederlandse bovenleidingen (gelezen 32551 keer)
theomeeuwsen
Offline
Berichten: 377
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #75 Gepost op:
01 May 2008, 11:21:23 »
En hoe gaat het dan bij wissels??
Komt zo'n splitsing alleen vlak bij portalen, of ook in het midden tussen 2 portalen in?
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2824
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #76 Gepost op:
01 May 2008, 11:30:44 »
Die kan overal zitten.
Cor
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #77 Gepost op:
01 May 2008, 13:18:40 »
Bij wissels staat er een portaal of een enkele mast naast het mathematisch punt. Want dat is het punt waar de daadwerkelijke splitsing plaatsvind.
Overigens splitst de draad zich niet in tweeën, maar er komt een tweede draad vanaf de zijkant. Boven het mathematisch punt lopen de draden vlak naast elkaar, daarna volgen ze ieder hun eigen tak van het spoor. En als je er meer van wilt weten, ga eens op een station kijken en probeer te doorgronden hoe dat hele breiwerk in elkaar zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
erik1
Offline
Berichten: 471
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #78 Gepost op:
01 July 2008, 18:06:05 »
ik ben van plan om zelf wat nederlands te gaan creëren. alleen heeft iemand een goed leesbaar tekeningetje van het NS voorbeeld. en waar kan je voor een leuk prijs je de profielen kopen.
M.v.g erik
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8509
May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #79 Gepost op:
02 July 2008, 02:31:10 »
Gut, lees het topic 's door zou ik zeggen
Gelogd
Zee. Land.
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #80 Gepost op:
02 July 2008, 02:41:27 »
Het moeilijkst lijkt mij het nabootsen van de dubbele rijdraden. Zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Voor de rest koop ik alles kant en klaar, omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #81 Gepost op:
02 July 2008, 10:05:24 »
Citaat van: Esperopt op 02 July 2008, 02:41:27
.....omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.
Toegegeven, een koe die viool speelt lijkt mij ook een onmogelijke opgave. Maar kun je zelf viool spelen? Dan kun je ook solderen.
Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel vioolspelen als solderen leer je alleen maar door het te doen. Dus ga gewoon eens oefenen door stukjes draad op verschillende manieren aan elkaar te solderen. Hou daarbij de 3 hoofdwetten van het solderen in de gaten:
1. Het te solderen materiaal moet schoon zijn
2. Gebruik het juiste materiaal, juiste type soldeer en voldoende (niet te veel) vloeimiddel.
3. Niet alleen het soldeer moet heet zijn. ook de te solderen materialen. Minstens de smelttemperatuur van het soldeer, liefst iets heter.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #82 Gepost op:
12 December 2008, 18:08:39 »
Even nog een vraagje over de maten van de sommerfeldt bovenleidingportalen voor dubbelspoor:
Is dat ongeveer zoals in deze afbeelding:
Bron:http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm
Het gaat mij met name om de totale breedte (in deze tekening 12 cm)en de afstand tussen de twee bovenleidingdraden (in deze tekening 5 cm)
Gelogd
Aspelix
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #83 Gepost op:
13 December 2008, 03:20:58 »
Dat ligt aan de hart-op-hart-afstand van beide sporen en dat is weer afhankelijk van het merk rails dat je gebruikt:
Märklin K => 57 mm
Roco oud => 57 mm
Rocoline / Geoline => 62 mm
Piko-A => 61,8 mm
Peco 57 mm
Gelogd
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #84 Gepost op:
13 December 2008, 06:32:27 »
Wat mij nog onduidelijk is:
Zijn Sommerfeldt portalen altijd zelfbouw?
Of hebben ze ook kant en klare portalen?
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18619
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #85 Gepost op:
13 December 2008, 10:43:01 »
De enkelvoudige zijn reeds gebouwd, maar dienen nog wel gespoten te worden.
De rest dien je te bouwen. Zeer simpel met seconden(super) lijm of solderen.
Gelogd
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #86 Gepost op:
13 December 2008, 11:45:01 »
en iemand bekend met de afmetingen?
Zie afbeelding in bericht hierboven...
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8509
May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #87 Gepost op:
13 December 2008, 11:55:49 »
Bericht van Ruurd? Of is dat niet wat je bedoelt?
Gelogd
Zee. Land.
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #88 Gepost op:
13 December 2008, 11:58:18 »
Nee, het bericht daarboven, van mij, met de afbeelding erin.
Ik wil de totale breedte van de portalen weten en of de hart-hartafstand naar wens te maken is (omdat het zelfbouw is)
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8109
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #89 Gepost op:
13 December 2008, 14:09:11 »
Sommerfeldt geeft in hun catalogus en de bouwbeschrijving de volgende maten aan:
34 / 57 /34
Mastafstand maximaal 200 mm. Naar keuze te verkorten.
Afstand van BS tot uithouder 70 mm. Deze ligt vast door gaatjes in de mast.
De rest kan je zelf bepalen (afstand vanaf de mast/ tussen de sporen).
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
nederlandse bovenleidingen